Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.204.2024.1.DS

Prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali płatniczych w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tej czynności do prowadzonej działalności opodatkowanej w zakresie Sprzedaży, Najmu oraz Usług Serwisowych zakupionych Terminali płatniczych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali płatniczych w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tej czynności do prowadzonej działalności opodatkowanej w zakresie Sprzedaży, Najmu oraz Usług Serwisowych zakupionych Terminali płatniczych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, członkiem grupy kapitałowej (...) (dalej: „Grupa (...)”).

Wnioskodawca jest spółką zależną B S.A. (dalej: „B S.A.”), w której A S.A. ma 100 % udziałów w kapitale zakładowym. Wnioskodawca pełni rolę agenta rozliczeniowego i jest licencjonowaną Krajową Instytucją Płatniczą w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 30, dalej: „ustawa o usługach płatniczych”), zarejestrowaną w Rejestrze Dostawców Usług Płatniczych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem (...).

Obecnie w ramach Grupy (...) trwają prace nad przeprowadzeniem reorganizacji polegającej na podziale przez wyodrębnienie B S.A., w ramach której dojdzie do przeniesienia działalności operacyjnej do Wnioskodawcy.

W konsekwencji planowanych działań, Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie sprzedaży (dalej: „Sprzedaż terminali”) i przekazywania terminali do odpłatnego używania (dalej: „Usługi najmu terminali”) oraz w zakresie procesowania płatności kartowych na rzecz przedsiębiorców (tzw. akceptantów w rozumieniu art. 2 ust. 1b ustawy o usługach płatniczych, dalej: „ Akceptanci”). Poza powyższymi, Spółka będzie również świadczyć usługi obsługi terminali, tj. usługi polegające na instalacji i serwisie terminali u Akceptantów (dalej: „Usługi serwisowe”). Usługi serwisowe będą obejmować wszelkie usługi związane z dostarczaniem, instalacją, szkoleniem z obsługi urządzeń oraz dodatkowych funkcjonalności, a także realizacją telefonicznych zgłoszeń awarii ww. sprzętu, wymianą urządzeń w wyniku awarii oraz z powodów innych niż awarie.

Wymienione wyżej usługi (poza usługami procesowania płatności) opodatkowane są standardową stawką VAT (23%).

Na potrzeby planowanej Sprzedaży terminali i świadczenia Usług najmu terminali, Spółka będzie nabywać terminale płatnicze (w ramach transakcji opodatkowanych na terytorium Polski VAT 23%) oraz będzie ponosić koszty związane z pierwszą instalacją terminali u Akceptantów i ich utrzymaniem. Ponadto, dla celów świadczenia Usług najmu oraz Usług serwisowych, Spółka będzie ponosić:

  • koszty obsługi serwisowej terminali, w tym koszty usług zewnętrznych serwisantów współpracujących ze Spółką w zakresie świadczenia Usług najmu i Usług serwisowych (dalej: „Obsługa serwisowa”);
  • koszty zakupu materiałów potrzebnych do świadczenia Usług serwisowych oraz Usług najmu terminali płatniczych, w szczególności koszty baterii, zasilaczy, rolek termicznych oraz papieru do wydruków wykorzystywanych przy korzystaniu z terminali (dalej: „Zakup materiałów”);
  • koszty utrzymania terminali potrzebnych do świadczenia Usług najmu terminali oraz Usług serwisowych, tj. koszty utrzymania dostępu do sieci w postaci abonamentów na karty SIM zainstalowane w terminalach (dalej: „Utrzymanie terminali”).

Spółka będzie również niezależnie świadczyć samodzielne usługi obsługi (processingu) danych transakcji i akceptacji transakcji dokonywanych kartami w terminalach Akceptantów (dalej: „Usługi obsługi transakcji”).

