Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.125.1.2024.KU

Możliwość zastosowania 50% kup do honorarium autorskiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie Organu – pismem złożonym 28 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pracuje Pan na stanowisku Asystenta Projektanta w firmie ... na umowę o prace od 1 września 2019 r. Ukończył Pan studia wyższe z tytułem magistra inżyniera budownictwa. Pracuje Pan przy projektowaniu obiektów budowlanych. Do Pana obowiązków należy sporządzanie dokumentacji projektowej i wykonawczej obiektów budowlanych. Są to rysunki zbrojeniowe oraz rysunki szalunkowe (zwane dalej: utworami). Utwory tworzy Pan w całości samodzielnie i widnieje na nich Pan, jako osoba która je tworzyła (autor), są sygnowane Pana nazwiskiem. Każdy utwór wymaga od Pana indywidualnego podejścia, wyobraźni przestrzennej, wiedzy inżynierskiej oraz wymyślenia najlepszego rozwiązania. Czas poświęcony na tworzenie utworów jest wpisywany w system ewidencji czasu pracy stworzony przez Pana pracodawcę. Rysunki zbrojeniowe i rysunki szalunkowe sporządza Pan przy uwzględnieniu indywidualnych parametrów, kosztów, estetyki oraz preferencji powstającego obiektu budowlanego. Do każdego tworzonego utworu podchodzi Pan w sposób indywidualny, nieszablonowy. Każdy utwór, który Pan tworzy jest inny i niepowtarzalny. Rysunki zbrojeniowe i rysunki szalunkowe zapisuje Pan po stworzeniu na serwerze (wewnętrznej bazie) i udostępnia je Pan pracodawcy. Zgodnie z zawartą umową o pracę, prawa autorskie do stworzonych przez Pana utworów w ramach pracy zostają przeniesione na pracodawcę.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W piśmie przesłanym 28 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania.

W okresie którego dotyczy przedmiotowy wniosek, tj. w latach 2019-2023:

Pytanie a) Czy był Pan twórcą w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.), a uzyskiwane przez Pana przychody wynikają z korzystania przez twórcę z praw autorskich i zależnych lub rozporządzania tymi prawami?

Odpowiedź: Zgodnie z ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2509 ze zm.), rozdział 2, art. 8 (Twórca. Domniemanie autorstwa. Zatajenie autorstwa) pkt. 2: „Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu”.

Rysunki zbrojeniowe i rysunki szalunkowe tworzy Pan samodzielnie i widnieje na nich Pan, jako osoba która je tworzyła (autor, twórca), są sygnowane Pana nazwiskiem. Rysunki są publikowane i rozpowszechniane z Panem jako twórcą. Na podstawie tego stwierdza Pan,że jest twórcą w rozumieniu ustawy z 4 luty 1994 r. Pracodawca nabywa prawa do utworów stworzonych przez Pana w ramach wskazanego w umowie o prace wynagrodzenia za pracę należnego pracownikowi. Pracownikowi (Panu) nie przysługuje z tego tytułu odrębne wynagrodzenie. ( Załącznik 1 pkt 9).

Pytanie b) Czy utwory stworzone przez Pana były przejawem działalności twórczej w dziedzinach wymienionych w art. 22 ust. 9b pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeżeli tak, to należy wskazać, jaka to była działalność (dziedzina i konkretny punkt ww. przepisu)?

Odpowiedź: Rozumie Pan, że tak. Przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne (art. 1 ust. 2 pkt 6 p.a.).

Plany szalunkowe i zbrojeniowe, które Pan tworzy można przyporządkować do grupy utworów architektonicznych, architektoniczno-urbanistycznych i urbanistycznych dzięki ich właściwościom oraz cechom wspólnym do których można zaliczyć: przynależność do szeroko rozumianej dziedziny budownictwa i kształtowania przestrzeni, pozostawanie rezultatem pracy twórczej architekta, czy projektanta (autora), konieczność uwzględniania w niej wymogów wynikających z zasad fizyki, konstrukcji, techniki, technologii, podleganie w fazie wykonawczej odrębnie uregulowanemu nadzorowi autorskiemu, możliwość pełnego uzewnętrznienia oryginalnej myśli autora dopiero po zrealizowaniu przedstawionych w utworze zamierzeń twórcy, tj. wzniesieniu budowli, czy urządzenia objętego projektem (wyrok Sądu Najwyższego z 25 maja 2017 r. [2]).

W obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. zmianach zasad stosowania stawki 50% kosztów uzyskania przychodów twórców wprowadzono wyraźne odniesienia do działalności twórczej w zakresie inżynierii budowlanej. Chodzi przede wszystkim o dodany ust. 9b w art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm., zwanej dalej: ustawą PIT), ustęp ten wyszczególnia zakresy działalności twórczej, uprawniające do stosowania stawki kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%. W pkt 1 tego ustępu, którego brzmienie zostało zmienione z 19 lipca 2018 r. przez nowelizację z 15 czerwca 2018 r. ustawy PIT (Dz. U. z 2018 r., poz. 1291), wskazana została dodatkowo m.in. działalność twórcza w zakresie inżynierii budowlanej.

Pytanie c) Czy efektem Pana działań w ramach wykonywanej umowy o pracę było powstanie utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?

Odpowiedź: Przedmiotem ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 1 ust. 1 p.a.). Rysunki zbrojeniowe, rysunki szalunkowe, które Pan tworzy powstają od nowa, nie są w żaden sposób odwzorowaniem, mają pewien element nowości. Efektem Pana pracy twórczej jest powstanie utworu zamawianego i oczekiwanego przez pracodawcę, oryginalnego wytworu o indywidualnym charakterze. Jest to rezultat Pana działalności, który jest z Panem związany, w taki sposób, że bardzo mało jest prawdopodobne, aby inna osoba, która podejmie identyczny wysiłek twórczy, uzyskała analogiczny lub zasadniczo podobny rezultat. Każdy rysunek wymaga od Pana indywidualnego podejścia, wyobraźni przestrzennej, wiedzy inżynierskiej oraz wymyślenia najlepszego rozwiązania.

Pytanie d) Czy otrzymywał Pan wynagrodzenie (honorarium) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami czy z tytułu opłaty licencyjnej? Należy jednoznacznie wskazać jakiego rodzaju otrzymuje Pan przychód.

Odpowiedź: Pracodawca nabywa prawa do utworów stworzonych przez Pana w ramach wskazanego w umowie o prace wynagrodzenia za pracę należnego pracownikowi. Pracownikowi (Panu) nie przysługuje z tego tytułu odrębne wynagrodzenie. (Załącznik 1 pkt 9).

Pytanie e) Czy otrzymywał Pan honorarium za korzystanie z praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzenie tymi prawami w sytuacji, gdy nie stworzył w danym miesiącu żadnego utworu?

Odpowiedź: Nie było przypadku, żeby Pan nie stworzył w danym miesiącu żadnego utworu. W każdym miesiącu w latach 2019-2023 tworzył Pan utwory.

Pytanie f) Czy z zawartej umowy o pracę wynikało, że w związku z wykonywaniem pracy twórczej następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych i zależnych do stworzonego utworu na podmiot, z którym zawarto umowę oraz, że otrzymuje Pan konkretne honorarium za przeniesienie praw autorskich do stworzonego utworu? Należy wskazać, jakie konkretnie postanowienia są zawarte w ww. umowie?

 Odpowiedź: Tak. Wszystkie prawa nabywane przez pracodawcę są przedstawione w Załączniku 1 - Oświadczenie w przedmiocie praw autorskich. (pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 4, pkt 5, pkt 6, pkt 7). Jest to Oświadczenie zawarte między Panem (pracownikiem), a pracodawcą. Pracodawca nabywa prawa do utworów stworzonych przez Pana w ramach wskazanego w umowie o prace wynagrodzenia za pracę należnego pracownikowi. Pracownikowi (Panu) nie przysługuje z tego tytułu odrębne wynagrodzenie. (Załącznik 1 pkt 9).

Pytanie g) Czy zawarta umowa o pracę obejmowała również czynności niebędące przedmiotem praw autorskich? Jeżeli tak, to czy umowa przewidywała zróżnicowanie należnego wynagrodzenia na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem czynności niebędących czynnościami o charakterze twórczym? W jaki sposób uregulowano tę kwestię?

