Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.243.2024.1.AW

Opodatkowanie podatkiem VAT w wysokości 0% sprzedaży urządzeń wielofunkcyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 0% sprzedaży urządzeń wielofunkcyjnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest dostawcą rozwiązań IT, audiowizualnych, a także sprzętu fotograficznego, RTV oraz gospodarstwa domowego. Od wielu lat funkcjonuje na rynku zamówień publicznych jako wykonawca. W skład dostarczanych sprzętów wchodzą urządzenia elektroniczne, w tym również m.in. drukarki, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, które łączą w sobie funkcje drukarki, skanera, a także mają dodatkowe funkcje faksu lub kopiarki. Częstymi nabywcami urządzeń wielofunkcyjnych dostarczanych przez Wnioskodawcę są placówki oświatowe.

W przypadku dokonywania dostawy urządzeń wielofunkcyjnych, to jest urządzeń, które łączą w sobie funkcje drukarki, skanera, a także posiadają funkcję kopiarki i/lub faksu dla placówek oświatowych na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, Wnioskodawca dokonując dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (u.p.t.u.), będzie posiadał niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa urządzeń wielofunkcyjnych łączących w sobie funkcje drukarki, skanera, a także niewymienionych w załączniku nr 8 stanowiącym „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” funkcji kopiarki lub faksu, dokonywana na rzecz placówki oświatowej, podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywana na rzecz placówki oświatowej, dostawa urządzeń wielofunkcyjnych, łączących w sobie cechy drukarki oraz skanera, a dodatkowo zapewniających inne funkcje (faksu i/lub kopiarki), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu stawki w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 u.p.t.u. Oznacza to m.in. że stawka podatkowa w wysokości 0% jest odnoszona do wartości podstawy opodatkowania wyłącznie w przypadku dostaw towarów wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług (por. art. 83 ust. 13 u.p.t.u.). Wśród nich, w pkt 2 i 3 wskazano zaś drukarki i skanery. W żadnej z pozostałych pozycji tego załącznika (1, 4 i 5) nie wskazano natomiast ani faksów, ani kopiarek.

Nie sposób jednak przyjąć, że urządzenie, będące drukarką i skanerem, traci ten charakter i staje się innym towarem, którego dostawa jest opodatkowana przy zastosowaniu podstawowej stawki podatkowej tylko z tego powodu, że w obudowie tego sprzętu oprócz drukarki i skanera producent zamontował jeszcze faks i/lub kopiarkę. Poprzez połączenie drukarki i skanera z faksem i/lub kopiarką, całe urządzenie nie traci bowiem przymiotu drukarki i skanera.

Należy także pamiętać, że ratio legis wprowadzenia do konstrukcji podatku od towarów i usług wskazanego rozwiązania normatywnego była chęć złagodzenia obciążenia podatkowego placówek oświatowych jako podatników w znaczeniu ekonomicznym. Te bowiem, nabywając sprzęt komputerowy, w którego cenę jest wliczony podatek od wartości dodanej ponosiłyby ekonomiczny ciężar tej daniny, a jednocześnie prowadząc działalność oświatową nie miałyby podatku należnego, z którym można kompensować kwotę naliczonego podatku od towarów i usług. Jest tak przez wzgląd na zwolnienia podatkowe dla szeroko rozumianej aktywności w dziedzinie oświaty, ukształtowane w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 u.p.t.u. Także z tego powodu nie sposób drukarki i skanera, połączonych w jedno urządzenie z faksem i kopiarką traktować jako inny sprzęt i obciążać ich podatkiem obliczonym przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku od towarów i usług. Takie rozumowanie wypacza bowiem zapatrywanie ustawodawcy, nakazującego stosowanie zerowej stawki podatkowej m.in. do drukarek i faksów dostarczanych placówkom oświatowym. (por. wyrok NSA z 5 maja 2023 r., sygn. akt I FSK 868/20, LEX nr 3659535).

Stanowisko Wnioskodawcy pozostaje zgodne także z innymi stanowiskami wyrażonymi przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe, w tym np. z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 30 września 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 473/16, który stwierdził, że: „W związku z tym, że sporne urządzenie wielofunkcyjne jest zarówno drukarką, jak i skanerem, to dodatkowo zawarty w tym urządzeniu fax nie może dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki 0%. Skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0%, to zbyt daleko idące byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podstawowej tylko dlatego, że urządzenie to, oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera funkcję faksowania”.

Podobnie stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji wydanej w dniu 20 października 2023 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.329.2019.9.TK: „dostawa będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej urządzenia wielofunkcyjnego, jako że mieści się ono w grupie towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy VAT i zachodzą pozostałe warunki ustawowe, podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%”.

