Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.368.2024.1.KF

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą diet radnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 oraz nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą diet radnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Urząd wypłaca diety radnym gminy do 10-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstało prawo do diety z tytułu wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Dietę za miesiąc grudzień 2023 r. wypłacono do 10-go stycznia 2024 r., dietę za miesiąc styczeń 2024 r. wypłacono o 10-go lutego 2024 r., a dietę za miesiąc luty 2024 r. wypłacono do 10-go marca 2024 r.

Dieta za miesiąc grudzień jest wypłacana po upływie roku, za który jest należna. W związku z tym, że dieta za miesiąc grudzień 2023 r. stanowiła (…) zł, a więc przekroczyła limit miesięcznego zwolnienia od podatku dochodowego, Urząd jako płatnik od nadwyżki naliczył koszty uzyskania przychodu 20% i podatek 12% wg wyliczenia: (…) zł (przychód) – 3.000,00 zł (limit zwolnienia) = (…) zł (nadwyżka stanowiąca dochód do opodatkowania) x 20% kup x 12% podatek, a następnie pobrał i wpłacił zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości (…) zł na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego.

Dieta za miesiąc styczeń 2024 r. również stanowiła (…) zł, a więc przekroczyła limit miesięcznego zwolnienia od podatku dochodowego. Wobec tego, również od nadwyżki naliczono 20% kup i 12% podatek, a następnie pobrano i przekazano zaliczkę na podatek dochodowy do właściwego Urzędu Skarbowego. Dieta za miesiąc luty 2024 r. również stanowiła (…) zł. Wobec tego, zastosowano taki sam sposób naliczenia zaliczki na podatek dochodowy, jak w przypadku diety za grudzień 2023 r. i za styczeń 2024 r.

Z uwagi na fakt, że diety zostały wypłacone w trzech różnych miesiącach, od każdej wypłaty osobno obliczono zaliczkę na podatek dochodowy.

W związku z wypłatą ww. diet (…) jako płatnik, do końca stycznia 2025 r. ma obowiązek sporządzić i przesłać do właściwego Urzędu Skarbowego PIT-R „Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich w roku 2024” oraz PIT-11 „Informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w roku 2024”, a następnie do końca lutego 2025 r. przekazać sporządzone deklaracje podatnikom.

Pytania

1.Czy w informacji PIT-R dietę za miesiąc grudzień 2023 r. wypłaconą w styczniu 2024 r. (kwota (…) zł) oraz dietę za miesiąc styczeń 2024 r. wypłaconą w lutym 2024 r. (kwota (…) zł) należy wykazać w wierszu dot. stycznia 2024 r., a dietę za miesiąc luty 2024 r. wypłaconą w marcu 2024 r. (kwota (…) zł) należy wykazać w wierszu dot. lutego 2024 r.?

2.Jaką kwotę wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wpisać w deklaracji PIT-R, gdy w wierszu dot. stycznia 2024 r. zostanie wykazana skumulowana kwota diet za dwa miesiące w wysokości (…) zł, tzn. dieta należna za grudzień 2023 r. wypłacona w styczniu 2024 r. (kwota (…) zł) oraz dieta należna za styczeń 2024 r. wypłacona w lutym 2024 r. (kwota (…) zł)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 1, dietę za miesiąc styczeń 2024 r. wypłaconą radnemu w lutym 2024 r. należy wykazać w wierszu dot. stycznia 2024 r., ponieważ, co do zasady w informacji PIT-R diety zalicza się do przychodów tego miesiąca, za które są należne. Analogicznie, dietę za miesiąc luty 2024 r. wypłaconą radnemu w marcu 2024 r. ((…) zł) należy przyporządkować do przychodów radnego za luty 2024 r.

