Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.224.2024.2.BR

Możliwość preferencyjnego rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci/dziecko.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 7 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(…) 2017 r. Sąd rozwiązał Pana małżeństwo z Panią J bez orzekania o winie. Z uwagi na dobro dzieci obojgu rodzicom zależało na jak najmniej konfliktowym rozwiązaniu małżeństwa oraz o pozostawieniu jak największej swobody w kontaktach z dziećmi. Władzę rodzicielską nad dziećmi: M (ur. (…) 2004 r.) i N (ur. (…) 2006 r.) powierzył Pani J, pozostawiając Panu prawo do współdecydowania o najważniejszych sprawach dzieci, w szczególności dotyczących edukacji, wyboru szkoły, zawodu, leczenia, ochrony zdrowia, wyjazdów zagranicznych, wakacyjnych i innych, z zaznaczeniem nieograniczonych kontaktów Pana z dziećmi oraz prawem do przebywania u Pana dzieci i wspólnych wyjazdów w dłuższych okresach czasu i nie tylko w czasie wakacji.

Kosztami wychowania i utrzymania dzieci Sąd obciążył oboje rodziców i zasądził rentę alimentacyjną po 100 zł na dziecko na rzecz Pani J.

Dzieci nie były i nie są pod opieką naprzemienną, w związku z czym żadnemu z rodziców nie zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).

W dniu rozwodu zawarł Pan z Panią J uzgodnienie co do rozdziału obowiązków w procesie wychowania i utrzymania dzieci. Pani J wyprowadziła się do innej lokalizacji i mieszka osobno. Uzgodnienie to stanowiło, że dzieci będą przebywać odrębnie i niezależnie 7 dni u Pana, a następnie 7 dni u Pani J. Wypoczynek dzieci w trakcie wakacji i ferii zostanie zrealizowany przez Państwa osobno i niezależnie na własny i osobny koszt każdego z Państwa, chyba że dotyczy to wyjazdów dzieci bez rodzica (obozy, kolonie, wycieczki szkolne). Wszelkie większe wydatki na rzecz dzieci, które zostaną zainicjowane osobno przez każdego z Państwa (np. ubrania, edukacja, leczenie), będą dzielone po połowie, chyba że drugi rodzic nie wyrazi na nie zgody (np. zbyt wysoki koszt, niezgodność celu wydatku z wartościami, które dany rodzic przekazuje dziecku – np. zakupu konsoli do gier).

Do 2023 r. w ramach czasu, kiedy przebywał Pan z dziećmi, prowadził Pan samodzielnie proces wychowania dzieci, bez konsultacji z Panią J czy innymi osobami. Pomagał Pan im kształtować samodzielność, np. w podejmowaniu decyzji w zakresie swojego budżetu finansowego i dokonywania większych zakupów, posługiwaniem się kontem bankowym i podstawowymi instrumentami płatniczymi. Pomagał Pan kształtować obowiązkowość i umiejętności praktyczne (np. poprzez wykonywanie obowiązków domowych, wspólnego regularnego sprzątania, wykonywania prac na rzecz rodziny i wspólnego domu, majsterkowanie). Pomagał Pan dzieciom w rozwoju predyspozycji intelektualnych, np. nauczył Pan je grać w szachy i inne gry wymagające wysiłku umysłowego. Wspierał Pan je w decyzjach lub współdecyduje Pan z nimi o ważnych dla nich bieżących sprawach, takich jak wybór szkoły, zajęć pozalekcyjnych czy zainteresowań.

Rozwijał Pan zainteresowania dzieci, jak i chęć poznawania innych miejsc, środowisk i kultur. W tym celu spędzał Pan z nimi znaczną część wakacji, ferii oraz organizował Pan wyjazdy weekendowe.

Organizował Pan wyjazdy krajowe i zagraniczne, w tym aktywny wypoczynek (narty, snowboard, wycieczki rowerowe, spływy kajakowe). Decyzje w zakresie kierunków wyjazdów i form spędzania wolnego czasu nie są konsultowane ani uzgadniane z Panią J i są podejmowane wspólnie z dziećmi (w drugą stronę również – Pani J podejmuje decyzje o wyjazdach samodzielnie bez Pana udziału). Nauczył Pan dzieci jeździć na nartach, snowboardzie, nartach wodnych. Bez udziału Pani J zaszczepił Pan w dzieciach przywiązywanie wagi do regularnej aktywności ruchowej i rozwoju fizycznego, jako równie ważnego co rozwój intelektualny.