Jednym z podstawowych przedmiotów działalności Spółki będzie zatem udostępnianie terminali podmiotom gospodarczym na podstawie umowy najmu lub umowy sprzedaży, jak również ich obsługa, tj. Usługi najmu terminali, Sprzedaż terminali i Usługi serwisowe. Spółka może przy tym dokonywać sprzedaży na rzecz podmiotów, które prowadzą dalszą sprzedaż terminali i nie będą z nich korzystać w celu akceptacji transakcji kartami płatniczymi tak jak Akceptanci. Usługi najmu terminali i Sprzedaż terminali mogą być powiązane ze świadczonymi przez Spółkę Usługami obsługi transakcji, tj. Spółka może świadczyć Usługi obsługi transakcji dla podmiotów, które nabyły / wynajęły terminal od Spółki, niemniej najem lub nabycie terminala nie będzie niezbędne do korzystania z Usług obsługi transakcji, ani też nie ma konieczności korzystania z usług Spółki w tym zakresie. Mogą zatem występować przypadki sprzedaży / najmu samego terminalu, bez jednoczesnego świadczenia przez Wnioskodawcę Usług obsługi transakcji, gdzie usługi te świadczone będą przez inny podmiot.

W ramach Usług obsługi transakcji, Wnioskodawca jako tzw. procesor zarządzający siecią terminali POS będzie pozyskiwać oraz zawierać umowy z Akceptantami, przetwarzać oraz obsługiwać transakcje dokonywane przy użyciu kart płatniczych w punktach usługowo‑handlowych Akceptantów i przekazywać transakcje w ramach wewnętrznego systemu umożliwiającego przyjmowanie i rozliczanie wpłat dokonanych w placówkach Akceptantów.

Spółka ponosi wydatki, które jest w stanie bezpośrednio alokować do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, oraz wydatki które jest w stanie bezpośrednio powiązać z działalnością podlegającą jednemu ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 43 ustawy o VAT. Niemniej, z uwagi na szeroki zakres czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach jej działalności, w odniesieniu do wydatków, dla których nie jest możliwe jednoznaczne i bezpośrednie przypisanie ich do działalności opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT, dla celów odliczenia podatku VAT naliczonego Spółka stosuje współczynnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie potwierdzić możliwość stosowania tzw. alokacji bezpośredniej naliczonego podatku VAT i odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali oraz dodatkowych usług związanych z ich utrzymaniem.

Pytania

1.Czy w przypadku sprzedaży terminali płatniczych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji nabycia terminali płatniczych do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Sprzedaży terminali)?

2.Czy w przypadku najmu terminali płatniczych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali, Obsługę serwisową, Zakup materiałów oraz Utrzymanie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Usług najmu terminali)?

3.Czy w przypadku Usług serwisowych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących Obsługę serwisową, Zakup materiałów oraz Utrzymanie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Usług serwisowych)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe:

1.W przypadku sprzedaży terminali płatniczych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji nabycia terminali płatniczych do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Sprzedaż terminali).

2.W przypadku najmu terminali płatniczych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali, Obsługę serwisową, Zakup materiałów oraz Utrzymanie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Usług najmu terminali).

3.W przypadku Usług serwisowych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących Obsługę serwisową, Zakup materiałów oraz Utrzymanie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Usług serwisowych).

Uzasadnienie

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Należy przy tym podkreślić, że aby w myśl przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 ustawy o VAT można było mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, czynność ta musi mieć, co do zasady, charakter odpłatny, ponieważ to wartość zapłaty stanowi, w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania

W świetle powyższych regulacji, wskazać należy, iż udostępnienie przez Spółkę terminali do korzystania na podstawie umów najmu oraz świadczenie Usług serwisowych stanowi odpłatne świadczenie usług, natomiast sprzedaż terminali stanowi odpłatną dostawę towarów, które opodatkowane są 23% stawką.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przepis ten został oparty na postanowieniach I i VI Dyrektywy Rady WE (obecnie Dyrektywa Rady 2006/112/WE) i wprowadza fundamentalną zasadę systemu podatku od wartości dodanej, tj. zasadę potrącalności podatku naliczonego, która zapewnia neutralność podatku dla podatników, co z kolei stanowi istotę podatku VAT jako wielofazowego podatku obrotowego obciążającego finalną konsumpcję dóbr i usług.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wynika z powyższego, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika zarówno do sprzedaży opodatkowanej VAT, jak i do sprzedaży zwolnionej z VAT, podatnik jest zobowiązany do przyporządkowywania dokonywanych przez siebie zakupów do tych dwóch grup w ramach alokacji bezpośredniej.

