Interpretacja indywidualna z dnia 4 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.235.2024.2.JM
Opodatkowanie wynagrodzenia ze środków z Komisji Europejskiej z tytułu umowy o dzieło.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 25 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów z Komisji Europejskiej.
Uzupełniła go Pani – na wezwanie – pismem z 12 maja 2024 r. (data wpływu 15 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W terminie 23 października – 19 grudnia 2023 r. wykonywała Pani pracę jako ekspert przy ocenie projektów (...) na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską: (...) (Umowa pomiędzy (...)) i Expert (Pani).
W terminie 23 października – 19 grudnia 2023 r. wykonywała Pani pracę jako ekspert przy ocenie projektów (…) na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską: (…) i (…) (Pani).
Praca odbywała się w trybie zdalnym i polegała na przygotowaniu raportu z wykonanej przez Panią oceny wniosków projektów naukowych.
W styczniu 2024 r. otrzymała Pani dochód z tego tytułu. Jako że raport wykonany dla (…) ma indywidualny charakter dzieła, zastosowała Pani do wyliczenia zaliczki 50% koszt uzyskania. Jednakże w Urzędzie Skarbowym (…) poinformowano Panią, że być może dochód za pracę wykonaną dla Komisji Europejskiej jest zwolniony od podatku dochodowego.
Zgodnie z zapisami w kontrakcie Pani zadania to:
(…)
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W roku 2023 i w 2024 r. posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.
Umowa na wykonanie pracy przy ocenie projektów została zawarta 18 października 2023 r. Podpisana umowa nosiła znamiona umowy o dzieło. Umowę zawarła Pani bezpośrednio z Komisją Europejską.
Pani wynagrodzenie nie pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji.
Pani wynagrodzenie nie pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.
Projekt, w którym Pani uczestniczyła nie był finansowany z bezzwrotnej pomocy.
Komisja Europejska nie udzieliła Pani bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pani uczestniczyła.
Pani wynagrodzenie było finansowane przez organizację międzynarodową, a mianowicie przez Komisję Europejską.
Pani wynagrodzenie nie było finansowane przez międzynarodową instytucję finansową.
Beneficjentem programu była Komisja Europejska, (…)
Pani wynagrodzenie było wypłacane z budżetu Komisji Europejskiej.
W ramach zawartej przez Panią umowy cel realizowała (…), która zleciła Pani wykonanie określonych czynności związanych z realizowanym przez Komisję Europejską programem.
Odpowiedzialnym za realizację programu była Komisja Europejska.
Została Pani zatrudniona na podstawie umowy do realizacji programu, którego realizację w sensie ekonomicznym i technicznym powierzono (…).
Na podstawie umowy z Komisją Europejską współpracowała Pani jako niezależny ekspert. Umowa polegała na wykonaniu dla Komisji Europejskiej recenzji projektów i audycie.
Statut (Regulamin) podmiotu wypłacającego Pani wynagrodzenie nie przewiduje zwolnienia od podatków bezpośrednich wypłacanego na Pani rzecz uposażenia.
Jest Pani zarejestrowana w bazie ekspertów Komisji Europejskiej.
Nie była Pani urzędnikiem ani innym pracownikiem Unii Europejskiej oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Świadczona przez Panią praca eksperta nie była wykonywana w ramach pracy w urzędzie bądź innego pracownika ww. instytucji.
Nie podlegała Pani regulaminowi pracowniczemu urzędników bądź innych pracowników Wspólnoty Europejskiej.
Pani wynagrodzenie z tytułu pracy jako eksperta wypłaciła Komisja Europejska. Wypłacone środki nie stanowią wynagrodzenia bądź dodatku urzędników/pracowników Unii Europejskiej ani Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Do Pani wynagrodzenia nie miały zastosowania przepisy rozporządzenia 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).
