Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.213.2024.2.JPO

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług programistycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 maja 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Rok 2023 i lata kolejne planuje Pan rozliczać – w zakresie, jakiego dotyczy wniosek – w oparciu o podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:

pozyskiwanie wymagań biznesowych, analizę oraz modelowanie wymagań dla systemów IT;

projektowanie zmian w systemach informatycznych;

przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji analitycznej systemów;

współpracę z użytkownikami biznesowymi, zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi w trakcie realizacji projektów;

kontrolę zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych;

wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pan realizuje, dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że bierze Pan udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia.

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Zadecydował Pan o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r. o znaku (...) poinformował Pana, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

pozyskiwanie wymagań biznesowych, analizę oraz modelowanie wymagań dla systemów IT;

projektowanie zmian w systemach informatycznych;

przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji analitycznej systemów;

współpracę z użytkownikami biznesowymi, zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi w trakcie realizacji projektów;

kontrolę zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych;

wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Nie uzyskał i nie uzyska Pan z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Nadmienił Pan, że w ramach powyżej wymienionych czynności, będących jednocześnie zakresem niniejszego wniosku:

nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego ani środowiska produkcyjnego;

nie programuje oprogramowania;

nie poprawia błędów oprogramowania;

nie świadczy usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast Pana działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Na żadnym etapie świadczenia usług opisanych w niniejszym wniosku nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Pan, w ramach opisanego w niniejszym wniosku zakresu czynności, nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie przekroczył i nie przekroczy Pan dochodu 2 000 000 euro.

W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Doprecyzowując, jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, wskazał Pan, że finalnym efektem realizowanych usług jest specyfikacja – opis zmiany istniejącego systemu IT lub opis nowopowstałego systemu IT, na który składa się:

opis wymagań biznesowych;

opis założeń i ograniczeń (w tym uwzględnienie tzw. warunków brzegowych);

specyfikacja zmiany, uwzględniająca opis zmian w systemie/systemach IT w tym: uwzględnienie zmian w architekturze rozwiązań systemów IT w organizacji, opis zmian w interfejsie użytkownika (o ile występują), opis zmian komunikacji i wymiany informacji pomiędzy systemami/mikroserwisami.

Tak przygotowany opis (specyfikacja) trafia następnie do wydzielonego zespołu programistów lub do dostawcy systemu, którzy to następnie w ramach swoich zadań realizują opisane zmiany w systemach IT.

Opisał Pan każdą czynność składającą się na usługi:

pozyskiwanie wymagań biznesowych:

Jest to proces, w którym inicjalnie interesariusze (osoby decydujące o celach biznesowych i zmianach biznesowych w organizacji usługobiorcy) zgłaszają potrzebę biznesową przeprowadzenia zmian/zmiany w systemach IT. Takie zgłoszenie potrzeby odbywa się w różnoraki sposób: w ramach zgłoszenia w systemie (...), w ramach maila czy ustnie. Następnie odbywa się seria spotkań, telekonferencji i ustaleń, gdzie wypracowywany jest ogólny zarys potrzeb biznesowym i zmian. Efektem tego procesu jest zbiór (najczęściej w formie pisemnej) wymagań biznesowych, które to definiują potrzebę dokonania zmian w systemach IT, np. w celu automatyzacji niektórych procesów biznesowych, poprawy efektywności systemów IT dla realizacji celów i korzyści biznesowych lub też udostępnienie nowej funkcjonalności w tychże systemach.

analiza oraz modelowanie wymagań dla systemów IT:

Kolejnym krokiem, po pozyskaniu wymagań biznesowych, jest analiza zebranych wymagań pod kątem możliwości i zgodności z ogólną funkcjonalnością i architekturą systemów IT, w tym modelowanie (w notyfikacji (...) lub innej, o ile istnieje taka potrzeba) tych wymagań na diagramach. Efektem tego procesu jest określenie możliwości realizacji wymagań biznesowych oraz zamodelowane diagramy.

projektowanie zmian w systemach informatycznych:

Na etapie tym przygotowywany jest opis zmian w systemach informatycznych, w tym: zmiany w architekturze rozwiązania (o ile istnieje taka potrzeba), zmiany w systemach lub tzw. mikroserwisach (które są elementem składowym systemu IT pełniącym określoną rolę), celem dostosowania ich pod nowe wymagania biznesowe i realizację zmian, uwzględnienie zależności i złożoności pomiędzy systemami IT, modelowanie diagramów w notyfikacji (...) – celem zobrazowania wymiany informacji i zależności systemów IT, projektowanie zmian w interfejsie użytkownika.

przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji analitycznej systemów:

Jest to ściśle powiązane z zakresem świadczonych usług, których efektem jest opis zmian w istniejących systemach IT lub opis nowo powstałych systemów IT. Aby zachować aktualność dokumentacji konieczne jest jej aktualizowanie na bieżąco, w ramach kolejnych zmian w systemie IT. Efektem tego procesu jest aktualna dokumentacja systemów w środowisku usługobiorcy.

współpraca z użytkownikami biznesowymi, zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi w trakcie realizacji projektów:

W trakcie realizacji projektów (zmiany/zmian w systemie IT lub nowego systemu IT) odbywa się wielopłaszczyznowa komunikacja z zespołami, które uczestniczą w realizacji tej zmiany, tj. użytkownikami biznesowymi – osobami zgłaszającymi potrzebę biznesową zmiany, np. w celu uszczegółowienia zgłoszonych wymagań oraz z zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi (dostawcami systemów), np. w celu doprecyzowania opisanych zmian w ramach przygotowanej specyfikacji. Efektem tego procesu jest zgodność realizowanych zmian z wymaganiami biznesowymi.

kontrola zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych; wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT:

Czynności te oznaczają weryfikację, czy w ramach realizowanych zmian (które są realizowane przez wydzielony zespół programistów lub przez dostawcę systemu) zostały spełnione założenia i wymagania opisane w przygotowanej specyfikacji zmian/specyfikacji systemu. Czynności te obejmują np. weryfikację logów, które dot. wymiany informacji pomiędzy systemami, weryfikację poprawności działania realizowanych algorytmów, weryfikację poprawności naniesionych zmian w architekturze rozwiązania. Natomiast wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT polega na doraźnej komunikacji w momentach, gdy pojawiają się niejasności dot. np. opisanych zmian w specyfikacji czy niejasności pomiędzy istniejącym, a docelowym rozwiązaniem, dla których, w ramach wsparcia analitycznego, konieczne jest jednoznaczne rozstrzygnięcie.

Wyjaśniając, jakich systemów informatycznych/komputerowych oraz technologii informatycznych dotyczą świadczone przez Pana usługi, wskazał Pan, że świadczone usługi dotyczą systemów finansowych, w tym systemów wspierających procesy biznesowe w ramach świadczonych przez usługobiorcę usług finansowych. Ponadto świadczone usługi dotyczą także systemów komunikacji z klientami usługobiorcy z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji. Systemy te są aplikacjami webowymi, dostępnymi w przeglądarkach internetowych, wsparte od tzw. strony back-end'owej technologią .(...), a w przypadkach użycia generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywane są rozwiązania technologiczne SI dostarczane przez dostawców zewnętrznych.

Wyjaśnił Pan, że system informatyczny oznacza zbiór komponentów (serwisów, mikroserwisów, usług, automatów, interfejsów użytkownika), które finalnie realizują potrzeby biznesowe usługobiorcy, natomiast rozwiązanie w kontekście punktu zakresu świadczonych usług, tj. „kontrolę zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych” oznacza stworzone i zrealizowane zmiany w systemie IT lub nowy system IT wytworzony przez odrębny zespół programistów lub przez dostawcę systemu.

Wyjaśniając, jakie „zmiany w systemach informatycznych” projektuje Pan, wskazał, że projektuje zmiany w systemach informatycznych (IT) zarówno od strony tzw. back-end'owej (tj. zmiany w interfejsach danych, zmiany w algorytmach, zmiany w komunikacji pomiędzy systemami, zmiany w zaimplementowanej logice biznesowej), jak również od strony tzw. front-end'owej, czyli interfejsu użytkownika, który widoczny jest dla użytkownika końcowego (pracowników usługobiorcy lub klientów usługobiorcy), z uwzględnieniem architektury korporacyjnej (wzorcem architektury w organizacji usługobiorcy). Projektowane zmiany są ściśle powiązane z wymaganiami biznesowymi i odzwierciedlają te wymagania w systemach IT.

