Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.217.2024.2.AP
Stawka ryczałtu dla świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 czerwca 2024 r. (wpływ 4 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).
Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawca rok 2024 i lata kolejne planuje rozliczać w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.
Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 4 czerwca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Jakie konkretnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02. Proszę – w odniesieniu do każdej z usług wskazanych w lit. a-g – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać: na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
a)doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Przegląd i analiza dostępnych danych klienta. Ocena jakości i kompletności danych. Identyfikacja kluczowych wskaźników i metryk. Wykorzystanie narzędzi analitycznych do przetwarzania i wizualizacji danych.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje analizę danych z różnych źródeł, takich jak bazy danych, arkusze kalkulacyjne, systemy (…). Analiza może dotyczyć różnych aspektów działalności klienta, takich jak sprzedaż, marketing, operacje.
Co jest efektem? Raporty analityczne i wizualizacje danych. Rekomendacje dotyczące optymalizacji systemów IT i procesów biznesowych na podstawie analizy danych. Identyfikacja trendów i wzorców, które mogą wpłynąć na decyzje strategiczne.
b)doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Mapowanie istniejących procesów biznesowych. Analiza efektywności i wydajności tych procesów. Modelowanie optymalnych procesów przy użyciu narzędzi takich jak (…).
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje wszystkie aspekty działalności biznesowej klienta, od produkcji po obsługę klienta. Współpraca z różnymi działami firmy w celu zrozumienia i zoptymalizowania ich procesów.
Co jest efektem? Diagramy procesów biznesowych. Rekomendacje dotyczące optymalizacji procesów i wdrożenia systemów IT wspierających te procesy. Zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcja kosztów.
c)doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Analiza przepływu danych w organizacji. Modelowanie struktur danych i procesów przetwarzania danych. Wykorzystanie technik (…) do zarządzania danymi.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje wszystkie etapy przetwarzania danych, od ich pozyskania po analizę i raportowanie. Współpraca z zespołami IT i analitycznymi w celu optymalizacji przepływu danych.
Co jest efektem? Modele danych i dokumentacja procesów przetwarzania danych. Rekomendacje dotyczące poprawy jakości i efektywności zarządzania danymi. Ułatwienie integracji systemów IT z istniejącymi procesami biznesowymi.
d)doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Zbieranie i dokumentowanie wymagań od interesariuszy. Analiza wymagań biznesowych i technicznych. Tworzenie specyfikacji systemowych.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje wszystkie aspekty funkcjonalne i niefunkcjonalne systemów IT. Współpraca z klientami, deweloperami i innymi interesariuszami w celu zrozumienia i precyzowania wymagań.
Co jest efektem? Kompleksowa specyfikacja wymagań systemowych. Wytyczne dla zespołów deweloperskich dotyczące realizacji projektu. Zwiększenie prawdopodobieństwa sukcesu projektu poprzez jasne i precyzyjne wymagania.
e)doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Projektowanie struktur baz danych. Tworzenie modeli danych, które wspierają cele biznesowe. Optymalizacja modeli danych pod kątem wydajności.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje projektowanie tabel, relacji, indeksów oraz innych elementów baz danych. Współpraca z analitykami danych i deweloperami w celu zapewnienia zgodności modeli danych z wymaganiami biznesowymi.
Co jest efektem? Modele danych gotowe do implementacji. Dokumentacja modeli danych. Zoptymalizowane struktury baz danych, które wspierają wydajne przetwarzanie danych.
f)doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Tworzenie dokumentacji technicznej i użytkowej. Dokumentowanie procesów i procedur związanych z wdrożeniem systemów IT. Przygotowywanie instrukcji i przewodników dla użytkowników końcowych.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje wszystkie aspekty projektu, od koncepcji po wdrożenie i utrzymanie. Współpraca z zespołami projektowymi, deweloperskimi i operacyjnymi.
Co jest efektem? Kompleksowa dokumentacja projektowa. Przewodniki i instrukcje dla użytkowników końcowych. Zwiększenie przejrzystości i efektywności wdrożenia systemów IT.
g)doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych.
Odpowiedź: Na czym polegają te czynności/zadania? Ocena obecnych funkcjonalności systemów IT. Identyfikacja luk i problemów w obecnych systemach. Proponowanie ulepszeń i optymalizacji.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres? Obejmuje audyt istniejących systemów informatycznych. Analiza wydajności, użyteczności i zgodności systemów z wymaganiami biznesowymi.
