Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 maja 2024 r., sygn. III OSK 1303/23

Brak uzyskania wymaganego pozwolenia zintegrowanego na eksploatację instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów stanowi podstawę prawną do wstrzymania jej użytkowania zgodnie z art. 365 ust. 1 oraz art. 365 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 76 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo ochrony środowiska, niezależnie od przyczyn braku jego uzyskania.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak – Kubiak Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Beata Jezielska protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 2407/22 w sprawie ze skargi J.Z. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 5 października 2018 r. nr DI-420/468/2018 w przedmiocie wstrzymania użytkowania przebudowanej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 stycznia 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 2407/22 oddalił skargę J.Z. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 5 października 2018 r. nr DI-420/468/2018 w przedmiocie wstrzymania użytkowania przebudowanej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów.

U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 8 września 2016 r. zawiadomił J.Z., prowadzącą działalność gospodarczą pn. [...] (dalej w skrócie: "strona") o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wstrzymania użytkowania przebudowanej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, tj. do kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę z wykorzystaniem obróbki biologicznej, w trybie art. 365 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672 ze zm., dalej w skrócie "p.o.ś."). Pismem z dnia 16 sierpnia 2016 r. (pismo nadano w dniu 16 października 2016 r.) strona wniosła o wyznaczenie terminu usunięcia naruszenia na okres 12 miesięcy od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna. Następnie Mazowiecki WIOŚ wydał decyzję z dnia 28 października 2016 r. znak: OSIN.7062.58.2016.WP o wstrzymaniu użytkowania instalacji. W toku postępowania odwoławczego strona pismem z dnia 14 lutego 2017 r. poinformowała o wykonaniu wszystkich wymaganych decyzją Wójta Gminy [...] z dnia 22 kwietnia 2010 r. nr 188/10 (zmienioną decyzją z dnia 15 kwietnia 2014 r. nr 210/2014) rozwiązań technologicznych i środków technicznych. Strona wskazała, że odnośnie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00