Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.141.2024.2.MWJ

Opodatkowanie dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie dotyczącym opodatkowania dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·opodatkowania dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji,

·prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji dotyczących wybudowania kanału technologicznego,

·sposobu realizacji prawa odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2024 r. (wpływ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych.

W latach 2022-2023 Gmina zrealizowała inwestycję pn. „.....” (dalej: „Inwestycja” lub „Tereny inwestycyjne”) polegającą na uzbrojeniu wolnych terenów inwestycyjnych ..... (dalej: „Nieruchomości”) na obszarze miejscowości ....

W związku z powyższym, Inwestycja polegała w szczególności na przygotowaniu Nieruchomości do sprzedaży poprzez realizowanie następujących prac w infrastrukturę (dalej całość jako: „Infrastruktura”):

(...)

Gmina pragnie wskazać, iż w związku ze zrealizowaniem Inwestycji będzie dokonywać sprzedaży Terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom. W związku z czym powstała w wyniku realizacji Inwestycji Infrastruktura służy/będzie służyć Gminie do korzystania z Nieruchomości w ramach czynności opodatkowanych VAT (tj. odpłatnej dostawy towarów).

W tym zakresie Gmina pragnie wskazać, że wybudowana Infrastruktura, tj.:

1)(...)

Gmina pragnie wskazać, że przedmiotowe prace związane z Terenami inwestycyjnymi zostały podjęte w celu zachęcenia podmiotów do nabycia Nieruchomości. Potencjalni nabywcy każdorazowo będą dokonywać dokładnego rozeznania właściwości terenów, porównując je, negocjując i przedstawiając swoje żądania. Przykładowo, potencjalni nabywcy często uzależniają dokonanie nabycia danej nieruchomości w oparciu o odpowiednie uzbrojenie terenu, drogi dojazdowe, oświetlenie itp. Zatem podejmowane przez Gminę działania są w celu powstania i zwiększenia popytu na Inwestycję.

Celem Gminy jest wyłącznie sprzedaż Nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz zainteresowanych inwestorów.

Sprzedaż Nieruchomości będzie realizowana przez Gminę na podstawie umowy sprzedaży – aktu notarialnego pomiędzy Gminą a inwestorem. W ramach ww. umowy sprzedaży inwestor będzie zobowiązany do zapłaty ceny, która zostanie ustalona z uwzględnieniem realiów rynkowych. Ponadto, decydującym czynnikiem dokonania kalkulacji ceny sprzedaży Nieruchomości w ramach umowy sprzedaży będą indywidualne negocjacje pomiędzy Gminą a inwestorem.

Dotychczas, na obszarze realizacji Terenów inwestycyjnych nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast powstawał on równolegle wraz z realizacją Inwestycji w Tereny inwestycyjne.

Gmina pragnie wskazać, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie pełnego prawa Gminy do odliczenia VAT naliczonego związanego z Inwestycją w zakresie wydatków inwestycyjnych poniesionych na wykonanie Infrastruktury technicznej (tj. pkt 3 i pkt 6) wyłącznie związanej z budową sieci teletechnicznej oraz instalacją energetyczną (dalej łącznie: „Wydatki inwestycyjne”).

Tym samym niniejszy wniosek o wydatnie interpretacji indywidualnej nie dotyczy wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizacji Inwestycji w zakresie oczyszczania, wyrównania, nawożenia, odwodnienia terenów (pkt 1), dróg wewnętrznych (pkt 2), jak i kanalizacji sanitarnej (pkt 4), kanalizacji deszczowej (pkt 5), sieci wodociągowej (pkt 7) oraz oświetlenia (pkt 8) w ramach Infrastruktury technicznej.

Wszystkie Wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji były każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Jak dotąd Gmina nie odliczyła VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne na Infrastrukturę.

Wydatki dotyczące Inwestycji zostały sfinansowane w części ze środków własnych, a w pozostałej części z dofinansowania uzyskanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (dalej „RPO”). W ramach ww. dofinansowania VAT został wskazany jako wydatek niekwalifikowany.

W ramach uzbrojenia przez Gminę Terenów inwestycyjnych w sieć teletechniczną i instalację energetyczną, Gmina przygotowała kanał technologiczny w gruncie, w celu możliwości świadczenia odpłatnych usług teletechnicznych oraz odpłatnych usług energii elektrycznej przez poszczególnych gestorów ww. sieci z terenu Gminy na rzecz inwestorów Nieruchomości.

