Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.103.2024.1.KS
ustalenie: ‒ czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej - land development - są zwolnione z CIT, ‒ czy taki rodzaj działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną będzie obciążony sankcyjną stawką CIT w wysokości 25%, ‒ czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez sp. z o.o. są zwolnione z CIT
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia :
- czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej - land development - są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) - jest nieprawidłowe,
- czy taki rodzaj działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną będzie obciążony sankcyjną stawką CIT w wysokości 25% - jest nieprawidłowe,
- czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia :
- czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej - land development - są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT),
- czy taki rodzaj działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną będzie obciążony sankcyjną stawką CIT w wysokości 25%,
- czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
A. w organizacji została powołana do istnienia dnia 6 listopada 2023 r. przez S.S. oraz J.S. (dalej: „Fundatorzy”). Wniosek o rejestrację fundacji został złożony do Sądu Okręgowego w (...). Na dzień złożenia wniosku A nie została jeszcze zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych. W momencie, w którym nastąpi rejestracja A przestanie być „w organizacji” i będzie funkcjonować jako w pełni niezależny od Fundatorów byt prawny.
A. została powołana na czas nieoznaczony. Zgodnie ze statutem celem działania A jest:
a. centralizacja majątku Fundatorów,
b. zabezpieczenie majątku Fundatorów przed rozdrobnieniem,
c. zapewnienie sukcesji działalności gospodarczej i mienia prywatnego Fundatorów,
d. utrzymanie w pełnym zakresie Fundatorów ze środków A, w tym poprzez zapewnienie dożywotnio dotychczasowego poziomu życia w domu rodzinnym,
e. w razie potrzeby zapewnienie godnego życia Pani M.Ż.,
f. wsparcie Beneficjentów A w edukacji w kierunkach zgodnych z działalnością A oraz spółek, w których A posiada bezpośrednio lub pośrednio udział kapitałowy, lub w kierunkach zaakceptowanych przez Zarząd A,
g.udzielanie pomocy Beneficjentom w razie zaistnienia szczególnej potrzeby,
h.wsparcie w dofinansowaniu leczenia Beneficjentów,
i.finansowanie funkcjonowania A oraz spółek, w których A posiada bezpośrednio lub pośrednio udział kapitałowy,
j. wsparcie finansowe organizacji pozarządowych, prowadzących działalność pożytku publicznego, której nadrzędnym celem jest szerzenie nauki Kościoła Rzymskokatolickiego oraz służba na rzecz misji Kościoła Rzymskokatolickiego,
k. dążenie do zapewnienia rozwoju potencjału finansowego spółek, w których A posiada bezpośrednio lub pośrednio udział kapitałowy,
l. dokonywanie inwestycji,
m. aktywne zarządzanie aktywami A celem pomnażania majątku rodzinnego,
n. utrzymywanie więzi rodzinnych.
A. w organizacji zamierza w przyszłości nabywać nieruchomości gruntowe celem długoterminowych inwestycji.
Ponadto, Fundatorzy zamierzają w przyszłości wnieść, jako darowiznę do fundacji rodzinnej, swoje udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym, to fundacja rodzinna będzie pobierać dywidendę, a nie jej Fundatorzy.
Pytania
1.Czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej - land development - są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)?
2.Czy taki rodzaj działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną będzie obciążony sankcyjną stawką CIT w wysokości 25%?
3.Czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)?
4.Czy spółki kapitałowe wypłacające fundacji rodzinnej dywidendy są zobowiązane do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w dniu jej wypłaty?
Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygniecie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące pytań 1-3. W zakresie pytania 4 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Strony dochody fundacji rodzinnej z tytułu land development są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
2.W ocenie Strony land development stanowi dozwoloną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej i tym samym nie będzie obciążona sankcyjną stawką CIT w wysokości 25%.
3.W ocenie Strony dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy - ad 1 i 2
Fundacja rodzinna podlega co do zasady podmiotowemu zwolnieniu z CIT zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zwolnienie to stosuje się jednak z uwzględnieniem art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zgodnie z którym:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicę, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Jednym z dozwolonych przedmiotów działalności fundacji rodzinnej jest zbywanie mienia. Mienie oznacza z kolei także nieruchomości, czy też udziały w nieruchomościach. Tak więc fundacja może pomnażać rodzinny majątek, dokonując inwestycji w takie aktywa. Gdy okaże się to zasadne, fundacja rodzinna może taki majątek także sprzedać. Dochody ze sprzedaży będą zwolnione z opodatkowania. Jedynym ograniczeniem jest to, że mienie fundacji nie może być nabywane wyłącznie w celu dalszego zbywania. W takim przypadku zwolnienie podatkowe nie przysługuje. Niestety ustawodawca nie wyjaśnia, kiedy mienie jest nabywane wyłącznie w tym celu.