Przepisy ustawy o VAT nie określają jednak sposobu, w jaki podatnik ma dokonywać alokacji bezpośredniej nabywanych towarów i usług do czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz do czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnikowi. W ocenie Wnioskodawcy, w tym celu powinien on zastosować wszelkie metody i informacje, które w sposób obiektywny i miarodajny określają tę część kosztów, która może zostać bezpośrednio przypisana do działalności dającej prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT oraz do działalności, która takiego prawa nie daje. Niemniej, tylko w przypadku, gdy alokacja bezpośrednia nie jest możliwa, przepisy ustawy o VAT zawierają szczególne przepisy regulujące możliwość dokonania tzw. alokacji pośredniej.

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Natomiast szczegółowe zasady ustalania proporcji uregulowane są w art. 90 ust. 3-12 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy na gruncie niniejszej sprawy zastosowania nie znajdą przepisy dot. alokacji pośredniej. Wnioskodawca będzie bowiem w stanie przyporządkować wydatki związane z nabyciem terminali do czynności dającej prawo do odliczenia, gdyż istnieje bezpośredni i ścisły związek pomiędzy nabyciem terminali, a ich sprzedażą, która rodzi prawo do odliczenia. Podkreślenia wymaga bowiem, iż zarówno orzecznictwo TSUE, jak i polskich sądów administracyjnych potwierdza prymat alokacji bezpośredniej nad alokacją pośrednią.

Przykładowo, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 14 września 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 198/16, orzeczenie prawomocne):

„Zatem zanim skarżąca przystąpi do wyliczania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy ma obowiązek w pierwszej kolejności przypisać konkretne wydatki do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Skarżąca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Dopiero więc po wyodrębnieniu podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od tych towarów i usług, Strona ustala proporcję odliczenia częściowego podatku naliczonego (pod warunkiem, że wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione od podatku)”.

Zatem, w przypadku, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności dokonuje zarówno czynności uprawniające do odliczenia VAT naliczonego, jak i czynności, które nie uprawniają do takiego odliczenia, w pierwszej kolejności należy dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego związanego bezpośrednio zarówno z czynnościami, które umożliwiają odliczenie podatku naliczonego, jak i z czynnościami, które nie dają prawa do takiego odliczenia.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż nabycie terminali będzie bezpośrednio związane z ich sprzedażą, w odniesieniu do nabyć terminali zastosowanie znajdzie tzw. bezpośrednia alokacja, o której mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabyć terminali, po planowanych zmianach w strukturze Grupy (...).

Za powyższym przemawia fakt, iż Sprzedaż terminali stanowić będzie czynność wyodrębnioną i sprecyzowaną w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a zakup terminali będzie ściśle z nią związany, w związku z czym Wnioskodawca będzie mógł bezpośrednio przypisać nabycia terminali do późniejszej ich sprzedaży opodatkowanej stawką 23% VAT. Bezsprzeczne jest bowiem, iż w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, planowane wydatki, które ponoszone będą przez Spółkę z tytułu nabycia terminali będą związane w sposób nierozerwalny i bezpośredni z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną, tj. odpłatną Sprzedażą terminali.

Powyższe podejście potwierdzone zostało przez organy w interpretacjach indywidualnych wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 sierpnia 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.455.2018.1.AO wskazał:

„Skoro - jak wskazano w przedstawionym opisie - Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować kwoty podatku naliczonego od zakupów, które mają ścisły związek z opodatkowanym wynajmem terminali płatniczych to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy. Jak wskazano we wniosku, na podstawie zawartych z właścicielami punktów handlowo-usługowych umów najmu terminali płatniczych Wnioskodawca jest także zobowiązany zapewnić serwis i naprawy wynajmowanych terminali. Wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę z tytułu zawartych z akceptantami umów najmu terminali płatniczych przewyższa, co do zasady, ponoszone przez Spółkę koszty pozyskania terminali, tj. koszty dzierżawy, najmu lub nabycia terminali przez Spółkę od zewnętrznych dostawców, a także koszty serwisowania (napraw) terminali.

