Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.331.2024.1.HJ
Określenie stawki ryczałtu 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, tylko na terytorium Polski, od 1 października 2008 r. Od 1 stycznia 2024 r. podpisał Pan umowę cywilnoprawną o świadczenie usług ze spółką cywilną zajmującą się (…) i (…) własnych (…), zakupem i sprzedażą hurtową (…) (w tym import i eksport).
Do Pana głównych zadań, zgodnie z umową, należą:
1.zapewnienie kontaktu między kontrahentem a jego klientami, polegające na tworzeniu sposobności do zawierania umów współpracy, w szczególności poprzez rekomendowanie usług Zleceniodawcy, jak również innym potencjalnym kontrahentom;
2.rozpowszechnianie materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie zakresu usług Zleceniodawcy;
3.przekazywanie istotnych dla Zleceniodawcy informacji oraz przestrzeganie jego wskazówek uzasadnionych w danych okolicznościach;
4.każdorazowe zgłaszanie potencjalnego klienta, z którym Zleceniodawca będzie miał nawiązaną współpracę;
5.wsparcie klientów przy składaniu zamówień na produkty dostawców, bez wykonywania fizycznej sprzedaży towaru i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu;
6.pośrednictwo polegające na kontakcie się z ewentualnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy;
7.wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę;
8.utrzymywanie dobrych stosunków z pozyskanymi kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy;
9.przeglądanie ofert usług konkretnej branży na rynku;
10.pełnienie roli pośrednika pomiędzy zleceniobiorcą a Zleceniodawcą;
11.pilnowanie wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy.
Z tytułu wygenerowanych zysków otrzymuje Pan prowizję i wystawia na rzecz Zleceniodawcy fakturę VAT.
Wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS) o pomoc w sklasyfikowaniu świadczonych usług do odpowiednich kodów działalności usługowej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z odpowiedzią GUS, wyżej wymienione usługi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie świadczy Pan również usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli nie podejmuje działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
1.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
2.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
3.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Od 1 stycznia 2024 r. Pana przychody opodatkowane są w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Kod PKWiU świadczonych usług to 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Złożone zostało stosowne oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Czynności pośrednictwa nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zlecającego. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich i ryzyko gospodarcze. Oprócz dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów. W roku poprzedzającym rok podatkowy nie osiągnął Pan przychodów w formie spółki, ani przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Usługi pośrednictwa handlowego nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Zleceniodawcą jest podmiot zewnętrzny niepowiązany z Panem w żaden sposób. Nie pełni Pan i nie pełnił w przeszłości żadnych obowiązków u Zleceniodawcy.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej z świadczeniem usług z zakresu pośrednictwa handlowego, które są sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 jest prawidłowo opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychody z tytułu usług pośrednictwa, sklasyfikowanych pod PKWIU 74.90.12.0 i opisanych we wniosku, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, gdyż:
·jest Pan rezydentem polskim i Pana stałym miejscem zamieszkania jest Polska;
·przychody uzyskane przez Pana w 2022 r. były niższe niż 2 000 000 euro;
·nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;
·nie korzysta Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
·nie osiąga Pan przychodów z: prowadzenia apteki, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
·nie prowadzi Pan działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:
-z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,
-z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,
-z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Ponadto nie był i nie jest Pan obecnie zatrudniony w ramach umowy o pracę i nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności i wyodrębnia poszczególne stawki ryczałtu na wystawianych fakturach.
Aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.
W związku z kwalifikacją usług świadczonych przez Pana, dotyczących pośrednictwa w sprzedaży (handlu) do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, tj. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Możliwość opodatkowania 8,5% ryczałtem działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w licznych interpretacjach indywidualnych, m in. w interpretacji z 25 stycznia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że od 1 października 2008 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 stycznia 2024 r. podpisał Pan umowę cywilnoprawną o świadczenie usług ze spółką cywilną. Od 1 stycznia 2024 r. Pana przychody opodatkowane są w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Kod PKWiU świadczonych usług to 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Złożone zostało stosowne oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Do Pana głównych zadań należy:
1.zapewnienie kontaktu między kontrahentem, a jego klientami;
2.rozpowszechnianie materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie zakresu usług Zleceniodawcy;
3.przekazywanie istotnych dla Zleceniodawcy informacji oraz przestrzeganie jego wskazówek uzasadnionych w danych okolicznościach;
4.każdorazowe zgłaszanie potencjalnego klienta, z którym Zleceniodawca będzie miał nawiązaną współpracę;
5.wsparcie klientów przy składaniu zamówień na produkty dostawców, bez wykonywania fizycznej sprzedaży towaru i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu;
6.pośrednictwo polegające na kontakcie się z ewentualnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy;
7.wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę;
8.utrzymywanie dobrych stosunków z pozyskanymi kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy;
9.przeglądanie ofert na rynku usług konkretnej branży;
10.pełnienie roli pośrednika pomiędzy zleceniobiorcą a Zleceniodawcą;
11.pilnowanie wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie świadczy Pan również usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich i ryzyko gospodarcze. Oprócz dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów. W roku poprzedzającym rok podatkowy nie osiągnął Pan przychodów w formie spółki, ani przychody nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Usługi pośrednictwa handlowego nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu. Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Zleceniodawcą jest podmiot zewnętrzny niepowiązany z Panem w żaden sposób. Nie pełni Pan i nie pełnił w przeszłości żadnych obowiązków u Zleceniodawcy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej zaznaczam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right