Oprócz znacznej części wakacji oraz części ferii zimowych dzieci przebywały u Pana co drugi tydzień. W Pana domu dzieci spożywały posiłki przygotowane głównie przez Pana lub czasami przez nie – w ramach kształtowania umiejętności praktycznych. Dzięki Pana sposobowi wychowania i zaangażowaniu, dzieci potrafią przygotować wiele podstawowych potraw i przysmaków samodzielnie oraz utrzymywać czystość. Dzieci mają swoje własne osobne pokoje, ubrania, książki oraz rzeczy, z którymi są związane. Dzieci mogą swobodnie kształtować wystrój swoich pokoi, zmieniać meble itd. Dzieci nadal traktują dom, w którym się wychowały, jak własny i bardzo dobrze się w nim czują.

Przez cały czas i nieprzerwanie wychowywał Pan dzieci samotnie, a w przypadku N nadal wychowuje ją Pan samotnie. Kiedy przebywają z Panem wpływa Pan na kształtowanie ich światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych. Przekazuje im Pan wartości i postawy moralne niezależnie od Pani J, ponieważ wyznawane przez nią wartości znacznie się różnią od Pana i były główną przyczyną rozwodu. Osobny proces wychowania prowadzony przez Panią J jest dla Pana widoczny w postawach dzieci, dlatego niezależnie stara się Pan przekazać dzieciom punkt widzenia na ważne sprawy życiowe i pokazać system wartości oraz wiedzę społeczną, które uznaje Pan za najwłaściwsze dla ich dobra i w którym rodzina i dobro drugiego człowieka są najważniejsze.

Poświęca Pan dzieciom maksymalną ilość czasu, dzięki czemu zaspokaja Pan ich potrzeby psychiczne bliskości i miłości.

Pana rola i Pana zobowiązania w procesie wychowania dzieci zostały odzwierciedlone również poprzez uzgodniony z Panią J równy i solidarny podział benefitów związanych z polityką prorodzinną Państwa:

1)tzw. „ulgi na dzieci” w wysokości 92,67 zł miesięcznie za każde dziecko, solidarnie po połowie między Panem a Panią J;

2)do czasu uzyskania przez dzieci pełnoletności świadczenia z programu „500+” solidarnie po połowie (w praktyce uzgodnili Państwo, że całość świadczeń 500+ wpływała na konto Pani J).

Podczas wspólnie spędzanego czasu zaspokajał Pan wszystkie potrzeby materialne dzieci, nieraz dobrowolnie (poza alimentami i podziałem głównych wydatków) ponosił Pan koszty zakupu odzieży, obuwia, sprzętu sportowego i pomocy szkolnych. Ponosił Pan koszty wyposażenia i utrzymania domu związane z ich pobytem. Pokrywa Pan również koszty leczenia dzieci oraz zawoził Pan je na wizyty lekarskie, jeśli przypadały one na dni, kiedy dzieci były z Panem.

W czasie, kiedy zajmował się Pan dziećmi robił to Pan samodzielnie, bez niczyjej pomocy i bez konsultacji z kimkolwiek. Tym samym uważa Pan, że od czasu rozwodu, czyli od (…) 2017 r., pełni Pan rolę rodzica opiekującego się oraz wychowującego swoje dzieci samodzielnie, niezależnie i osobiście.

W 2023 r. M przeprowadził się i zamieszkał wspólnie ze swoją partnerką u swoich rodziców. Podjął też pracę zarobkową i kontynuuje studia wyższe w (…). Studia rozpoczął w marcu 2023 r. Od września 2022 r. do lutego 2023 r. studiował na (…).

W 2022 r. i 2023 r. z tytułu pracy zarobkowej dzieci uzyskały dochód niższy niż wskazany w art. 6 ust. 4e u.p.d.o.f.

Od 2024 r. przyjął Pan więc, że jest rodzicem samotnie wychowującym jedno dziecko – N.

Podejście, sposób i zasady wychowania N nie zmieniły się w stosunku do tych, które miały miejsce przed 2014 r., czyli do tych opisanych powyżej, czyli w czasie, kiedy przebywa ona z Panem wychowuje ją Pan samodzielnie, bez niczyjej pomocy i bez konsultacji z kimkolwiek.

