Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.183.2024.2.RH

Dotyczy ustalenia: - czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora na zwiększenie funduszu założycielskiego; - czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o CIT, będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora w formie darowizny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora na zwiększenie funduszu założycielskiego;

- czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o CIT, będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora w formie darowizny.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 maja 2024 r. (wpływ w tym samym dniu).

Opis zdarzenia przyszłego

W dniu (…) powołana została Fundacja rodzinna (dalej: „Wnioskodawca”). W dniu (…) Wnioskodawca został wpisany do rejestru pod numerem (…).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Obecnie beneficjentami Fundacji rodzinnej jest jej jedyny fundator, małżonka fundatora oraz jego dwaj synowie.

Statut fundacji przewiduje możliwość świadczeń pieniężnych na rzecz beneficjentów.

W przyszłości Fundacja rodzinna planuje nabyć od beneficjentów nieruchomości. Środki na nabycie tych nieruchomości będą pochodziły od fundatora, który zasili Wnioskodawcę poprzez zwiększenie funduszu założycielskiego albo poprzez darowizny pieniędzy na rzecz Wnioskodawcy.

Po nabyciu nieruchomości będą one wydzierżawiane podmiotom trzecim (statut fundacji nie przewiduje świadczeń w postaci użyczenia nieruchomości beneficjentom).

Wnioskodawca dopuszcza możliwość jego (winno być: jej) likwidacji w przyszłości. W wyniku likwidacji pozostanie majątek w postaci zakupionych od beneficjentów nieruchomości lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej.

Pytania

1. Czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o CIT, będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora na zwiększenie funduszu założycielskiego?

2. Czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o CIT, będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora w formie darowizny?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy dokonując, w związku z jego likwidacją, przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartość środków pieniężnych wniesiona w związku ze zwiększeniem funduszu założycielskiego, będzie stanowić wartość podatkową, o której mowa w art. 24q ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy dokonując w związku z jego likwidacją przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartość środków pieniężnych wniesiona tytułem darowizny, będzie stanowić wartość podatkową, o której mowa w art. 24q ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”): ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr: fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ufr: przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Artykuł 4 ust. 1 ufr stanowi, że: fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

W myśl art. 19 ufr:

1. Ilekroć w ustawie jest mowa o wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej albo mienia fundacji rodzinnej, rozumie się przez to wartość rynkową składników wniesionego mienia w innej postaci niż środki pieniężne, ustaloną na dzień wniesienia mienia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185).

2. Wartość mienia wniesionego do fundacji rodzinnej w postaci waluty obcej przelicza się na złote według kursu średniego tej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wniesienia mienia.

Zgodnie z art. 27 ufr:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

W świetle art. 28 ufr:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT: ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT: przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.

Fundacja rodzinna, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych (zwaną dalej ustawą o CIT).

Zgodnie z art. 6 ust. 6-8 ustawy o CIT zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania do:

1. podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q (ust. 6).

2. działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (ust. 7).

3. osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2-4 ustawy o CIT:

1. Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, wynosi 15% podstawy opodatkowania.

2. Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.

3. W przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej przychód odpowiadający wartości mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.

4. Przez wartość podatkową mienia, o której mowa w ust. 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższą od wartości rynkowej tego mienia.

Tym samym mienie (zarówno środki pieniężne jak i nieruchomości) otrzymane przez beneficjentów w wyniku likwidacji Wnioskodawcy są opodatkowane na mocy art. 24q ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Podstawą opodatkowania - zgodnie z art. 24q ust. 2 ustawy o CIT - stanowi przychód odpowiadający wartości mienia otrzymanego w wyniku likwidacji fundacji rodzinnej.

Jednakże przychód ten pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów (ust. 3).

Przez wartość podatkową mienia, o której mowa w ust. 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższą od wartości rynkowej tego mienia.

Ustawa o fundacji rodzinnej nie definiuje pojęcia „mienia”.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r. ze zm., dalej jako: „k.c.”), mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Nie ulega zatem wątpliwości, że zdefiniowane w tej ustawie pojęcie mienia fundacji odnosi się również do środków pieniężnych.

Potwierdza to również ufr, w szczególności treść art. 19 UFR, który w ust. 2 wskazuje, że wartość mienia wniesionego do fundacji rodzinnej w postaci waluty obcej przelicza się na złote według kursu średniego tej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wniesienia mienia.

Przeciwnego wniosku nie można wywieźć z art. 19 ust. 1 ufr. Przepis ten określa sposób określenia wartości mienia wniesionego do fundacji. Skoro mieniem tym są środki pieniężne to nie ma potrzeby określania ich wartości, w przeciwieństwie do ust. 2, który określa taki sposób określić wartość środków pieniężnych w walucie obcej. Co więcej nazywa tam walutę obcą (czyli też środki pieniężne) mieniem.

