Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.179.2024.3.JB
Możliwości odliczenia w całości ulgi prorodzinnej na dziecko.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia w całości ulgi prorodzinnej na syna. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 21 kwietnia 2024 r. (wpływ 21 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 15 maja 2024 r (wpływ 15 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od prawie 5 lat (od (...) r.) Wnioskodawca mieszka i pracuje w Polsce. Jest tu również rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest w drugim małżeństwie i ma dziecko (córkę). Ma też dziecko (syna) z pierwszego małżeństwa. Ma on (...) lat i mieszka z matką na Białorusi. Zameldowany jest w domu rodziców Wnioskodawcy, gdzie również jest zameldowany Wnioskodawca. Zgodnie z postanowieniem sądu rozwodowego Wnioskodawca nie ma żadnych ograniczeń władzy rodzicielskiej i nie jest pozbawiony praw rodzicielskich.
Wnioskodawca zajmuje się jego sprawami wychowawczymi, edukacyjnymi i rekreacyjnymi. Jest z nim w stałym kontakcie (telefon, wideorozmowa), wie o jego problemach i sprawach, ma kontakt z jego wychowawcą w szkole. Wnioskodawca organizuje też dla niego dokumenty, żeby zawsze miał wizę. Całe wakacje spędza tu, w Polsce z Wnioskodawcą. Wspólne spędzanie większej ilości czasu nie jest możliwe ze względu na okoliczności, w tym konieczność ukończenia szkoły na Białorusi, sytuację polityczną i związane z nią problemy na granicy.
W piśmie z 21 kwietnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:
1.Czy w roku podatkowym, którego dotyczy Pana wniosek, uzyskiwał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?
Odpowiedź: Tak. Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę.
2.Czy w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek prowadził Pan działalność gospodarczą? Należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.
Odpowiedź: Nie.
3.Czy w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, matka syna:
a)uzyskiwała dochody podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?
Odpowiedź: Nie.
b)podlegała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu?
Odpowiedź: Nie.
4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek w stosunku do Pana i Pana dziecka (syna) miały zastosowanie przepisy:
a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),
Odpowiedź: Nie.
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub
Odpowiedź: Nie.
c)ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub
Odpowiedź: Nie.
d)ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: Nie.
5.Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu w przedmiocie rozwodu pomiędzy Panem a matką dziecka? Czy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonuje Pan wraz z matką władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie (piecza naprzemienna)?
Odpowiedź: Orzeczenie sądowe uprawomocniło się (...)2015 r., a wniosek dotyczy okresu od sierpnia 2019 roku. Wnioskodawca wykonuje władzę rodzicielską wraz z matką syna.
6.W jakim zakresie wykonywanie władzy rodzicielskiej względem syna, w okresie, którego dotyczy wniosek, odbywa się przez Pana, a w jakim przez jego matkę; w jakim zakresie każdy z rodziców troszczył się o syna zapewniając mu rozwój fizyczny i intelektualny, zabezpieczał potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, dostarczał niezbędnych dóbr materialnych, ponosił wydatki związane z wypoczynkiem, wspierał w realizacji jego hobby, itp. Należy również określić, jakie czynności i przez jaki okres i w jaki sposób wykonywane w ww. okresie, składały się na faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie syna przez Pana?
Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie podzielić się tym, że wychowanie syna zawsze było dla niego i matki priorytetem, biorąc pod uwagę obecną sytuację. Wnioskodawca jest z nim w stałym kontakcie telefonicznym, wideorozmowa.
Pomimo tego, że syn mieszka na stałe z mamą, Wnioskodawca jako ojciec, przywiązuje szczególną wagę do tego, aby wspólne spotkania w czasie wakacji (tj. na Białorusi 4 razy w roku: 3 miesiące latem, po tygodniu jesienią i wiosną, 2 tygodnie zimą) oraz świąt były pełne wrażeń i zapadają w pamięć. Wnioskodawca wraz z synem czas spędza aktywnie uprawiając sporty takie jak jazda na rowerze i piłka nożna, które wpływają na jego rozwój fizyczny i zdrowie. Wnioskodawca wraz z synem stara się także spędzać czas na łonie natury, gdzie mogą wspólnie wybrać się na biwak, spływy kajakowe lub po prostu spacerować na świeżym powietrzu i dyskutować na ciekawe tematy (tak wyglądały wakacje latem 2023 roku na (…)). Wnioskodawca wraz z synem już planują kolejny wyjazd do (…), gdzie chcą spróbować jazdy na nartach.
