Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.347.2024.2.AC
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2024 r. (wpływ 25 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonej działalności usługowej Wnioskodawca specjalizuje się w roli pośrednika mającego na celu pozyskiwanie klientów biznesowych (B2B) dla banku oferującego bramki płatnicze przeznaczone dla sprzedaży e-commerce. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest umożliwienie nawiązania współpracy pomiędzy bankiem a przedsiębiorcami, co Wnioskodawca realizuje poprzez kontakty telefoniczne, mailowe oraz bezpośrednie spotkania. Wnioskodawca działa w imieniu klienta bankowego, pełniąc funkcje doradczą i negocjacyjną, w tym: Prowadzenie researchu mającego na celu zbieranie i weryfikację ofert w danej branży, co obejmuje analizę rynkową, porównywanie ofert oraz prezentację warunków prowizyjnych klientom. Przedstawianie klientom ofert dostawców usług płatniczych. Negocjowanie umów oraz warunków współpracy z dostawcami usług (merchantami) w imieniu klienta bankowego. Reprezentowanie klienta na targach, konferencjach oraz spotkaniach networkingowych, które mają na celu nawiązanie nowych kontaktów biznesowych oraz ułatwienie operacji komercyjnych klienta. Opcjonalnie, na życzenie klienta, wsparcie w procesie zawierania umów oraz nadzór nad ich prawidłowym wykonaniem. Utrzymanie długotrwałych relacji biznesowych z pozyskanymi klientami. Wnioskodawca wspiera także klienta w zarządzaniu operacjami sprzedażowymi i posprzedażowymi, oferując doradztwo i pośrednictwo handlowe. Działania Wnioskodawcy są zorientowane na zdobywanie nowych kontrahentów zgodnie z wytycznymi klienta, negocjowanie warunków transakcji, nadzorowanie ich realizacji oraz wspomaganie w tworzeniu odpowiednich zespołów operacyjnych.
Zakres usług Wnioskodawcy może być elastyczny i dostosowany do bieżących potrzeb klienta. Wszystkie operacje realizuje, mając na uwadze dobro klienta oraz pełni odpowiedzialność za prezentowane i negocjowane produkty, które nie są przez Wnioskodawcę modyfikowane. Za wykonaną pracę i pozyskanie klienta Wnioskodawca otrzymuje zapłatę zgodną z ustaleniami. Wnioskodawca nadmienia iż produkt, którym handluje nie jest w żaden sposób modyfikowany przez jego osobę. PKD firmy to: 64.92.Z 64.19.Z 64.99.Z
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów.
Od 15.09.2023 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.
Jednoosobowa działalność gospodarcza zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP: (...)
Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej - mające być przedmiotem interpretacji są sklasyfikowane pod PKWiU: 74.90.12.0.
Dnia 15.09.2023 r. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, Wnioskodawca osiągnął 01.10.2023 r.
Nie wystąpiły/występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Okres podatkowy, który jest przedmiotem zapytania tj. od 15.09.2023 r.
Kontrahentem Wnioskodawcy jest A. S.A. NIP: (...). Pomiędzy Wnioskodawcą, a zleceniodawcą na rzecz którego świadczy/będzie świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej - brak jest powiązań osobistych.
Wnioskodawca nie jest wspólnikiem ani udziałowcem.
Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usług nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.
Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał innych czynności dla spółki
Jedynym rodzajem przychodów jest świadczenie usług pośrednictwa komercyjnego dla A.S.A.
Wnioskodawca nie był wcześniej zatrudniony u Kontrahenta na umowę o pracę.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca w swojej pracy na działalności gospodarczej wykonuje usługi pozyskania klientów dla bramki płatniczej (...) na rzecz swojego kontrahenta jakim jest A. S.A. W swojej pracy, w ramach świadczonej Usługi Wnioskodawca realizuje następujące czynności:
1)oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom zleceniodawcy, kontakt telefoniczny, mailowy, spotkanie na którym przedstawiam funkcjonalności bramki płatniczej dla sklepów internetowych,
2)negocjowanie warunków umów i współpracy- negocjuje z klientem warunki wysokości prowizji od transakcji w bramce płatniczej, po uzyskaniu wyników strony klienta przekazuje informację do A. S.A., który musi wydać zgodę na akceptację wysokości prowizji,
3)organizację działań sprzedażowych- spotkania z klientami, przedstawianie oferty i funkcjonalności metod płatności dla sklepów internetowych,
4)organizację spotkań, aktywny udział w spotkaniach biznesowych,
5)przedstawianie umów kontrahentom- klient w systemie bankowym A. S.A. ma wgląd do umowy, którą podpisuje z bankiem, aby móc korzystać z usług bramki płatniczej,
6)udzielanie informacji dotyczących cen i warunków,
7)nadzór nad realizacją umów oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami.