W treści art. 19 ufr ustawodawca nie odniósł się wprost do sposobu określenia wartości mienia fundacji rodzinnej w postaci środków pieniężnych, co jest przejawem poprawnej legislacji. Zbędna wydaje się bowiem konieczność definiowania wartości środków pieniężnych, jako że mienie fundacji rodzinnej w postaci pieniędzy zdeponowanych w kasie lub na rachunku bankowym powinno odpowiadać ich wartości nominalnej. Słusznie zatem ustawodawca uznał, że nie ma potrzeby określenia wartości mienia w postaci środków pieniężnych za pomocą szczególnej regulacji, którą w istocie stanowi art. 19 UFR.

W konsekwencji należy uznać, że środki pieniężne stanowią mienie w rozumieniu ufr oraz art. 24q ustawy o CIT.

Środki pieniężne w polskiej walucie, faktycznie nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu. Jednakże nie można się zgodzić z twierdzeniem, że „ustawodawca objął tym rozwiązaniem tylko takie składniki mienia, które w przypadku ich odpłatnego zbycia mogłyby zostać przez fundatora zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przykładem takich składników są rzeczy lub prawa. Natomiast w odniesieniu do środków pieniężnych, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nie byłoby możliwe” (por. interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.528.2023.1.AW) i na tej podstawie odmówić możliwości uznania ich za wartość podatkową mienia.

Na nieracjonalność takiego podejścia wskazuje fakt, że w przypadku, gdyby fundator przed wniesieniem środków pieniężnych w walucie polskiej zamienił je na obcą walutę, to wówczas środki pieniężne wniesione przez fundatora byłyby wartością podatkową określoną w art. 24q ust. 4 ustawy o CIT.

Uznanie, że środki pieniężne w polskiej walucie stanowią wartość podatkową mienia, znalazło również zrozumienie w wyrokach sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 28 listopada 2023 r. sygn. akt I SA/Łd 768/23 wskazano „należy uznać, że zarówno wykładnia literalna jak i celowościowa ww. przepisów u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, że stanowisko zaprezentowane w zaskarżonej interpretacji jest błędne. Celem ustawodawcy w przypadku rozwiązania Fundacji, bo tego dotyczył wniosek o wydanie interpretacji (w pytaniu nr 1, kluczowym dla rozstrzygnięcia, wskazano bowiem konkretnie art. 24q ust. 3 i 4 u.p.d.o.p., a więc przepis dotyczący przekazania Mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji), było bowiem opodatkowanie tylko nadwyżki ponad to co zostało wniesione do Fundacji przez fundatora i członków jego najbliższej rodziny (rozdysponowanych zysków fundacji), a nie opodatkowanie środków, które zostały do niej wniesione. Skoro w art. 24q ust. 3 i ust. 4 u.p.d.o.p. wprost wskazano, że w przypadku rozwiązania Fundacji wartość mienia pomniejsza się o jego wartość podatkową, to trudno znaleźć uzasadnienie, dla którego zasady tej nie powinno się stosować. Środki przekazane Fundacji nie podlegają opodatkowaniu na etapie przekazania ich na rzecz fundatora w związku z rozwiązaniem Fundacji”.

W konsekwencji w przypadku otrzymania nieruchomości w wyniku likwidacji Fundacji rodzinnej, przychód Wnioskodawcy należy określić w wartość różnicy pomiędzy wartością rynkową przekazywanej nieruchomości ponad wartość środków pieniężnych wniesionych do fundacji.

Poniższe winno być kontynuacją opisu stanowiska Wnioskodawcy, a nie opisem zdarzenia przyszłego (jak zaznaczono we wniosku):

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma również znaczenia to, czy majątek wnoszony do fundacji rodzinnej został wniesiony poprzez darowiznę czy też poprzez zwiększenie funduszu założycielskiego.

Zgodne z cytowanym już art. 24q ust. 3 ustawy o CIT w przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej przychód odpowiadający wartości mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.

Nie wskazano w jakiej formie to wniesieniu musi zostać dokonane. Co więcej zgodnie z art. 28 ufr, za mienie wniesione przez fundatora uważa się również darowiznę dokonaną przez fundatora czy przez beneficjenta.

Potwierdzenie powyższej tezy można znaleźć również w cytowanym już wyroku WSA: „sąd odnosząc się literalnego brzmienia art. 24q u.p.d.o.p. stwierdza, że w celu opodatkowania wartości mienia przekazanego w związku z rozwiązaniem fundacji jako przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych, konieczne jest (i) zidentyfikowanie wymiernego przysporzenia majątkowego, a tym samym pomniejszenie wartości przekazanego mienia o wartość mienia wniesionego uprzednio przez fundatora. Prowadzi to do wniosku, że skoro fundacja rodzinna ma wypłacić na rzecz fundatora środki pieniężne w związku z jej rozwiązaniem to: jeśli wartość tych środków ma stanowić przychód opodatkowany jako mienie przekazane na rzecz fundatora, to wartością podatkową i kosztem podatkowym będzie wartość środków wniesionych uprzednio przez fundatora do fundacji (także jako wkład na fundusz założycielki albo w każdej innej formie). Natomiast jeśli - jak na to wskazuje organ - wartość środków pieniężnych wniesionych do fundacji nie może być kosztem podatkowym, ponieważ pieniądze nie są mieniem, które można odpłatnie zbyć i zaliczyć do kosztów podatkowych ich wartości nominalnej, to takie środki pieniężne nie powinny być kwalifikowane jako Mienie i w ogóle ich przekazanie nie powinno podlegać opodatkowaniu”.