Z uwagi na fakt, że dieta za miesiąc grudzień 2023 r. została wypłacona po upływie roku, za który jest należna, należy ją przypisać do stycznia 2024 r., w którym została wypłacona. Niniejszym, w wierszu dot. stycznia 2024 r. należy wykazać sumę przychodów w wysokości (…) zł, w tym: dietę należna za miesiąc grudzień 2023 r. wypłaconą w styczniu 2024 r. ((…) zł) oraz dietę należną za miesiąc styczeń 2024 r. wypłaconą w lutym 2024 r. ((…) zł).

Powyższe stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT2.4011.48.2023.1.MM z 25 kwietnia 2023 r.

Państwa zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 2, przy założeniu, że w deklaracji PIT-R w wierszu dot. stycznia 2024 r. należy wykazać skumulowaną kwotę diet za dwa miesiące w wysokości (…) zł, tzn. dietę należną za grudzień 2023 r. wypłaconą w styczniu 2024 r. ((…) zł) oraz dietę należną za styczeń 2024 r. wypłaconą w lutym 2024 r. ((…) zł), właściwym będzie wpisanie kwoty wolnej od podatku dochodowego w wysokości 6.000,00 zł, w tym odpowiednio: 3.000,00 zł jako limit zwolnienia dot. diety za miesiąc grudzień 2023 r. i 3.000,00 zł jako limit zwolnienia dot. diety za miesiąc styczeń 2024 r.

Analizując, gdy w wierszu dot. stycznia 2024 r. wykażemy przychód w wysokości (…) zł ((…) zł x dieta za 2 miesiące) oraz limit miesięcznego zwolnienia w wysokości 6.000,00 zł, to kwota po odliczeniu kwot wolnych od podatku wyniesie (…) zł, tzn. (…) zł jako nadwyżka dot. diety za grudzień 2023 r. oraz (…) zł jako nadwyżka dot. diety za styczeń 2024 r. Jest to zgodne z tym, że od każdej nadwyżki osobno obliczono zaliczkę na podatek dochodowy, ponieważ każda z tych diet została wypłacona w dwóch różnych miesiącach.

Natomiast, gdy w wierszu dot. stycznia 2024 r. wykażemy przychód w wysokości (…) zł ((…) zł x dieta za 2 miesiące) oraz limit miesięcznego zwolnienia w wysokości 3.000,00 zł, to kwota po odliczeniu kwot wolnych od podatku, a tym samym dochód do opodatkowania wyniesie (…) zł. Co jest sprzeczne z faktem, ponieważ łącza kwota nadwyżki za dwa miesiące stanowiła (…) zł, wg wyliczenia: (…) zł (dieta za grudzień 2023 r. wypłacona w styczniu 2024 r.) – 3.000,00 zł (limit zwolnienia) = (…) zł (nadwyżka stanowiąca dochód do opodatkowania) x 20% kup x 12% podatek ((…) zł – naliczona, pobrana i przekazana do US zaliczka na podatek dochodowy) oraz (…) zł (dieta za styczeń 2024 r. wypłacona w lutym 2024 r.) – 3.000,00 zł (limit zwolnienia) = (…) zł (nadwyżka stanowiąca dochód do opodatkowania) x 20% kup x 12% podatek ((…) zł – naliczona, pobrana i przekazana do US zaliczka na podatek dochodowy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł regułę, zgodnie z którą przychodami – co do zasady – są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.

Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 tej ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy do:

Przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. parlamentarzystów, radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa), ławników, arbitrów sądów polubownych czy też mediatorów. Pojęcie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej i sądowniczej, jak i ustawodawczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

Zatem, ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają tylko przychody stanowiące diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych czy obywatelskich i to wyłącznie do wysokości 3.000 zł miesięcznie. W sytuacji uzyskania przychodu w kwocie przekraczającej 3.000 zł miesięcznie, nadwyżka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie uzyskiwanych przychodów jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ww. ustawy, powoduje ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie przepisu art. 41 ust. 1 powołanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W świetle art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania niektórych przychodów – z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 – określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Na mocy art. 42 ust. 1 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jednocześnie wskazać należy, że z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Stosownie do art. 45b ust. 1 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory:

