Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.81.2024.4.PRM
Skutki podatkowe nieodpłatnego wydania Uczestnikom Programu 1 i Programu 2 Nowych Nagród.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych nieodpłatnego wydania Uczestnikom Programu 1 i Programu 2 Nowych Nagród. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 kwietnia 2024 r. (wpływ 2 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) jest podmiotem działającym w ogólnie pojętym sektorze (...).
Przedmiotem działalności Spółki jest (...) (zwane dalej: Produkty).
W celu promocji sprzedaży określonych Produktów i zwiększenia ich sprzedaży Spółka nawiązała współpracę z podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi (zwanym dalej: Agencją). Agencja w związku z prowadzoną działalnością świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej i innych wydarzeń mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
Agencja od kilku lat, w celu opisanym powyżej, prowadzi na rzecz Spółki oraz innego klienta programy (zwane dalej: Programem 1 oraz Programem 2).
Stan faktyczny - Program 1
Zasady Programu określa regulamin (zwany dalej: Regulaminem Programu 1).
Uczestnikami Programu 1 są osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadzące działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwane dalej: Uczestnikami Programu 1). Wśród osób prawnych będących Uczestnikami Programu 1 zdarzają się również spółki kapitałowe z większościowym lub całościowym udziałem w kapitale zakładowym Skarbu Państwa (zwane dalej: spółkami kapitałowymi Skarbu Państwa).
Uczestnicy Programu 1 nie są pracownikami, ani członkami organów Spółki, drugiego klienta lub Agencji, ani członkami najbliższej rodziny tych osób. Przez „członków najbliższej rodziny” rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, małżonków rodzeństwa, rodziców małżonków, kuzynów i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Przez „pracowników” rozumie się również osoby świadczące pracę lub usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Celem Programu 1 jest promocja określonych produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Produkty objęte Programem 1 zostały określone w treści Regulaminu Programu 1 i są to produkty, których producentami lub dystrybutorami są Spółka oraz drugi klient.
Uczestnicy Programu 1 rejestrują się przez formularz papierowy, stronę internetową Programu 1 lub aplikację mobilną, a mechanika Programu 1 polega na tym, że Uczestnicy Programu 1, którzy kupują wyłącznie na własny użytek promocyjne opakowania Produktów i rejestrują w Programie 1 dowody zakupu Produktów oraz kody z Produktów, otrzymują punkty wymienne na nagrody w postaci kart przedpłaconych (...) (uprawniających do zapłaty za towary, w tym paliwa napędowe, na stacjach (...) i (...)) oraz kart prezentowych (...) (uprawniających do zapłaty za towary oferowane w sklepach (...)). Z tym jednak zastrzeżeniem, że punkty można wymienić na nagrody dopiero po zebraniu określonej minimalnej liczby punktów. W sytuacji, w której zwycięzcami są spółki Skarbu Państwa, nagrodami za określoną liczbę punktów, są wyłącznie przelewy pieniężne na ich rachunek bankowy. Sprzedaż premiowanych towarów (Produktów) dokonywana jest przez dystrybutorów hurtowych lub w sklepach detalicznych, jednak nie bezpośrednio przez Spółkę i drugiego klienta.
Rejestrując się do udziału w Programie 1 Uczestnicy Programu 1 oświadczają, że:
- w przypadku osób podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i że zakupu Produktów w Programie dokonują na potrzeby tej działalności;
- w przypadku osób podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i że zakupu Produktów w Programie dokonują na potrzeby tej działalności.
Do każdego Produktu przypisana jest liczba punktów, które można zdobyć poprzez jego zakup. Liczba punktów przypisanych do danego Produktu często uzależniona jest od wielkości jego opakowania (np. dany Produkt może występować w opakowaniu 0,5 litra, co daje mniejszą liczbę punktów; jak i w opakowaniu 1 litr, co daje większą liczbę punktów).
