Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.324.2020.11.MF
Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo:
1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 31 lipca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Sz 55/21;
2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2020 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2020 r.o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność rolniczą w zakresie (…).
W najbliższym czasie (najpóźniej do końca bieżącego roku) Wnioskodawca planuje sprzedać nieruchomości, na których obecnie prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne pod nazwą (…) W skład nieruchomości, które mają zostać objęte sprzedażą, której dotyczy niniejszy wniosek wchodzą:
a) działka o numerze (…) o powierzchni (…), położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą numer (…) („A”),
b) działka gruntu o numerze (…) o powierzchni (…) oraz działka nr (…) o powierzchni (…) - tj. o łącznej powierzchni (…), położone w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą numer (…) („B”),
c) działka gruntu numer (…) o powierzchni (…), położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą (…) („C”),
d) działka gruntu numer (…) o powierzchni (…), położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą numer (…) („D”).
W części jednego z budynków (budynku administracyjnego) zlokalizowanych na działce A prowadzona jest działalność inna, niż rolnicza. Działalność ta w najbliższym czasie zostanie trwale zlikwidowana. Na dzień dokonywania sprzedaży, o której mowa powyżej, na nieruchomości A (oraz pozostałych nieruchomościach B, C, D) prowadzona będzie wyłącznie działalność rolnicza i nie będą one zajęte na prowadzenie innej działalności.
Wszystkie działki pozostają zabudowane a wzniesione na nieruchomościach budynki wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Wnioskodawca pozostaje także właścicielem:
e) działki gruntu numer (…) o powierzchni (…), położonej w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą numer (…) („E”), która to działka także będzie przedmiotem sprzedaży na rzecz tego samego podmiotu, jednakże na działce tej znajduje się (…) (gdzie prowadzona jest działalność w zakresie (…)). Sprzedaż tej działki nastąpi w drodze odrębnej umowy sprzedaży.
Łączna powierzchnia nieruchomości, na których prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne wynosi (…). Wskazany areał nie obejmuje powierzchni działki E.
Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów, klasyfikacja wszystkich działek zlokalizowanych na nieruchomościach, które zostaną sprzedane tj. działki A, B, C, D oraz E sprowadza się do następujących oznaczeń:
Br-RVI - Grunty rolne zabudowane (… ha)
Lzr-RVI - Grunty zadrzewione i zakrzewione na uż. rolnych (… ha)
RVI - Grunty orne (… ha)
Br-RV - Grunty rolne zabudowane (… ha)
Br-RIVa - Grunty rolne zabudowane (… ha)
Wnioskodawca uiszcza podatek rolny od wszystkich działek, które będą przedmiotem sprzedaży.
Sprzedaż wszystkich działek (A, B, C, D, E) ma zostać dokonana na rzecz spółki, która także prowadzi działalność rolniczą obejmującą m.in. (…) („Spółka”).
Przez cały okres posiadania przedmiotowych nieruchomości (A-D) przez Wnioskodawcę klasyfikacja gruntów nie uległa zmianie w stopniu znacznym tzn. zmieniającym ich klasyfikację jako użytków rolnych. Na ww. nieruchomościach prowadzone jest gospodarstwo rolne.
Budynki znajdujące się na działkach A, B, C oraz D są budynkami wykorzystywanymi na cele rolnicze, są to głownie (…) oraz inne budynki gospodarcze niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego W dacie sprzedaży na działkach A-D nie będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza.
Zbycie nieruchomości nastąpi na rzecz podmiotu, który prowadzić będzie na niej także działalność rolniczą.
Wnioskodawca pozostaje właścicielem wszystkich działek przez okres dłuższy niż 5 lat.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 21 września 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że:
- W budynku posadowionym na działce A prowadzony jest (…). Został on utworzony w celu zaopatrywania Wnioskodawcy w (…). (…) te były niezbędne dla prowadzenia działalności rolniczej (…) przez Wnioskodawcę, a jednocześnie zgodnie z obowiązującym prawem obrotu (…) i ich nabywania mógł dokonywać wyłącznie (…). Podkreślenia wymaga, iż jedynymi odbiorcami (…) byli Wnioskodawca oraz powiązana z Wnioskodawcą spółka (…) (również prowadząca (…)). (…) nie zaopatrywał w (...) żadnych innych podmiotów.
