Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.260.2024.1.JKU

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, opłat za ścieki, czynszów, refakturowania energii oraz dzierżawy. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (...) i jej jednostek budżetowych.

W strukturze Gminy (...) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

1)Gminny (...),

2)Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (...),

3)Szkoła Podstawowa (…),

4)Szkoła Podstawowa (...),

5)Środowiskowy Dom Samopomocy w (...).

Na terenie Gminy funkcjonuje Gminny Ośrodek Kultury (...) (dalej „GOK”) działający w formie samorządowej instytucji kultury. GOK swoją działalność realizuje w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z. 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nadaje samorządowym instytucjom kultury osobowość prawną. GOK w świetle przepisów ustawy o VAT stanowi odrębnego (niescentralizowanego) od Gminy podatnika VAT.

Zgodnie z (...) Statutu, do podstawowych zadań GOK należy:

1)Organizowanie różnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę,

2)Tworzenie warunków do amatorskiego ruchu artystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji, itp.,

3)Organizacja spektakli, koncertów, przeglądów, wystaw, odczytów, imprez artystycznych, rozrywkowych i turystycznych,

4)Nadzorowanie i organizacja działalności rozrywkowo-rekreacyjnej,

5)Współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie lepszego zaspakajania potrzeb kulturalnych mieszkańców,

6)Prowadzenie współpracy kulturalnej z zagranicą, zwłaszcza z gminnymi partnerami Gminy (...),

7)Kultywowanie, ochrona i rozwijanie lokalnych tradycji kulturalnych, zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz twórczości ludowej i amatorskiej wszystkich środowisk,

8)Ochrona zabytków, tworzenie izb regionalnych i innych obiektów kultury, które służą zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu, poznawaniu dawnych tradycji, obyczajów i obrzędów.

Natomiast (...) Statutu określa, że zadania realizowane będą poprzez:

1)organizację zajęć jednorazowych, stałych i sezonowych łączących aktywny wypoczynek i udział w różnych formach zająć kulturalnych,

2)organizowanie różnych form edukacji kulturalnej i ekologicznej,

3)organizowanie kół zainteresowań, klubów i amatorskich zespołów artystycznych,

4)organizowanie spotkań z reprezentantami świata nauki, sportu, polityki i innych dziedzin życia społecznego,

5)organizowanie nauki gry na instrumentach, kursów i szkoleń,

6)gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury związanych z dziedzictwem kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów muzealnych i historycznych dotyczących regionu,

7)organizowanie wystaw i ekspozycji muzealnych, artystycznych, historycznych.

GOK swoją działalność prowadzi w udostępnionym przez Gminę budynku (własność Gminy (...)). Korzystanie przez GOK z ww. budynku ma charakter nieodpłatny – Gmina nie pobiera od GOK odpłatności za korzystanie z ww. budynku na potrzeby prowadzenia działalności kulturalnej (udostępnienie na zasadzie użyczenia).

W latach 2024-2026 Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. „(...)” (dalej: „Projekt”). Na realizację Projektu Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, Działanie (...), zgodnie z podpisaną z Województwem (…) umową nr (…).

Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł i obejmuje całkowite wydatki kwalifikowalne.

Dofinansowanie wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych, w kwocie nieprzekraczającej (…) zł. Wkład własny Gminy w realizację Projektu wynosi nie mniej niż (…) zł. Ostateczna kwota będzie znana po ogłoszeniu i rozstrzygnięciu przetargu na realizację zadania, wtedy będzie podpisana umowa z wykonawcą. Gmina obowiązana także będzie pokryć wydatki niekwalifikowalne związane z Projektem. Otrzymane przez Gminę na podstawie umowy z Województwem (...) dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie części kosztów związanych z realizacją projektu.

Środki z Programu na lata 2021-2027 wpływać będą na rachunek Gminy, z którego Gmina regulować będzie zobowiązania wobec wykonawców. Podatek VAT także został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych w Projekcie. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę.

Zapisy umowy o dofinansowaniu oraz zasad Programu, z którego pozyskiwane zostały środki na realizację przedmiotowego zadania stanowią, iż wszystkie wydatki, poniesione muszą zostać przed terminem zakończenia realizacji projektu. Z tego względu, wszystkie wydatki w ramach tego zadania poniesione zostaną do dnia 31 grudnia 2026 r. Rzeczowa realizacja Projektu jeszcze nie została rozpoczęta. Aktualnie zostanie poniesiony wydatek związany z opracowaniem studium wykonalności – dokument niezbędny do złożenia dokumentacji aplikacyjnej (wydatek ujęty w projekcie, możliwy do sfinansowanie z dofinansowania unijnego) oraz podpisana została umowa o dofinansowanie.

Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Gmina (...), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

·ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

·wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

·edukacji publicznej,

·kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

·targowisk i hal targowych,

·zieleni gminnej i zadrzewień,

·cmentarzy gminnych,

·porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

·utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przedmiotem Projektu jest (...), które pozwoli na prowadzenie przez GOK nowoczesnej działalności kulturalnej. Zakupione wyposażenie będzie podstawą do dalszego pielęgnowania tradycji i wartości kulturalnych, ale jednocześnie umożliwi poszerzenie oferty o nowe działania, wynikające z potrzeb zmieniającej się rzeczywistości. W tym zakresie zakup nowoczesnego wyposażenia na rzecz GOK umożliwi poszerzenie bazy ofertowej GOK o zajęcia o różnorodnej tematyce. Jednocześnie, realizacja Projektu umożliwi GOK aktywne docieranie do różnych grup społecznych, w tym w szczególności do osób z niepełnosprawnościami.

Realizacja Projektu pozwoli na podniesienie atrakcyjności oferty GOK, stworzenie optymalnych warunków dla uczestnictwa w kulturze różnych grup społecznych z terenu Gminy, zwiększenie roli GOK w przestrzeni publicznej, wzmocnienie znaczenia GOK w pobudzaniu aktywności obywatelskiej, jak również wzmocnienie rozpoznawalności oraz konkurencyjności GOK na gruncie ponadregionalnym.

Zakres przedmiotowej inwestycji obejmuje (...).

W związku z realizacją Projektu Gmina będzie ponosiła m.in. wydatki na:

1)studium wykonalności,

2)roboty budowlane, elektryczne i sanitarne:

(...)

3)zakup wyposażenia,

4)promocję projektu,

5)nadzór inwestorski,

6)zarządzanie projektem.

Doposażenie pomieszczeń (sala konferencyjna, sala widowiskowa, zaplecze kuchenne, pomieszczenia biurowe) służą realizacji celów statutowych GOK w zakresie kultury, w tym organizacji wydarzeń kulturalnych dla społeczności lokalnej.

Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowić własność Gminy (...) i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15 tys. zł netto.

Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina nadal będzie nieodpłatnie udostępniać budynek GOK, tj. odrębnej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną. Ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi podatkiem VAT (z nieodpłatnym udostępnieniem – użyczeniem budynku). Towary i usługi nabywane przez Gminę do realizacji Projektu nie będą wykorzystywane w jakiejkolwiek części do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy. Gmina nie będzie dokonywać odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu z uwagi na zamiar Gminy nieodpłatnego udostępnienia budynku, w tym zakupionego i zamontowanego wyposażenia na podstawie umowy użyczenia.

W przypadku otrzymywanych faktur związanych z Projektem, Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do czynności niepodlegających VAT – wykorzystania do zadań własnych oraz nieodpłatnego użyczenia budynku GOK.

Wydatki, które będzie ponosić Gmina w związku z realizacją inwestycji, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie zadań własnych gminy w zakresie kultury oraz utrzymania gminnych obiektów, z których Gmina nie będzie otrzymywać żadnych dochodów oraz nieodpłatnego udostępnienia.

Gmina nie będzie wykorzystywała efektów rzeczowych Projektu do celów komercyjnych (np. dzierżawa, czy też najem), jak również nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tego tytułu.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy (...), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu pn. „(...)”. Według Gminy, w odniesieniu do wydatków związanych z nakładami na użyczony GOK budynek, który będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące pełne odliczenie podatku naliczonego wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Gmina w ramach Projektu dokonuje (...) w celu rozwoju oraz podniesienia atrakcyjności oferty kulturalnej GOK, co z kolei pozwoli, w szczególności na stworzenie optymalnych warunków dla uczestnictwa w kulturze różnych grup społecznych z terenu Gminy. Działalność GOK prowadzona jest w budynku udostępnionym mu przez Gminę nieodpłatnie. Jednocześnie, zgodnie z zamiarem Gminy przebudowany budynek wraz z wyposażenie zakupionym w ramach Projektu również jest i będzie nieodpłatnie udostępniany na rzecz GOK. Gmina nie osiąga i nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania efektów rzeczowych Projektu, tj. udostępnienia budynku i wyposażenia na rzecz GOK. Gmina nie planuje także zmiany charakteru korzystania z ww. wyposażenia, w tym jego udostępnienia za odpłatnością.