Punkty wymienne na Nagrody w Programie 1 kompletowane są przez Uczestników Programu 1 na podstawie przesyłanych przez Nich do Agencji w formie elektronicznej (przez stronę internetową lub aplikację mobilną) skanów dowodów zakupu Produktów oraz w formie przesyłanej pocztą tradycyjną kodów z naklejkami z opakowań Produktów.
Wartość nagród uzależniona jest od liczby zgromadzonych punktów, przy czym każdy punkt to równowartość 1 zł. Tym samym, w zależności od liczby zgromadzonych punktów, Uczestnik Programu 1 może uzyskać nagrodę o wartości poniżej 2.000 zł, jak i nagrodę przewyższającą tę wartość.
Program 1 zorganizowany jest na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c., gdzie Agencja, jako organizator, przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Program nie jest grą hazardową.
Ciężar finansowy wydawanych nagród w Programie 1 spoczywa na Spółce oraz drugim kliencie. Spółka oraz klient współuczestniczący w zleceniu prowadzenia Programu 1 odpowiadają za ciężar nagród wydawanych w celu promowania swoich Produktów. Agencja wraz ze Spółką oraz drugim klientem porozumieli się w ten sposób, że Agencja mając szacunkowe dane o Uczestnikach Programu 1, którym ma wydać nagrody w Programie 1, przesyła listę tych Uczestników Programu 1 z przypisanymi należnymi Im nagrodami w Programie 1 oraz wartością tych nagród (wraz ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdy takowy występuje) do Spółki oraz drugiego klienta. Po zaakceptowaniu przesłanej listy przez Spółkę oraz drugiego klienta, Agencja wystawia każdemu z nich notę obciążeniową na kwotę wskazaną na wyżej opisanej liście. Spółka oraz drugi klient uiszcza na rzecz Agencji należność wynikającą z noty obciążeniowej. Następnie Agencja wydaje nagrody w Programie 1. Wydanie nagrody przez Agencję Uczestnikowi Programu 1 udokumentowane zostaje protokołem jej przekazania, sporządzanym dla Uczestnika Programu 1 i nie jest dokumentowane fakturą VAT. Dotyczy to nagród w postaci kart przedpłaconych (..) oraz kart prezentowych (...). Co oczywiste wydanie nagrody w postaci przelewu bankowego nie jest potwierdzane protokołem wydania.
Stan faktyczny - Program 2
Zasady Programu 2 określa regulamin (zwany dalej: Regulaminem Programu 2).
Uczestnikami Programu 2 są wyłącznie osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące w ramach działalności gospodarczej punkty handlowe sprzedające środki ochrony roślin, które nabywają Produkty objęte Programem 2 u autoryzowanych dystrybutorów, w celu ich dalszej odsprzedaży i które zostały zaproszone do udziału w Programie 2 przez przedstawiciela Agencji (zwane dalej: Uczestnikami Programu 2).
Uczestnicy Programu 2 nie są pracownikami, ani członkami organów Spółki, drugiego klienta lub Agencji, ani członkami najbliższej rodziny tych osób. Przez „członków najbliższej rodziny” rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, małżonków rodzeństwa, rodziców małżonków, kuzynów i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Przez „pracowników” rozumie się również osoby świadczące pracę lub usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Celem Programu 2 jest rozbudowa dystrybucji produktów oferowanych przez grupę kapitałową Spółki, w skład której wchodzi drugi klient, za pośrednictwem Uczestników Programu 2 sprzedających środki ochrony roślin oraz zwiększenie zakupów Produktów u autoryzowanych dystrybutorów grupy kapitałowej Spółki i w powiązanych z nimi spółkach.
Uczestnicy Programu 2 rejestrują się przez stronę internetową Programu 2, a mechanika Programu 2 polega na tym, że Uczestnicy Programu 2, których umocowani reprezentanci dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu 2, uzyskują punkty w związku z zakupami dokonywanymi przez Uczestników Programu 2 w trakcie jego trwania u autoryzowanych dystrybutorów.
