Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Gl 932/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant Referent Magdalena Janik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Godów z dnia 15 października 2018 r. nr L/346/2018 w przedmiocie uchwalenia statutu gminy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Pismem z 21 września 2023 r. Wojewoda Śląski (dalej Wojewoda, skarżący, organ nadzoru) wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, wnioskując o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Gminy Godów z 15 października 2018, nr L/346/2018, w sprawie Statutu Gminy Godów, jako w całości sprzecznej z art. 3 ust 1, art. 22 ust. 1, art. 18a ust. 5, art. 18b ust. 3 oraz art. 23 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r., poz. 994; dalej u.s.g.) i zasądzenie kosztów postępowania.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda wyjaśnił, że przy ocenie zgodności z prawem uchwały brał pod uwagę stan prawny obowiązujący na dzień jej podjęcia. Wskazał, że Statut gminy jest zasadniczym aktem jednostki, stanowiącym o jej ustroju (art. 3 ust. 1 u.s.g.), który podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (art. 22 ust. 2 u.s.g). Ponadto, na podstawie art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz. 483; dalej Konstytucja RP), organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Zatem statut gminy powinien obligatoryjnie zawierać elementy, wyszczególnione w powyższych przepisach. Brak któregokolwiek z elementów dyskwalifikuje statut w całości. Zdaniem organu nadzoru Statut Gminy przyjęty kwestionowaną uchwałą nie zawiera wszystkich elementów wymaganych ww. przepisami. W kwestionowanym statucie brak jest regulacji dotyczącej organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy wójta gminy (art. 22 ust. 1 u.s.g.). Zgodnie z art. 11a ust. 1 u.s.g. organami gminy są: 1) rada gminy; 2) wójt (burmistrz, prezydent miasta). Natomiast Rada Gminy nie określiła organizacji wewnętrznej i trybu pracy organu wykonawczego, jakim jest Wójt Gminy. Regulacje Statutu dotyczą jedynie organizacji wewnętrznej i trybu pracy Rady Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00