Odpowiedź: Praca twórcza została wyznaczona na podstawie ewidencji czasu pracy prowadzonego przez pracodawcę. Czas poświęcony na sporządzanie utworów jest wpisywany w system ewidencji czasu pracy, stworzony przez pracodawcę w specjalistycznym oprogramowaniu. Sposób takiego rozliczenia został ujęty w wyroku wydanym przez Naczelny Sąd Administracyjny 7 września 2021 r., sygn. akt II FSK 75/19 odnośnie rozliczania pracy twórczej.  Dla pracy niebędącej pracą twórczą nie zastosowano 50% koszty uzyskania przychodów za otrzymane honorarium. 50% kosztów uzyskania przychodów zastosowano tylko dla honorarium uzyskanego za pracę twórczą. Ponadto, dysponuje Pan obiektywnymi/faktycznymi dowodami na powstanie utworów, w postaci fizycznych plików/rysunków zapisywanych na serwerze firmy.

Pytanie h) Czy kwota honorarium jest/będzie wyznacznikiem rzeczywistej wartości utworu, rzeczywiście wykonanej pracy o charakterze twórczym, wartości rynkowej przekazanego prawa autorskiego, czy też zostanie ustalona w inny sposób – jaki?

Odpowiedź: Pracodawca nabywa prawa do utworów stworzonych przez Pana w ramach wskazanego w umowie o prace wynagrodzenia za pracę należnego pracownikowi. Pracownikowi (Panu) nie przysługuje z tego tytułu odrębne wynagrodzenie. ( Załącznik 1 pkt 9). Zgodnie z Załącznikiem 1 (Oświadczenie o przedmiocie praw autorskich - pkt 2) pracodawca nabywa wszelkie prawa majątkowe, w tym majątkowe prawa autorskie. Nie dysponuje Pan danymi dotyczącymi rzeczywistej wartości rynkowej utworów. Honorarium jakie Pan otrzymuje za stworzenie utworów jest wyznaczone na podstawie umowy o prace, oraz ewidencji czasu pracy poświęconej na prace twórczą.

Pytanie i) Czy przedmiotowe honorarium będzie uzależnione od czasu pracy poświęconego na stworzenie utworu?

Odpowiedź: Czas poświęcony na tworzenie utworów jest wpisywany w system ewidencji czasu pracy, stworzony przez pracodawcę w specjalistycznym oprogramowaniu. Sposób takiego rozliczenia został ujęty w wyroku wydanym przez Naczelny Sąd Administracyjny 7 września 2021 r., sygn. akt II FSK 75/19 odnośnie rozliczania pracy twórczej. 50% koszty uzyskania przychodów pracodawca zastosował tylko dla honorarium uzyskanego za pracę twórczą.

Pytanie j) W jaki sposób, przez kogo i na jakiej podstawie dokonywana była weryfikacja i kwalifikacja dzieł jako utworów w rozumieniu przepisów o prawie autorskim?

Odpowiedź: Kwalifikacja dzieł jako utworów w rozumieniu przepisów o prawie autorskim była przeprowadzana przez Pana na podstawie ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych, na podstawie oświadczenia w przedmiocie praw autorskich załączonego do umowy o prace (Załącznik 1) - tworzenie utworów jest podstawą Pana umowy o pracę sporządzonej przez prawnika.

„Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)”.

Rysunki zbrojeniowe i plany szalunkowe, które Pan tworzy nie są odwzorowaniem rzeczywistości w postaci rysunku technicznego, tylko pewnego rodzaju kompilacją, zestawem mającym na celu zagregowanie i przekazanie innym odbiorcą pewnej całościowej wiedzy. W jej skład wchodzą również komentarze, omówienia, instrukcje montażu i inne informacje. Rysunki zbrojeniowe, rysunki szalunkowe, które Pan tworzy powstają od nowa, nie są w żaden sposób odwzorowaniem, mają pewien element nowości. Efektem Pana pracy twórczej jest powstanie utworu zamawianego i oczekiwanego przez pracodawcę, oryginalnego wytworu o indywidualnym charakterze. Jest to rezultat Pana działalności, który jest z Panem związany, w taki sposób, że bardzo mało jest prawdopodobne, aby inna osoba, która podejmie identyczny wysiłek twórczy, uzyskała analogiczny lub zasadniczo podobny rezultat. Każdy rysunek wymaga od Pana indywidualnego podejścia, wyobraźni przestrzennej, wiedzy inżynierskiej, oraz wymyślenia najlepszego rozwiązania.