Agencja nalicza Uczestnikom Programu 2 punkty za dokonane przez Nich zakupy w ten sposób, że punkty naliczane są na podstawie łącznej ilości zakupów Produktów dokonanych u autoryzowanych dystrybutorów. Za każdy 1 kg/l zakupionego Produktu, Agencja nalicza Uczestnikowi Programu 2 odpowiednią liczbę punktów zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik do Regulaminu Programu 2. Każda faktura korygująca, która zostanie wystawiona w trakcie trwania Programu 2, pomniejszająca wysokość zakupów Produktów, powoduje zmniejszenie liczby zebranych punktów przez danego Uczestnika.
Punkty zdobyte w Programie 2 mogą być następnie wymieniane na nagrody pieniężne, z tym jednak zastrzeżeniem, że punkty można wymienić na nagrody dopiero po zebraniu określonej minimalnej liczby punktów. Nagrody pieniężne przekazywane są na kartę przedpłaconą prepaid lub przelewem bankowym na rachunek bankowy Uczestnika Programu 2 według przelicznika 1 zł = 1 pkt.
Nagrody zdobywane w ramach Programu 2 stanowią przychód z działalności gospodarczej Uczestnika Programu 2 (w przypadku Uczestników będących osobami fizycznymi) lub przychód osoby prawnej (w przypadku Uczestników będących osobami prawnymi) i podlegają opodatkowaniu przez Uczestników Programu 2 na zasadach ogólnych wynikających odpowiednio z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Program 2 zorganizowany jest na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c., gdzie Agencja, jako organizator, przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Program nie jest grą hazardową.
Ciężar finansowy wydawanych nagród w Programie 2 spoczywa na Spółce. Spółka oraz klient współuczestniczący w zleceniu prowadzenia Programu 2 odpowiadają za ciężar nagród wydawanych w celu promowania swoich Produktów. Agencja wraz ze Spółką oraz drugim klientem porozumieli się w ten sposób, że Agencja mając szacunkowe dane o Uczestnikach Programu 2, którym ma wydać nagrody w Programie 2, przesyła listę tych Uczestników Programu 2, z przypisanymi należnymi Im nagrodami w Programie 2 oraz wartością tych nagród (wraz ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdy takowy występuje) do Spółki oraz drugiego klienta. Po zaakceptowaniu przesłanej listy przez Spółkę oraz drugiego klienta, Agencja wystawia każdemu z Nich notę obciążeniową na kwotę wskazaną na wyżej opisanej liście. Spółka oraz drugi klient uiszcza na rzecz Agencji należność wynikającą z noty obciążeniowej. Następnie Agencja wydaje nagrody w Programie 2.
Zdarzenie przyszłe - Program 1 i Program 2
W ramach Programu 1 i Programu 2 dotychczas organizowane były akcje specjalne (zwane dalej: Akcjami Specjalnymi). W ramach jednej z takich Akcji Specjalnych Agencja oferowała do wygrania nagrodę, której obrót uwarunkowany jest posiadaniem koncesji, której Agencja nie posiada, jednakże koncesję taką posiada Spółka. Tym samym, po wytypowaniu zwycięzcy tego typu nagrody, przekazywana była mu ona bezpośrednio przez Spółkę, działającą w imieniu własnym, ale na rachunek Agencji. Jest to wyjątek od zasady, zgodnie z którą nagrody są wydawane przez Agencję. Szczegółowy opis Akcji Specjalnej oraz warunki nagradzania Uczestników, znajdowały się każdorazowo w odrębnym regulaminie takiej Akcji Specjalnej albo w załączniku do Regulaminu Programu 1 i 2.
Wnioskodawca oraz Agencja planują na stałe poszerzyć katalog nagród przewidzianych Regulaminem Programu 1 w ten sposób, że oprócz dotychczasowych nagród w postaci karty przedpłaconej (...), karty prezentowej (...) oraz przelewu bankowego, Uczestnicy Programu 1 będą mieli możliwość zamiany zebranych punktów na (...) (zwane dalej: Nową Nagrodą), których producentem lub dystrybutorem jest Spółka lub drugi klient.