1)deklaracji, o których mowa w art. 30da ust. 14, art. 30h ust. 4, art. 38 ust. 1a, art. 42 ust. 1a, art. 42e ust. 5 oraz art. 43 ust. 1;

2)informacji, o których mowa w art. 21 ust. 46, art. 26ha ust. 10, art. 30dg ust. 1, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 41 ust. 4i, art. 42 ust. 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 6 oraz art. 52jb ust. 7;

3)oświadczeń i wniosków, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 31b ust. 1, art. 32 ust. 3 i 6-8, art. 41 ust. 11 oraz art. 45c ust. 3a;

4)rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w art. 34 ust. 7 i 8;

5)zeznań podatkowych, o których mowa w art. 45 ust. 1-1aa.

Według objaśnień zawartych na druku PIT-R „Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich” odnoszących się do części D tego druku:

1)w kolumnie b – płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat należności dokonanych w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy,

2)w kolumnie c – płatnik wykazuje kwoty diet i innych należności, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy,

3)w kolumnie d – płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy,

4)w kolumnie e – płatnik wykazuje nadwyżkę między kwotą wypłaconych należności a sumą kwot wolnych od podatku dochodowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady w informacji PIT-R diety zalicza się do przychodów tego miesiąca, za który są należne. Zatem dietę za styczeń 2024 r. wypłaconą radnemu w lutym 2024 r. należy przyporządkować do przychodów radnego za styczeń 2024 r. Analogicznie dietę za luty 2024 r. wypłaconą radnemu w marcu 2024 r. należy przyporządkować do przychodów radnego za luty 2024 r.

Natomiast po zakończeniu roku podatkowego, diety wypłacone za rok poprzedni należy przypisać do miesiąca, w którym zostały one wypłacone. Skoro zatem – w opisanym zdarzeniu – dietę za grudzień 2023 r. wypłacono radnemu w styczniu 2024 r., to również należy ją zakwalifikować do przychodów radnego za styczeń 2024 r.

Z tego względu dietę za grudzień 2023 r. wypłaconą w styczniu 2024 r., należy wykazać w informacji PIT-R sporządzanej za rok 2024 w wierszu dotyczącym miesiąca, w którym nastąpiła faktyczna wypłata tej diety, tj. w styczniu.

Zatem w informacji PIT-R w miesiącu styczniu należy wpisać sumę diet radnego za grudzień 2023 r. (wypłaconą w styczniu 2024 r.) i należną za styczeń 2024 r. Natomiast dietę za luty 2024 r. wypłaconą w marcu 2024 r. należy wykazać w wierszu dotyczącym lutego.

W tym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii zakreślonej pytaniem nr 2, wyjaśniam, że zakończenie roku podatkowego powoduje, że nie jest możliwe przyporządkowanie wypłaconych w następnym roku podatkowym diet do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego i tym samym ustalenie kwoty zwolnienia na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim.

Jeżeli skumulowana wypłata diet (które w deklaracji PIT-R powinny zostać przyporządkowane do przychodów ze stycznia 2024 r.) spowodowała przekroczenie limitu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługującego za styczeń, od nadwyżki ponad limit zwolnienia pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 tej ustawy, należy obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 wskazanej ustawy.

Tym samym, od sumy diety wypłaconej w styczniu 2024 r. za grudzień 2023 r. i w lutym 2024 r. za styczeń 2024 r. powinni Państwo pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od nadwyżki kwoty 3.000 zł pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodów.

Zatem w informacji PIT-R w wierszu dotyczącym stycznia mogą Państwo wpisać tylko jedną kwotę wolną na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa stanowisko, zgodnie z którym w wierszu dotyczącym stycznia powinni Państwo wykazać kwotę zwolnienia w podwójnej wysokości jest więc nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00