Baza aktywizacji - podejmowanie kontaktu z klientami, którzy już posiadają usługę od A. S.A. jednak z jakiegoś względu z niej nie korzystają w swoim sklepie internetowym, ustalenie faktu i przyczyny dlaczego jest taki stan rzeczy i ewentualne prowadzenie do ponownego nawiązania relacji.
Wyszukiwanie klientów z bazy określonej przez kontrahenta Wnioskodawcy i wyszukiwanie klientów prowadzących sklepy internetowe, którzy mogą być zainteresowani usługą bramki płatniczej w swoim przedsiębiorstwie. Budowanie długotrwałych relacji biznesowych z klientami.
Efektem pracy Wnioskodawcy jest budowanie portfela klientów, którzy na określonych warunkach współpracują z firmą (...) i mogą wykorzystywać usługę bramki płatniczej w swoim sklepie internetowym.
Oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom zleceniodawcy (kontakt telefoniczny, mailowy, spotkania).
Czynności te polegają na przedstawianiu funkcjonalności bramki płatniczej dla sklepów internetowych, co stanowi działalność usługową. Oferowanie usług, nawiązywanie kontaktów oraz spotkania biznesowe mieszczą się w zakresie usług handlowych i marketingowych.
Negocjowanie warunków umów i współpracy.
Negocjacje dotyczące warunków umów i wysokości prowizji od transakcji również stanowią część usług doradczych i konsultingowych, które mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5%.
Organizacja działań sprzedażowych:
Organizacja spotkań z klientami i przedstawianie ofert to działania związane ze sprzedażą usług. Takie czynności wpisują się w zakres działalności usługowej w kontekście promocji i sprzedaży usług.
Organizacja spotkań i aktywny udział w spotkaniach biznesowych:
Organizacja i udział w spotkaniach biznesowych to czynności wspierające działalność handlową i marketingową, co również jest działalnością usługową.
Przedstawianie umów kontrahentom.
Udzielanie informacji o umowach i pomoc w ich przeglądaniu przez klientów to działalność usługowa o charakterze informacyjnym i doradczym.
Udzielanie informacji dotyczących cen i warunków
Udzielanie informacji o cenach i warunkach to czynności informacyjne wspierające sprzedaż usług, co kwalifikuje się jako działalność usługowa.
Nadzór nad realizacją umów oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami:
Nadzór nad realizacją umów i utrzymywanie relacji z klientami to czynności administracyjne i konsultingowe, które są integralną częścią usług związanych z zarządzaniem relacjami z klientem.
Baza aktywizacji (kontakt z klientami posiadającymi już usługę):
Kontaktowanie się z klientami w celu reaktywacji korzystania z usług bramki płatniczej to działania marketingowe i sprzedażowe, które kwalifikują się jako działalność usługowa.
Wyszukiwanie klientów z bazy określonej przez kontrahenta:
Wyszukiwanie potencjalnych klientów i budowanie relacji biznesowych to działalność usługowa w zakresie marketingu i sprzedaży, wspierająca rozwój portfela klientów.
1.Oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom zleceniodawcy.
Opis czynności: Kontakt telefoniczny, mailowy, spotkania na których przedstawiane są funkcjonalności bramki płatniczej dla sklepów internetowych.
Uzasadnienie: Te czynności mieszczą się w zakresie usług wspomagających sprzedaż, co kwalifikuje się pod kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
2.Negocjowanie warunków umów i współpracy.
Opis czynności: Negocjowanie warunków wysokości prowizji od transakcji w bramce płatniczej i przekazywanie wyników do A. S.A.