Podobnie w zakresie zmian dotyczących Programu 2 - Uczestnicy mają mieć możliwość wymiany zebranych punktów bezpośrednio na Nową Nagrodę, która wprowadzona zostanie w Regulaminie Programu 2 obok dotychczasowych nagród w postaci karty przedpłaconej prepaid oraz przelewu bankowego.
Uzyskanie przez Uczestników Programu 1 i 2 Nowej Nagrody nie będzie miało charakteru rywalizacyjnego. Możliwość wyboru Nowej Nagrody będzie gwarantowana w związku z zakupem określonych towarów lub usług.
Wnioskodawca ponownie wskazuje, że Nowa Nagroda stanowi produkt, którego obrót uwarunkowany jest posiadaniem koncesji, której Agencja nie posiada, jednakże koncesję taką posiada Spółka.
Wprowadzenie do Programów 1 i 2 Nowych Nagród w sposób opisany powyżej wymagało będzie zmiany Regulaminów Programów 1 i 2. Uczestnicy Programów 1 i 2 będą informowani o tym, że Nowe Nagrody są wydawane przez Spółkę, zaś pozostałe (dotychczasowe nagrody) są wydawane przez Agencję.
Do nagród, które oferowane są w aktualnym kształcie Programu 1 oraz Programu 2, zastosowanie będą miały zasady opisane wyżej w Stanie faktycznym i to Agencja zobowiązana będzie do przekazania nagrody Uczestnikowi Programu 1 i 2. Wyjątkiem od tej zasady będą Nowe Nagrody, które przekazywane będą przez Spółkę, działającą w imieniu własnym, ale na rachunek Agencji. Podmiotem przyrzekającym Nową Nagrodę za wykonanie określonej czynności będzie Agencja - w ramach Zdarzenia przyszłego Program 1 i Program 2 nadal będą funkcjonować na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c. Nowa Nagroda będzie fizycznie dostarczana Uczestnikom Programu 1 i 2 z magazynu Spółki, tak jakby dokonali oni zakupu tego towaru. Uczestnicy Programów 1 i 2 zostaną poinformowani o tym fakcie w treści Regulaminów Programów 1 i 2, a także na stronach internetowych tychże Programów. Ciężar ekonomiczny zakupu oraz wydania Uczestnikom Programów 1 i 2 Nowych Nagród obciążał będzie w całości Spółkę.
Spółka i Agencja zakładają, że wydanie Nowej Nagrody Uczestnikom Programów 1 i 2 potwierdzone zostanie protokołem przekazania, sporządzonym i podpisanym przez Agencję na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Spółkę.
W związku z planowaną mechaniką wydawania Nowych Nagród Uczestnikom Programów 1 i 2, Spółka oraz Agencja zamierzają zawrzeć umowę cywilnoprawną o przejęciu długu na zasadzie art. 519 § 1 i 2 pkt 2) k.c. Jest to podyktowane faktem, że to Agencja, jako organizator, jest przyrzekającym nagrody za wykonanie oznaczonej czynności w Programach 1 i 2 na zasadzie art. 919 § 1 k.c. W odniesieniu do Nowych Nagród to Spółka, jako podmiot faktycznie je wydający, ma wstąpić w miejsce dłużnika (Agencji), zaś wierzyciel (Uczestnicy Programów 1 i 2) mają wyrazić na to zgodę poprzez zaakceptowanie nowej treści Regulaminów Programów 1 i 2 i przystąpienie do udziału w nich.
Umowa przejęcia długu na zasadzie art. 519 § 1 i 2 pkt 2 k.c. ma mieć charakter odpłatny. Agencja, jako dłużnik, będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Spółki równowartości przejmowanego przez Nią długu. Zapłata może nastąpić na drodze przelewu na rachunek bankowy Spółki lub poprzez kompensatę wzajemnych zobowiązań, w ramach której Agencja przedstawiłaby Spółce do potrącenia swoje roszczenie do zapłaty części wynagrodzenia z tytułu organizacji, obsługi technicznej, księgowej i rozliczeniowej Programów 1 i 2 (zobowiązanie Spółki).