Pytanie k) Czy prowadzona była ewidencja poszczególnych utworów?

Odpowiedź: Tak. Czas poświęcony na sporządzanie utworów jest wpisywany w system ewidencji czasu pracy, stworzony przez pracodawcę w specjalistycznym oprogramowaniu. Dysponuje Pan dokumentami/zestawieniami, które to przedstawiają.

Ponadto, dysponuje Pan obiektywnymi/faktycznymi dowodami na powstanie utworów, w postaci fizycznych plików/rysunków zapisywanych na serwerze firmy.

Pytanie l) Czy w latach 2019-2022 korzystał Pan z 50% kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Nie

Pytania

1)Czy jest Pan uprawniony do zastosowania w roku podatkowym 2023, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium otrzymanego z tytułu rozporządzania prawami autorskimi do stworzonych utworów do których wcześniej zastosowano standardowe koszty uzyskania przychodów?

2)Czy jest Pan uprawniony do korekty zeznań podatkowych za lata 2019-2022, w celu zastosowania zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium otrzymanego z tytułu rozporządzania prawami autorskimi do stworzonych utworów do których wcześniej zastosowano standardowe koszty uzyskania przychodów?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania nr 2

W Pana ocenie, jest Pan uprawniony do złożenia korekt zeznań podatkowych za lata 2019-2022 w celu zastosowania, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium otrzymanego z tytułu rozporządzania prawami autorskimi do stworzonych utworów, do którego wcześniej zastosowano standardowe koszty uzyskania przychodów.

Uzasadnienie

W obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. zmianach zasad stosowania stawki 50% kosztów uzyskania przychodów twórców wprowadzono wyraźne odniesienia do działalności twórczej w zakresie inżynierii budowlanej. Chodzi przede wszystkim o dodany ust. 9b w art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, ze zm., zwanej dalej ustawą PIT). Ustęp ten wyszczególnia zakresy działalności twórczej, uprawniające do stosowania stawki kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%. W pkt 1 tego ustępu, którego brzmienie zostało zmienione z 19 lipca 2018 r. przez nowelizację z 15 czerwca 2018 r. ustawy PIT (Dz. U. z 2018 r., poz. 1291), wskazana została dodatkowo m.in. działalność twórcza w zakresie inżynierii budowlanej. Do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu uprawnia Pana również fakt przeniesienia praw autorskich na pracodawcę. Pracodawca nabywa prawa do utworów stworzonych przez Pana w czasie trwania stosunku pracy. Rysunki zbrojeniowe, rysunki szalunkowe i plany pozycyjne, które Pan tworzy powstają od nowa, nie są w żaden sposób odwzorowaniem, mają pewien element nowości. Efektem Pana pracy twórczej jest powstanie utworu zamawianego i oczekiwanego przez pracodawcę, oryginalnego wytworu o indywidualnym charakterze. Jest to rezultat Pana działalności, który jest z Panem związany, w taki sposób, że bardzo mało jest prawdopodobne, aby inna osoba, która podejmie identyczny wysiłek twórczy, uzyskała analogiczny lub zasadniczo podobny rezultat. Dysponuje Pan obiektywnymi/faktycznymi dowodami na powstanie utworów, w postaci fizycznych plików/rysunków, zapisywanych na serwerze firmy. Kolejnym argumentem jest wyrok wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny 7 września 2021 r., sygn. akt II FSK 75/19 odnośnie rozliczania pracy twórczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.;t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta

Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że ma Pan wątpliwości w zakresie postawionego we wniosku pytania nr 2 dotyczącego uprawnienia do złożenia korekt zeznań podatkowych za lata 2019-2022, w celu zastosowania zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy PIT 50% dla działalności twórczej w zakresie inżynierii budowlanej kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia za pracę twórczą otrzymanego z tytułu rozporządzania prawami autorskimi do stworzonych utworów, do którego wcześniej zastosowano standardowe koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 22 ust. 2 powołanej ustawy:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

1)wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

2)nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3)wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł - w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4)nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Jak z powyższego wynika, osobom posiadającym status pracownika, uzyskującym przychody m. in. ze stosunku pracy, przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od wymiaru czasu pracy.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

W takim przypadku, koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W myśl art. 22 ust. 9a ww. ustawy:

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 9b cytowanej ustawy:

Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3)produkcji audialnej i audiowizualnej;

4)działalności publicystycznej;

5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6)działalności konserwatorskiej;

7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Jak z powyższego przepisu wynika, tylko ww. rodzaje działalności pozwalają na zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów, w tym z tytułu działalności wymienionej w art. 22 ust. 9b pkt 1 cytowanej ustawy, tj. działalności twórczej w zakresie inżynierii budowlanej.