Co jest efektem? Raporty z analizą obecnych funkcjonalności systemów. Rekomendacje dotyczące optymalizacji i rozwoju systemów IT. Plan działania na rzecz ulepszenia istniejących systemów informatycznych.
2.Na potrzeby rozwoju jakich systemów IT świadczy Pani ww. usługi?
Proszę o precyzyjne wyjaśnienie, czym są „systemy IT”, na potrzeby rozwoju których świadczy Pani ww. usługi? (proszę w sposób niebudzący wątpliwości opisać z czym należy utożsamiać „systemy IT” w kontekście realizacji Pani usług, do czego one służą, w jaki sposób są wykorzystywane).
Odpowiedź: Systemy IT (systemy informatyczne) to zintegrowane systemy, które służą do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji. W kontekście realizacji Pani usług, systemy IT mogą obejmować: Systemy zarządzania relacjami z klientami (…). Wykorzystywane do automatyzacji i usprawniania procesów sprzedaży oraz zarządzania danymi klientów. Systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa (…). Wykorzystywane do poprawy efektywności operacyjnej i zarządzania zasobami firmy. Systemy analityczne i raportowe (…). Wykorzystywane do podejmowania decyzji na podstawie danych i analiz. Systemy zarządzania treścią (…). Wykorzystywane do zarządzania stronami internetowymi, blogami i innymi zasobami cyfrowymi. Systemy (…). Wykorzystywane do zarządzania sklepami internetowymi, transakcjami i logistyką. Systemy zarządzania bazami danych (…). Wykorzystywane do zapewnienia integralności danych i optymalizacji procesów przetwarzania danych.
3.Co należy rozumieć przez stwierdzenie, że wykonuje Pani doradztwo informatyczne „na potrzeby rozwoju systemów IT”?
Odpowiedź: Doradztwo informatyczne „na potrzeby rozwoju systemów IT” obejmuje: Analizę wymagań biznesowych: Identyfikacja i dokumentowanie potrzeb biznesowych klienta, które system IT ma spełniać. Przeprowadzanie warsztatów i wywiadów z interesariuszami. Projektowanie architektury systemu: Opracowanie struktury systemu IT, obejmującej komponenty aplikacji, bazy danych, interfejsy użytkownika i integracje z innymi systemami. Modelowanie procesów biznesowych: Analiza i optymalizacja istniejących procesów biznesowych oraz ich odwzorowanie w systemie IT. Tworzenie diagramów przepływu pracy i modeli (…). Specyfikacja techniczna i funkcjonalna: Tworzenie dokumentacji technicznej i funkcjonalnej, która opisuje wymagania systemowe oraz sposób ich realizacji w systemie IT. Definiowanie interfejsów (…), reguł biznesowych i logiki przetwarzania danych. Wsparcie wdrożeniowe i testowanie: Konsultacje podczas wdrożenia systemu IT, obejmujące konfigurację, integrację i migrację danych. Przeprowadzanie testów funkcjonalnych i akceptacyjnych oraz wsparcie przy rozwiązywaniu problemów. Szkolenia i dokumentacja użytkowa: Przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla użytkowników końcowych. Tworzenie instrukcji obsługi i przewodników użytkownika.
4.Co dokładnie obejmuje przygotowywana przez Panią dokumentacja projektowa dla systemów IT?
Odpowiedź: Dokumentacja projektowa dla systemów IT obejmuje: Specyfikacje wymagań biznesowych: Opis potrzeb biznesowych, które system IT ma spełniać. Dokumentacja celów, zadań i oczekiwań interesariuszy. Specyfikacje techniczne i funkcjonalne: Szczegółowy opis funkcjonalności systemu IT, w tym interfejsów użytkownika, logiki biznesowej i reguł walidacji. Specyfikacje techniczne dotyczące architektury systemu, komponentów aplikacji, baz danych i integracji. Diagramy architektury systemu: Wizualne przedstawienie struktury systemu IT, w tym diagramy komponentów, diagramy klas, diagramy przepływu danych i diagramy sieci. Modele procesów biznesowych: Diagramy (…) przedstawiające procesy biznesowe i przepływy pracy. Opis interakcji między użytkownikami a systemem IT. Plany wdrożeniowe: Harmonogramy i etapy wdrożenia systemu IT. Opis działań związanych z konfiguracją, migracją danych, testowaniem i szkoleniem użytkowników. Dokumentacja testowa: Scenariusze testowe, przypadki testowe i wyniki testów. Opis metodologii testowania oraz planów testów funkcjonalnych i akceptacyjnych. Instrukcje obsługi i przewodniki użytkownika: Dokumentacja przeznaczona dla końcowych użytkowników systemu IT. Instrukcje dotyczące codziennego użytkowania systemu, rozwiązywania problemów i korzystania z zaawansowanych funkcji. Dokumentacja techniczna: Szczegółowe informacje dotyczące konfiguracji systemu, integracji z innymi systemami oraz zarządzania bazami danych. Dokumentacja dotycząca zabezpieczeń, kopii zapasowych i procedur odzyskiwania danych.