Tym samym w obu przypadkach (darowizny lub zwiększenia funduszu założycielskiego) wartość środków pieniężnych będzie stanowiła wartość podatkową o której mowa w art. 24q ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6-10 ustawy o CIT:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10.W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zatem, fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, należy jednak mieć na uwadze ww. przepisy.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zatem, fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Wynika to z cytowanego wyżej przepisu art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.

Zatem zwolnienie, wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie znajdzie zastosowania m.in. do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

W odniesieniu do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej wskazać należy, że w art. 24q ust. 2 ustawy o CIT ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:

Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.

Z kolei w art. 24q ust. 3-5 ustawy o CIT:

3. W przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej przychód odpowiadający wartości mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.

4. Przez wartość podatkową mienia, o której mowa w ust. 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższą od wartości rynkowej tego mienia.

5. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w ust. 1, są rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość ustala się stosując przepisy art. 12 ust. 5-6a.

Wskazać należy, że w przepisie art. 19 ust. 1 ufr ustawodawca wyjaśnił, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej albo mienia fundacji rodzinnej, rozumie się przez to wartość rynkową składników wniesionego mienia w innej postaci niż środki pieniężne, ustaloną na dzień wniesienia mienia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185).

Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie przychód odpowiadający wartości świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta lub fundatora albo przychód odpowiadający wartości przekazanego mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem będą rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość będzie ustalana przy zastosowaniu ogólnych zasad w tym przedmiocie, uregulowanych przepisami art. 12 ust. 5–6a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 24q ust. 6 ustawy o CIT:

Podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, dokonując przekazania nieruchomości zakupionych od beneficjentów lub innych składników majątku nabytych w trakcie trwania fundacji rodzinnej, wartością podatkową, w rozumieniu art. 24q ust. 4 ustawy o CIT, będzie kwota środków pieniężnych wniesiona przez fundatora w formie darowizny lub na zwiększenie funduszu założycielskiego.

Z omawianych powyżej przepisów wynika, że fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania m.in. w przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 6 ustawy o CIT).

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej – wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Z kolei z ww. art. 24q ust. 2 i 3 ww. ustawy wynika, że w przypadku rozwiązania fundacji rodzinnej, podstawę opodatkowania stanowi wartość mienia, o której mowa w ust. 1 pkt 2, pomniejszona o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.

Wartość podatkowa wniesionego mienia, o której mowa w ust. 3, została zdefiniowana w art. 24q ust. 4 ustawy o CIT jako wartość niezaliczona uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez fundatora za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem go do fundacji rodzinnej, nie wyższa od wartości rynkowej tego mienia.

Wyjaśnić należy, że wniesione do fundacji rodzinnej środki pieniężne w walucie polskiej (niezależnie od przeznaczenia ich na fundusz założycielski lub przekazania w formie darowizny w trakcie funkcjonowania fundacji) nie mogą stanowić wartości podatkowej mienia wniesionego przez fundatora, o którą zgodnie z przepisem art. 24q ust. 3 ustawy o CIT pomniejsza się wartość przychodu fundacji rodzinnej w związku z jej rozwiązaniem.

Mając na uwadze treść art. 24q ust. 4 ustawy o CIT wskazać należy, że ustawodawca objął tym rozwiązaniem tylko takie składniki mienia, które w przypadku ich odpłatnego zbycia mogłyby zostać przez fundatora zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przykładem takich składników są rzeczy lub prawa. Natomiast w odniesieniu do środków pieniężnych, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nie byłoby możliwe.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości pomniejszenia wartości przychodu fundacji rodzinnej, ustalanego w związku z jej rozwiązaniem, o wartość podatkową mienia wniesionego do niej przez fundatora w formie środków pieniężnych w walucie polskiej.

Z cytowanego powyżej art. 24q ust. 2 ustawy o CIT wynika, że podstawę opodatkowania w ww. przypadku stanowi przychód odpowiadający wartości przekazanego lub postawionego do dyspozycji mienia.

Kolejne zapisy art. 24q ustawy o CIT, tj. ust. 3 i 4 dotyczą zasad pomniejszania ww. przychodu w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora lub fundatorów.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że na podstawie art. 24q ust. 2 ustawy o CIT w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej podstawę opodatkowania stanowi cała wartość przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio mienia. Jednak, tak ustalona podstawa opodatkowania nie podlega pomniejszeniu zgodnie z art. 24q ust. 3 i 4 ustawy o CIT o wartość podatkową mienia wniesionego do niej w formie środków pieniężnych przez fundatora zarówno w formie darowizny jak i na zwiększenie funduszu założycielskiego.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00