Doprecyzował Pan, że wynikiem „przygotowania dokumentacji analitycznej systemów” jest specyfikacja – opis zmiany istniejącego systemu IT lub opis nowopowstałego systemu IT. Tak przygotowany opis (specyfikacja) trafia następnie do wydzielonego zespołu programistów lub do dostawcy systemu, którzy to następnie w ramach swoich zadań realizują opisane zmiany w systemach IT. Zmiany w systemach IT powstają na bazie wymagań biznesowych, których to celem jest np. automatyzacja niektórych procesów biznesowych w organizacji usługobiorcy, poprawa efektywności systemów IT dla realizacji celów i korzyści biznesowych lub też udostępnienie nowej funkcjonalności w tychże systemach. Dokumentacja analityczna systemów nie zawiera kodów źródłowych.

Wyjaśnił Pan, że dokumentacja analityczna systemów nie stanowi oprogramowania (programu komputerowego). Elementem tej dokumentacji nie jest oprogramowanie.

Wskazał Pan, że oprócz uzyskiwanych dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w roku 2023 uzyskiwał także dochód z wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę. Dochody z tytułu umowy o pracę nie pochodziły od byłych/obecnych usługobiorców i były opodatkowane na zasadach ogólnych. Stosunek pracy został zakończony z dniem 31 marca 2023 r. Na dzień 17 maja 2024, w roku 2024 brak dochodów z tytułu umowy o pracę. Ponadto uzyskiwał i uzyskuje Pan dochody z tytułu kupna/sprzedaży akcji i innych instrumentów finansowych (krajowych/zagranicznych), w tym z dywidend (krajowych/zagranicznych), opodatkowanych i rozliczonych zgodnie z tytułem uzyskania dochodu i krajem dochodu (PIT-38).

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

pozyskiwanie wymagań biznesowych, analizę oraz modelowanie wymagań dla systemów IT;

projektowanie zmian w systemach informatycznych;

przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji analitycznej systemów;

współpracę z użytkownikami biznesowymi, zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi w trakcie realizacji projektów;

kontrolę zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych;

wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, osiągany przychód w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej w skrócie również „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647), przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową usługową

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, wskazał Pan, że jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym – zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga przychody. Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Spełnia Pan ten warunek. W stosunku do Pana nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z pkt 2b lit. b) oraz pkt 5 lit. a) tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62 09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62 03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Świadczy Pan na rzecz Zleceniodawców usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w opisie sprawy opinii Urzędu Statystycznego wydanej na Pana wniosek) i z tego tytułu osiąga przychody. Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług – od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej – przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania. Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia „usług związanych z oprogramowaniem”, co nie ma miejsca w Pana sytuacji faktycznej w zakresie świadczonych usług opisanych w niniejszym wniosku. Pana działalność, w zakresie, jakiego dotyczy ten wniosek, nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności – nie dotyczą one czynności związanych z oprogramowaniem.

Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.). Zgodnie z ww. objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia rozumianych jako: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że w ramach zakresu świadczonych usług, jakich dotyczy ten wniosek, nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, tj. na żadnym etapie świadczenia opisanych we wniosku usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, nie pisze Pan kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy w ramach tych usług, usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Co więcej, w związku z potrzebą rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując, okoliczności przedstawionego przez Pana stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Pana przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% w zakresie opisanym we wniosku i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi obejmujące:

pozyskiwanie wymagań biznesowych, analizę oraz modelowanie wymagań dla systemów IT;

projektowanie zmian w systemach informatycznych;

przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji analitycznej systemów;

współpracę z użytkownikami biznesowymi, zespołem tworzącym oprogramowanie oraz z firmami zewnętrznymi w trakcie realizacji projektów;

kontrolę zgodności powstałego rozwiązania w stosunku do wymagań biznesowych;

wsparcie analityczne na wszystkich etapach wytwarzania systemów IT,

które kwalifikuje Pan do grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Ponadto wskazuje Pan, że na żadnym etapie świadczenia usług, nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, zadania, które Pan realizuje, dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W wyniku świadczonych usług bierze Pan udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia. Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Jak Pan wyjaśnił w uzupełnieniu wniosku, Pana usługi dotyczą systemów finansowych, w tym systemów wspierających procesy biznesowe w ramach świadczonych przez usługobiorcę usług finansowych, a także systemów komunikacji z klientami usługobiorcy z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji. Systemy te są aplikacjami webowymi, dostępnymi w przeglądarkach internetowych, wsparte od tzw. strony back-end'owej technologią (...), a w przypadkach użycia generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywane są rozwiązania technologiczne SI dostarczane przez dostawców zewnętrznych. Zatem Pana usługi dotyczą niewątpliwie oprogramowania.