W konsekwencji, sieć teletechniczna oraz instalacja energetyczna w ramach Infrastruktury technicznej jest / będzie ściśle związane z dostawą Nieruchomości na rzecz inwestorów. Po dokonaniu dostawy Nieruchomości, gestor na podstawie odpłatnej umowy jest / będzie gotowy świadczyć na rzecz inwestorów za pośrednictwem ww. Infrastruktury technicznej właściwą usługę. W konsekwencji zrealizowana sieć teletechniczna i instalacja energetyczna w ramach Infrastruktury technicznej stanowi niezbędny element Terenów inwestycyjnych dla świadczenia właściwych usług na rzecz inwestorów po dokonaniu dostawy Nieruchomości.

Podkreślić także należy, że sieć teletechniczna i instalacja energetyczna w ramach Infrastruktury technicznej może być potencjalnie wykorzystywana przez właścicieli sąsiednich działek do Nieruchomości (tj. na których powstała Inwestycja), po dokonaniu przez nich odpowiedniego przyłącza.

Jednocześnie Gmina informuje, że nie planuje wykorzystania Inwestycji do czynności wykonywanych jako organ władzy publicznej.

Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywać Wydatki inwestycyjne poniesione na realizację Terenów inwestycyjnych jedynie do czynności obejmujących sprzedaż Nieruchomości, dla której funkcjonowania niezbędne jest istnienie Infrastruktury.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Gmina odpowiedzią na Wezwanie pragnie doprecyzować przedstawiony we Wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, wskazując, iż na chwilę obecną dokonała dotychczas sprzedaży pięciu działek w ramach przetargu nieograniczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...” (dalej: „Inwestycja” lub „Tereny inwestycyjne”).

Ponadto, Gmina pragnie zaktualizować stan faktyczny/zdarzenie przyszłe w zakresie mienia (infrastruktury technicznej) wskazanej przez Gminę w pkt 3 i pkt 6 Wniosku, w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych na działkach (dalej: „Nieruchomości”) w zakresie Inwestycji.

Gmina wskazuje, że w ramach uzbrojenia Terenów inwestycyjnych w sieć teletechniczną i instalację energetyczną Gmina przygotowała kanał technologiczny w gruncie (dalej: „Kanał technologiczny”), w celu możliwości świadczenia odpłatnych usług teletechnicznych oraz odpłatnych usług energii elektrycznej przez poszczególnych gestorów ww. sieci z terenu Gminy na rzecz inwestorów Nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, Gmina w przedmiotowym zakresie pragnie wskazać, że jest właścicielem Kanału technologicznego, natomiast właścicielami sieci teletechnicznej i instalacji energetycznej są/będą odpowiednio poszczególni gestorzy. W konsekwencji, w zakresie infrastruktury technicznej wskazanej w pkt 3 i pkt 6 niniejszego Wniosku, Gmina poniosła wydatki inwestycyjne jedynie w zakresie wybudowania Kanału technologicznego, w celu jego późniejszego odpłatnego udostępniania na rzecz gestorów sieci na rzecz świadczenia odpłatnych usług teletechnicznych oraz energetycznych dla zainteresowanych inwestorów Nieruchomości.

Powyższa aktualizacja w zakresie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie wpływa na stanowisko Gminy przedstawione w złożonym Wniosku.

1)Czy budowa mienia, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych, oraz pozostałe czynności wykonywane w ramach projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art.. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609)? Jeżeli tak, to prosimy, żeby wskazali Państwo dokładną podstawę prawną działania.

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina pragnie wskazać, iż budowa mienia, które powstało w ramach przygotowania Nieruchomości oraz pozostałe czynności wykonywane w ramach Inwestycji w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm., dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”).

Podkreślić jednak należy, że wykonując określone zadania własne Gmina może realizować je w ramach działalności gospodarczej, co miało miejsce, w przypadku wykonania Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna w ramach przygotowania Nieruchomości.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina pragnie wskazać, iż budowa mienia, które powstało w ramach przygotowania Nieruchomości oraz pozostałe czynności wykonywane w ramach Inwestycji w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 Ustawy o samorządzie gminnym.

