Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.285.2024.2.RK
Określenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 maja 2024 r. (wpływ 13 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzi Pan działalność gospodarczą zarejestrowaną 13 sierpnia 2012 r. Obecnie wybrana forma opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
Nie wykonuje Pan wolnego zawodu według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie, ani nie świadczy usług firm centralnych (head office) w ramach świadczonych usług. W odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie.
W ramach działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan również przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy złożony wniosek, prowadzona działalność gospodarcza nie wygenerowała przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, w której jest w stanie wyodrębnić przychody uzyskane z każdego rodzaju działalności, opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, w razie jeżeli taka konieczność wystąpi.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi zgrupowane w PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Zgodnie z PKD, podklasa ta obejmuje m.in.:
1.doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
·planowania strategicznego i organizacyjnego;
·strategii i działalności marketingowej;
·kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych;
·zarządzania produkcją;
·zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego;
·planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania;
·opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków;
2.doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
·planowania metod, czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu;
·planowania, organizacji, efektywności i kontroli, itp.
Świadczy Pan usługi mieszczące się w ugrupowaniu: Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU: grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0.
Obecnie ma Pan zawarte dwie umowy o współpracę (B2B) z kontrahentami.
Na podstawie pierwszej umowy o współpracę, do Pana obowiązków należy realizacja i całościowa koordynacja zadań:
1.o charakterze geologicznym, np.:
·opracowanie programów prac i robót geologicznych wraz z ich projektowaniem w wyznaczonych obszarach w ramach projektu wraz z ustalaniem priorytetów ich wykonywania na poszczególnych obszarach;
·prowadzenie oraz nadzór nad pracami geologicznymi i dokumentacyjnymi prowadzonymi w obrębie poszczególnych obszarów w ramach projektu, w szczególności w zakresie poboru prób z powierzchni i z wkopów, prac geofizycznych, kartowania badanego obszaru, badań strukturalnych, itp.;
·aktualizowanie mapy z wykonanymi do tej pory oraz kolejnymi pracami geologicznymi;
·sporządzanie raportów wynikowych z przeprowadzonych prac geologicznych, map geologicznych i geochemicznych, itp.;
·bieżące weryfikowanie, interpretowanie i ocena wykonanych prac oraz robót geologicznych w obrębie obszarów w ramach projektu;
·analiza dostępnych danych geologicznych i przedstawianie wniosków;
·szkolenie lokalnych pracowników zgodnie z umową koncesyjną oraz lokalnymi regulacjami;
·bieżące raportowanie zleceniodawcy o postępach z prac, w tym wysłanie tygodniowych raportów z postępu prac geologicznych wraz z ich opisem i lokalizacją na mapie;
·bieżące przekazywanie pozyskanych w ramach geologicznych prac terenowych danych do bazy danych projektu;
·bieżące przekazywanie informacji geologicznej zleceniodawcy oraz wniosków wynikających z prowadzonych prac;
·sporządzenie oceny dla inwestora określającej potencjał geologiczno- wydobywczy danego obszaru w ramach projektu;
·udział w opracowywaniu teasera projektu;
·sporządzanie raportów kwartalnych z wykonanych prac i robót geologicznych dla właściwego organu administracji;
·sporządzenie i prezentacja raportu końcowego dla właściwego organu administracji oraz dokumentacji wynikowej z przeprowadzonych prac geologicznych wraz z mapami, w tym sporządzenie mapy geologicznej obszaru (GIS);
·udział w międzynarodowych konferencjach branżowych celem prezentacji projektu potencjalnym inwestorom;
2.związanych z planowanym wydobywaniem kopalin w ramach projektu, w tym związanych z:
·przeprowadzaniem testów produkcyjnych;
·opracowywaniem i zatwierdzaniem studium wykonalności projektu;
·opracowywaniem i zatwierdzaniem raportu środowiskowego projektu;
·wyborem najlepszej technologii przeróbki oraz producenta;
·projektowaniem i budową infrastruktury zakładu wydobywczego;
·wyborem rafinerii;
·zbytem uzyskanego produktu końcowego;
·przygotowaniem i uruchomieniem produkcji.
Na podstawie drugiej umowy o współpracę, do Pana obowiązków należy:
·kierowanie procesem ubiegania się i skutecznego uzyskiwania koncesji poszukiwawczych w Polsce;
·współpraca z instytucjami politycznymi i kontraktorami;
·odpowiedzialność za realizację nadchodzącego programu prac zleceniodawcy w Polsce;
·odpowiedzialność za negocjacje z właścicielami gruntów celem zabezpieczenia obszarów do wierceń, przetwarzania i budowy zakładu;
·współpraca z lokalną społecznością celem pozyskania licencji;
·wsparcie zleceniodawcy w uzyskiwaniu politycznego wsparcia dla prowadzonego projektu, m.in. podczas spotkań w ambasadach i konsulatach.
W kontekście powyżej wskazanych zakresów obowiązków wynikających z obydwu umów o współpracę, należy podkreślić, że zaangażowanie Pana polega na świadczeniu usług zarządzania projektami realizowanymi przez zleceniodawców, a nie usług doradczych.
Ponosi Pan odpowiedzialność za rezultaty powyżej wykonanych prac, zgodnie z Kodeksem cywilnym oraz ogólne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie jest Pan i nie będzie Pan wspólnikiem zleceniodawców, na rzecz których świadczy Pan usługi w ramach działalności gospodarczej oraz nie pełni Pan i nie będzie pełnił Pan dla zleceniodawców funkcji zarządczych.
W piśmie z 13 maja 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie. Uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług zarządzania projektami uwzględnionych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wniosek o zmianę formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na zryczałtowany podatek dochodowy złożył Pan 13 lutego 2024 r. Wniosek dotyczy 2024 r.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu 70.22.20.0 (PKWiU 2015), PKD 70.22.Z, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych w grupowaniu 70.22.20.0 (PKWiU 2015), PKD 70.22.Z, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.
Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie, wskazuje, że przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącej 15%. Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem, w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 (doradztwo związane z zarządzaniem) oraz 70.22.3 (doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej), została przypisana stawka 15%. Innym zaś usługom została przypisana stawka ryczałtu 8,5%. Opodatkowanie stawką 15% nie dotyczy zatem usługi zarządzania projektami, która mieści się w grupowaniu 70.22.20.0 PKWiU.
Mając na uwadze faktycznie świadczone przez Pana usługi objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz powołane przepisy Ustawy o ryczałcie, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług zarządzania projektami sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, będą opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. właściwej dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazał Pan też, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższe przepisy prawne stwierdzić należy, że przychód osiągany z tytułu świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right