Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 1145/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia del. WSA Małgorzata Bejgerowska (spr.) Protokolant asystent sędziego Izabela Kołodziejczyk po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 grudnia 2019 r. sygn. akt I SA/Kr 922/19 w sprawie ze skargi A w O. na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 4 czerwca 2019 r. nr FE-I.3160.12.2018 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Zarządu Województwa Małopolskiego na rzecz A w O. 11 884 (jedenaście tysięcy osiemset osiemdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 12 grudnia 2019 r., o sygn. akt I SA/Kr 922/19, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm. - dalej w skrócie: "P.p.s.a.") oddalił skargę Zespołu Opieki Zdrowotnej w O. (dalej jako: "ZOZ", "Beneficjent" lub "Skarżący kasacyjnie") na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 4 czerwca 2019 r., nr FE-1.3160.12.2018, w przedmiocie zwrotu dofinansowania. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego wyroku oraz innych orzeczeń powołanych poniżej, dostępna jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.
Sąd pierwszej instancji przedstawił w powyższym wyroku następujący stan faktyczny.
1.1. Zaskarżoną decyzją z dnia 4 czerwca 2019 r. Zarząd Województwa Małopolskiego zobowiązał ZOZ do zwrotu części dofinansowania w kwocie 77 788,14 zł. wraz z odsetkami, w związku ze stwierdzeniem przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Małopolskiego (dalej jako: "IZ RPO") na lata 2014-2020 nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków finansowych otrzymanych przez Beneficjenta ze środków europejskich oraz środków budżetu państwa. W toku kontroli postępowania pn. "Przebudowa oddziałów Ginekologiczno-Położniczego i Noworodkowego" wykonywanego w ramach inwestycji "[...]", realizowanego w trybie przetargu nieograniczonego, organ stwierdził, iż ZOZ naruszył ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r., nr 113, poz. 759 ze zm. – dalej w skrócie: "P.z.p."). Naruszenie miało polegać na określeniu w warunkach udziału w procedurze przetargowej, w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, wymogu dysponowania co najmniej 1 osobą na stanowisku kierownika budowy, posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, przynależącą do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i ubezpieczoną od OC, posiadającą co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierownika budowy. Powyższy wymóg uznano za nieproporcjonalny w stosunku do przedmiotu zamówienia i istotnie ograniczający konkurencję, czym naruszono art. 22 ust. 1a P.z.p. IZ RPO uznała, iż adekwatne do stwierdzonego naruszenia będzie pomniejszenie wydatków na najniższym dopuszczalnym poziomie w wysokości 5%. Przedmiotowe pomniejszenie objęło umowę zawartą w dniu 16 kwietnia 2018 r. z wykonawcą A S.J., opiewające na kwotę 5 793 980,97 zł brutto.