5.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak.
6.Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Data rozpoczęcia działalności: 12 lipca 2017 r.
7.Czy prowadzona przez Panią działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Odpowiedź: Tak, działalność była jest i będzie działalnością usługową w rozumieniu przytoczonego przepisu.
8.Kiedy osiągnęła Pani pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: W marcu 2024 roku – dokładnie data zakończenia usług 31 marca 2024 r., faktura z dnia 26 marca 2024 r.
9.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Data wniosku 29 stycznia 2024 r., zmiana od 1 stycznia 2024 r.
10.Czy w latach kolejnych po 2024 r. w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, nie będą miały zastosowania wskazane wyłączenia.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie, zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że zakres wykonanych przez Panią usług mieści się w grupie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pani działalność obejmuje: doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT), doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych. Szczegółowo opisała Pani na czym konkretnie polegają wymienione usługi. Pani wniosek dotyczy roku podatkowego 2024 i kolejnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyła Pani pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, w stosunku do Pani działalności zachowane zostają warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne oraznie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W odniesieniu doświadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
W uzupełnieniu wyjaśniła Pani, że systemy IT (systemy informatyczne), na potrzeby rozwoju których świadczy Pani usługi będące przedmiotem wniosku, to zintegrowane systemy, które służą do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji. W kontekście realizacji Pani usług, systemy IT mogą obejmować:
1)systemy zarządzania relacjami z klientami (…);
2)systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa (…);
3)systemy analityczne i raportowe;
4)systemy zarządzania treścią (…);
5)systemy (…);
6)systemy zarządzania bazami danych (…).
Należy wskazać, że systemy wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonywane przez Panią czynności w zakresie usług będących przedmiotem wniosku niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Panią czynności jak i ich efekty.
O tym, że świadczone przez Panią usługi wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania przemawia fakt, że efektem Pani doradztwa informatycznego w zakresie:
1)analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT są: raporty analityczne i wizualizacje danych oraz rekomendacje dotyczące optymalizacji systemów IT i procesów biznesowych na podstawie analizy danych, identyfikacja trendów i wzorców, które mogą wpłynąć na decyzje strategiczne;
2)analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT są: rekomendacje dotyczące optymalizacji procesów i wdrożenia systemów IT wspierających te procesy oraz zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcja kosztów;
3)analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT są: rekomendacje dotyczące poprawy jakości i efektywności zarządzania danymi, ułatwienie integracji systemów IT z istniejącymi procesami biznesowymi;
4)definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT) są: wytyczne dla zespołów deweloperskich dotyczące realizacji projektu, zwiększenie prawdopodobieństwa sukcesu projektu poprzez jasne i precyzyjne wymagania;
5)analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych są: rekomendacje dotyczące optymalizacji i rozwoju systemów IT i plan działania na rzecz ulepszenia istniejących systemów informatycznych.
Ponadto w ramach analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych wykonuje Pani audyt istniejących systemów informatycznych, analizę wydajności, użyteczności i zgodności systemów z wymaganiami biznesowymi i dokonuje Pani oceny obecnych funkcjonalności systemów IT, identyfikacji luk i problemów w obecnych systemach oraz proponuje Pani ulepszenia i optymalizacje.
Dodatkowo wskazanie przez Panią w uzupełnieniu wniosku, że doradztwo informatyczne „na potrzeby rozwoju systemów IT” obejmuje m.in. konsultacje podczas wdrożenia systemu IT, obejmujące konfigurację, integrację i migrację danych, jak i przeprowadzanie testów funkcjonalnych i akceptacyjnych oraz wsparcie przy rozwiązywaniu problemów świadczy o tym, że doradza Pani jak konfigurować, integrować oraz migrować dane oraz oferuje Pani wsparcie przy rozwiązywaniu problemów.
Okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia przez Panią usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pani wskazała w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Dlatego też przychodyuzyskiwane przez Paniąw 2024 r. oraz w latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku obejmujących: doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT), doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej dla systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – podlegają i będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała – 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right