Podkreślić jednak należy, że wykonując określone zadania własne Gmina może realizować je w ramach działalności gospodarczej, co miało miejsce, w przypadku wykonania Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna w ramach przygotowania Nieruchomości.

2)Czy powstałe mienie/nabywane towary i usługi są/będą przez Państwa wykorzystywane do celów działalności gospodarczej oraz celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina pragnie wskazać, że powstałe mienie w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna przedstawiona we Wniosku jest/będzie przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej: „Ustawa o VAT").

Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie wskazać, że powstałe mienie w zakresie wykonania Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna nie jest/nie będzie przez Gminę wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina pragnie wskazać, że powstałe mienie w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna jest/będzie przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie wskazać, że powstałe mienie (infrastruktura techniczna) w zakresie wykonania Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna we Wniosku nie jest/nie będzie przez Gminę wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

3)W sytuacji gdy powstałe mienie/nabywane towary i usługi są/będą przez Państwa wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 st. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Mając na uwadze odpowiedź Gminy na pytanie nr 2, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Mając na uwadze odpowiedź Gminy na pytanie nr 2, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

4)Do jakich czynności będziecie Państwo wykorzystywać powstałe mienie/nabywane towary i usługi, tj. czy są/będą przez Państwa wykorzystywane do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem VAT (proszę wskazać jakich);

b.zwolnionych od podatku VAT (proszę wskazać jakich oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają/będą korzystać ze zwolnienia);

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (proszę wskazać jakich)?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Powstałe mienie w zakresie wykonania Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna jest/będzie wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano we Wniosku, Gmina w związku ze zrealizowaniem Inwestycji dokonuje/będzie dokonywać sprzedaży Nieruchomości potencjalnym inwestorom.

Ponadto, bez zapewnienia Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona sieć teletechniczna Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałaby ona podstawowych wymogów potencjalnych nabywców.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Powstałe mienie w zakresie wykonania Kanału technologicznego, w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna jest/będzie wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano we Wniosku, Gmina w związku ze zrealizowaniem Inwestycji dokonuje/będzie dokonywać sprzedaży Nieruchomości potencjalnym inwestorom.

Ponadto, bez zapewnienia Kanału technologicznego w którym będzie poprowadzona instalacja energetyczna Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałyby one podstawowych wymogów potencjalnych nabywców.

5)W przypadku, gdy powstałe mienie/nabywane towary i usługi są/będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy mają/będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Mając na uwadze odpowiedź Gminy na pytanie nr 4, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Mając na uwadze odpowiedź Gminy na pytanie nr 4, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

6)Kto jest/będzie właścicielem powstałej infrastruktury - tj. sieci teletechnicznej i instalacji energetycznej po zakończeniu inwestycji?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonanie sieci teletechnicznej:

Gmina w przedmiotowym zakresie pragnie wskazać, że jest właścicielem powstałego Kanału technologicznego, natomiast właścicielami sieci teletechnicznej są/będą odpowiednio poszczególni gestorzy. W konsekwencji, w zakresie infrastruktury technicznej wskazanej w pkt 3 i pkt 6 niniejszego Wniosku, Gmina poniosła wydatki inwestycyjne jedynie w zakresie wybudowania Kanału technologicznego, w celu jego późniejszego odpłatnego udostępniania na rzecz gestorów sieci na rzecz świadczenia odpłatnych usług teletechnicznych dla zainteresowanych inwestorów Nieruchomości.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonanie instalacji energetycznej:

Gmina w przedmiotowym zakresie pragnie wskazać, że jest właścicielem powstałego Kanału technologicznego, natomiast właścicielami instalacji energetycznej są/będą odpowiednio poszczególni gestorzy. W konsekwencji, w zakresie infrastruktury technicznej wskazanej w pkt 3 i pkt 6 niniejszego Wniosku, Gmina poniosła wydatki inwestycyjne jedynie w zakresie wybudowania Kanału technologicznego, w celu jego późniejszego odpłatnego udostępniania na rzecz gestorów sieci na rzecz świadczenia odpłatnej dostawy energii elektrycznej dla zainteresowanych inwestorów Nieruchomości.