Uzasadnienie: Negocjacje te są częścią usług doradczych i konsultingowych, wpisujących się w kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
3.Organizacja działań sprzedażowych.
Opis czynności: Spotkanie z klientami, przedstawianie oferty i funkcjonalności metod płatności dla sklepów internetowych.
Uzasadnienie: Organizacja działań sprzedażowych to usługi wspomagające sprzedaż, kwalifikujące się pod kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
4.Organizacja spotkań i aktywny udział w spotkaniach biznesowych.
Opis czynności: Organizacja spotkań biznesowych i aktywny udział w nich.
Uzasadnienie: Te czynności wspierają działalność handlową i marketingową, wpisując się w kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
5.Przedstawianie umów kontrahentom.
Opis czynności: Umożliwienie klientom wglądu do umów w systemie bankowym A. S.A.
Uzasadnienie: Udzielanie informacji o umowach to działalność informacyjna i doradcza, co mieści się w kodzie PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
6.Udzielanie informacji dotyczących cen i warunków.
Opis czynności: Udzielanie informacji o cenach i warunkach usług.
Uzasadnienie: Te czynności to działania informacyjne wspierające sprzedaż, co kwalifikuje się pod kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
7.Nadzór nad realizacją umów oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami.
Opis czynności: Nadzór nad realizacją umów i utrzymywanie relacji z klientami.
Uzasadnienie: Czynności te są administracyjne i konsultingowe, wpisujące się w kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
8.Baza aktywizacji (kontakt z klientami posiadającymi już usługę).
Opis czynności: Kontaktowanie się z klientami w celu reaktywacji korzystania z usług bramki płatniczej.
Uzasadnienie: To działania marketingowe i sprzedażowe, co kwalifikuje się pod kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
9.Wyszukiwanie klientów z bazy określonej przez kontrahenta.
Opis czynności: Wyszukiwanie potencjalnych klientów i budowanie relacji biznesowych.
Uzasadnienie: Działania te wspierają rozwój portfela klientów, wpisując się w kod PKD 74.90.Z oraz PKWiU 74.90.12.0.
Podsumowanie
Wszystkie wymienione czynności mają charakter działalności usługowej, sklasyfikowanej pod kodem PKD 74.90.Z i PKWiU 74.90.12.0, co uzasadnia opodatkowanie ich ryczałtem 8,5%. Czynności te wspierają proces sprzedaży, marketingu i zarządzania relacjami z klientem, zgodnie z definicją działalności usługowej.
Pytanie
1.Czy opisane w stanie przyszłym usługi pośrednictwa w handlu mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
2.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa będą mogły, począwszy od 2023 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Pozostałe usługi doradztwa, inaczej sklasyfikowane, uprawniają do stawki 8,5%. Przykładem są pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (74.90.19.0 PKWiU). W interpretacjach z 25.04.2022 r. (0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG) i 5.04.2022 r. (0114-KDIP2- 1.4011.121.2022.2.MW) KIS potwierdziła, że przychody z ich świadczenia mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. To samo dotyczy usług sklasyfikowanych pod symbolem 74.90.12 (Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) oraz 74.90.2 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane). Prawo do stawki 8,5% potwierdzają tu liczne interpretacje KIS, m.in. z 4.04.2022 r. (0114-KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM), 25.03.2022 r. (0114-KDIP3- 2.4011.70.2022.3.BM), 18.03.2022 r. (0114-KDIP2-2.4011.64.2022.2.KW), 7.07.2021 r. (0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST).
Ad 2.
Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza zaś,, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU. Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze. I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje "Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne", gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje "pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną". W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 "Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane", w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktyką zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach. Zgodnie z 0114- KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM
Wszystkie wymienione czynności świadczone w ramach usługi mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z tym przepisem, stawką 8,5% opodatkowane są przychody z działalności usługowej, z wyłączeniem przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu towarów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przestawił Pan informacje z których wynika, że:
1. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od stycznia 15 września 2023 r.
2. Świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane pod PKWiU: 74.90.12.0 tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
3. 15 września 2023 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4. Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowym, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5. Usługi wykonuje Pan w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.
6. Nie jest Pan wspólnikiem ani udziałowcem Spółki.
7. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec zatem należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Tym samym, stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right