- Działalność, o której mowa powyżej jest prowadzona od roku 2000 i zostanie zlikwidowana najpóźniej do końca października 2020 roku.
- Budynek A będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej przez czas nieokreślony, prawdopodobnie wieloletni, z czego przez samego Wnioskodawcę co najmniej do czasu jego sprzedaży. Wynika to z faktu, iż nabywca (…), w tym budynku A, zakupuje je również na cele prowadzenia działalności rolniczej, w szczególności (…), w długiej perspektywie.
- Wnioskodawca pozostaje właścicielem Nieruchomości A-D od (…) 2013 r., Nieruchomości E od dnia (…) 2002 r. Gospodarstwo Rolne prowadzone jest na Nieruchomości od roku 2000.
- Jedyne zmiany jakie zachodziły w klasyfikacji gruntów polegały na zmianie oznaczenia np. z gruntów ornych (R) na grunty rolne zabudowane (Br), natomiast jedno i drugie oznaczenia zaliczą się jako użytki rolne w rozumieniu Rozporządzenia Ministra rozwoju i Budownictwa z dnia (…) 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
Pytanie
Czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa o CIT”), dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”) dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z wzniesionymi na nich budynkami, natomiast sprzedaż nieruchomości obejmującej działkę E nie będzie objęta przedmiotowym zwolnieniem z uwagi na prowadzenie na niej m.in. działalności w zakresie (…).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od osób prawnych (dalej: „CIT”) uzależnione jest więc od łącznego spełnienia następujących warunków:
- dokonano odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
- przedmiotem sprzedaży była całość (lub część/udział) nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
- sprzedaż nieruchomości (lub jej części/udziału) wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego dokonywana jest po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości (lub jej części/udziału).
Z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym („ustawa o podatku rolnym”).
Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tejże ustawy tzn. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z kolei zgodnie z ust. 2 wspomnianego artykułu, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.
Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego (winno być: „zdarzenia przyszłego”) analizowanego w niniejszym wniosku, należy stwierdzić, iż wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, bowiem (odnosząc się do działek A - D):
- nieruchomości stanowią własność Wnioskodawcy,
- łączna powierzchnia gruntów wynosi ponad 1 ha,
- sprzedaż nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat od ich nabycia,
- na nieruchomości była, jest i będzie prowadzona działalność rolnicza,
- w chwili zbycia nieruchomości, żadna ich część nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza.
Decydujące znaczenie dla oceny nieruchomości jako wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ma to, czy grunt stanowi użytek rolny lub jest gruntem zadrzewionym i zakrzewionym na użytkach rolnych, ewentualnie czy występuje grunt rolny zabudowany. Grunty orne, grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (czyli wszystkie klasyfikacje jakie występują na nieruchomościach) spełniają ten warunek, ponieważ grunt oznaczony w ewidencji gruntów jako jakikolwiek z ww., stanowi w myśl § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, rodzaj użytków rolnych.
W odniesieniu do zbliżonego stanu faktycznego zostały wydane liczne interpretacje podatkowe, w których organ podatkowy podzielił stanowisko wnioskodawców uznając je za prawidłowe, chociażby w interpretacjach podatkowych wydanych w sprawach Znak: 0111-KDIB1-1.4010.338.2019.2.BSA oraz 0111-KDIB1-1.4010.178.2019.2.MF.