7)Należy wskazać, w jaki sposób powstałe mienie (infrastruktura, sieci) jest/będzie przez Państwa wykorzystywane? Czy będziecie Państwo np. dzierżawić / odpłatnie bądź nieodpłatnie udostępniać/dokonywać sprzedaży/wnosić aportem mienie, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych - prosimy wskazać czy wykorzystywanie mienia stanowi/będzie stanowić dla Państwa czynności opodatkowane, zwolnione czy niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina wskazuje, że powstałego mienia nie należy rozpatrywać jako odrębny byt, niezależny od powstałych Terenów Inwestycyjnych, będących przedmiotem sprzedaży na rzecz inwestorów. Chociaż powstały Kanał technologiczny na Terenach Inwestycyjnych będzie przez Gminę odpłatnie udostępniany na podstawie umowy dzierżawy gestorom i przez to będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT, to jego powstanie było/jest ściśle związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT, niepodlegającymi zwolnieniu tj. sprzedaży Nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz zainteresowanych inwestorów.

Logicznym jest, że bez wykonania Kanału technologicznego Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałaby one podstawowych wymogów potencjalnych nabywców tj. dostępu do sieci teletechnicznej, a w konsekwencji usług telekomunikacyjnych.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina wskazuje, że powstałego mienia nie należy rozpatrywać jako odrębny byt, niezależny od powstałych Terenów Inwestycyjnych, będących przedmiotem sprzedaży na rzecz inwestorów. Chociaż powstały Kanał technologiczny na Terenach Inwestycyjnych będzie przez Gminę odpłatnie udostępniany na podstawie umowy dzierżawy gestorom i przez to będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT, to jego powstanie było/jest ściśle związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT, niepodlegającymi zwolnieniu tj. sprzedaży Nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz zainteresowanych inwestorów.

Logicznym jest, że bez wykonania Kanału technologicznego Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałaby one podstawowych wymogów potencjalnych nabywców tj. dostępu do energii elektrycznej.

8)Jeśli wnieśli/będą Państwo wnosić aportem powstałe mienie na rzecz gestorów lub na rzecz innych podmiotów, to prosimy wskazać:

·na czyją rzecz wnieśli/będą Państwo wnosić aportem powstałe mienie (infrastrukturę, sieci)?

·czy wartość nominalna udziałów mienia wnoszonego aportem skalkulowana jest/będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych?

·przy uwzględnieniu jakich czynników dokonali/dokonacie Państwo kalkulacji wartości nominalnej udziałów mienia wnoszonego aportem?

·czy wartość nominalna udziałów mienia wnoszonego aportem umożliwi zwrot poniesionych nakładów na mienie, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych?

·w jakiej relacji pozostaje/będzie pozostawała wartość nominalna udziałów mienia wnoszonego aportem z całkowitymi nakładami poniesionymi na mienie, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina pragnie wskazać, że nie wniosła/nie będzie wnosiła aportem powstałego mienia w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie przeprowadzona sieć teletechniczna na Nieruchomościach na rzecz gestorów lub na rzecz innych podmiotów. Mając na uwadze powyższe, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina pragnie wskazać, że nie wniosła/nie będzie wnosiła aportem powstałego mienia w zakresie wykonania Kanału technologicznego w którym będzie przeprowadzona instalacja energetyczna na Nieruchomościach na rzecz gestorów lub na rzecz innych podmiotów. Mając na uwadze powyższe, odpowiedź na pytanie jest bezprzedmiotowa.

9)Czy odpłatne usługi teletechniczne oraz odpłatne usługi dostawy energii elektrycznej świadczone przez poszczególnych gestorów ww. sieci są/będą czynnościami:

·opodatkowanymi podatkiem VAT,

·korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,

·niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina pragnie wskazać, że odpłatne usługi teletechniczne świadczone przez poszczególnych gestorów ww. sieci są/będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Niemniej, Gmina wskazuje, że nie będzie Ona świadczyła usług teletechnicznych na rzecz inwestorów, którzy nabyli/nabędą Nieruchomości na Terenach Inwestycyjnych, a świadczenie tych usług odbywa/będzie odbywało się między gestorem a inwestorem.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina pragnie wskazać, że odpłatne usługi dostawy energii elektrycznej świadczone przez poszczególnych gestorów ww. sieci są/będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Niemniej, Gmina wskazuje, że nie będzie Ona świadczyła usług teletechnicznych na rzecz inwestorów, którzy nabyli/nabędą Nieruchomości na Terenach Inwestycyjnych, a świadczenie tych usług odbywa/będzie odbywało się między gestorem a inwestorem