Opisując wykonywane czynności, wskazał Pan, że zajmuje się m.in.:

pozyskaniem wymagań biznesowych przeprowadzenia zmian/zmiany w systemach IT; analizą zebranych wymagań pod kątem możliwości i zgodności z ogólną funkcjonalnością i architekturą systemów IT, w tym modelowaniem (w notyfikacji (...) lub innej, o ile istnieje taka potrzeba) tych wymagań na diagramach;

projektowaniem zmian w systemach informatycznych – opisem zmian w systemach informatycznych, w tym: zmiany w architekturze rozwiązania (o ile istnieje taka potrzeba), zmiany w systemach lub tzw. mikroserwisach (które są elementem składowym systemu IT pełniącym określoną rolę), celem dostosowania ich pod nowe wymagania biznesowe i realizację zmian, uwzględnienie zależności i złożoności pomiędzy systemami IT, modelowanie diagramów w notyfikacji (...) – celem zobrazowania wymiany informacji i zależności systemów IT, projektowanie zmian w interfejsie użytkownika;

weryfikacją, czy w ramach realizowanych zmian (które są realizowane przez wydzielony zespół programistów lub przez dostawcę systemu) zostały spełnione założenia i wymagania opisane w przygotowanej specyfikacji zmian/specyfikacji systemu (czynności te obejmują np. weryfikację logów, które dot. wymiany informacji pomiędzy systemami, weryfikację poprawności działania realizowanych algorytmów, weryfikację poprawności naniesionych zmian w architekturze rozwiązania).

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pan realizuje dotyczą systemów, które są aplikacjami webowymi, dostępnymi w przeglądarkach internetowych, wsparte od tzw. strony back-end'owej technologią (...), a w przypadkach użycia generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywane są rozwiązania technologiczne SI dostarczane przez dostawców zewnętrznych, a więc oprogramowania działającego na serwerze.

Opis świadczonych usług potwierdza, że Pana działania niewątpliwie są związane z oprogramowaniem. Wszystkie Pana działania są nakierowane na tworzenie i rozwój oprogramowania (systemów webowych).

Związek z oprogramowaniem widoczny jest również w opisanych efektach Pana usług oraz sposobie ich wykorzystania przez usługobiorcę. Przykładowo wynikiem „przygotowania dokumentacji analitycznej systemów” jest specyfikacja – opis zmiany istniejącego systemu IT lub opis nowopowstałego systemu IT. Tak przygotowany opis (specyfikacja) trafia następnie do wydzielonego zespołu programistów lub do dostawcy systemu, którzy to następnie w ramach swoich zadań realizują opisane zmiany w systemach IT. Zmiany w systemach IT powstają na bazie wymagań biznesowych, których to celem jest np. automatyzacja niektórych procesów biznesowych w organizacji usługobiorcy, poprawa efektywności systemów IT dla realizacji celów i korzyści biznesowych lub też udostępnienie nowej funkcjonalności w tychże systemach.

Pana usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, bowiem projektuje Pan zmiany w systemach informatycznych (IT) zarówno od strony tzw. back-end'owej (tj. zmiany w interfejsach danych, zmiany w algorytmach, zmiany w komunikacji pomiędzy systemami, zmiany w zaimplementowanej logice biznesowej), jak również od strony tzw. front-end'owej, czyli interfejsu użytkownika, który widoczny jest dla użytkownika końcowego (pracowników usługobiorcy lub klientów usługobiorcy), z uwzględnieniem architektury korporacyjnej (wzorcem architektury w organizacji usługobiorcy). Projektowane zmiany są ściśle powiązane z wymaganiami biznesowymi i odzwierciedlają te wymagania w systemach IT.

W tym kontekście podnoszona okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania – w sytuacji, gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania czy tworzenia oprogramowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Reasumując, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00