Wnioskodawca zamierza w przyszłości nabyć nieruchomości gruntowe w ramach długoterminowych inwestycji. Wnioskodawca zamierza nabywać nieruchomości w celu ich uzbrojenia oraz podziału. Działania takie znacznie rozciągną się w czasie, zdaniem Wnioskodawcy ww. działalność nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W tym miejscu należy również podkreślić, iż inwestycje w grunty stanowią bezpieczny sposób lokowania kapitału, korespondujący z celami fundacji rodzinnej. Inwestowanie w działki przynosi w długoterminowej perspektywie atrakcyjny i stabilny zysk. Jest to bezpieczna inwestycja, która pozwala zdywersyfikować portfel inwestycyjny. Ceny gruntów rosną wraz z upływem lat, szczególnie po ich uzbrojeniu, podziale.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie nabywał nieruchomości w ramach handlu, czy działalności gospodarczej, tylko w celu inwestycji długoterminowych nienastwionych na natychmiastowe zbycie nieruchomości po jej nabyciu.
Z uwagi na to, iż Wnioskodawca będzie nabywał nieruchomości gruntowe w celu inwestycji długoterminowych, a nie jedynie w celu dalszego zbycia, to takie działanie nie będzie podlegać opodatkowaniu oraz również sankcyjnej stawce CIT w wysokości 25%.
Ad 3
Fundacja rodzinna podlega co do zasady podmiotowemu zwolnieniu z CIT zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zwolnienie to stosuje się jednak z uwzględnieniem art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zgodnie z którym:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicę, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Dochody osiągane przez fundację rodzinną podlegają zwolnieniu z CIT m.in. w zakresie, w jakim pochodzą z tzw. dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej. Jednym z rodzajów dozwolonej działalności gospodarczej jest przystępowanie przez fundację rodzinną do spółek handlowych oraz uczestnictwo w tych spółkach. Oznacza to, że fundacja rodzinna ma również prawo do czerpania z tego tytułu korzyści m.in. w postaci uprawnienia do otrzymania dywidendy. Wobec tego otrzymane przez fundację rodzinną dywidendy z tytułu posiadanych udziałów lub akcji w spółkach handlowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W związku z tym, dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1 i 2
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zatem, fundacja rodzinna co do zasady jest zwolniona z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, jednak zwolnienie nie ma charakteru bezwzględnego i nie dotyczy wyjątków określonych w przepisach art. 6 ust. 6-8 updop.
W myśl art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 udpop:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej – land development – są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. nr 1) oraz czy taki rodzaj działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną będzie obciążony sankcyjną stawką podatku CIT w wysokości 25% (pyt. nr 2).
W Państwa opinii dochody fundacji rodzinnej z tytułu land development są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, jako dochody pochodzące z dozwolonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej i tym samym Fundacja nie będzie obciążona sankcyjną stawką CIT w wysokości 25%.
Jednakże ocena tego czy dana „aktywność” fundacji rodzinnej mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ufr zależy od tego, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Działalność jest zarobkowa, gdy jest prowadzona w celu osiągnięcia zysku. Jednakże, brak zysku nie oznacza, że działalność taka nie nosi znamion działalności gospodarczej. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb podmiotu podejmującego te czynności.
Przywołany przepis określa również, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej mają charakter zorganizowany i ciągły. Możliwe jest osiąganie dochodów z działalności gospodarczej bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Odnośnie kryterium ciągłości to jego wprowadzenie ma na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko okresowo (sezonowo) lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, należy uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
We wniosku wskazali Państwo, że w przyszłości zamierzają „nabywać nieruchomości gruntowe celem długoterminowych inwestycji”. Z zadanego pytania wynika, że inwestycja ta będzie polegała na nabyciu, podziale, uzbrojeniu nieruchomości gruntowej i jej odsprzedaży tzw. land development.
