Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.270.2024.3.AG
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami: z 22 maja 2024 r. (wpływ 24 maja 2024 r.) oraz z 28 maja 2024 r. (wpływ 28 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, korzystającą z opodatkowania przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (spełnia bowiem wynikające z przepisów art. 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 z późn. zm., warunki korzystania z opodatkowania w tej formie oraz nie występują w Jego przypadku przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 tej ustawy).
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy na rzecz (…) spółki (dalej nazywanej spółką) kompleksowe usługi zarządzania na stanowisku „(...)”.
W ramach tych usług wykonuje czynności polegające na zarządzaniu programistami, projektami, priorytetami, rekrutacją, jak również na planowaniu strategicznym, opracowywaniu budżetu, wizji, tworzeniu kultury firmowej, odpowiednich relacji z szefami innych działów, itp.
Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Wnioskodawca otrzymuje jedno miesięczne wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie zawartej ze spółką (dodatkowo w przypadku delegacji otrzymuje zwrot poniesionych kosztów).
Dział IT, którym Wnioskodawca zarządza, buduje (…). Co kwartał (…), do których następnie Wnioskodawca musi dobrać stosowne podejście, projekty, ludzi, aby pomóc je realizować. Planowania strategiczne składają się z wielu spotkań z szefami innych działów, priorytezacji. Ponadto zadaniem Wnioskodawcy jest utrzymanie planu technicznego (…).
(…) spółki nie interesują te szczegóły, a jedynie to, aby system działał poprawnie. W efekcie Wnioskodawca ma bardzo dużą dowolność i niezależność działania oraz budżet do dyspozycji.
Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:
-raportowanie (…),
-dbanie o postęp prac w kluczowych projektach i „popychanie” ich do przodu; w tym celu Wnioskodawca przygotowuje cotygodniowe raporty i przeprowadza konsultacje z inżynierami; (…),
-dbanie o dokumentację praktyk inżynieryjnych, architektury IT, decyzji,
-utrzymywanie supportu na usługi IT 24/7; w razie problemów czy eskalacji, Wnioskodawca jest ostatnim ogniwem, do którego inżynierowie dzwonią, jeżeli coś nie działa;
-odkąd spółka posiada certyfikat (…), dział IT jest działem odpowiedzialnym za utrzymanie standardów bezpieczeństwa; oznacza to, że Wnioskodawca musi dbać o cały kalendarz związany z (…),
-pełnienie roli typowo menadżerskiej – Wnioskodawca ma pod sobą kilkanaście osób, z którymi ma spotkania 1:1 co tydzień, (…),
-poza tym, Wnioskodawca uczestniczy w spotkaniach zespołu (…),
-zadaniem Wnioskodawcy jest również rekrutowanie zespołu, (…),
-ponieważ spółka posiada ponad (…) dostawców usług (głównie programistycznych), zadaniem Wnioskodawcy również jest przegląd tych dostawców, analiza budżetu, kosztów, optymalizacja, sprawdzanie bezpieczeństwa (...).
Wnioskodawca podkreślił przy tym, że w ramach świadczonych usług nie programuje, a jedynie bierze udział w decyzjach dotyczących architektury oprogramowania, kierunku rozwoju, itp. Najbardziej niskopoziomową aktywnością jest przeglądanie kodu (review) i dokumentacji, co jednak zdarza się robić rzadko, tj. gdy liderzy technologiczni są nieobecni lub obciążeni.
Ponadto w uzupełnieniach wniosku z 22 i 28 maja 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu organu pytania o treści:
1)Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca objęty jest nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.
2)Czy:
-usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
Odpowiedź: Nie. Zlecający wskazuje Wnioskodawcy zakres czynności, które ma wykonać, jednak nie wykonuje tych czynności ani pod jego kierownictwem, ani w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym.
-wykonując te usługi, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
-odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pan, czy zlecający wykonanie tych czynności?
Odpowiedź: Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający.
3)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy złożony wniosek, tj. usługi zarządzania na stanowisku „(…)” (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką)?
Odpowiedź: Wnioskodawca uważa, że czynności, których dotyczy wniosek, tj. usługi zarządzania na stanowisku „(…)”, klasyfikowane są na gruncie PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, tj. w grupowaniu obejmującym pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
4)Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
5)Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji w taki sposób. Jednakże w Jego ocenie przychody ze świadczonych usług opodatkowane są jedną tylko stawką ryczałtu, w związku z czym nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
6)Czy usługi, o których mowa we wniosku, świadczy Pan na rzecz Klienta (Klientów), u którego pełni Pan funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję (jeśli tak – jaką, od kiedy i jakie obowiązki w jej ramach Pan wykonuje?), czy jest Pan jego (ich) wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem?
Odpowiedź: Nie, żaden z tych przypadków nie ma miejsca.
7)Czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Nie, w ocenie Wnioskodawcy nie uzyskuje takich przychodów.
