Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.144.2024.2.KF

Prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego i zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 18 marca 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 18 kwietnia 2024 r. (wpływ 18 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością chce rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa do legalnej pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W szczególności ww. działalność będzie obejmowała:

1.Informowanie obcokrajowców na temat obowiązujących procedur w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa do legalnej pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (w tym: wskazywanie dokumentów do zgromadzenia oraz formularzy do wypełnienia, wyliczenie kosztów do poniesienia oraz przedstawienie procedur dokonywania wpłat, a także informowanie o obowiązujących terminach rozpatrywania wniosków).

2.Informowanie potencjalnych pracodawców w zakresie przepisów dotyczących zatrudnienia obcokrajowców (w tym: wyjaśnienie procedur, wyszczególnienie zakresu wymaganej dokumentacji, wyjaśnienie prawidłowego sposobu jej przygotowania oraz wskazanie miejsc składania wniosków), a także przedstawianie zagrożeń oraz sankcji karnych wynikających z nieprzestrzegania lub błędnego stosowania prawa.

3.Pomoc w wypełnianiu dokumentów wymaganych do legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez obcokrajowców na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

4.Wsparcie klientów przy wypełnianiu formularzy, dołączaniu załączników, a następnie złożeniu drogą elektroniczną niżej wymienionych dokumentów:

  • oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemców,
  • zezwolenia na pracę typu A,
  • wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,
  • powiadomienie o zakończeniu pracy przez cudzoziemca.

5. Uzyskiwanie zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych.

6. Uiszczanie opłat skarbowych wymaganych przy rozpatrywaniu wniosków.

7. Pomoc w przygotowaniu dokumentacji według formy wymaganej przez urzędy uczestniczące w procedurze legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez cudzoziemców.

8. Tłumaczenie korespondencji urzędowej z języka polskiego na język ojczysty cudzoziemca (i na odwrót).

9. Kontrola dokumentów posiadanych przez cudzoziemców lub składanych przez nich w urzędach na potrzeby legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej pod kątem ich kompletności, aktualności i zgodności formalnej.

10. Pomoc w sporządzaniu odwołań dotyczących negatywnych decyzji urzędowych oraz wydanych zakazów wjazdu na teren Rzeczpospolitej Polskiej.

11. Wsparcie klientów w składaniu monitów, skarg i wniosków dot. postępowań urzędowych.

12. Redagowanie teksów oświadczeń oraz odpowiedzi na pytania urzędowe.

13. Pomoc w rezerwacji terminów na złożenie wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy.

14. Zapewnienie tłumaczeń przysięgłych dotyczących dokumentacji składanej przez obcokrajowców, na potrzeby uzyskania wymaganych zezwoleń na pobyt oraz pracę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ze względu na ograniczony zakres kodów PKD, podatnik zarejestrował działalność gospodarczą sklasyfikowaną jako: 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, 69.10.Z Działalność prawnicza, 69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe, 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami, 86.90.Z Działalność fizjoterapeutyczna.

Należy jednak podkreślić, że podatnik:

a) nie ma wykształcenia prawniczego, ani członek jego zarządu,

b) nie będzie reprezentował klientów,

c) nie będzie uczestniczył w postępowaniach sądowo-administracyjnych jako strona,

d) nie będzie analizował możliwości prawnych czego skutkiem byłoby doradzanie klientom w zakresie najlepszego sposobu postępowania, gdyż przepisy jasno określają procedury postępowań i brak jest alternatywnych ścieżek działania,

e) jeżeli zajdzie konieczność konsultacji, albo reprezentacji klienta, to podatnik skorzysta z pomocy zewnętrznego profesjonalnego pełnomocnika, który za świadczone usługi wystawi fakturę VAT.

Opisywana działalność będzie miała zatem charakter typowo informacyjny, poszerzony o techniczne wsparcie w zakresie przygotowania dokumentacji i realizacji procedury administracyjnej. Planowana wartość sprzedaży od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do końca roku podatkowego nie przekroczy kwoty 199 452 PLN, która jest wartością graniczną dla podmiotowego zwolnienia z VAT osób prawnych faktycznie rozpoczynających działalność gospodarczą w 2024 r.

