Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Po 688/23
[...] WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 24 kwietnia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska – Tylewicz (spr.) Asesor WSA Arkadiusz Skomra Protokolant sekr. sąd. Elżbieta Polody po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi B. sp. komandytowa z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 lipca 2023 r., nr [...] w przedmiocie interpretacji indywidualnej w sprawie stosowania przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oddala skargę
Uzasadnienie
Marszałek Województwa [...], decyzją z dnia 20 kwietnia 2023 r. nr [...], na podstawie art. 34 ust. 5, ust. 12 i ust. 16 ustawy z dnia 6 marca 2018 – Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 221), w zw. z art. 78 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 1622) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.) udzielił interpretacji indywidualnej w sprawie stosowania przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, poprzez uznanie stanowiska, że następujące produkty wprowadzane do obrotu, przez B. Sp.k., z siedzibą w miejscowości G.: 1. minikomputery R. , 2. płytki A. , 3. kamery, 4. karty pamięci i przedłużacze slotu kart microSD, 5. przewody do połączenia minikomputera – są wyłączone spod regulacji przedmiotowej ustawy, za nieprawidłowe.
Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym. Pismem z dnia 15 marca 2023 r. (data wpływu 21 marca 2023 r.) B. Sp.k., z siedzibą w miejscowości G. [...], [...] B. , złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej, w kwestii dotyczącej uznania, czy wprowadzane do obrotu produkty podlegają przepisom ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (dalej: ZSEiE). Spółka wprowadza do obrotu na terytorium kraju produkty, takie jak 1. minikomputery R. , 2. płytki A., 3. kamery, 4. karty pamięci i przedłużacze slotu kart microSD, 5. przewody do połączenia minikomputera. Wnioskodawca przedstawił stanowisko, że powyższe produkty nie są sprzętem elektrycznym i elektronicznym, ale komponentami, które swoje ostateczne zastosowanie znajdują w gotowym produkcie. Spółka oświadczyła również, że bez odpowiedniej wiedzy, narzędzi i specjalistycznego połączenia produktów, tj. R. , A,, kamery do minikomputera, karty pamięci i przedłużaczy slotu kart microSD, przewodów do połączenia minikomputera, nie ma możliwości aby produkty te mogły prawidłowo funkcjonować oraz spełniać funkcje użytkowe bez podłączenia z innymi elementami. Powyższe w ocenie Wnioskodawcy, oznacza, że produkty te nie są sprzętem, co skutkuje tym, iż nie podlegają przepisom ustawy ZSEiE.