Natomiast mama syna aktywnie spędza z nim czas, wspierając jego zainteresowania i hobby. Chodzą na koncerty i zwiedzają zabytki. Ponadto często spacerują po mieście, zwiedzając nowe miejsca. Jest to dla nich ważne zajęcie, gdyż syn lubi, gdy w takich chwilach mogą porozmawiać do woli, nie rozpraszając się obowiązkami domowymi czy innymi członkami rodziny.
Każde wspólne działanie Wnioskodawcy i matki syna ma na celu wspieranie jego rozwoju i tworzenie miłych wspomnień ze wspólnie spędzonych chwil.
Jeśli chodzi o zdrowie dziecka, jest ono dla Wnioskodawcy i matki syna najważniejszym aspektem jego rozwoju i dobrego samopoczucia. Oboje aktywnie monitorują jego stan fizyczny. Mama syna regularnie zgłasza się do lekarza na badania profilaktyczne i konsultacje we wszystkich kwestiach związanych z jego zdrowiem. Monitoruje także jego odżywianie, dostarczając mu zdrowej i zbilansowanej żywności.
Kiedy syn jest z Wnioskodawcą na wakacjach, również stara się bacznie monitorować jego stan zdrowia, dbając o aktywny tryb życia i zdrową dietę. Swoim przykładem Wnioskodawca chce mu przekazać jak ważne jest dobre odżywianie, dbanie o swoje ciało i zdrowie.
Jeżeli chodzi o edukację, to Wnioskodawca znalazł dla syna korepetytora z matematyki, a także matka syna znalazła dla niego korepetytora z angielskiego, za których rachunki Wnioskodawca wraz z matką syna dzielą na pół. Wnioskodawca ma kontakt z jego wychowawcą w szkole. W tym momencie są w trakcie podejmowania decyzji o kierunku (...), gdzie chce uczyć się syn.
W ten sposób zarówno jego matka, jak i Wnioskodawca, wspólnie zapewniają swojemu synowi wszystko, czego potrzebuje do utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego. I sądząc po jego stanie zdrowia i dobrym humorze, im się to udaje. Wnioskodawca chciałby jeszcze bardziej zwiększyć wydatki z tym związane: nowe wyjazdy, nowe prezenty i plany.
7.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana syn przez cały rok uczył się w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?
Odpowiedź: Tak.
8.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana syn został na podstawie orzeczenia sądu umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?
Odpowiedź: Nie.
9.Czy za okres, którego dotyczy wniosek zostało Panu przyznane na dziecko świadczenie wychowawcze tzw. 800+?
Odpowiedź: Wniosek o świadczenie wychowawcze z programu „Rodzina 800+” nie był składany.
Natomiast w piśmie z 15 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:
1.W jakiej wysokości uzyskał Pan dochód w każdym roku podatkowym, którego dotyczy Pana wniosek? Czy Pana dochód przekroczył kwotę:
a)112.000 zł – w przypadku gdy pozostawał Pan przez cały rok podatkowy, którego dotyczy Pana zapytanie w związku małżeńskim (przy czym należy zsumować dochody Pana i małżonki, także w przypadku, gdy małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową małżeńską),
b)56.000 zł – w przypadku gdy nie pozostawał Pan w związku małżeńskim w roku podatkowym, których dotyczy Pana wniosek, w tym również przez część roku podatkowego i jednocześnie nie posiadał Pan statusu osoby samotnie wychowującej dziecko.
Odpowiedź: Wskazany wspólny dochód:
-za 2019 rok – (...) zł
-za 2020 rok – (...) zł
-za 2021 rok – (...) zł
-za 2022 rok – (...) zł
-za 2023 rok – (...) zł
2.Czy względem córki jest Pan jej ojcem lub opiekunem prawnym i względem niej wykonywał Pan w okresie, którego dotyczy wniosek, tj. od sierpnia 2019 roku, władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać datę jej urodzenia.
Odpowiedź: Wnioskodawca jest jej ojcem i wykonuje władzę rodzicielską od dnia jej urodzin (data urodzenia....).
3.Kiedy zawarł Pan drugi związek małżeński? (należy podać datę)
Odpowiedź: Data zawarcia drugiego związku małżeńskiego – (...).
4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana córka przez cały rok uczyła się w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?
Odpowiedź: Córka chodzi do przedszkola (...).