10)Po czyjej stronie - Państwa czy poszczególnych gestorów - odpłatne usługi teletechniczne oraz odpłatne usługi dostawy energii elektrycznej są/będą opodatkowane?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Gmina pragnie wskazać, że odpłatne usługi teletechniczne są/będę opodatkowane po stronie poszczególnych gestorów. Niemniej, Gmina wskazuje, że nie będzie Ona świadczyła usług teletechnicznych na rzecz inwestorów, którzy nabyli/nabędą Nieruchomości na Terenach Inwestycyjnych, a świadczenie tych usług odbywa/będzie odbywało się między gestorem a inwestorem

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Gmina pragnie wskazać, że odpłatne usługi dostawy energii elektrycznej są/będą opodatkowane po stronie poszczególnych gestorów. Niemniej, Gmina wskazuje, że nie będzie ona świadczyła dostawy energii elektrycznej na rzecz inwestorów, którzy nabyli/nabędą Nieruchomości na Terenach Inwestycyjnych, a świadczenie tych usług odbywa/będzie odbywało się między gestorem a inwestorem.

11)Jeżeli udostępniają/będą Państwo udostępniać powstałe mienie na rzecz gestorów lub na rzecz innych podmiotów, to prosimy wskazać:

·komu udostępniają/będą Państwo udostępniać mienie (infrastrukturę, sieci)?

·na jakiej podstawie udostępniają/będą Państwo udostępniać ww. mienie (np. umowa dzierżawy, najmu, użyczenia, innej - jakiej?) oraz czy odpłatnie czy nieodpłatnie?

·na jaki okres została/zostanie zawarta odpłatna umowa udostępnienia mienia?

·czy wysokość czynszu/wynagrodzenia skalkulowana jest/będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych?

·przy uwzględnieniu jakich czynników dokonali/dokonacie Państwo kalkulacji czynszu/wynagrodzenia?

·czy wysokość czynszu/wynagrodzenia umożliwi zwrot poniesionych nakładów na mienie, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych? Jeśli tak, to w jakim okresie nastąpi zwrot nakładów?

·w jakiej relacji pozostaje/będzie pozostawała wysokość czynszu/wynagrodzenia za rok z całkowitymi nakładami poniesionymi na mienie, które powstanie w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych? Jaki % w wartości nakładów, poniesionych na mienie stanowi/będzie stanowił roczny obrót z tytułu dzierżawy?

Odpowiedź w zakresie pkt 3 - wykonania sieci teletechnicznej:

Kwestia świadczenia usług telekomunikacyjnych za pomocą sieci teletechnicznej umieszczonej w Kanale technologicznym jest kwestią wtórną i zależną od decyzji inwestora (nabywcy). Bez wykonania Kanału technologicznego Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałaby one podstawowych wymogów potencjalnych nabywców tj. dostępu do sieci teletechnicznej, a w konsekwencji usług telekomunikacyjnych.

Powstałe mienie (Kanał technologiczny) będzie przez Gminę odpłatnie udostępniany na podstawie umowy dzierżawy na rzecz gestorów. Wysokość czynszu dzierżawnego w powyższym przypadku będzie uwzględniała odpowiednio realia rynkowe. Jednakże, Gmina na moment sporządzania niniejszej odpowiedzi na Wezwanie nie jest w stanie jednoznacznie ustalić okresu możliwości zwrotu poniesionych nakładów na mienie oraz relacji czynszu za rok z całkowitymi nakładami poniesionymi na mienie, gdyż przez Kanał technologiczny dotychczas nie zostały poprowadzone sieci teletechniczne gestorów.

Gmina dokonuje/będzie dokonywać wyłącznie sprzedaży Nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz zainteresowanych inwestorów.

Sprzedaż Nieruchomości będzie realizowana przez Gminę na podstawie umowy sprzedaży - aktu notarialnego pomiędzy Gminą a inwestorem. W ramach ww. umowy sprzedaży inwestor będzie zobowiązany do zapłaty ceny, która zostanie ustalona z uwzględnieniem realiów rynkowych. Ponadto, decydującym czynnikiem dokonania kalkulacji ceny sprzedaży Nieruchomości w ramach umowy sprzedaży będą indywidualne negocjacje pomiędzy Gminą a inwestorem.