Najnowsze stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym zakresie również pozostaje zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy. Otóż w wyroku z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 571/21, NSA uznał, że: „W świetle art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a w związku z art. 83 ust. 13 w związku z poz. 2 i 3 załącznika nr 8 do ustawy o PTU, stawka 0% ma zastosowanie do drukarek i skanerów, niezależnie od tego, że urządzenia te umożliwiają także skorzystanie z innych funkcji takich jak faksowanie czy kopiowanie”.

W związku z powyższym, uwzględniając całokształt okoliczności sprawy i treść powołanych orzeczeń należy stwierdzić, że w opisanym stanie, prawidłowe będzie zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t. u. stawki 0% podatku od towarów i usług dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146ea ustawy:

W roku 2023:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki

3.Skanery

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego czy też innych urządzeń dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy. Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, czy też nie każde urządzenie, będące przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują warunki jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego, czy też urządzeń wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego czy też urządzeń (drukarki, skanery) na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy, czy też nie każde urządzenie będzie opodatkowane 0% stawką podatku, lecz wyłącznie takie, które zostało wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego, czy też wszystkie niewymienione w tym załączniku urządzenia będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków formalnych wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący dostawcą rozwiązań IT, audiowizualnych, a także sprzętu fotograficznego, RTV oraz gospodarstwa domowego, od wielu lat funkcjonuje na rynku zamówień publicznych jako wykonawca. W skład dostarczanych sprzętów wchodzą urządzenia elektroniczne, w tym również m.in. drukarki, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, które łączą w sobie funkcje drukarki, skanera, a także mają dodatkowe funkcje faksu lub kopiarki. Częstymi nabywcami urządzeń wielofunkcyjnych dostarczanych przez Wnioskodawcę są placówki oświatowe. W przypadku dokonywania dostawy urządzeń wielofunkcyjnych, to jest urządzeń, które łączą w sobie funkcje drukarki, skanera, a także posiadają funkcję kopiarki i/lub faksu dla placówek oświatowych na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, Wnioskodawca dokonując dostawy, o której mowa w art 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, będzie posiadał niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą wskazania, czy dokonywana przez Spółkę dostawa urządzeń wielofunkcyjnych łączących w sobie funkcje drukarki, skanera, a także – niewymienionych w załączniku nr 8 stanowiącym „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” – funkcji kopiarki lub faksu, dokonywana na rzecz placówki oświatowej, podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że przedmiotem dostawy, dokonywanej na rzecz placówek oświatowych, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, będą urządzenia wielofunkcyjne łączące w sobie funkcje drukarki, skanera, a także funkcje kopiarki lub faksu.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego, czy też definicja drukarki, czy też skanera. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 ustawy, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.

Zgodnie z definicją słownikową (https://sjp.pwn.pl) drukarka to urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku. Skaner natomiast to urządzenie wprowadzające do komputera zdjęcia, rysunki lub wydrukowane teksty do wprowadzania Z kolei, faks to urządzenie służące do odbioru i przesyłania na odległość nieruchomych obrazów i tekstów za pomocą sieci telefonicznej.

W przywołanym załączniku nr 8 do ustawy ustawodawca wprost wymienia drukarki jako towar, którego dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jednakże jak wynika to z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem dostawy nie jest drukarka czy skaner, ale urządzenie wielofunkcyjne, tj. umożliwiające drukowanie, skanowanie i kopiowanie oraz umożliwiające drukowanie, skanowanie i faksowanie. Urządzenie wielofunkcyjne nie zostało wymienione wprost w załączniku nr 8 do ustawy zatem jego dostawa nie podlega preferencyjnej stawce podatku VAT, gdyż urządzenie to nie jest żadnym z towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.

Ponadto, wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostawy urządzeń wielofunkcyjnych.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że urządzenie wielofunkcyjne, które łączy w sobie funkcje drukarki, skanera, a także dodatkowe funkcje kopiarki lub faksu nie zostało literalnie wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem sprzedaż przedmiotowych urządzeń wielofunkcyjnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

Odnośnie powołanej interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Zatem, powołana interpretacja indywidualna nie może mieć wpływu na ocenę prawną rozpatrzonej sprawy.

Należy również podkreślić, że organ nie kwestionuje orzecznictwa jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego oraz prawa procesowego, sam niejednokrotnie odwołuje się do tez wynikających z orzeczeń sądów administracyjnych. Należy jednak przy tym zawsze pamiętać, że każdą sprawę należy analizować indywidualnie, a wyroki sądów administracyjnych mają wiążący charakter w doniesieniu do konkretnych spraw, analizowanych w określonych ściśle stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00