Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.233.2024.3.MZ
Ustalenie stawki ryczałtu ewidencjonowanego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych:
·wg PKWiU 62.02.30.0 – jest prawidłowe,
·wg PKWiU 62.01.12.0 i 62.01.11.0 – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 16 maja 2024 r. (wpływ 16 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą od stycznia 2024 r., która jest rozliczana na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie złożonej deklaracji o takiej formie opodatkowania.
W ramach prowadzonej działalności świadczone są usługi w zakresie:
a)wsparcia w projektowaniu systemów przetwarzania i analizy danych, obejmujące rozbudowę już istniejących systemów z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań technologicznych, w tym chmury publicznej, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11 i obejmują usługi przygotowywania propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych, diagramów architektury;
b)współpracy z kluczowymi interesariuszami, kadrą kierowniczą, architektami, inżynierami danych i analitykami danych w celu opracowywania kierunku rozwoju architektury i strategii danych dla organizacji. W praktyce działalność polega na:
·mapowaniu wymagań klienta oraz projektowaniu koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,
·wykonywaniu analizy wymagań biznesowych wraz ze sporządzaniem dokumentu koncepcji technicznej rozwiązania, które to czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12,
·usługach związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
c)udzielania zaleceń i opracowywania strategii danych dla organizacji, co realizowane jest w postaci dzielenia się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami dziedzinowymi i mieści się w zakresie PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;
d)opracowywania standardów, wytycznych i najlepszych praktyk dla zespołów programistycznych w obszarze danych, analityki i sztucznej inteligencji, co oznacza:
·dzielenie się wiedzą z zespołami złożonymi z analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych, testerów oprogramowania i programistów,
·przygotowywanie dokumentacji ww. wytycznych.
Jednocześnie ww. działanie nie obejmuje tworzenia/pisania kodu jakiekolwiek oprogramowania i zawarte jest zawarte w PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;
e)opracowania zaleceń dotyczących zarządzania danymi w organizacji, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11 i ww. usługi obejmują udzielanie rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych i przygotowywania propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych;
f)projektowania architektury platformy danych, co w praktyce oznacza przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych lub diagramów architektury systemu i jest zawarte w grupowaniu PKWiU 62.01.12;
g)tworzenia dokumentacji wymagań i zmian w zakresie systemów przetwarzania i analizy danych, objęte w PKWiU 62.01.12;
h)projektowania architektury rozwiązań systemów informatycznych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, w tym z wykorzystaniem chmury publicznej, czyli usługi związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych zawarte w PKWiU 62.01.12;
i)wsparcia w zakresie oprogramowania do gromadzenia, przetwarzania i analizy danych (w tym z wykorzystaniem rozwiązań chmury publicznej), które w praktyce realizowane jest poprzez analizę wymagań biznesowych i tworzenie rekomendacji dla ich zaadresowania poprzez dobór odpowiednich komponentów (gdzie komponenty to usługi pozwalające na budowę rozwiązania w chmurach publicznych, tj. m, a, g) - PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;
j)usług edukacyjnych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, co realizowane jest poprzez:
·dzielenie się wiedzą z zespołami złożonymi z analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych, testerów oprogramowania i programistów,
·przygotowywanie dokumentacji ww. wytycznych
czyli usługi zawarte w PKWiU: 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;
k)wsparcia w zakresie optymalizacji kosztów rozwiązań uruchamianych w chmurze publicznej, czyli PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie są świadczone usługi związane z oprogramowaniem sklasyfikowane pod PKWiU ex 62.01.1. Ponadto, nie ma Pan innych źródeł przychodu, a zwłaszcza nie świadczy Pan usług na rzecz spółki powiązanej osobowo, majątkowo, ani nie jest Pan wspólnikiem żadnej spółki w wymienionym zakresie. Działalność ma charakter usługowy, zgodnie z art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ustawy o podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone 3 stycznia 2024 r. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane są według stawek ryczałtu 8,5% i 12%. Zastosowanie danej stawki wynika z charakteru wykonywanych usług, do wykonania których jest Pan zobowiązany na podstawie indywidualnych umów zawieranych z kontrahentami i opartych o klasyfikację tych usług zawartych w umowie. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej uzyskany został w październiku 2023 r., kiedy to działalność prowadzona była jeszcze na zasadach ogólnych. Począwszy od 2024 r., w wyniku zmiany formy opodatkowania, rozliczenia podatkowe realizowane są w oparciu zasady przewidziane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla celów działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzi Pan ewidencję przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego oraz wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Zgodnie z wpisem do CEiDG pełen zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności obejmuje:
·62.01 - Działalność związaną z oprogramowaniem,
·62.02 - Działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki,
·62.03 - Działalność związaną z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
·62.09 - Pozostałą działalność usługową w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
·58.29 - Działalność wydawniczą w zakresie pozostałego oprogramowania,
·85.59 - Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W praktyce, rzeczywiście realizowane w ramach działalności gospodarczej usługi polegają na kompleksowym wsparciu zespołów informatycznych kontrahentów w projektowaniu i opracowywaniu rozwiązań informatycznych. Jednak na żadnym etapie nie świadczy Pan usług programowania, ani usług bezpośrednio związanych z pisaniem kodu. Wspiera Pan kontrahenta w projektowaniu koncepcji rozwiązań informatycznych, włączając w to przede wszystkim analizę danych, sporządzanie dokumentacji koncepcji technicznej oraz projektowanie architektury systemów informatycznych. Dodatkowo, Pana działalność obejmuje udzielanie zaleceń dotyczących zarządzania danymi, opracowywanie strategii danych dla organizacji, szkolenie oraz wsparcie techniczne w zakresie optymalizacji kosztów rozwiązań chmurowych.
Żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie znajduje zastosowania do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. w 2023 r.) uzyskał Pan przychody z działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi, będące przedmiotem wniosku, a opisane szczegółowo w opisie sprawy, nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona dla celów działalności gospodarczej ewidencja przychodów umożliwia określenie przychodów z działalności opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu, jeżeli zaistnieje taka sytuacja.
W niektórych przypadkach, świadczone usługi na rzecz kontrahentów są/będą konkretną usługą albo odrębnymi usługami, za które kontrahent płacił/będzie płacił wyodrębnione wynagrodzenie (jedna lub kilka usług z opisanych w stanie faktycznym wniosku). Natomiast dla niektórych kontrahentów świadczone usługi są/będą elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia, za które kontrahent płacił/będzie płacił wynagrodzenie, jednakże również w takim przypadku możliwe jest/będzie jednoznaczne określenie i przyporządkowanie wykonywanych usług do poszczególnych kategorii na podstawie specyfikacji zamówień, w ramach których realizowana jest umowa.
Zawierane umowy mogą być tzw. umowami ramowymi, jednak niezależnie od tego każdorazowo możliwe jest jednoznaczne określenie i przyporządkowanie wykonywanych usług do poszczególnych kategorii m.in. na podstawie konkretnych zleceń i zakresu prac w nich zdefiniowanych. Trudno natomiast jednoznacznie wyróżnić jeden główny cel tego rodzaju umów, obejmują one bowiem szeroko rozumiane wsparcie zespołu informatycznego kontrahenta i obejmują różnego rodzaju usługi.
Przede wszystkim są to usługi mieszczące się w zgrupowaniu:
·PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, tj.:
a)współpraca z kluczowymi interesariuszami, kadrą kierowniczą, architektami, inżynierami danych i analitykami danych w celu opracowywania kierunku rozwoju architektury i strategii danych dla organizacji. W praktyce działalność polega na:
·mapowaniu wymagań klienta oraz projektowaniu koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,
·wykonywaniu analizy wymagań biznesowych wraz ze sporządzaniem dokumentu koncepcji technicznej rozwiązania, a następnie opracowaniu projektu rozwoju technologii informatycznych,
b)projektowanie architektury platformy danych, co w praktyce oznacza przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych lub diagramów architektury systemu,
c)tworzenie dokumentacji wymagań i zmian w zakresie systemów przetwarzania i analizy danych,
d)projektowanie architektury rozwiązań systemów informatycznych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, w tym z wykorzystaniem chmury publicznej;
·PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, tj.:
a)wsparcie w projektowaniu systemów przetwarzania i analizy danych, obejmujące rozbudowę już istniejących systemów z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań technologicznych w tym chmury publicznej, które mieszczą się w grupowaniu. Ww. usługi obejmują przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych, diagramów architektury;
b)opracowanie zaleceń dotyczących zarządzania danymi w organizacji. Ww. usługi obejmują udzielanie rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych i przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie, np. plików tekstowych;
·PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, tj.:
a)udzielanie zaleceń i opracowywanie strategii danych dla organizacji, co realizowane jest w postaci dzielenia się wiedzą i szkolenia analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych,
b)opracowywanie standardów, wytycznych i najlepszych praktyk dla zespołów programistycznych w obszarze danych, analityki i sztucznej inteligencji, co oznacza:
·dzielenie się wiedzą z zespołami złożonymi z analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych, testerów oprogramowania i programistów,
·przygotowywanie dokumentacji ww. wytycznych.
Jednocześnie ww. działanie nie obejmuje tworzenia/pisania kodu jakiekolwiek oprogramowania, a także nie jest związane z doradztwem w zakresie oprogramowania;
c)wsparcie w zakresie oprogramowania do gromadzenia, przetwarzania i analizy danych (w tym z wykorzystaniem rozwiązań chmury publicznej), które w praktyce realizowane jest poprzez analizę wymagań biznesowych i tworzenie rekomendacji dla ich zaadresowania poprzez dobór odpowiednich komponentów (gdzie komponenty to usługi pozwalające na budowę rozwiązania w chmurach publicznych, tj. m, a, g;
d)usługi edukacyjne w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, co realizowane jest poprzez:
·dzielenie się wiedzą z zespołami złożonymi z analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych, testerów oprogramowania i programistów,
·przygotowywanie dokumentacji w/w wytycznych;
e)wsparcie w zakresie optymalizacji kosztów rozwiązań uruchamianych w chmurze publicznej.
