Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.183.2024.1.RK

Źródła przychodów z tyt. rekompensaty rat odsetkowych oraz prowizji od kredytu inwestycyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwalifikacji do innych źródeł przychodów, zwróconych Spółce kwot stanowiących równowartość poniesionych w danym roku rat odsetkowych oraz prowizji od kredytu inwestycyjnego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również jako: "Spółka") zrealizował inwestycję polegającą na budowie pełnowymiarowej Sali gimnastycznej oraz Infrastruktury towarzyszącej (tj. drogi, parkingi, chodniki, boisko, plac zabaw, siłownia plenerowa, zieleń, mała architektura) w ramach zadania: "(...)" (dalej: Inwestycja). Inwestycja została zrealizowana w ramach powierzenia tego zadania Spółce przez Miasto i Gminę A. (dalej: Gmina) - jedynego udziałowca Wnioskodawcy.

Powierzone zadanie obejmowało:

1.wybudowanie obiektu pełnowymiarowej Sali gimnastycznej oraz Infrastruktury towarzyszącej;

2.utrzymanie i zarządzanie wybudowaną Inwestycją;

3.usługi z zakresu kultury fizycznej i tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu.

Realizacja Inwestycji oraz jej administrowanie przez Spółkę, umożliwia Gminie realizację zadań własnych mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej z zakresu kultury fizycznej i tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu.

Gmina posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Spółka posiada:

1.status podmiotu prowadzącego gospodarkę komunalną Gminy, zgodnie z art. 2 Ustawy o gospodarce komunalnej;

2.status podmiotu wewnętrznego Gminy w rozumieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE);

3.potencjał techniczny i osobowy, a także wiedzę i doświadczenie niezbędne w celu świadczenia Usług Powierzonych.

W celu realizacji Inwestycji Spółka zaciągnęła w banku kredyt inwestycyjny (nie jest to pożyczka partycypacyjna). Zgodnie z treścią umowy kredytowej, bank będzie naliczać poszczególne raty kapitałowe oraz raty odsetkowe. Wykaz rat został wskazany w otrzymanym przez Spółkę od banku harmonogramie spłaty.

Zgodnie z treścią zawartej pomiędzy Spółką, a Gminą Umowy z dnia 02.08.2022 r. w sprawie realizacji zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (dalej: Umowa), Gmina zobowiązała się do rekompensowania Spółce równowartości spłacanych przez Spółkę rat odsetkowych oraz prowizji, od zaciągniętego przez Spółkę w banku kredytu inwestycyjnego. Na koniec każdego roku kalendarzowego Gmina przekazuje Wnioskodawcy równowartość poniesionych w danym roku rat w części odsetkowej i ewentualnie poniesioną przez Spółkę prowizję.

Pytanie

Czy otrzymana przez Spółkę od Gminy kwota stanowiąca równowartość rat odsetkowych i prowizji od kredytu inwestycyjnego (zaciągniętego przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji) - stanowiąca dla Spółki przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna zostać przez Spółkę zaklasyfikowana jako inne źródła przychodów?

Państwa stanowisko

W przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że prawidłowym jest stwierdzenie, iż otrzymana przez Spółkę od Gminy kwota stanowiąca równowartość rat odsetkowych i prowizji od zaciągniętego przez Spółkę kredytu, stanowiąca przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna zostać przez Spółkę zaklasyfikowana jako inne źródła przychodów.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm.; dalej: CIT) " Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód".

Stosownie do treści art. 7b ust. 1 CIT „Za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

1)przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

a)dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,

b)przychody z umorzenia udziału (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,

c)przychody z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

d)przychody ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

e)wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3,

f)równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki,

g)dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału podmiotów lub,

h)przychody wspólnika spółki dzielonej, z wyjątkiem podziału przez wyodrębnienie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

i)zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,

j)wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia,

k)odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3,

l)odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna),

m)przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

  • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
  • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
  • przychody spółki dzielonej,

n) przychód ze zmniejszenia kapitału akcyjnego w prostej spółce akcyjnej;

1a) przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów;

1 b) przychody uzyskane w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wystąpienia wspólnika z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, jeżeli Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia otrzymanych składników majątku;

2)przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego;

3)inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:

a)przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,

b)przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów;

4)przychody ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;

5)przychody ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika oraz wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych;

6)przychody:

a)z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,

b)z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,

c)z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,

d)z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,

e)ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,

f)z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną".

W treści art. 7b CIT ustawodawca wskazał zamknięty katalog przychodów, które klasyfikowane są jako przychody z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych, co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż przychód, który nie został enumeratywnie wymieniony w art. 7b CIT nie może zostać zaklasyfikowany jako przychód z zysków kapitałowych. Konsekwencją tego, jeżeli dany przychód nie zawiera się w art. 7b CIT to należy zakwalifikować go jako osiągnięty z innych źródeł przychodów.

W art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. l CIT wymieniono "odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna)". Należy jednak zauważyć, iż zaciągnięty przez Spółkę kredyt nie jest pożyczką partycypacyjną. Zatem nie można uznać, iż spłacane w związku z nim odsetki, rekompensowane przez Gminę, powinny zostać zaklasyfikowane jako przychody z zysków kapitałowych.