Pytanie
Czy uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody ze świadczenia wskazanych kompleksowych usług zarządzania są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokość 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Z przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 z póżn. zm.) – dalej u.z.p.d.o.f. wynika zasada, że przychody ze świadczenia usług są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zasada ta ma zastosowanie, jeżeli dla danej kategorii przychodów przepisy art. 12 u.z.p.d.o.f. nie przewidują stosowania innej stawki ryczałtu (zob. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.).
Jedną ze szczególnych stawek ryczałtu jest od 1 stycznia 2022 r. stawka 15%.
Stawką tą opodatkowane są między innymi przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (zob. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.o.f.).
Zwrócić uwagę należy, że wskazany w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.o.f. symbol PKWiU poprzedza przedrostek „ex”.
Jak przy tym stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d.o.f., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że tylko część przychodów spośród objętych działem PKWiU 70 jest opodatkowana ryczałtem w wysokości 12%. Część zaś z takich przychodów – zważywszy, że przepisy art. 12 u.z.p.d.o.f. nie przewidują innej stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 70 – jest opodatkowana stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.
Mając to na uwadze, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że w skład działu 70 PKWiU wchodzą między innymi klasyfikowane w klasie PKWiU 70.22 pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczą i usługi zarządzania.
Na klasę tę składają się następujące usługi:
1) usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1),
2) pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWIU 70.22.2), oraz
3) pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (70.22.3).
Porównanie wymienionych usług z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.o.f. prowadzi do wniosku, że spośród przychodów ze świadczenia usług klasyfikowanych w klasie PKWiU 70.22 według stawki ryczałtu w wysokości 15% opodatkowane są wyłącznie usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1).
Natomiast przychody ze świadczenia pozostałych usług klasyfikowanych w klasie PKWiU 70.22 opodatkowane są według stawki ryczałtu w wysokość 8,5% (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.).
Dotyczy to między innymi przychodów ze świadczenia usług klasyfikowanych na gruncie PKWiU w grupowaniu 70.22.2 obejmującym pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajową Informacji Skarbowej, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne z dnia 19 września 2023 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS), z dnia 22 lutego 2024 r. (sygn. 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK), z dnia 15 marca 2024 r. (sygn. 0115-KDST2-1.4011.24.2024.2.AP) oraz z dnia 29 marca 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.76.2024.2.ID).
Mając to na uwadze, Wnioskodawca pragnie wskazać, że z Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wynika, iż grupowanie 70.22.2 obejmuje:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjetych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Jak jednocześnie wynika z punktu 7.6.2 objaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.), gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące zasady klasyfikacji, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
1) grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
2) usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, którą nie można zaklasyfikować zgodnie z ww. zasadą interpretacyjną, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadąje całości zasadniczy charakter,
3) usługę, którą nie można zaklasyfikować zgodnie z powyższymi zasadami (ad. 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
W ocenie Wnioskodawcy zdecydowana większość czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych na rzecz spółki usług należy do czynności klasyfikowanych jako klasyfikowane w grupowaniu 70.22.2 PKWiU – usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Jednocześnie czynności te są ze sobą nierozerwalnie związane i objęte wspólnym wynagrodzeniem.
Uznać w związku z tym według Wnioskodawcy należy, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa jest usługą kompleksową, klasyfikowaną na grancie PKWiU jako usługa zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.2).
Dlatego też Wnioskodawca uważa, że przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług są opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą i korzysta z opodatkowania przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wskazał Pan, że spełnia wynikające z przepisów art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne warunki korzystania z opodatkowania w tej formie oraz, że nie występują w Pana przypadku przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 tej ustawy. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan na rzecz (…) spółki kompleksowe usługi zarządzania na stanowisku „(…)”. W ramach tych usług wykonuje Pan czynności polegające na zarządzaniu programistami, projektami, priorytetami, rekrutacją, jak również na planowaniu strategicznym, opracowywaniu budżetu, wizji, tworzeniu kultury firmowej, odpowiednich relacji z szefami innych działów, itp. Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług otrzymuje Pan jedno miesięczne wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie zawartej ze spółką. We wniosku opisał Pan czynności, które należą do Pana zadań.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności. Zlecający wskazuje Panu zakres czynności, które ma wykonać, jednak nie wykonuje Pan tych czynności ani pod jego kierownictwem, ani w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym. Wykonując te usługi nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, a odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający. Czynności, których dotyczy wniosek, tj. usługi zarządzania na stanowisku „(…)”, klasyfikowane są na gruncie PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, tj. w grupowaniu obejmującym pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Nie prowadzi Pan ewidencji w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności, ponieważ w Pana ocenie przychody ze świadczonych usług opodatkowane są jedną tylko stawką ryczałtu, w związku z czym nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia wskazanych kompleksowych usług zarządzania, o których mowa w opisie stanu faktycznego (sklasyfikowanych na gruncie PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), są opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawką właściwą dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
·Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego pytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy lub własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right