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 10a ww. ustawy:

Przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu korzystania z praw autorskich lub pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami), i podatnik jest twórcą, czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).

O zastosowaniu podwyższonych kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje zatem fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za korzystanie z praw autorskich i pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami) do utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje bowiem pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, takich jak, np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak, np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ww. ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Jak wskazuje art. 1 ust. 21 powyższej ustawy:

Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Zatem, twórca – pracownik nabywa prawa autorskie majątkowe i osobiste, z tym, że prawa osobiste są niezbywalne. Podstawową zasadą prawa autorskiego jest, że prawo to powstaje w sposób pierwotny na rzecz twórcy. Zatem, z chwilą powstania utworu pracownik nabywa do niego prawa majątkowe i osobiste.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Jest to nabycie następcze w drodze tzw. cessio legis. Przed przyjęciem utworu prawa autorskie majątkowe przysługują twórcy. W konsekwencji, z chwilą przyjęcia utworu dochodzi do rozporządzenia majątkowym prawem autorskim.

Aby zatem można było zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu do wynagrodzenia związanego z rozporządzeniem prawami autorskimi muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • praca, która jest wykonana przez pracownika stanowi przedmiot prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych (przedmiotem umowy o pracę jest powstanie utworu),
  • pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z rozporządzania prawami autorskimi (niezbędne jest rozporządzenie prawem autorskim na rzecz pracodawcy),
  • z umowy o pracę (lub innego dokumentu) wynika rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z rozporządzeniem prawem autorskim i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych,
  • przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że samo posiadanie statusu twórcy utworów jest niewystarczające do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu. Niezbędne jest by twórca osiągał przychód bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych lub rozporządzaniem tymi prawami, co powinno wynikać z zawartej umowy o pracę. Podwyższone 50% koszty uzyskania przychodu przysługują wyłącznie do wyodrębnionego honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich do stworzonych utworów.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Na podstawie art. 45 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy:

Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.

Stosownie do art. 45 ust. 6 powołanej ustawy:

Podatek dochodowy wynikający z zeznania jest podatkiem należnym od dochodów podatnika uzyskanych w roku podatkowym, chyba że właściwy organ podatkowy wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Odnosząc się do kwestii korekty zeznań podatkowych, należy wskazać, że zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W myśl art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć kwot odliczeń od dochodu z tytułu ulgi podatkowej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

W myśl z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę:

1)nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2)podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3)zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4)zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie z art. 73 § 2 pkt 1 ww. ustawy:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3-4 ww. ustawy:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.

Jeżeli zatem, skutkiem dokonanej korekty będzie powstanie nadpłaty, to zgodnie z art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa powinna Pani złożyć wraz ze skorygowanym zeznaniem rocznym również wniosek o jej stwierdzenie do właściwego organu podatkowego.

Przy czym, zgodnie z treścią art. 79 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

Natomiast jak stanowi art. 70 § 1 ww. ustawy:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W świetle powyższego, podatnik – twórca uzyskujący przychody stanowiące wyodrębnione honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich do stworzonych utworów i spełniający warunki zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 i ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest uprawniony zarówno do złożenia zeznania rocznego wykazującego koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, jak również do złożenia korekty zeznania rocznego w sytuacji, gdy w zeznaniu tym nie uwzględnił przysługujących mu podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, jednakże z uwzględnieniem ograniczenia wynikającego z art. 79 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy.

W konsekwencji, w opisanej sytuacji, ma Pan prawo do dokonania korekt zeznań rocznych za lata podatkowe 2019-2022 w sytuacji, gdy w zeznaniach tych nie uwzględnił Pan przysługujących Panu podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądów wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …...

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00