(…) 2021 r. urodziło się Panu kolejne dziecko ze związku z nową partnerką. Wraz z dzieckiem i partnerką zamieszkuje Pan wspólnie w jednym domu, w którym przebywały starsze dzieci (od 2024 r. – dziecko). Pana partnerka nie uczestniczy w procesie wychowywania N i nie partycypuje w tym finansowo.

Pana głównym źródłem zarobków jest umowa o pracę w (…). Uzyskuje Pan z tego tytułu roczne dochody mieszczące się w (…) progu podatkowym. W stosunku do Pana ani Pana dzieci nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm., u.p.d.o.f.), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ani ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odp. Tak.

2.Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu o Pana rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?

Odp. Zgodnie z prawem orzeczenie o rozwodzie uprawomocniło się w ciągu 7 dni od ogłoszenia (żadna ze stron nie wnosiła o uzasadnienie ani o apelację), czyli (…) 2017 r.

3.Czy Pana dzieci w okresach, których dotyczy wniosek, uczyły się/uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie?

Odp. Tak.

4.Czy Pana dzieci w okresach, których dotyczy wniosek, otrzymywały/otrzymują, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów?

Odp. Nie.

5.Czy w okresie, w którym dzieci nie przebywały/nie przebywają z Panem, matka dzieci zajmowała/zajmuje się ich wychowaniem i wykonywała/wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, tj. dbała/dba o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała/rozwija ich zainteresowania, ponosiła/ponosi wydatki związane z wypoczynkiem, ponosiła/ponosi koszty ich utrzymania, zabezpieczała/zabezpiecza potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, troszczyła/troszczy się o ich rozwój fizyczny i duchowy, pomagała/pomaga w edukacji szkolnej, wykazywała/wykazuje zainteresowanie ich wychowaniem, troszczyła się/troszczy się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brała/bierze czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.?

Odp. Tak.

6.Czy dziecko urodzone (…) 2021 r. wychowuje Pan wspólnie z matką tego dziecka (Pana partnerką)?

Odp. Tak.

Pytania

1.Czy w przedstawionej sytuacji może Pan dokonać za 2022 r. i 2023 r. korekty zeznania podatkowego i rozliczyć podatek dochodowy PIT jako osoba samotnie wychowująca dzieci?

2.Czy w latach następnych (od 2024) może Pan dokonywać rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych jako osoba wychowująca samotnie dziecko?

Pana stanowisko w sprawie

(…) 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem (…) oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej, tym samym przyznając Panu prawo do rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Wyrok zapadł zgodnie ze stanem prawnym sprzed 1 stycznia 2022 r.

Oświadcza Pan, że zgodnie z informacjami dostępnymi na stronach Ministerstwa Finansów z 4 kwietnia 2024 r. (https://www.podatki.gov.pl/pit/osoba-samotnie-wychowujaca-dziecko/) spełnia Pan wszystkie warunki uprawniające do rozliczenia podatku PIT jako osoba samotnie wychowująca dzieci, ponieważ:

1)jest Pan rozwodnikiem,

2)samotnie wychowuje Pan dzieci:

a)do (…) 2022 r. – małoletnie;

b)od (…) 2022 r. – jedno małoletnie, a drugie pełnoletnie, do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Polsce oraz w innym państwie, a jednocześnie w latach podatkowych 2022 i 2023 Pana dzieci nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, z wyjątkiem renty rodzinnej ani dochodów opodatkowanych 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych ani przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych i ulgi na powrót – w łącznej wysokości przekraczającej 12-krotność kwoty renty socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego;

c)od (…) 2024 r. – jedno pełnoletnie, do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Polsce oraz w innym państwie, a jednocześnie w latach podatkowych 2022 i 2023 Pana dzieci nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, z wyjątkiem renty rodzinnej ani dochodów opodatkowanych 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych ani przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych i ulgi na powrót – w łącznej wysokości przekraczającej 12-krotność kwoty renty socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego;

3)ani do Pana ani do Pana dzieci nie miały zastosowanie przepisy:

a)19% podatku liniowego lub przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyłączeniem przychodów z najmu prywatnego), w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

b)dotyczące opodatkowania dochodów na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;

4)jest Pan obywatelem i rezydentem polskim, mającym miejsce zamieszkania w Polsce.