W ocenie Gminy, istotny jest fakt, że ponoszone wydatki będą bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym, Gmina (...) stoi na stanowisku, że – w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącą wydatków związanych z Projektem.

Towary i usługi nabywane przez Gminę (...) (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków związanych z Projektem (na budynek oraz wyposażenie) nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym Gmina (...) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji.

Powyższe potwierdza stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:

-z dnia 4 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.18.2024.1.MG gdzie uznano, że: „świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnieniu majątku zakupionego i zamontowanego w ramach Projektu na rzecz samorządowej instytucji kultury – ... Domu Kultury na podstawie umowy użyczenia, które odbywa się w ramach wykonywania zadań własnych Państwa Gminy, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej. Tym samym, nieodpłatne udostępnienie majątku zakupionego i zamontowanego w ramach realizacji Projektu na rzecz samorządowej instytucji kultury – ... Domu Kultury, realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa Gmina nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, nieodpłatne udostępnienie efektów Projektu na rzecz samorządowej instytucji kultury – ... Domu Kultury, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – majątek zakupiony i zamontowany w ramach realizacji inwestycji nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Tym samym, Państwa Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „...”, ponieważ majątek zakupiony i zamontowany w ramach realizacji ww. Projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;

-z dnia 7 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.5.2024.2.WL ,, gdzie wskazano, że „nieodpłatne udostępnienie majątku zakupionego w ramach realizacji Projektu na rzecz samorządowej instytucji kultury – Centrum ..., realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa Gmina nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, nieodpłatne udostępnienie efektów Projektu na rzecz samorządowej instytucji kultury – Centrum ..., nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – majątek zakupiony ramach realizacji ww. projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Tym samym, Państwa Gmina nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „...”, ponieważ majątek zakupiony w ramach realizacji ww. projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;

-z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.735.2023.1.KFK, w której określono, że: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak Państwo wskazali – głównym celem projektu jest zachowanie, ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego w Gminie. Zakres projektu obejmuje zakup środków trwałych i wyposażenia Ośrodka Kultury. Mienie zakupione w ramach projektu zostanie przekazane ww. Ośrodkowi Kultury do użytkowania nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia. Elementy powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, realizując projekt wskazany we wniosku Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz będzie działać w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Z kolei towary i usługi związane z realizacją tej operacji nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, ani prawa do jego zwrotu – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie będzie miała również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia. Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu”;

-z dnia 2 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.485.2022.2.NW gdzie podkreślono, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym przez Gminę projektem nie będzie spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Państwo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika bowiem z wniosku zakupiony sprzęt w ramach przedmiotowego dofinansowania będzie przedmiotem nieodpłatnego użyczenia. Zatem stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów, które zostaną nieodpłatnie użyczone na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w (…). W związku z powyższym, Gmina nie ma prawa/nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Reasumując, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu”;

-z dnia 12 października 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.525.2022.2.IG, w której wskazano, że: „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania infrastruktury realizowanej w ramach Projektu. Gmina nie będzie udostępniać ww. infrastruktury za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Tym samym, Gmina nie będzie mieć możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych”.

Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych przez Gminę fakturach dokumentujących wydatki na realizacje Projektu, które wykorzystywane będą wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane przez Gminę do realizacji Projektu nie będą wykorzystywane w jakiejkolwiek części do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowić własność Gminy (...) i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15 tys. zł netto. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina nadal będzie nieodpłatnie udostępniać budynek GOK, tj. odrębnej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną. Ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi podatkiem VAT (z nieodpłatnym udostępnieniem – użyczeniem budynku). Gmina nie będzie dokonywać odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu z uwagi na zamiar Gminy nieodpłatnego udostępnienia budynku, w tym zakupionego i zamontowanego wyposażenia na podstawie umowy użyczenia. W przypadku otrzymywanych faktur związanych z Projektem, Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do czynności niepodlegających VAT – wykorzystania do zadań własnych oraz nieodpłatnego użyczenia budynku GOK. Wydatki, które będzie ponosić Gmina w związku z realizacją inwestycji, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie zadań własnych gminy w zakresie kultury oraz utrzymania gminnych obiektów, z których Gmina nie będzie otrzymywać żadnych dochodów oraz nieodpłatnego udostępnienia. Gmina nie będzie wykorzystywała efektów rzeczowych Projektu do celów komercyjnych (np. dzierżawa czy też najem), jak również nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tego tytułu.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowanie

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00