W przypadku Uczestników Programu 1, nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli wartość przekazywanej im nagrody przekroczy 2000 zł, Spółka jako podmiot faktycznie wydający nagrodę (Nową Nagrodę) w ramach sprzedaży premiowej, odprowadzi zryczałtowaną zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 10% oraz wykaże zaliczki zapłacone w trakcie roku podatkowego w składanej deklaracji PIT-8AR.
Z uwagi na to, że Spółka będzie wydającym Nowe Nagrody, obciążać Ją będzie obowiązek wykazywania i odprowadzenia należnego podatku od towarów i usług od wydawanych Nowych Nagród w ramach Programu 1 i 2.
Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.
Nowe Nagrody wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca wyjaśnia, że opisany w Zdarzeniu przyszłym sposób postępowania nie będzie przeprowadzany w ramach Akcji Specjalnej, a ma stanowić normalne i regularne działanie w ramach Programu 1 i 2. Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że dotychczas podobna mechanika wydawania niektórych nagród miała zastosowanie do akcji specjalnych, ale w przyszłości ma być to pełnoprawny sposób postępowania w ramach Programu 1 i 2. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że faktury dokumentujące nabycie Nowych Nagród, celem wydania ich Uczestnikom Programów 1 i 2, mają być wystawiane na Wnioskodawcę, jako nabywcę. W ocenie Wnioskodawcy samo zaś późniejsze nieodpłatne wydanie Nowych Nagród Uczestnikom Programów 1 i 2 nie będzie dokumentowane fakturą, bowiem czynność ta będzie stanowiła nieodpłatną dostawę towarów.
Pytania nr 4 i 5 wniosku
1)Czy w Zdarzeniu przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2, Spółka ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów mających stanowić Nowe Nagrody?
2)Czy w Zdarzeniu przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2, wydanie przez Spółkę Nowych Nagród powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Spółki, a co za tym idzie, czy Spółka ma obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu wydania tych Nowych Nagród i udokumentowania tych czynności fakturą?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie:
1)Tak, w Zdarzeniu przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2 Spółka ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów mających stanowić Nowe Nagrody.
2)W Zdarzeniu przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2, wydanie przez Spółkę Nowych Nagród na rzecz Uczestników Programu 1 i 2 spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Spółki, a co za tym idzie, Spółka będzie miała obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu wydania tych Nowych Nagród, a jednocześnie Spółka nie będzie miała jednak obowiązku udokumentowania tej czynności fakturą.
Ad 1
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Powyższe regulacje wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W analizowanej sprawie, Spółka nabywać będzie produkty z późniejszym ich przeznaczeniem na Nowe Nagrody. Nabycie tychże produktów podlegać będzie opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, skoro wydanie tych produktów (Nowych Nagród) Uczestnikom Programu 1 i 2 będzie czynnością opodatkowaną po stronie Spółki podatkiem VAT, to tym samym oznacza to, że Spółce służyć będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tychże Nowych Nagród.
Mając to na względzie, zdaniem Wnioskodawcy ma On prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia Nowych Nagród, które następnie przekazywane będą Uczestnikom Programów 1 i 2.
Ad 2
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy VAT, przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym wszelkie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
W analizowanej sprawie Nowe Nagrody będą faktycznie przekazywane Uczestnikom Programów 1 i 2 przez Spółkę w imieniu własnym, ale na rachunek Agencji jako zobowiązanego na podstawie przyrzeczenia publicznego w rozumieniu art. 919 k.c. Prawo do rozporządzania tymi towarami będzie przysługiwało Spółce, która nabędzie takie Nowe Nagrody. Prawo to zostanie następnie przeniesione przez Spółkę na Uczestnika Programu 1 lub 2. Agencja, pomimo, że technicznie będzie uprawniona do sporządzenia protokołu wydania Nowej Nagrody, nie będzie ich wydawała i nie będzie uprawniona do rozporządzania Nowymi Nagrodami jak właściciel w momencie ich wydania Uczestnikom Programów 1 i 2.