5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana córka została na podstawie orzeczenia sądu umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?
Odpowiedź: Nie.
6.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek w stosunku do Pana córki miały zastosowanie przepisy:
a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub
c)ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub
d)ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: Nie.
Ponadto, Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu z 15 maja 2024 r., że wniosek dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy Wnioskodawca może skorzystać w rozliczeniu PIT-37 z ulgi na dziecko odnośnie swojego syna?
Pana stanowisko w sprawie
Ponieważ Wnioskodawca sprawuje władzę rodzicielską, uważa, że może skorzystać z ulgi na dziecko w rozliczeniu PIT-37 w wysokości 100%, z uwagi na to, że były małżonek nigdy nie pracował w Polsce i nie jest rezydentem podatkowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Z informacji przedstawionych przez Pana we wniosku wynika, że mieszka Pan i pracuje w Polsce (zatrudniony jest Pan na umowę o pracę) i jest Pan tu rezydentem podatkowym.
Z uwagi na powyższe, należy wskazać, że w Polsce podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 27f ust. 1 ww. ustawy:
·w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
·w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
Z art. 27f ust. 3 ww. ustawy wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2020 r.
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:
§ 1Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Jak stanowi art. 27f ust. 7 omawianej ustawy:
·w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r.
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
·w brzmieniu do 31 grudnia 2021 r.
Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej.
Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Z art. 92 ww. ustawy wynika, że:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:
§ 1Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.
Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.
Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
Powyższe potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2378/15, stwierdzając: „(…) dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Czym innym jest bowiem posiadanie władzy a czym innym jej wykonywanie, a to oznacza, że utożsamianie ich na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje uzasadnienia. W celu nabycia prawa do przedmiotowej ulgi podatnik powinien wykazać zatem, że w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską (…).”
Zatem, o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Jak już wyżej wyjaśniono, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Ponadto w myśl art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2020 r. – odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Przy czym, jak wynika z 27 ust. 4 ww. ustawy – w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r. – kwotę przysługującej ulgi rodzice mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.
Jak już wskazano, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
· Od prawie 5 lat (od ...) mieszka i pracuje Pan w Polsce. Jest Pan tu również rezydentem podatkowym. Jest Pan zatrudniony na umowę o pracę.
· Podał Pan, że wniosek dotyczy okresu od sierpnia 2019 roku. W okresie, którego dotyczy wniosek w stosunku do Pana i Pana dzieci (syna i córki) nie miały zastosowanie przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Wskazał Pan, że wspólny dochód wyniósł odpowiednio za 2019 rok – (...) zł, za 2020 rok – (...) zł, za 2021 rok – (...) zł, za 2022 rok – (...) zł oraz za 2023 rok – (...) zł.
· Zawarł Pan drugie małżeństwo i ma dziecko (córkę – data urodzenia ...), jest Pan jej ojcem i wykonuje władzę rodzicielską od dnia jej urodzin. Data zawarcia drugiego związku małżeńskiego – (...). Córka chodzi do przedszkola (...).
· Ma Pan też dziecko (syna) z pierwszego małżeństwa. Ma on (...) lat i mieszka z matką na Białorusi. Zameldowany jest w domu Pana rodziców, gdzie również jest Pan zameldowany. Pana syn przez cały rok uczył się w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie.
· Zgodnie z postanowieniem sądu rozwodowego nie ma Pan żadnych ograniczeń władzy rodzicielskiej i nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Orzeczenie sądowe uprawomocniło się (...). Wykonuje Pan władzę rodzicielską wraz z matką syna.
