Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.172.2024.1.AS
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną oraz uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za koszty uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną;
- uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za koszty uzyskania przychodów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), (…) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka należy do międzynarodowej Grupy (…), która stanowi (...) markę jako (...) na rynku (…). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest (…) oraz (…).
W ramach swojej działalności, Spółka użytkuje samochody dostawcze (inne niż osobowe). Samochody te są własnością firmy leasingowej, a Spółka użytkuje je na podstawie zawartych umów leasingu operacyjnego.
Spółka w celach realizacji usług (…) zawiera z przewoźnikami (…) umowy podnajmu tych aut.
W 2023 r. Spółka podpisała z Bankiem Y. (dalej: „Y.”) umowę dotacji Nr (…) (dalej: „Umowa”) w ramach programu tzw. „Mój elektryk”. W ramach tego programu Bank udziela dotacji przedsiębiorcom zawierającym umowy leasingu samochodów zeroemisyjnych (w tym elektrycznych) ze środków powierzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „NFOŚIGW”). Bank jest więc „dystrybutorem” środków pochodzących z NFOŚiGW wypłacanych w ramach przyznawanych dotacji.
Beneficjentem ww. dotacji jest Spółka. Zgodnie z § 2 ust. 1 Umowy:
„Bank, działając na podstawie Umowy nr (…) o udostępnienie środków finansowych NFOŚiGW na udzielanie dotacji w ramach Programu Priorytetowego udziela Beneficjentowi, na jego Wniosek o Dotację nr (…), dotacji na dofinansowanie przedsięwzięć polegających na przyjęciu przez Beneficjenta do używania albo używania i pobierania pożytków nowych Pojazdów, na podstawie umowy leasingu spełniającą warunki przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) lub art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.), wskazanej w Załączniku nr 2 do Umowy, zwanej dalej „Umową Leasingu”.
Dotacja została udzielona ze środków Funduszu, dystrybuowanych przez Bank, za pośrednictwem Leasingodawcy - Z. Sp. z o.o. (dalej: „Z” lub „Leasingodawca”).
Leasingodawca obsługuje zatem proces wypłaty dotacji, tj. dotacja przelewana jest bezpośrednio na jego rachunek (nie na rachunek Spółki).
Zgodnie z § 3 ust. 4 i 5 Umowy:
„4. Z chwilą wpływu środków z Dotacji na rachunek Firmy Leasingowej, Firma Leasingowa potwierdza Beneficjentowi zwolnienie z obowiązku zapłaty faktury na rzecz firmy Leasingowej do wysokości kwot, jakie powinny zostać pokryte z Dotacji.
5. Jeżeli zgodnie z Umową Leasingu przed przekazaniem Beneficjentowi nowego Pojazdu do używania albo używania i pobierania pożytków, Beneficjent zapłacił Firmie Leasingowej część lub całość Opłaty wstępnej, Firma Leasingowa zwróci kwotę równą zapłaconej przez Beneficjenta kwocie Opłaty wstępnej, przelewając środki z Dotacji na rachunek Beneficjenta, wskazany we Wniosku o Dotację”.
Leasingodawca 1 kwietnia 2023 r. wystawił na rzecz Spółki faktury VAT zawierające następujące pozycje:
- czynsz finansowy,
- obciążenia zgodne z załącznikiem,
- opłata serwisowa.
Obciążenia zgodne z załącznikiem - to wartość dotacji - wartość netto opłaty wstępnej oraz wartość netto opłaty transferowej. Wartość dotacji wynosi (…) zł (opłata wstępna), (…) zł (opłata transferowa) za każdy samochód.
Spółka regulując zobowiązanie względem Leasingodawcy, dokonała na jego rzecz płatności wyłącznie kwot VAT w odniesieniu do wstępnej opłaty leasingowej oraz opłaty transferowej. W następnych miesiącach (we wrześniu), Leasingodawca potwierdził Spółce wpływ środków z dotacji na jego rachunek. Zobowiązanie Wnioskodawcy względem Leasingodawcy z tytułu przedmiotowych opłat zostało w zatem w całości uregulowane - wartość zobowiązania wobec Leasingodawcy została skompensowana z otrzymaną przez Leasingodawcę dotacją.
Pytania:
1)Czy dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków NFOŚIGW na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2)Czy kwoty netto opłat wstępnej oraz transferowej związanych z umową leasingu pojazdu elektrycznego sfinansowanych ze środków NFOŚIGW mogą stanowić u Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad pytanie 1:
W ocenie Wnioskodawcy dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków NFOŚIGW na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad pytanie 2:
W opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, kwoty netto opłat wstępnej oraz transferowej związanych z umową leasingu pojazdu elektrycznego sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą stanowić u Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 1:
- Dotacja jako przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele, o których mowa w art. 401c ust. 9c pkt 1-12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.).