Jednocześnie, Spółka będzie nabywała towary, które mogą stanowić Nowe Nagrody, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na cele związane z wykonywaniem tej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Nabycie towarów będzie zasadniczo nakierowane na zwiększenie rozpoznawalności marki Spółki i wolumenu sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.
W związku z tym, Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia tych towarów, stanowiących Nowe Nagrody.
W konsekwencji, należy uznać, że wydanie Nowych Nagród w Programie 1 i 2 należy traktować jako dostawę towarów przez Spółkę na rzecz Uczestników, podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 i art. 7 ustawy VAT, ponieważ:
a)Nowe Nagrody zostały nabyte przez Spółkę i będą należeć do przedsiębiorstwa Spółki;
b)Spółce przysługiwało będzie prawo odliczenia VAT z tytułu nabycia Nowych Nagród;
c)prawo do rozporządzania jak właściciel Nowymi Nagrodami przechodzi ze Spółki na Uczestników Programów 1 i 2;
d)Agencja nie będzie uprawniona do rozporządzenia Nowymi Nagrodami jak właściciel w momencie ich przekazywania uczestnikom. Agencja pełni tylko techniczne funkcje związane ze sporządzeniem i ewentualnym podpisaniem protokołu wydania.
Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.524.2017.4.ISZ, interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 grudnia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.776.2021.2.ICZ, czy też interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 kwietnia 2023 r., znak 0113-KDIPT1-2.4012.128.2023.1.SM.
Stosownie natomiast do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika VAT. W myśl art. 106e ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy VAT, faktura powinna zawierać m.in. cenę jednostkową netto oraz kwotę należności ogółem.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku nieodpłatnego wydania towarów takie wartości nie występują.
Co więcej, w uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej art. 106e ustawy VAT wskazano: „Natomiast w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 taką podstawą może być odpowiedni dokument wewnętrzny wystawiony przez podatnika. Brak jest przy tym przeszkód, aby taki dokument zawierał wszystkie dane, które w obecnym stanie prawnym zawiera faktura wewnętrzna - w związku z likwidacją obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych przedmiotowa kwestia pozostaje w sferze wyboru podatnika.”
Uwzględniając powyższe, w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 ustawy VAT, takich jak nieodpłatne wydanie Nowych Nagród, nie wystawia się faktur. Takie stanowisko potwierdzają także organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 czerwca 2015 r., nr IPPP1/4512-317/15-5/AKO lub też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 września 2023 r., znak 0112-KDIL1-1.4012.345.2023.1.DS, w której wskazano, że: „Obowiązujące przepisy nie nakładają na podatników żadnych formalnych obowiązków w zakresie dokumentowania fakturami nieodpłatnych dostaw towarów. Co więcej, z art. 106a pkt 1 w powiązaniu z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, fakturę wystawia się, jeśli dokumentuje ona sprzedaż (rozumianą m.in. jako odpłatna dostawa towarów). Przepis art. 7 ust. 2 powołanej ustawy zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą, jednak tylko dla celów opodatkowania”.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydanie przez Niego Nowych Nagród na rzecz Uczestników Programów 1 i 2 powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Spółki, a co za tym idzie Spółka ma obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu wydania Nowych Nagród. Spółka nie ma jednak obowiązku dokumentowania tej czynności fakturą.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku VAT naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - czynny podatnik podatku VAT - jest podmiotem działającym w sektorze (...). W celu promocji określonych produktów i zwiększenia ich sprzedaży Wnioskodawca nawiązał współpracę z Agencją tj. podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. Agencja prowadzi na rzecz Wnioskodawcy Program 1 i Program 2.
