Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.207.2024.1.SJ
Możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego wpodatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Informacje dotyczące Spółki
Wnioskodawca wraz z sześcioma innymi spółkami utworzył podatkową grupę kapitałową (dalej: ,,PGK”) w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Rok podatkowy PGK obejmuje okres od1 grudnia do 30 listopada. Tym samym rok podatkowy Spółki obejmuje okres 12 kolejnych miesięcy, który rozpoczyna się 1 grudnia, a kończy 30 listopada.
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która pełni funkcje w zakresie centralnego prowadzenia procesów zakupowych dla spółek wchodzących w skład PGK. Ponadto, Spółka prowadzi działalność holdingową, jako podmiot dominujący w stosunku dopozostałych podmiotów należących do PGK.
Dnia 3 kwietnia 2023 roku Spółka dołączyła do grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa kapitałowa”). Przystąpienie Wnioskodawcy do Grupy kapitałowej odbyło się w taki sposób, że jednostka dominująca Grupy Kapitałowej nabyła udziały Wnioskodawcy. W rezultacie, Spółka oraz podmioty należące do Grupy kapitałowej zostali podmiotami powiązanymi w rozumieniu art.11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski.
Dodatkowo, Wnioskodawca:
a.nie korzystał oraz nie korzysta ze zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 6 ustawy o CIT,
b.nie korzystał oraz nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych, o których mowa wart.17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (tj. nie osiąga dochodów z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z inwestycji określonej w decyzji o wsparciu).
W roku podatkowym obejmującym okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., Spółka nie poniosła straty podatkowej – zarówno z innych źródeł przychodów (tzw. działalności operacyjnej), jak również ze źródła zyski kapitałowe.
Dla kompletności, Spółka pragnie wskazać, że przyjęty przez nią rok obrotowy dla potrzeb rachunkowych jest zgodny z rokiem kalendarzowym, tzn. obejmuje okres od 1 stycznia do31grudnia.
Jednocześnie, w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., Spółka nie korzystała zezwolnień z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”), o których mowa wpkt5 powyżej, tj. ze zwolnienia podmiotowego CIT (na podstawie art. 6 ustawy CIT) oraz ze zwolnienia przedmiotowego CIT (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT).
Dla kompletności, Spółka wskazuje również, że uzyskała indywidualną interpretację podatkową w której organ podatkowy potwierdził, że Spółka ma obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2022 do 30 listopada 2023 r. (por. indywidualna interpretacja z 2 marca 2023 roku, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.1.2023.1.AND).
Informacje dotyczące transakcji dokonywanych przez Spółkę
W toku prowadzonej działalności Spółka dokonuje transakcji z niektórymi podmiotami należącymi do Grupy kapitałowej, m.in. ze:
a.spółką będącą jednostką dominującą Grupy kapitałowej,
b.spółką świadczącą usługi informatyczne podmiotom z Grupy kapitałowej,
c.spółką będącą producentem energii elektrycznej i ciepła,
‒ dalej łącznie jako: „Kontrahenci”.
Od 3 kwietnia 2023 r. transakcje, o których mowa w powyżej, są transakcjami kontrolowanymi w rozumieniu art. 11a ust 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Transakcje dotyczą nabycia przez Wnioskodawcę różnego rodzaju towarów lub usług odKontrahentów, a także sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów lub świadczenia na rzecz Kontrahentów usług.
Informacje dotyczące Kontrahentów
Wskazać należy, że Kontrahenci:
a.posiadali oraz obecnie posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski,
b.nie korzystali oraz nie korzystają ze zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 6 ustawy o CIT,
c.nie korzystali oraz nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych, o których mowa wart.17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (dochody osiągane w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z inwestycji określonej wdecyzji o wsparciu).
Rok podatkowy przyjęty przez Kontrahentów jest równy kalendarzowemu (obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia).
W 2023 roku, Kontrahenci nie ponieśli straty podatkowej - zarówno z innych źródeł przychodów (tzw. działalności operacyjnej), jak również ze źródła zyski kapitałowe. W tym okresie Kontrahenci nie korzystali ze zwolnień CIT, o których mowa w art. 11n pkt 1 lit. a) i b) ustawy o CIT.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia zobowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT w zakresie transakcji dokonanych pomiędzy Spółką a Kontrahentami?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r. na podstawie art.11n pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”) w zakresie transakcji dokonanych pomiędzy Spółką a Kontrahentami.
Podmioty powiązane, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, są zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie dokońca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (art. 11k ust. 1 ustawy o CIT).