W związku ze zmianą stanu prawnego wprowadzoną od 1 stycznia 2022 r. zapoznał się Pan z nowymi przepisami oraz orzeczeniami sądów w zakresie możliwości korzystania ze statusu osoby samotnie wychowującej dzieci (od 2024 r. – dziecko) do celów rozliczeń podatkowych. Szczegółowo zapoznał się Pan z następującymi orzeczeniami, które odnoszą się do przypadków analogicznych do Pana i w których Sądy uchylały interpretacje wydawane przez urzędy skarbowe (w przypadku NSA – oddalono skargę kasacyjną):

·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 29 maja 2023 r., I SA/Łd 324/23, w którym bezpośrednio (cyt.) „Sąd zwraca uwagę, że oznaczenie »osoby samotnie wychowującej dzieci« nie uległo zmianie od 1 stycznia 2022 r.”;

·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 czerwca 2023 r., I SA/Po 57/23;

·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 sierpnia 2023 r., I SA/Kr 570/23;

·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 23 listopada 2023 r., I SA/Wr 126/23;

·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 października 2023 r., II FSK 309/21.

W związku z powyższym stoi Pan na stanowisku, że również po 1 stycznia 2022 r. jednoznacznie ma Pan prawo do rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) dalej zwanej ustawą:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).

Wyjaśnić należy, że art. 6 od ust. 4c do ust. 4f ustawy został dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), obowiązują od 1 lipca 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z cytowanych przepisów wynika, że możliwość zastosowania preferencyjnego opodatkowania obwarowana jest szeregiem warunków wyraźnie w nich wskazanych. Przy czym przepisy te należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można dokonywać wykładni rozszerzającej ani też zawężającej. W konsekwencji, aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów, na zasadach przewidzianych w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy mieć ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dzieci.

Podkreślić należy, że w dodanym art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zastrzegł, że ww. preferencyjne opodatkowanie nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Przepis ten stosuje się do dochodów/przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Zatem osoba, która wspólnie z drugim rodzicem wychowuje co najmniej jedno dziecko, nie może skorzystać z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, począwszy od zeznania podatkowego składanego za 2022 r.

Jak wynika z przedstawionego przez Pana opisu sprawy, jest Pan ojcem trójki dzieci, w tym dwójki dzieci – M i N, których matką jest Pana była żona. Rozwiódł się Pan z żoną w 2017 r. Aktualne jest Pan w związku partnerskim z matką trzeciego dziecka, które urodziło się (…) 2021 r. Pana partnerka nie ingeruje w proces wychowawczy dzieci (od 2024 r. – dziecka N), których nie jest biologiczną matką, a także nie łoży na ich utrzymanie. Razem z partnerką, Waszym wspólnym dzieckiem i dziećmi (od 2024 r. – jednym dzieckiem N) z pierwszego związku mieszkacie razem.

Mając zatem na uwadze zacytowane przepisy prawa i przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że odnośnie rozliczenia za 2022 r., 2023 r. oraz lata kolejne (od 2024 r.) – w związku z wychowywaniem od 2021 r. wspólnego dziecka (urodzonego (…) 2021 r.) z obecną partnerką – nie spełnia Pan warunków, określonych w art. 6 ust. 4c w związku z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie może zostać Pan uznany za osobę samotnie wychowującą dwoje dzieci (w 2024 r. – jedno dziecko – N) z poprzedniego związku zakończonego rozwodem – za te lata.

Wobec powyższego, jako ojciec sprawujący opiekę nad dziećmi z poprzedniego związku, o których mowa we wniosku, mimo że nie zawarł Pan związku małżeńskiego z obecną partnerką (matką dziecka urodzonego (…) 2021 r.), która nie włącza się w proces wychowawczy Pana dwojga dzieci z poprzedniego związku (od 2024 – jednego dziecka N), a także nie łoży na ich utrzymanie, nie może Pan rozliczyć swoich dochodów za lata od 2024 r. na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, nie może Pan dokonać korekty zeznań podatkowych za lata 2022 oraz 2023.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego dla Pana (…) 2024 r. należy stwierdzić, że został on wydany do odmiennego stanu prawnego, gdyż art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje do dochodów/przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Ponadto wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00