Uczestnikami Programu 1 są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi. Uczestnikami są również spółki kapitałowe Skarbu Państwa. Uczestnicy Programu 1 kupują promocyjne opakowania Produktów wyłącznie na własny użytek, rejestrują w Programie dowody zakupu oraz kody Produktów i otrzymują punkty wymienne na nagrody w postaci kart przedpłaconych (...) oraz kart prezentowych (...), potwierdzone protokołem ich przekazania. Spółki Skarbu Państwa za określoną liczbę punktów otrzymują wyłącznie przelewy pieniężne na ich rachunek bankowy.
Celem Programu 1 jest promocja określonych Produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Producentem lub dystrybutorem Produktów objętych Programem 1 jest Wnioskodawca.
Uczestnikami Programu 2 są wyłącznie osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące w ramach działalności gospodarczej punkty handlowe sprzedające Produkty objęte Programem 2 u autoryzowanych dystrybutorów w celu ich dalszej odsprzedaży. Uczestnicy Programu 2 zostali zaproszeni do udziału w ww. Programie przez przedstawiciela Agencji. W ramach Programu 2 Uczestnicy zbierają punkty wymienne na nagrody pieniężne po zebraniu określonej minimalnej liczby punktów. Nagrody przekazywane są na kartę przedpłaconą prepaid lub przelewem bankowym.
Celem Programu 2 jest rozbudowa dystrybucji Produktów oferowanych przez grupę kapitałową Wnioskodawcy za pośrednictwem Uczestników Programu 2 sprzedających Produkty.
Zarówno Program 1 jak i Program 2 zorganizowany jest na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego. Agencja jako organizator przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Ciężar finansowy wydawanych nagród w Programie 1 i Programie 2 spoczywa na Wnioskodawcy. Agencja w ramach porozumienia z Wnioskodawcą będzie otrzymywać szacunkowe dane o Uczestnikach ww. Programów, którym ma wydać nagrody. Po zaakceptowaniu przesłanej listy Agencja wystawi Wnioskodawcy notę obciążeniową na kwotę wskazaną na opisanej liście.
Wnioskodawca oraz Agencja planują poszerzyć katalog nagród przewidzianych Regulaminem Programu 1 i Programu 2 w taki sposób, że oprócz dotychczasowych nagród Uczestnicy będą mieli możliwość zamiany zebranych punktów na Nową Nagrodę, której producentem lub dystrybutorem jest Spółka. Nowa Nagroda stanowi produkt, którego obrót uwarunkowany jest posiadaniem konceji, której Agencja nie posiada, jednakże koncesję taką posiada Wnioskodawca. W ramach Zdarzenia Przyszłego nastąpi zmiana w Regulaminie informująca Uczestników Programu 1 i 2, że Nowe Nagrody będą wydawane przez Wnioskodawcę, a pozostałe dotychczasowe nagrody wydawane będą przez Agencję.
Nowe Nagrody przekazywane będą przez Wnioskodawcę działającego w imieniu własnym ale na rzecz Agencji. Podmiotem przyrzekającym Nową Nagrodę będzie Agencja, jednakże będzie ona dostarczana Uczestnikom Programu 1 i 2 z magazynu Wnioskodawcy. Ciężar ekonomiczny zakupu oraz wydania Uczestnikom Programów 1 i 2 Nowych Nagród będzie obciążał Wnioskodawcę w całości. Faktury dokumentujące nabycie Nowych Nagród będą wystawione na Wnioskodawcę, jako nabywcę. Wydanie Nowych Nagród potwierdzone zostanie protokołem przekazania sporządzonym i podpisanym przez Agencję na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawcę.