Z kolei zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm).
Z kolei art. 400 ust. 3 ww. przepisu stanowi, że:
Wojewódzkie fundusze nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094).
Zgodnie z art. 400b ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska:
Celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42.
Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21 ww. ustawy).
W myśl art. 401c ust. 9c pkt 9a tejże ustawy:
Środki Narodowego Funduszu w wysokości nie mniejszej niż 15% kwoty przychodów, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 15, i kwota przychodów, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 16-19, po pomniejszeniu o koszty obsługi tych przychodów, jednak nie więcej niż o 2% tych przychodów, przeznacza się na udzielanie dopłat, o których mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e, jeżeli przedmiotem umów, w ramach których udzielane są te dopłaty, jest leasing nowych pojazdów lub jednostek pływających zasilanych biopaliwami ciekłymi, sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), w tym pochodzącym z biometanu, lub wodorem, lub wykorzystujących do napędu energię elektryczną;
Stosownie zaś do art. 411 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska:
Finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy odbywa się przez:
1)udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej;
2)udzielanie dotacji, w tym:
a)dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych,
b)dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych,
c)dopłaty do oprocentowania lub ceny wykupu obligacji,
d)(uchylona)
e)dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.34)) i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, z późn. zm.);
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych - art. 411 ust. 8 ustawy - Prawo ochrony środowiska.
Zgodnie zaś z art. 411 ust. 10 ww. ustawy:
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie gwarancji lub poręczeń, kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii.
W ocenie Wnioskodawcy program dotyczący dofinansowania przedsięwzięcia dotacją ze środków NFOŚIGW pod nazwą „Mój Elektryk”, spełniał kryteria określone w art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:
- obejmował dotacje udzielane ze środków NFOŚIGW;
- środki z tytułu dotacji zostały wypłacone przez Bank - (…);
- pojazd stanowi pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083).
Uznać zatem należy, że otrzymane w ramach tego programu środki stanowią dla Spółki przychód zwolniony z opodatkowania.
Powyższe zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej z 15 grudnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.587.2023.1.RK:
„Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że otrzymane dotacje oraz dotacje, które Spółka otrzyma w przyszłości ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 2:
- Opłaty sfinansowane dotacją jako koszty uzyskania przychodu
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...)
Jeśli zatem koszt pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu, został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie został wymieniony w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, to taki koszt stanowi koszt uzyskania przychodów.
W ocenie Spółki wydatki w postaci opłaty wstępnej oraz opłaty transferowej pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem. Samochody te są używane w działalności Spółki - Spółka dokonuje ich podnajmu przewoźnikom (…), którzy (…) w ramach usług (…).
Zdaniem Wnioskodawcy nie będą miały w przedmiotowej sprawie zastosowania wyłączenia z art. 16.
Samochody użytkowane przez Spółkę nie są samochodami osobowymi, wobec czego nie będą miały zastosowania limity z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT w zw. z art. 16 ust. 5c oraz 16 ust. 5e ustawy o CIT.
Dodatkowo nie będzie miało zastosowanie wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, który stanowi, iż:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.
Przedmiotowa dotacja jest bowiem zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając obowiązujące przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że koszty opłat wstępnej oraz transferowej, które zostały poniesione w związku z umową leasingu pojazdu elektrycznego i które zostały sfinansowane ze środków NFOŚIGW stanowią u Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów, pomimo że przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdzają przykładowo następujące interpretacje indywidualne:
- Interpretacja z 15 grudnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.587.2023.1.RK:
„Zatem należy zgodzić się z Państwem, że kwoty netto opłat związanych z umowami leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych lub które zostaną sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 49a w zw. z art. 16 ust. 5e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
- Interpretacja z 17 sierpnia 2023 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.303.2023.2.MC:
„Odnosząc się, zatem do wątpliwości wynikających z pytania, które sprowadzają się do możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 omawianej ustawy wyjaśnić należy, że wydatkowanie środków pochodzących z dochodów zwolnionych od podatku na podstawie ww. przepisu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Wskazać należy, że środki otrzymane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT nie są wymienione w wyłączeniach z kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zatem wydatki pokryte z takiego dochodu mogą stanowić koszty podatkowe.
Zatem należy zgodzić się z Państwem, że kwoty netto opłat wstępnej oraz transferowej związanych z umową leasingu pojazdu elektrycznego sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą stanowić u Państwa koszty uzyskania przychodów”.