W konsekwencji, Wnioskodawca stosując zasady alokacji bezpośredniej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo/będzie miał prawo do obniżenia w pełnej wysokości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących czynsz dzierżawy/najmu oraz dostawę terminali płatniczych na rzecz Wnioskodawcy, a także na fakturach dokumentujących świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usług serwisowania i napraw terminali płatniczych”.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 maja 2014 r. sygn. IPPP3/443-156/14-2/LK za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:

„[…] zważywszy, że zakupione przez Spółkę Terminale POS bezpośrednio wykorzystywane są przez nią do uzyskiwania przychodów ze świadczonej usługi najmu tych terminali na rzecz Akceptantów, która to usługa jest opodatkowana VAT wg stawki podstawowej, należy uznać, że zgodnie z art. 86 ust. 1, art. 90 ust. 1 oraz 2 ustawy o VAT S. jest uprawniona do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących koszty nabycia przez Spółkę Terminali POS oraz Dodatkowych towarów i usług (takich jak koszty nabycia usług instalacji i deinstalacji Terminali POS, koszty nabycia oprogramowania oraz skonfigurowania Terminali POS, bieżącej obsługi serwisowej, pogwarancyjnej naprawy terminali POS). Na konkluzję tę nie ma wpływu przyjęcie jako sposobu rozliczeń Modelu I albo Modelu II”.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, w związku z możliwością bezpośredniej alokacji nabycia terminali płatniczych do prowadzonej działalności opodatkowanej (tj. Sprzedaży terminali), w ocenie Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia terminali.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnienie przedstawione w zakresie pytania nr 1 powinno znaleźć odpowiednio zastosowanie również do pytania nr 2.

W szczególności, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nabycie terminali płatniczych (w ramach transakcji opodatkowanych na terytorium Polski VAT 23%) będzie konieczne na potrzeby planowanego świadczenia Usług najmu terminali.

Odnosząc się natomiast do nabyć Obsługi serwisowej, Zakupu materiałów oraz Utrzymania terminali, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż powyższe nabycia mają ścisły związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę opodatkowanymi Usługami najmu terminali, gdyż zapewniają sprawną pracę terminali płatniczych, spełnienie wymogów bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, w przypadku najmu terminali płatniczych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali, Obsługi serwisowej, Zakupu materiałów oraz Utrzymania terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej stawką 23% VAT (tj. Usług najmu terminali).

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnienie przedstawione w zakresie pytania nr 1 powinno znaleźć odpowiednio zastosowanie również do pytania nr 3.

W szczególności, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż ponoszone przez niego koszty związane z Obsługą serwisową, Zakupem materiałów oraz Utrzymaniem terminali mają ścisły związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę opodatkowanymi Usługami serwisowymi, gdyż zapewniają sprawną pracę terminali płatniczych, spełnienie wymogów bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, w przypadku Usług serwisowych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących Obsługę serwisową, Zakup materiałów oraz Utrzymanie terminali w związku z możliwością bezpośredniej alokacji tych nabyć do prowadzonej działalności opodatkowanej stawką 23% VAT (tj. Usług serwisowych).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Treść powołanych przepisów wskazuje, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy, który znajduje zastosowanie w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem.

I tak, w myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy,

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

A zatem rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo spółką zależną B S.A., w której A S.A. ma 100 % udziałów w kapitale zakładowym. Pełnią Państwo rolę agenta rozliczeniowego i są licencjonowaną Krajową Instytucją Płatniczą w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zarejestrowaną w Rejestrze Dostawców Usług Płatniczych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Obecnie w ramach Grupy (...) trwają prace nad przeprowadzeniem reorganizacji polegającej na podziale przez wyodrębnienie B S.A., w ramach której dojdzie do przeniesienia działalności operacyjnej do Państwa. W konsekwencji planowanych działań, będą Państwo prowadzili działalność w zakresie sprzedaży i przekazywania terminali do odpłatnego używania oraz w zakresie procesowania płatności kartowych na rzecz przedsiębiorców (tzw. akceptantów w rozumieniu art. 2 ust. 1b ustawy o usługach płatniczych). Poza powyższymi, będą Państwo również świadczyć usługi obsługi terminali, tj. usługi polegające na instalacji i serwisie terminali u Akceptantów. Usługi serwisowe będą obejmować wszelkie usługi związane z dostarczaniem, instalacją, szkoleniem z obsługi urządzeń oraz dodatkowych funkcjonalności, a także realizacją telefonicznych zgłoszeń awarii ww. sprzętu, wymianą urządzeń w wyniku awarii oraz z powodów innych niż awarie. Wymienione wyżej usługi (poza usługami procesowania płatności) opodatkowane są stawką VAT 23%.