W odniesieniu do Nowych Nagród to Wnioskodawca, jako podmiot faktycznie je wydający, ma wstąpić w miejsce dłużnika (Agencji), zaś wierzyciel (Uczestnicy Programów 1 i 2) mają wyrazić na to zgodę poprzez zaakceptowanie nowej treści Regulaminów Programów 1 i 2 oraz przystąpienie do udziału w nich. Umowa przejęcia długu na zasadzie art. 519 § 1 i 2 pkt 2 Kodeksu cywilnego ma mieć charakter odpłatny. Zapłata może nastąpić w drodze przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub poprzez kompensatę wzajemnych zobowiązań.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów mających stanowić Nowe Nagrody.
Z wyżej powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy zauważyć, że nabywane Nowe Nagrody będą przekazywane nieodpłatnie Uczestnikom Programu 1 i Uczestnikom Programu 2. Z wniosku wynika, że przekazanie Nowych Nagród w ramach Programu 1 ma na celu promocję określonych Produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Natomast celem Programu 2 jest rozbudowa dystrybucji Produktów oferowanych przez grupę kapitałową Wnioskodawcy za pośrednictwem Uczestników Programu 2 sprzedających Produkty. Uznać zatem należy, że czynności te będą pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nieodpłatne przekazanie Nowych Nagród Uczestnikom Programu 1 i Uczestnikom Programu 2, które będzie mieć na celu wpływ na pozytywny wizerunek Wnioskodawcy oraz reklamę i pośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży Wnioskodawcy, co w konsekwencji ma związek z Jego działalnością opodatkowaną.
Tym samym należy uznać, że w Zdarzeniu Przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów mających stanowić Nowe Nagrody.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (pytanie nr 4 wniosku) uznaję za prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii, czy w Zdarzeniu Przyszłym dotyczącym Programu 1 i 2, wydanie przez Wnioskodawcę Nowych Nagród powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Wnioskodawcy, w związku z czym Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydania Nowych Nagród oraz obowiązku udokumentowania tych czynności fakturą.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
I tak, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Tym samym, nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane, w sytuacji gdy podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W Zdarzeniu Przyszłym dotyczącym Programu 1 i Programu 2 faktury dokumentujące nabycie Nowych Nagród celem wydania ich Uczestnikom Programów 1 i 2 będą wystawiane na Wnioskodawcę tj. na podmiot posiadający koncesję na wydanie Produktów będących Nowymi Nagrodami. Nowe Nagrody przekazywane będą nieodpłatnie Uczestnikom Programów 1 i 2 przez Wnioskodawcę z Jego magazynu. Wnioskodawca będzie rozporządzał towarami tj. Nowymi Nagrodami od momentu ich nabycia do dnia wydania Uczestnikom. Wnioskodawcy - zgodnie z analizą dokonaną powyżej - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów mających stanowić Nowe Nagrody.
Tym samym, skoro, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związane z nabyciem Nowych Nagród, to Wnioskodawca przekazując je nieodpłatnie Uczestnikom Programu 1 i Programu 2, w opisanych wyżej okolicznościach będzie zobowiązany, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy naliczyć podatek należny.
W myśl zaś art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak wynika z przywołanego wyżej przepisu fakturowaniu podlega sprzedaż, którą co do zasady stanowią odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Nie podlegają natomiast dokumentowaniu fakturą nieodpłatne świadczenia, które jedynie dla potrzeb ich opodatkowania (w określonych przypadkach) zostały zrównane w skutkach podatkowych z czynnościami odpłatnymi. Fakt opodatkowania tych czynności automatycznie nie oznacza obowiązku ich dokumentowania fakturami.
Należy zatem stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu 1 i Programu 2 Nowych Nagród nie powinno być udokumentowane fakturą z wykazanym podatkiem należnym.
Stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania 2 (pytanie nr 5 wniosku) uznaję na prawidłowe.
Dodatkowe informacje
W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Państwa, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla innego (drugiego) klienta Agencji.
Informujemy także, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej Państwa przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w Państwa w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Jesteśmy ściśle związani z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym / zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto, pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną przedstawiamy jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Ponadto wskazujemy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 4 i 5 wniosku), zaś w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right