Reasumując, otrzymana przez Spółkę od Gminy kwota stanowiąca równowartość spłaconych przez Spółkę rat odsetkowych oraz kwoty prowizji od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji stanowi przychód w rozumieniu CIT. Przychód ten nie zawiera się w art. 7b ust. 1 CIT. Nie stanowi on zatem przychodu z zysków kapitałowych, lecz przychód z innych źródeł przychodów, tj. na podstawie art. 12 ust. 1 CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przechodząc do zagadnienia związanego z kwalifikacją otrzymanych przez Państwa od Gminy zwrotu wydatków do odpowiedniego źródła przychodów w pierwszej kolejności wskazać należy, że ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązani są ustalić osobno dochód osiągany z zysków kapitałowych i dochód z pozostałych źródeł.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, ze zm. dalej „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Art. 7 ust. 2 ustawy o CIT stanowi natomiast, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają zatem: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

Katalog „zysków kapitałowych” wskazany został w art. 7b ust. 1 ustawy o CIT.

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

1) przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

a) dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,

b) przychody z umorzenia udziału (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,

c) przychody z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

d) przychody ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

e) wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3,

f) równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki,

g) dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału podmiotów przez osoby posiadające prawo do uczestnictwa w zysku podmiotu przejmowanego, łączonego lub dzielonego lub

h) przychody wspólnika spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

i) zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,

j) wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia,

k) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3,

l) odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna),

m) przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

  • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
  • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
  • przychody spółki dzielonej,

n) przychód ze zmniejszenia kapitału akcyjnego w prostej spółce akcyjnej;

1a) przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów;

1b) przychody uzyskane w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wystąpienia wspólnika z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, jeżeli Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia otrzymanych składników majątku;

2) przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego;

3) inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:

a) przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,

b) przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów;

4) przychody ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;

5) przychody ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika oraz wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych;

6) przychody:

a) z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,

b) z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,

c) z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,

d) z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,

e) ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,

f) z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przychód, który nie został enumeratywnie wymieniony w art. 7b ustawy o CIT nie może zostać zaklasyfikowany jako przychód z zysków kapitałowych. Konsekwentnie, jeżeli dany przychód nie został wymieniony w art. 7b ustawy o CIT to należy zakwalifikować go jako przychód osiągnięty z tzw. innych źródeł przychodów.

Przykładowe przychody, które nie należą do przychodów ze źródeł kapitałowych zostały wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, są to m.in.

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw, otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;

3)wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

a)zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b)środków na rachunkach bankowych - w bankach;

4)wartość zwróconych wierzytelności, które uprzednio, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 25 lub 43, zostały odpisane jako nieściągalne lub umorzone i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z przedstawionym opisem sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy otrzymana przez Spółkę od Gminy kwota stanowiąca równowartość rat odsetkowych i prowizji od kredytu inwestycyjnego (zaciągniętego przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji) - stanowiąca dla Spółki przychód w rozumieniu ustawy o CIT, powinna zostać przez Spółkę zaklasyfikowana jako inne źródła przychodów.

Przedkładając powyższe przepisy na grunt przedstawionego stanu faktycznego, należy wskazać, że umowne zwroty równowartości spłaconych przez Spółkę rat odsetkowych oraz prowizji od kredytu nie mogą być przyporządkowane do źródła przychodów z zysków kapitałowych, ponieważ są to koszty ponoszone ze względu na możliwość korzystania z zewnętrznego finansowania prowadzonej przez Spółkę Inwestycji, które nie mogą być skatalogowane jako przychody z zysków kapitałowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka posiada status podmiotu (i) prowadzącego gospodarkę komunalną Gminy (ii) status podmiotu wewnętrznego Gminy (iii) potencjał techniczny i osobowy, a także wiedzę i doświadczenie niezbędne w celu świadczenia usług powierzonych. Realizacja ww. Inwestycji oraz jej administrowanie przez Spółkę, umożliwia Gminie realizację zadań własnych mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej z zakresu kultury fizycznej i tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu.

W związku z tym, że opisane przez Państwa we wniosku wydatki z tytułu rat odsetkowych oraz prowizji są związane z funkcjonowaniem Państwa jako podmiotu realizującego przedmiotową Inwestycję oraz podmiotu administrującego realizację zadań własnych Gminy to wydatki te nie są związane z zyskami ze źródeł kapitałowych. Wydatki te są wyłącznie związane z Państwa działalnością operacyjną. Nie można bowiem wskazać, że powyższe wydatki w jakikolwiek sposób mogłyby być powiązane z którymkolwiek przychodem wymienionym w art. 7b ust. 1 ustawy o CIT.

W art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. l ustawy o CIT wymieniono „odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna)”. Należy jednak zauważyć, że zaciągnięty przez Spółkę kredyt nie jest pożyczką partycypacyjną. Zatem nie można uznać, że spłacane w związku z nim odsetki, rekompensowane przez Gminę, powinny zostać zaklasyfikowane jako przychody z zysków kapitałowych.

Otrzyma przez Państwa rekompensata od Gminy w postaci zwrotu równowartości spłaconych przez Spółkę rat odsetkowych oraz prowizji od kredytu inwestycyjnego nie jest powiązana z przychodami zaliczanymi do źródła przychodów z zysków kapitałowych, ponieważ zwrot takich wydatków jest powiązany z działalnością operacyjną Spółki, a zatem należy taki zwrot zaliczyć wyłącznie do tzw. innych źródeł przychodów zgodnie z ustawą o CIT.

W konsekwencji, otrzymana przez Państwa od Gminy kwota stanowiąca równowartość spłaconych przez Spółkę rat odsetkowych oraz kwoty prowizji od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji stanowi przychód w rozumieniu CIT. Przychód ten nie zawiera się w art. 7b ust. 1 ustawy o CIT. Nie stanowi on zatem przychodu z zysków kapitałowych, lecz przychód z innych źródeł przychodów, tj. stanowi przychód na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00