- Interpretacja z 18 sierpnia 2022 r., nr 0111-KDWB.4010.32.2022.1.AZE:
„Odnosząc się, zatem do wątpliwości wynikających z pytania, które sprowadzają się do możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 omawianej ustawy wyjaśnić należy, że wydatkowanie środków pochodzących z dochodów zwolnionych od podatku na podstawie ww. przepisu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Wskazać należy, że środki otrzymane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT nie są wymienione w wyłączeniach z kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zatem wydatki pokryte z takiego dochodu mogą stanowić koszty podatkowe.
Zatem należy zgodzić się z Państwem, że kwoty netto opłat wstępnej oraz transferowej związanych z umową leasingu pojazdu elektrycznego sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą stanowić u Państwa koszty uzyskania przychodów”.
W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele, o których mowa w art. 401c ust. 9c pkt 1-12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.)
W myśl zaś art. 400 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54):
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm).
Z kolei art. 400 ust. 3 ww. przepisu stanowi, że:
Wojewódzkie fundusze nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2094 oraz z 2023 r. poz. 572 i 1688).
Zgodnie z art. 400b ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska:
Celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42.
Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21 ww. ustawy).
W myśl art. 401c ust. 9c pkt 9a tejże ustawy:
Środki Narodowego Funduszu w wysokości nie mniejszej niż 15% kwoty przychodów, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 15, i kwota przychodów, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 16-19, po pomniejszeniu o koszty obsługi tych przychodów, jednak nie więcej niż o 2% tych przychodów, przeznacza się na udzielanie dopłat, o których mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e, jeżeli przedmiotem umów, w ramach których udzielane są te dopłaty, jest leasing nowych pojazdów lub jednostek pływających zasilanych biopaliwami ciekłymi, sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), w tym pochodzącym z biometanu, lub wodorem, lub wykorzystujących do napędu energię elektryczną.
Stosownie zaś do art. 411 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska:
Finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy odbywa się przez:
1) udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej;
2) udzielanie dotacji, w tym:
a) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych,
b) dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych,
c) dopłaty do oprocentowania lub ceny wykupu obligacji,
d) (uchylona),
e) dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.) i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm.28));
3) nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej.
Zgodnie zaś z art. 411 ust. 10 ww. ustawy:
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie gwarancji lub poręczeń, kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, skoro Program dotyczący dofinansowania przedsięwzięcia dotacją ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pod nazwą „Mój elektryk”, spełnia kryteria określone w art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:
- obejmuje dotacje udzielane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
- środki z tytułu dotacji zostały wypłacone przez Bank;
- pojazd stanowi pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 875 ze zm.),
to uznać należy, że otrzymane w ramach tego Programu środki stanowią dla jego beneficjentów, przychód zwolniony z opodatkowania.
Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że dotacje otrzymane przez Państwa ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną, są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną (pytanie nr 1) − jest prawidłowe.
Przechodząc do ustalenia, czy kwoty netto opłat związanych z umowami leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, należy zwrócić uwagę na przepisy art. 15 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.
W analizowanej sprawie Państwa wydatki w postaci opłaty wstępnej oraz opłaty transferowej pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej. Leasingowane samochody są bowiem używane w działalności Spółki - podnajmują Państwo te samochody przewoźnikom (…), którzy (…) w ramach usług (…). Tym samym opłaty ustalone w umowach leasingu, o których mowa we wniosku, spełniają warunki uznania ich za koszty uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w szczególności wydatki ponoszone sąw celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.
W myśl art. 16 ust. 5c ustawy o CIT:
W przypadku samochodu osobowego oddanego do używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego.
Z kolei art. 16 ust. 5e ustawy o CIT stanowi:
W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, wynosi 225 000 zł.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.
Odnosząc się, zatem do Państwa wątpliwości dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 omawianej ustawy wyjaśnić należy, że wydatkowanie środków pochodzących z dochodów zwolnionych od podatku na podstawie ww. przepisu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Zgodnie z Państwa wyjaśnieniami, opisane we wniosku pojazdy nie są samochodami osobowymi, zatem przepisy art. 16 ust. 1 pkt 49a, art. 16 ust. 5c, 16 ust. 5e ustawy o CIT w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania.
Ponadto zauważyć należy, że środki otrzymane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT nie są wymienione w wyłączeniach z kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zatem wydatki pokryte z takiego dochodu mogą stanowić koszty podatkowe.
Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że kwoty netto opłat związanych z umowami leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, po spełnieniu ustawowych przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
Wobec powyższego stanowisko Państwa w zakresie uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za koszty uzyskania przychodów (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo, odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).