Odpowiedź w zakresie pkt 6 - wykonania instalacji energetycznej:

Kwestia dostawy energii elektrycznej za pomocą instalacji energetycznej umieszczonej w Kanale technologicznym jest kwestią wtórną i zależną od decyzji inwestora (nabywcy). Bez wykonania Kanału technologicznego Gmina nie byłaby w stanie w praktyce sprzedać Nieruchomości, gdyż nie spełniałaby one podstawowych wymogów potencjalnych nabywców tj. dostępu do energii elektrycznej.

Powstałe mienie (Kanał technologiczny) będzie przez Gminę odpłatnie udostępniany na podstawie umowy dzierżawy na rzecz gestorów. Wysokość czynszu dzierżawnego w powyższym przypadku będzie uwzględniała odpowiednio realia rynkowe. Jednakże, Gmina na moment sporządzania niniejszej odpowiedzi na Wezwanie nie jest w stanie jednoznacznie ustalić okresu możliwości zwrotu poniesionych nakładów na mienie oraz relacji czynszu za rok z całkowitymi nakładami poniesionymi na mienie, gdyż przez Kanał technologiczny dotychczas nie zostały poprowadzone instalacje energetyczne gestorów.

Gmina będzie dokonywać wyłącznie sprzedaży Nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz zainteresowanych inwestorów.

Sprzedaż Nieruchomości będzie realizowana przez Gminę na podstawie umowy sprzedaży - aktu notarialnego pomiędzy Gminą a inwestorem. W ramach ww. umowy sprzedaży inwestor będzie zobowiązany do zapłaty ceny, która zostanie ustalona z uwzględnieniem realiów rynkowych. Ponadto, decydującym czynnikiem dokonania kalkulacji ceny sprzedaży Nieruchomości w ramach umowy sprzedaży będą indywidualne negocjacje pomiędzy Gminą a inwestorem.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz inwestorów stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT? (oznaczone we wniosku jako nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

1.Sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji na rzecz inwestorów stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. (oznaczone we wniosku jako nr 1)

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1. Sprzedaż nieruchomości wchodzącej w skład Inwestycji jako działalność gospodarcza oraz odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT, niekorzystająca ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W świetle tego zapisu działalność Gminy polegająca na sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji jest działalnością gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

Natomiast, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Gminy, czynność sprzedaży Terenów inwestycyjnych (czyli nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji) dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej.

Ponadto, powyższe stanowisko zostało zaprezentowane również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych. Stanowisko takie zaprezentowane zostało m.in. w:

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 października 2022 r., o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.466.2022.2.RMA,

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 lipca 2015 r., o sygn. ILPP5/4512-1-72/15-5/KG,

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 maja 2014 r., o sygn. IPTPP4/443-179/14-4/OS.

Reasumując, zdaniem Gminy, sprzedaż Terenów inwestycyjnych na rzecz inwestorów stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku podali Państwo, że Gmina pragnie wskazać, iż odpowiedzi na pytania DKIS przedstawione powyżej nie spowodowały zmiany stanowiska Gminy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego odnośnie do sformułowanych we Wniosku pytań, a w konsekwencji przedstawione we Wniosku stanowisko Gminy jest kompletne i spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej. Tym samym należy wskazać, iż przedstawiony przez Gminę opis stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, zadane pytania oraz stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego pozostają spójne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Informuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji (oznaczone we wniosku jako nr 1).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

·czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

·ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z wniosku wynika, że w latach 2022-2023 Gmina zrealizowała inwestycję pn. „...” polegającą na uzbrojeniu wolnych terenów inwestycyjnych. W związku ze zrealizowaniem Inwestycji Gmina będzie dokonywać sprzedaży Terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do cytowanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla tych czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie korzysta z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzam, że dla czynności sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji (Terenów inwestycyjnych) potencjalnym inwestorom, występują/będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności – jako dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć, dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wchodzących w skład Inwestycji.

Natomiast, w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji dotyczących wybudowania kanału technologicznego oraz sposobu realizacji prawa odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00