Jednocześnie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa powyżej, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:
a.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o CIT,
b.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,
c.nie poniósł straty podatkowej
‒ zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.
Aby wyżej wskazany przepis znalazł zastosowanie, w pierwszej kolejności konieczne jest spełnienie przez podmioty dokonujące transakcji definicji zawartych w art. 11a ust. 1 pkt 4 oraz pkt 6 ustawy o CIT, tj.:
a.podmioty dokonujące transakcji powinny spełniać definicję podmiotów powiązanych w rozumieniu przepisów o cenach transferowych,
b.transakcje dokonywane przez podmioty powiązane, o których mowa w pkt a powyżej, powinny spełniać definicję transakcji kontrolowanych w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.
W tym kontekście należy podkreślić, że Spółka oraz Kontrahenci zostali podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych od 3 kwietnia 2023 r. (wtedy jednostka dominująca Grupy Kapitałowej nabyła udziały podmiotu sprawującego kontrolę nad Spółką, tj. udziałowca Wnioskodawcy).
W rezultacie, w przypadku zaistnienia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, transakcje kontrolowane w niej wykazane dotyczyłyby wyłącznie okresu rozpoczynającego się od kwietnia 2023 r. Taka okoliczność – zdaniem Spółki – powoduje, że analiza możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy oCIT, powinna zostać przeprowadzona wyłącznie w oparciu o dane podatkowe Kontrahentów obejmujące 2023 rok.
Dodatkowo, zwolnienie, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, dotyczy krajowych transakcji kontrolowanych jeżeli podmioty powiązane spełniają łącznie następujące warunki:
a.nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego CIT,
b.nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego CIT w zakresie dochodów uzyskanych z działalności strefowej i z inwestycji określonej w decyzji o wsparciu,
c.nie poniosły straty podatkowej.
Jak wskazano w stanie faktycznym, w okresie od kwietnia 2023 r., zarówno Spółka, jak i Kontrahenci spełniali następujące warunki.:
a.byli podmiotami posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski,
b.nie korzystali ze zwolnień podmiotowych CIT,
c.nie korzystali ze zwolnień przedmiotowych CIT w zakresie dochodów, o których mowa w przywołanych w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przepisach.
Odnosząc się do kwestii straty podatkowej należy wskazać, że okresie od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., Wnioskodawca nie poniósł straty podatkowej zarówno ze źródła przychodów zyski kapitałowe, jak i z przychodów z innych źródeł (z tzw. działalności operacyjnej).
Jednocześnie, w 2023 roku, Kontrahenci nie ponieśli straty podatkowej - zarówno z innych źródeł przychodów (tzw. działalności operacyjnej), jak również ze źródła zyski kapitałowe. Wtym okresie Kontrahenci nie korzystali ze zwolnień CIT, o których mowa w art. 11n pkt 1 lit. a) i b) ustawy o CIT.
Literalne brzmienie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT wskazuje na to, że z przewidzianego tym przepisem zwolnienia korzystają te transakcje kontrolowane, które:
·zostały zawarte wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - warunek spełniony, zarówno Spółka, jak i Kontrahenci mają siedzibę w Polsce;
·zostały zawarte w roku podatkowym, w którym każdy z podmiotów powiązanych, spełnia warunek nieponiesienia straty - warunek spełniony:
a)w stosunku do Spółki transakcja została zawarta w roku podatkowym trwającym od grudnia 2022 roku do listopada 2023 roku i w okresie tym Spółka osiągnęła dochód;
b)w stosunku do Kontrahentów transakcja została zawarta w roku podatkowym trwającym od stycznia 2023 roku do grudnia 2023 roku i w okresie tym Kontrahenci osiągnęli dochód;
·zostały zawarte przez podmioty powiązane, które w roku podatkowym, w którym zostały zawarte te transakcje nie korzystają z zwolnienia podmiotowego (pkt 1) lit a) lub zwolnienia przedmiotowego (pkt 1) lit b)- warunek spełniony, jak zostało wskazane w stanie faktycznym zarówno Spółka, jak i Kontrahenci nie korzystają zewskazanych zwolnień.
Podkreślenia wymaga fakt, iż przedmiotowa regulacja wymaga aby podmioty powiązane nieponiosły straty w roku podatkowym, w którym transakcja została zawarta. Dlazastosowania zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji Ustawodawca niewymaga aby rok podatkowy podmiotów powiązanych uczestniczących w transakcji kontrolowanej był tożsamy.
Podsumowanie
Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko przedstawione w pkt III niniejszego wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał wdacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 zezm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny codozastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi orazpowołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.