·Zajmuje się Pan sprawami wychowawczymi, edukacyjnymi i rekreacyjnymi syna. Jest Pan z nim w stałym kontakcie (telefon, wideorozmowa), wie o jego problemach i sprawach, ma kontakt z jego wychowawcą w szkole. Organizuje Pan też dla niego dokumenty, żeby zawsze miał wizę. Całe wakacje spędza w Polsce z Panem. Wspólne spędzanie większej ilości czasu nie jest możliwe ze względu na okoliczności, w tym konieczność ukończenia szkoły na Białorusi, sytuację polityczną i związane z nią problemy na granicy. Wskazał Pan, że wychowanie syna zawsze było dla Pana i matki priorytetem, biorąc pod uwagę obecną sytuację. Pomimo tego, że syn mieszka na stałe z matką, Pan jako ojciec, przywiązuje szczególną wagę do tego, aby wspólne spotkania w czasie wakacji (tj. na Białorusi 4 razy w roku: 3 miesiące latem, po tygodniu jesienią i wiosną, 2 tygodnie zimą) oraz świąt były pełne wrażeń i zapadały w pamięć. Spędza Pan wraz z synem czas aktywnie uprawiając sporty takie jak jazda na rowerze i piłka nożna, które wpływają na jego rozwój fizyczny i zdrowie. Razem z synem stara się Pan także spędzać czas na łonie natury, gdzie można wspólnie wybrać się na biwak, spływy kajakowe lub po prostu spacerować na świeżym powietrzu i dyskutować na ciekawe tematy (tak wyglądały wakacje latem 2023 roku na (…)). Planuje Pan wraz z synem kolejny wyjazd do (…). Natomiast matka syna aktywnie spędza z nim czas, wspierając jego zainteresowania i hobby. Chodzą na koncerty i zwiedzają zabytki. Ponadto często spacerują po mieście, zwiedzając nowe miejsca. Jest to dla nich ważne zajęcie, gdyż syn lubi, gdy w takich chwilach mogą porozmawiać do woli, nie rozpraszając się obowiązkami domowymi czy innymi członkami rodziny. Matka syna regularnie zgłasza się do lekarza na badania profilaktyczne i konsultacje we wszystkich kwestiach związanych z jego zdrowiem. Monitoruje także jego odżywianie, dostarczając mu zdrowej i zbilansowanej żywności. Każde wspólne działanie Pana i matki syna ma na celu wspieranie jego rozwoju i tworzenie miłych wspomnień ze wspólnie spędzonych chwil. Jeśli chodzi o zdrowie syna, jest ono dla Pana i matki najważniejszym aspektem jego rozwoju i dobrego samopoczucia. Oboje aktywnie monitorujecie jego stan fizyczny. Kiedy syn jest z Panem na wakacjach, również stara się Pan bacznie monitorować jego stan zdrowia, dbając o aktywny tryb życia i zdrową dietę. Swoim przykładem chce Pan mu przekazać jak ważne jest dobre odżywianie, dbanie o swoje ciało i zdrowie. Jeżeli chodzi o edukację, to znalazł Pan dla syna korepetytora z matematyki, a także matka syna znalazła dla niego korepetytora z angielskiego, za których rachunki Pan i matka syna dzielą na pół. W tym momencie są Państwo w trakcie podejmowania decyzji o kierunku (...), gdzie chce uczyć się syn. W ten sposób zarówno jego matka, jak i Pan, wspólnie zapewniacie synowi wszystko, czego potrzebuje do utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego. Chciałby Pan jeszcze bardziej zwiększyć wydatki z tym związane: nowe wyjazdy, nowe prezenty i plany.
· Wskazał Pan, że matka syna nie uzyskiwała dochodów podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie podlegała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu.
Przedstawiony we wniosku opis pozwala zatem twierdzić, że każdemu z rodziców przysługiwała władza rodzicielska oraz każdy z rodziców władzę tę wykonywał w różnym zakresie.
W przywołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zdanie drugie), ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Jak już podkreślono – istotne jest, aby odliczona przez oboje rodziców kwota nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców lub w dowolnej proporcji przez oboje rodziców, przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie.
Z uwagi jednak na to, iż Pana była żona (matka syna) – jak Pan wskazał – nie uzyskiwała dochodów podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej, a zatem nie ma możliwości korzystania z ulgi, to w przedmiotowej sprawie nie jest wymagane porozumienie rodziców do wysokości dokonywanego odliczenia, o którym mowa we wskazanym przepisie 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przyczyny braku dochodów matki uprawniających do ulgi prorodzinnej, nie ma przeszkód aby z ulgi w całości skorzystał Pan (rodzic, który również wykonuje władzę rodzicielską), ponieważ matka dziecka nie może dokonać odliczenia.
Zatem, w świetle przedstawionego opisu sprawy oraz zacytowanych przepisów prawa uznać należy, że skoro w okresie, którego dotyczy wniosek, tj. w latach 2019-2023, wykonywał Pan władzę rodzicielską nad synem oraz spełniał wszystkie ustawowe przesłanki wymagane do zastosowania ulgi, a matka nie może dokonać odliczenia, to przysługuje Panu wyłączne prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, może Pan w rozliczeniu PIT 37 skorzystać z ulgi na dziecko (syna) w całości, tj. w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right