W ramach omawianego wynagrodzenia była Pani ekspertem oceniającym potencjalne uczestnictwo różnych podmiotów w projektach finansowych ze środków Unii Europejskiej. Wynagrodzenie za pracę przy ocenie projektów (…) nie jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym uczestnikom projektu jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego ze środków europejskich.
Jest Pani twórcą w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
Czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy miały charakter twórczy, którego efektem jest powstanie dzieła w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
Uzyskany przez Panią dochód stanowi honorarium z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami.
W 2024 r. osiągnęła Pani przychody z tytułu wykonywanych przez Panią czynności przy ocenie projektu, w wyniku której powstało dzieło (raport), który ma charakter indywidualny w zakresie działalności badawczo – rozwojowej oraz działalności naukowej.
Z zawartej umowy nie wynika bezpośrednio, że otrzymała Pani wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami do stworzonych utworów.
Pytanie
Czy dochód z pracy jako eksperta przy ocenie projektów (…) podlega opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, dochód podlega opodatkowaniu. Przy czym, można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu jako, że korzystała Pani z praw autorskich.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące opodatkowania wynagrodzenia z Komisji Europejskiej. W zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 i 7 ustawy:
Źródłami przychodów są:
2 - działalność wykonywana osobiście;
7 - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a–c.
Na mocy art. 13 pkt 8 ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Według art. 18 ustawy:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle powyższego dochody podatnika korzystają ze zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
- dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.
W uzupełnieniu wskazała Pani, że Pani wynagrodzenie nie pochodziło z bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji. Pani wynagrodzenie nie pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze. Projekt, w którym Pani uczestniczyła nie był finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy. Komisja Europejska nie udzieliła Pani bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pani uczestniczyła. Beneficjentem programu była Komisja Europejska, (…). W ramach zawartej umowy cel realizowała Agencja Komisji Europejskiej, która zleciła Pani wykonanie określonych czynności związanych z realizowanym przez Komisję Europejską programem.
Tym samym, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z lit. a) oraz lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie nie ma zastosowania do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia.
W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).
W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:
Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:
Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.
Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).
Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4 ze zm.):
Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.
Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:
Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.
We wniosku oraz uzupełnieniu wyjaśniła Pani, że w roku 2023 i w 2024 r. posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Dnia 18 października 2023 r. zawarła Pani umowę o dzieło bezpośrednio z Komisją Europejską na wykonanie pracy przy ocenie projektów (…). Statut (Regulamin) podmiotu wypłacającego Pani wynagrodzenie nie przewiduje zwolnienia od podatków bezpośrednich wypłacanego na Pani rzecz uposażenia. Do Pani wynagrodzenia nie miały zastosowania przepisy rozporządzenia 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).
Zatem, skoro wskazała Pani, że nie podlega regulaminowi pracowniczemu urzędników bądź innych pracowników Wspólnoty Europejskiej oraz do Pani wynagrodzenia nie miały zastosowania przepisy rozporządzenia 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L056 z 4 marca 1968 r. ze zm.), to dochody jakie uzyskała Pani z tytułu wykonania prac objętych Umową nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy:
Środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a–5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Z kolei, w myśl art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy:
Środkami publicznymi są: środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Natomiast, stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5d ww. ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki na realizację wspólnej polityki rolnej,
- środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020,
- środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej,
- środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20 grudnia 2013 r., str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14 lipca 2021 r., str. 38),
- środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18 lutego 2021 r., str. 17, z późn. zm.).
Z ww. przepisu wynika zatem, że zwolnieniem objęte są jedynie świadczenia finansowe/ pieniężne, współfinansowane ze środków europejskich.
Dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu.
Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
Tymczasem, w rozpatrywanej sprawie, wynagrodzenie za pracę przy ocenie projektów (…) nie jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym uczestnikom projektu jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego ze środków europejskich.
Wypłacane Pani wynagrodzenie ze środków Komisji Europejskiej nie podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, Pani wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako wynagrodzenie z tytułu wykonanej umowy o dzieło.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).