Do dnia dzisiejszego podatnik nie rozpoczął prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik nie jest czynnym podatnikiem VAT, został wyrejestrowany z rejestru płatników VAT. Nawet gdy był zarejestrowany do VATu, to nie wykonywał żadnej działalności, tym samym nie było podstaw do zapłaty VATu. Świadczenie usług będzie odbywało się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a także na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych, jednak każdorazowo zapłata za wykonaną czynność dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej czynności dotyczyła dana wpłata (na dowodzie wpłaty podany jest numer faktury, którą wystawią Państwo każdemu klientowi).

W związku z powyższym, podatnik nie będzie prowadził ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Ponadto należy wskazać i uzupełnić, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Prowadzone przez podatnika działania nie będą polegały na udzielaniu fachowych zaleceń, porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa. Podatnik nie będzie udzielał porad prawnych, nie będzie sporządzał opinii prawnych oraz nie będzie występował przed sądami i urzędami. Jeżeli zajdzie taka konieczność będzie się posługiwał (skorzysta z usług) profesjonalnego pełnomocnika.

Podatnik nie będzie wykonywał usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za wykonywanie usługi będzie w całości dokonywana przez klientów na rachunek bankowy płatnika, za pośrednictwem poczty lub banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jasno jakiej czynności dotyczyła dana zapłata.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka zamierza podjąć wykonywanie działalności gospodarczej po uzyskaniu indywidualnej interpretacji z Urzędu Skarbowego, prawdopodobny termin to maj/czerwiec 2024 r.

Spółka od chwili jej zarejestrowania w rejestrze przedsiębiorców KRS nie podjęła jeszcze prowadzenia działalności gospodarczej. Zakładana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł (dwieście tysięcy złotych).

Spółka od chwili jej zarejestrowania w rejestrze przedsiębiorców KRS nie podjęła jeszcze prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka była zarejestrowana do VATu i nigdy nie korzystała ze zwolnienia z tego podatku, a tym samym nie mogła utracić tego zwolnienia.

Spółka została zarejestrowana do VATu, bo miała podjąć działalność gospodarczą m.in. w zakresie tłumaczeń językowych, ale finalnie nigdy nie podjęła żadnej działalności. Spółka nie została zamknięta.

Spółka została wyrejestrowana z rejestru płatników VAT 31 marca 2020 r. Spółka chce podjąć działalność w nowym obszarze jakim jest informowanie cudzoziemców o procedurach legalizacyjnych w Polsce.

Taki sam stan faktyczny i pozytywną interpretacje dla podatnika zawiera Interpretacja indywidualna z 14 marca 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.18.2019.2.AP

Pytania

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będzie Państwu przysługiwało:

1. Zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Podatnikowi będzie przysługiwało zwolnienie podmiotowe z podatku VAT z zastrzeżeniami ust. 1 i 9 art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ podatnik nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w myśl art. 113 ust. 4 ustawy o VAT. Ponadto nigdy wcześniej faktycznie nie prowadził działalności gospodarczej na terenie Polski, co oznacza, że nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT ani nie zrezygnował ze zwolnienia z VAT w myśl art. 113 ust. 11 oraz ust. 11a ww. ustawy.

Podatnik rozpocznie działalność w trakcie roku podatkowego 2024 i planowana wartość sprzedaży w okresie aktywności gospodarczej przypadającej na rok 2024 nie przekroczy 199 452 PLN, co oznacza, że spełniony zostaje warunek określony w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług dla podmiotowego zwolnienia z VAT.

Podatnik nie będzie świadczył usług dla członków rodziny (w myśl art. 32. ust. 3) lub osób przysposobionych oraz nie będzie współpracował z kontrahentami, z którymi ma powiązania kapitałowe (w myśl art. 32 ust. 4), majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy (z wszystkimi zastrzeżeniami art. 32 ust. 2), co oznacza, że w tym przypadku art. 113 ust. 12 nie ma zastosowania.