Wskazany przez Państwa opis zdarzenia przyszłego odpowiada definicji działalności gospodarczej wskazanej w art. 3 Prawa przedsiębiorców, do której odnosi się zdanie wstępne w art. 5 ust. 1 ufr. Planowana przez Państwa działalność inwestycyjna prowadzona będzie w celach zarobkowych, będzie wykonywana we własnym imieniu i w sposób zorganizowany i ciągły. Podkreślić należy, że w opisie sprawy użyli Państwo sformułowania „A w organizacji zamierza w przyszłości nabywać nieruchomości gruntowe celem długoterminowych inwestycji.” Zatem, planują Państwo wskazanych czynność dokonywać wielokrotnie – w opisie sprawy użyli Państwo liczby mnogiej. Planowane przez Państwa działania będą także miały charakter zorganizowany i ciągły – jak wynika z zadanego pytania będą Państwo nabywać nieruchomości gruntowe, dokonywać ich podziału, uzbrajać poszczególne działki, a następnie z zyskiem sprzedać. Państwa działalność spełnia kryteria uznania jej za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 3 Prawo przedsiębiorców.
Jednym z zakresów dozwolonej działalności gospodarczej jest zbywanie mienia. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą tylko w zakresie zbywania mienia o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu zbycia.
Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2023 r poz. 1610):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Ustawodawca dokonał ograniczenia w zakresie zbywania mienia przez fundację, uznając za dopuszczalne zbycie mienia tylko w sytuacji, gdy mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia (art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr).
Z taką sytuacją mamy do czynienia w analizowanej sprawie. Z wniosku jednoznacznie wynika, że nabywanie nieruchomości gruntowych ma na celu wyłącznie ich zbycie. Zbycie to poprzedzone będzie co prawda dodatkowo odpowiednim „przygotowaniem”, polegającym na podziale nabytych gruntów na mniejsze działki i ich uzbrojeniu – co ma na celu uzyskanie większych korzyści ze sprzedaży i jest uzasadnione ekonomicznie – jednakże przeprowadzenie powyższych prac nie zmienia faktu, że nieruchomości zostały nabyte z zamiarem ich zbycia. Cel „długoterminowych inwestycji”, o którym Państwo piszą we wniosku, będzie realizowany właśnie poprzez zbywanie nabywanych gruntów.
Zaznaczyć należy, że art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr nie narzuca żadnych dodatkowych warunków - jeżeli wyłącznym celem nabycia danego mienia jest jego zbycie to jest to tzw. „niedozwolona działalność” fundacji rodzinnej. Na powyższe nie ma wpływu termin w jakim to zbycie nastąpi, jak jest odległe.
Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 24r ust. 1 udpop w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Należy podkreślić, że art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze. Ustawodawca nie zawarł w tym przepisie wymogu czy też zastrzeżenia co do długości okresu, który może upłynąć od momentu zakupu mienia do momentu jego zbycia, aby taka transakcja nie była uznawana za „nabycie mienia wyłącznie w celu dalszego zbycia”. Tak więc dla spełnienia przesłanki z art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr bez znaczenia pozostaje okoliczność czy mienie zostanie zbyte w krótkim, czy w długim odstępie czasowym od jego nabycia. Istotny jest wyłącznie cel nabycia, którym w przedmiotowej sprawie jest zbycie nieruchomości gruntowych przez fundację rodzinną.
W konsekwencji, wykroczenie poza dopuszczalny zakres działalności gospodarczej fundacji, opisany w art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr, będzie skutkować opodatkowaniem na podstawie art. 24r ust. 1 updop.
Prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza polegająca na nabyciu mienia w postaci nieruchomości gruntowych w celu ich dalszego zbycia stanowi działalność wykraczającą poza dozwoloną działalność fundacji rodzinnych wskazaną w art. 5 ufr i jako taka podlega opodatkowaniu 25% podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Państwa stanowisko, zgodnie z którym dochody fundacji rodzinnej z tytułu nabycia, podziału, uzbrojenia nieruchomości i następnie odsprzedaży nieruchomości gruntowej – land development – będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. nr 1) i jako takie nie będą obciążone sankcyjną stawką podatku CIT w wysokości 25% (pyt. nr 2) – jest nieprawidłowe.
Ad 3
Fundacje rodzinne, co do zasady, objęte są podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych; od powyższego zwolnienia ustawa przewiduje jednak wyjątki. Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 6 ust. 7 updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:
Fundatorzy zamierzają w przyszłości wnieść, jako darowiznę do fundacji rodzinnej, swoje udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym, to fundacja rodzinna będzie pobierać dywidendę, a nie jej Fundatorzy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. nr 3).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Zatem, dochód z dywidend/udziałów w zyskach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiący wynik prowadzonej przez fundację rodzinną działalności gospodarczej będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Państwa stanowisko zgodnie z którym dochody fundacji rodzinnej z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right