W przypadku wybranych umów stawki są/mogą być ujednolicone niezależnie od charakteru realizowanych w tym czasie zadań, dotyczy to zwłaszcza świadczenia usług kompleksowych (złożonych). Natomiast w przypadku niektórych umów możliwe jest, że stawki są/mogą być różne i mogą odnosić się do prac ściśle związanych z określoną kategorią wykonywanych prac, dotyczy to przede wszystkim usług edukacyjnych oraz usług projektowania rozwiązań.
Przyporządkowanie każdej wymienionej w opisie świadczonej usługi do odpowiedniego siedmiocyfrowego grupowania PKWiU:
·wsparcie w projektowaniu systemów przetwarzania i analizy danych, obejmujące rozbudowę już istniejących systemów z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań technologicznych w tym chmury publicznej, tj. PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”;
·współpraca z kluczowymi interesariuszami, kadrą kierowniczą, architektami, inżynierami danych i analitykami danych w celu opracowywania kierunku rozwoju architektury i strategii danych dla organizacji, tj. PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;
·udzielanie zaleceń i opracowywanie strategii danych dla organizacji, co realizowane jest w postaci dzielenia się wiedzą i szkolenia analityków, architektów, konsultantów dziedzinowych, tj. PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
·opracowywanie standardów, wytycznych i najlepszych praktyk dla zespołów programistycznych w obszarze danych, analityki i sztucznej inteligencji, tj. PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
·opracowanie zaleceń dotyczących zarządzania danymi w organizacji, tj. PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”;
·projektowanie architektury platformy danych, tj. PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;
·tworzenie dokumentacji wymagań i zmian w zakresie systemów przetwarzania i analizy danych, tj. PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;
·projektowanie architektury rozwiązań systemów informatycznych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, w tym z wykorzystaniem chmury publicznej, tj. PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;
·wsparcie w zakresie oprogramowania do gromadzenia, przetwarzania i analizy danych (w tym z wykorzystaniem rozwiązań chmury publicznej), tj. PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
·usługi edukacyjne w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, tj. PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
·wsparcie w zakresie optymalizacji kosztów rozwiązań uruchamianych w chmurze publicznej, tj. PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Pana sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.01.11.0, PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 (PKWiU z 2015 r.), a opisanych szczegółowo we wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: u.z.p.d.f.)?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Pana sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.01.11.0, PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 (PKWiU z 2015 r.), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.f., ze względu na fakt, że ww. ustawa nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z tak sklasyfikowanych usług.
Tym samym, w Pana ocenie, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.f.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych:
·wg PKWiU 62.02.30.0 – jest prawidłowe,
·wg PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0 – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której wykonuje Pan usługi sklasyfikowane wg symboli PKWiU:
- 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
- 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
- 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Ponadto z wniosku wynika, że:
- żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie znajduje zastosowania do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej;
- spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne -w roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. w 2023 r.) uzyskał Pan przychody z działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro;
- prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy;
- oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone 3 stycznia 2024 r.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
- rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
- pisanie programów na zlecenie użytkownika,
- projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
- publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
- usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
- usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. Nie odnosi się również do usług związanych z programowaniem (tworzeniem, pisaniem, analizą kodu oprogramowania), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za usługi związane z oprogramowaniem wskazuje ich opis przedstawiony przez Pana oraz wskazanie, że usługi sklasyfikowane w:
·PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, dotyczą:
a)współpracy z kluczowymi interesariuszami, kadrą kierowniczą, architektami, inżynierami danych i analitykami danych w celu opracowywania kierunku rozwoju architektury i strategii danych dla organizacji. W praktyce działalność polega na:
·mapowaniu wymagań klienta oraz projektowaniu koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,
·wykonywaniu analizy wymagań biznesowych wraz ze sporządzeniem dokumentu koncepcji technicznej rozwiązania, a następnie opracowaniu projektu rozwoju technologii informatycznych,
b)projektowania architektury platformy danych, co w praktyce oznacza przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych lub diagramów architektury systemu,
c)tworzenia dokumentacji wymagań i zmian w zakresie systemów przetwarzania i analizy danych,
d)projektowania architektury rozwiązań systemów informatycznych, w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych, w tym z wykorzystaniem chmury publicznej;
·PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, dotyczą:
a)wsparcia w projektowaniu systemów przetwarzania i analizy danych, obejmujące rozbudowę już istniejących systemów z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań technologicznych w tym chmury publicznej, które mieszczą się w grupowaniu ww. usługi obejmują przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych, diagramów architektury;
b)opracowania zaleceń dotyczących zarządzania danymi w organizacji. Ww. usługi obejmują udzielanie rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych i przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie np. plików tekstowych.
Podsumowując okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 i 62.01.12.0 - jako usług związanych z oprogramowaniem - podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pan wskazał wg stawki 8,5%.
Zatem, Pana stanowisko dotyczące określenia stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie tej znajdują się trzy kategorie usług, które obejmują:
- PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
- PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
- PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Odnosząc się do zatem sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, uzyskiwane z tego tytułu przychody, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko dotyczące określenia stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, należało uznać za prawidłowe.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem żeewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej ocenyco do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right