Podobnie także w interpretacji podatkowej Znak: IPTPB3/4510-154/15-2/KC, gdzie wskazano, że dochód uzyskany ze sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości stanowiącej część gospodarstwa rolnego może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zbywane przez Wnioskodawcę grunty w momencie sprzedaży stanowić będą gospodarstwo rolne (bądź jego część) w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku rolnym oraz nie będą zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza (tutaj analogicznie sytuacja Wnioskodawcy gdzie w części budynku administracyjnego prowadzona jest działalność pozarolnicza, która to działalność zostanie zakończona w najbliższym czasie, co istotne - przed sprzedażą nieruchomości, z kolei w przywołanej interpretacji na nieruchomości prowadzona była stacja do tankowania pojazdów na gaz, umieszczona w kontenerze, który na skutek planowanej sprzedaży nieruchomości został z niej usunięty, co w konsekwencji umożliwiło zastosowanie przedmiotowego zwolnieniu z podatku CIT, zaaprobowane przez organ wydający interpretację).
Mając powyższe rozważania na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A-D, wraz z posadowionymi na niej budynkami bowiem spełnione są wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Natomiast przedmiotowemu zwolnieniu nie będzie podlegał dochód uzyskany ze sprzedaży działki E, na której prowadzona jest działalność w zakresie (…). Działka E stanowi bowiem i będzie stanowić w dacie sprzedaży - grunt rolny zajęty na prowadzenie działalności innej, niż rolnicza.
Mając na uwadze termin planowanej sprzedaży, Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji w sprawie objętej niniejszym wnioskiem w terminie do końca października br.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 10 listopada 2020 r. i wydałem interpretację indywidualną Znak: 0111-KDIB1-1.4010.324.2020.2.MF, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:
- dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży działki A, wraz z posadowionymi na niej budynkami, w części w której nieruchomość ta była wykorzystywana przez podatnika:
- na cele prowadzenia działalności innej niż rolnicza tj. działalności (...) – za nieprawidłowe,
- na cele prowadzenia działalności rolniczej w zakresie (…) – za prawidłowe,
- dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E – za prawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 16 listopada 2020 r.
Skarga na interpretację indywidualną
15 grudnia 2020 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skarga wpłynęła do mnie 22 grudnia 2020 r.
Wnieśli Państwo o:
1) uchylenie Interpretacji w zakresie uznającym stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe;
2) zasądzenie na rzecz Skarżącej od Organu zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa prawnego w tym postępowaniu według norm przepisanych oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną – wyrokiem z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Sz 55/21.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 2 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 591/21 oddalił skargę kasacyjną Organu.
Prawomocny wyrok WSA w Szczecinie wpłynął do mnie 6 maja 2024 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w ww. wyrokach;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.
Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”),
za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
- grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
- łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
- grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
- grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r., w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 393)
użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1) grunty rolne;
2) grunty leśne;
3) grunty zabudowane i zurbanizowane (…).
Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia,
grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:
a. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
b. sady, oznaczone symbolem - S,
c. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
d. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
e. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
f. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
g. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
h. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca w najbliższym czasie (najpóźniej do końca bieżącego roku) planuje sprzedać nieruchomości, na których obecnie prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne.
W części jednego z budynków (budynku administracyjnego) zlokalizowanego na działce A prowadzona jest działalność inna, niż rolnicza. Działalność ta w najbliższym czasie zostanie trwale zlikwidowana. Na dzień dokonywania sprzedaży, o której mowa powyżej, na nieruchomości A (oraz pozostałych nieruchomościach B, C, D) prowadzona będzie wyłącznie działalność rolnicza i nie będą one zajęte na prowadzenie innej działalności.
Wszystkie działki pozostają zabudowane a wzniesione na nieruchomościach budynki wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Wnioskodawca pozostaje także właścicielem E, która to działka także będzie przedmiotem sprzedaży na rzecz tego samego podmiotu, jednakże na działce tej znajduje się (…) (gdzie prowadzona jest działalność w (…)). Sprzedaż tej działki nastąpi w drodze odrębnej umowy sprzedaży.
Łączna powierzchnia nieruchomości, na których prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne wynosi (…) ha. Wskazany areał nie obejmuje powierzchni działki E.
Wnioskodawca uiszcza podatek rolny od wszystkich działek, które będą przedmiotem sprzedaży.