Podatnik nie będzie prowadził dostaw towarów oraz nie będzie świadczył usług wymienionych w art. 113 ust. 13, a w szczególności nie będzie wykonywał usług prawniczych oraz nie będzie prowadził działalności doradczej, mimo, że kody PKD, podane w trakcie rejestracji podatnika w rejestrze przedsiębiorców KRS przywołują pojęcia „działalność prawna” oraz „doradztwo”. Wynika to jednak z ograniczonego zakresu klasyfikacji działalności gospodarczej oraz braku innych kodów PKD, które byłyby lepiej dopasowane do planowanej i specyficznej aktywności podatnika.

Należy również podkreślić, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „doradztwo”, dlatego w rozpatrywanym przypadku zasadne jest odwołanie się do wykładni językowej i przytoczenie definicji ze Słownika Języka Polskiego PWN, gdzie termin „doradzić – doradzać” znaczy udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie, natomiast pojęcie „doradca” to ten kto udziela porad. W związku z powyższym, określenie „usługi w zakresie doradztwa” użyte w ustawie o podatku od towarów i usług należy rozumieć szeroko, z położeniem nacisku na czynności udzielania porad, wskazywania rozwiązań i sugerowania sposobów postępowania w danej sprawie, natomiast w rozpatrywanym przypadku nie będzie występował kluczowy aspekt wyboru spośród dostępnego zakresu istniejących możliwości oraz sugerowania kontrahentowi najlepszego rozwiązania.

Działalność podatnika sprowadzać się będzie do informowania klienta o określonej procedurze postępowania przewidzianej dla danego przypadku (brak jest alternatywnych ścieżek postępowania).

Ustawa o VAT nie definiuje również pojęcia „usługi prawnicze” dlatego w tym przypadku pomocne jest odwołanie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, gdzie w kategorii „usługi prawnicze” znalazły się czynności w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego, a także usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, usługi notarialne, arbitrażowe i polubowne oraz związane z aukcjami.

Zważywszy, że podatnik nie ma wykształcenia prawniczego, ani członek zarządu, to nie będzie prowadził analiz prawnych, których skutkiem byłoby doradztwo w zakresie wyboru najlepszej strategii postępowania, nie będzie reprezentował swoich klientów i nie będzie uczestniczył jako strona w postępowaniach administracyjno-sądowych, należy stwierdzić, że żaden z aspektów rzeczywistej działalności podatnika nie będzie wyczerpywał znamion świadczenia usług prawniczych, a jego związek z prawem będzie sprowadzał się do wsparcia swoich klientów w zakresie zapewnienia im dostępu do obowiązujących przepisów prawnych i administracyjnych oraz pomocy technicznej w zakresie ich stosowania (np. udostępnienie formularzy wniosków, pomoc w ich wypełnieniu, kompletacji i złożeniu w odpowiednim miejscu oraz trybie, wsparcie w tłumaczeniach językowych i czynnościach kancelaryjno-biurowych). Pozostałe ograniczenia art. 113 Ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Ad 2

Podatnikowi przysługuje zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Mimo, iż podatnik świadczy usługi m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (co zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje na obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących), niemniej jednak - w wyniku porozumienia z klientami - każda sprzedaż dokumentowana będzie wystawieniem faktury za wykonaną usługę i każda zapłata regulowana będzie (w całości) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej, na rachunek bankowy podatnika, z jednoznacznym wskazaniem (w tytule wpłaty) za jakie czynności (usługi) wykonywana jest dana wpłata - a więc:

  • nie będą występowały przypadki, w których klient będzie wymagał udokumentowania sprzedaży za pomocą paragonu pochodzącego z kasy rejestrującej;
  • każda sprzedaż dokumentowana będzie wystawieniem faktury dla klienta;
  • każda zapłata za zrealizowaną usługę regulowana będzie poprzez wpłatę całej należności na rachunek bankowy podatnika poprzez pocztę, bank lub kasę oszczędnościowo-rozliczeniową, z jednoznacznym wskazaniem za jakie czynności dokonywana jest konkretna wpłata;
  • będzie istniała ewidencja (w postaci wystawionych faktur oraz wyciągów z rachunku bankowego podatnika), która będzie identyfikowała powiązanie podatnika, klienta, wykonanej usługi oraz zapłaty należności za wykonaną usługę.