Na potrzeby planowanej Sprzedaży terminali i świadczenia Usług najmu terminali, będą Państwo nabywać terminale płatnicze (w ramach transakcji opodatkowanych na terytorium Polski VAT 23%) oraz ponosić koszty związane z pierwszą instalacją terminali u Akceptantów i ich utrzymaniem. Ponadto, dla celów świadczenia Usług najmu oraz Usług serwisowych, będą Państwo ponosić koszty obsługi serwisowej terminali, w tym koszty usług zewnętrznych serwisantów współpracujących ze Spółką w zakresie świadczenia Usług najmu i Usług serwisowych, a także koszty zakupu materiałów potrzebnych do świadczenia Usług serwisowych oraz Usług najmu terminali płatniczych, w szczególności koszty baterii, zasilaczy, rolek termicznych oraz papieru do wydruków wykorzystywanych przy korzystaniu z terminali oraz koszty utrzymania terminali potrzebnych do świadczenia Usług najmu terminali oraz Usług serwisowych, tj. koszty utrzymania dostępu do sieci w postaci abonamentów na karty SIM zainstalowane w terminalach. Będą Państwo również niezależnie świadczyć samodzielne usługi obsługi (processingu) danych transakcji i akceptacji transakcji dokonywanych kartami w terminalach Akceptantów.

Ponoszą Państwo wydatki, które są Państwo w stanie bezpośrednio alokować do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, oraz wydatki które są Państwo w stanie bezpośrednio powiązać z działalnością podlegającą jednemu ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 43 ustawy o VAT. Z uwagi na szeroki zakres czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach jej działalności, w odniesieniu do wydatków, dla których nie jest możliwe jednoznaczne i bezpośrednie przypisanie ich do działalności opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT, dla celów odliczenia podatku VAT naliczonego stosują Państwo współczynnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali płatniczych w związku z możliwością bezpośredniej alokacji nabycia tych terminali do prowadzonej działalności opodatkowanej w zakresie: Sprzedaży terminali (pytanie nr 1), Usług najmu terminali (pytanie nr 2) oraz Usług serwisowych (pytanie nr 3) zakupionych terminali płatniczych.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) - zgodnie z art. 90 ust. 2 - ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali płatniczych. Jak bowiem wynika z przedstawionych przez Państwa informacji, są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będą Państwo świadczyć usługi sprzedaży i przekazywania terminali do odpłatnego używania przedsiębiorcom (Akceptantom) oraz usługi obsługi terminali, polegające na instalacji i serwisie terminali u Akceptantów. Usługi serwisowe będą obejmować wszelkie usługi związane z dostarczaniem, instalacją, szkoleniem z obsługi urządzeń oraz dodatkowych funkcjonalności, a także realizacją telefonicznych zgłoszeń awarii ww. sprzętu, wymianą urządzeń w wyniku awarii oraz z powodów innych niż awarie. Wymienione wyżej usługi opodatkowane są standardową stawką VAT 23%. W związku z tym, że są Państwo w stanie bezpośrednio alokować poniesione wydatki do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zakupione przez Państwa towary i usługi (tj. terminale płatnicze, koszty obsługi serwisowej terminali, w tym koszty usług zewnętrznych serwisantów współpracujących z Państwem w zakresie świadczenia Usług najmu i Usług serwisowych, koszty zakupu materiałów potrzebnych do świadczenia Usług serwisowych oraz Usług najmu terminali płatniczych, w szczególności koszty baterii, zasilaczy, rolek termicznych oraz papieru do wydruków wykorzystywanych przy korzystaniu z terminali, a także koszty utrzymania dostępu do sieci w postaci abonamentów na karty SIM zainstalowane w terminalach), będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, z uwagi na możliwość bezpośredniej alokacji poniesionych wydatków wymienionych wyżej do prowadzonej działalności opodatkowanej, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie terminali, ich Obsługę serwisową a także Zakup materiałów oraz Utrzymanie tych terminali. Prawo to będzie przysługiwało Państwu o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00