Sprzedaż wszystkich działek (A, B, C, D, E) ma zostać dokonana na rzecz spółki, która także prowadzi działalność rolniczą obejmującą m.in. (…) („Spółka”).
Przez cały okres posiadania przedmiotowych nieruchomości (A-D) przez Wnioskodawcę klasyfikacja gruntów nie uległa zmianie w stopniu znacznym tzn. zmieniającym ich klasyfikację jako użytków rolnych. Na ww. nieruchomościach prowadzone jest gospodarstwo rolne.
Budynki znajdujące się na działkach A, B, C oraz D są budynkami wykorzystywanymi na cele rolnicze, są to głownie (…) oraz inne budynki gospodarcze niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego. W dacie sprzedaży na działkach A-D nie będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza. Zbycie nieruchomości nastąpi na rzecz podmiotu, który prowadzić będzie na niej także działalność rolniczą. Wnioskodawca pozostaje właścicielem wszystkich działek przez okres dłuższy niż 5 lat.
W budynku posadowionym na działce A prowadzony jest (…). Został on utworzony w celu zaopatrywania Wnioskodawcy w (…). (…) te były niezbędne dla prowadzenia działalności rolniczej (…) przez Wnioskodawcę, a jednocześnie zgodnie z obowiązującym prawem obrotu (…) i ich nabywania mógł dokonywać wyłącznie (…). Podkreślenia wymaga, iż jedynymi odbiorcami leków z (…) byli Wnioskodawca oraz powiązana z Wnioskodawcą (…) (również prowadząca (…)). (…) nie zaopatrywał w (...) żadnych innych podmiotów.
Działalność o której mowa powyżej jest prowadzona od roku 2000 i zostanie zlikwidowana najpóźniej do końca października 2020 roku.
Budynek A będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej przez czas nieokreślony, prawdopodobnie wieloletni, z czego przez samego Wnioskodawcę co najmniej do czasu jego sprzedaży. Wynika to z faktu, iż nabywca (…), w tym budynku A, zakupuje je również na cele prowadzenia działalności rolniczej, w szczególności (…), w długiej perspektywie.
Wnioskodawca pozostaje właścicielem Nieruchomości A-D od dnia (…) 2013 r., Nieruchomości E od dnia (…) 2002 r. Gospodarstwo Rolne prowadzone jest na Nieruchomości od roku 2000.
Jedyne zmiany jakie zachodziły w klasyfikacji gruntów polegały na zmianie oznaczenia np. z gruntów ornych (R) na grunty rolne zabudowane (Br), natomiast jedno i drugie oznaczenia zaliczą się jako użytki rolne w rozumieniu Rozporządzenia Ministra rozwoju i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
W związku z powyższym, pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż Nieruchomości obejmującej działki A-D, sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne, które jako użytki rolne są oznaczone symbolami Br-RVI, Lzr-RVI, RVI, Br-RV, Br-RIVa, stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Spółka była właścicielem tych gruntów przez okres dłuższy niż 5 lat. Powierzchnia sprzedawanych gruntów przekraczała 1 hektar. Grunty te były sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. W dacie sprzedaży na działkach A-D nie będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza. W związku z powyższym, dochód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości obejmującej działki A-D, stanowiącej gospodarstwo rolne, może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Zwolnieniu z ww. przepisu nie będzie podlegał natomiast (jak słusznie wskazał we wniosku Wnioskodawca) dochód uzyskany ze sprzedaży działki E, na której prowadzona jest działalność w zakresie (…), bowiem działka E będzie stanowić w dacie sprzedaży grunt rolny zajęty na prowadzenie działalności innej niż rolniczej.
Reasumując stanowisko Spółki, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
- dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży działki A, wraz z posadowionymi na niej budynkami, w części w której nieruchomość ta była wykorzystywana przez podatnika:
- na cele prowadzenia działalności innej niż rolnicza tj. działalności (...) – jest prawidłowe,
- na cele prowadzenia działalności rolniczej w zakresie (…) – jest prawidłowe,
- dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji, tj. w 2020 r.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right