Ponadto, przedmiotem działalności podatnika nie jest dostawa towarów i świadczenie usług wymienione w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących - a w szczególności nie są to usługi prawne - co wykazano w stanowisku podatnika w zakresie zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, podatnikowi przysługuje zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, gdyż zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących, które w § 2 ust. 2 odwołuje się do załącznika ww. rozporządzenia, gdzie w pozycji 37 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowanie czynności świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym, przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe – wynikające z treści przepisu art. 113 ustawy – przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz w zakresie doradztwa.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka chce rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa do legalnej pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W szczególności ww. działalność będzie obejmowała informowanie obcokrajowców na temat obowiązujących procedur w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa do legalnej pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, informowanie potencjalnych pracodawców w zakresie przepisów dotyczących zatrudnienia obcokrajowców, pomoc w wypełnianiu dokumentów i formularzy.

Prowadzone przez Państwa działania nie będą polegały na udzielaniu fachowych zaleceń, porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa. Nie będą Państwo udzielać porad prawnych, nie będą sporządzać opinii prawnych oraz nie będą występować przed sądami i urzędami. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą Państwo wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Zakładana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą m.in. możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy i według zasad określonych w art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak stanowi przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) i b) ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „usługi prawnicze”. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w kategorii „usługi prawnicze” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego a także usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, usługi notarialne, arbitrażowe i polubowne, oraz związane z aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.

Podobnie jak w przypadku usług prawniczych, ustawa nie definiuje pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa prawnego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

Czynności opisanych we wniosku nie można traktować jako usług doradczych. Przede wszystkim Państwa usługi nie będą polegały na wskazywaniu rozwiązań, w osiągnięciu jak najlepszego celu, tylko będą ograniczały się m.in. do pomocy w wypełnianiu dokumentów, ich sprawdzaniu oraz pomocy w ich składaniu w odpowiednich urzędach, wyjaśnianiu przepisów dotyczących zatrudniania obcokrajowców. Czynności te mają na celu wsparcie klientów w zakresie legalizacji pobytu w Polsce i uzyskania prawa do legalnej pracy. Państwa usługi nie są również usługami prawniczymi, nie będziecie Państwo reprezentować klientów jako strona postępowania w sprawach, ponadto Państwa pracownicy nie posiadają wykształcenia prawniczego, a tylko osoby z takim wykształceniem są uprawnione do świadczenia usług prawniczych.

Tym samym, skoro od maja/czerwca 2024 r. zamierzają Państwo prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa do legalnej pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i jednocześnie w ramach tej działalności nie świadczą Państwo usług prawniczych oraz doradztwa, a przewidywana przez Państwa wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 kwoty 200 000 zł, to spełnią Państwo wskazane wyżej warunki i zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, będą Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, uznaję za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że w sytuacji, gdy faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy przekroczy określony limit, bądź też w ramach działalności będą Państwo wykonywać którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to utracą Państwo prawo do zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się z kolei do kwestii zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy mieć na uwadze poniższe regulacje prawne.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się

w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak już wyżej wskazano w ramach działalności gospodarczej nie będą Państwo wykonywać usług prawniczych ani usług doradczych. Świadczenie usług odbywać się będzie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a zapłata za wykonane usługi wpłacana będzie w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności dotyczyła dana wpłata.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w tej sprawie będą spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Państwa usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W analizowanej sytuacji – jak Państwo wskazali – zapłata za wykonane usługi wpłacana jest w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej czynności dotyczyła dana wpłata. Przy czym, co istotne, usługi które są świadczone przez Państwa nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Reasumując, mają Państwo prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te usługi dokonywana jest w całości na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00