Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.93.2024.2.AP
Zwolnienie od podatku VAT importu towarów nabywanych przez Spółkę na rzecz sił zbrojnych USA.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT importu towarów nabywanych przez Spółkę na rzecz sił zbrojnych USA. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 30 kwietnia 2024 r. (wpływ 2 maja 2024 r.).
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcą jest A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka). Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i świadczy opodatkowane czynności m.in. w postaci usług wynajmu hal namiotowych oraz zaplecza socjalno-bytowego.
Wnioskodawca zawarł umowę z Podmiotem B. INC., w ramach której m.in. wynajmuje duże hale namiotowe, które są finalnie wykorzystywane przez wojska USA stacjonujące w Polsce i poza terenem Polski. Podmiot (B. INC.) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), tj. podmiotu świadczącego usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Wnioskodawca nie posiada zatem bezpośrednio zawartej umowy z Siłami Zbrojnymi USA.
W celu realizacji zawartej umowy Wnioskodawca dokonuje importu do Polski z USA dużych hal namiotowych, których częścią składową są konstrukcje stalowo-aluminiowe. Namioty te posiadają specjalny certyfikat potwierdzający, że zostały wyprodukowane na terytorium USA. Przez okres najmu będą one wykorzystywane wyłącznie przez siły zbrojne USA. Nie dochodzi tutaj do czynności sprzedaży towarów (namiotów) na rzecz armii USA.
Spółka z tytułu importu towarów (namiotów) uiszczała dotychczas należności celno-podatkowe, tj. cło oraz VAT z tytułu importu. Niemniej jednak ma wątpliwości czy w miejsce opodatkowania winno mieć zastosowanie zwolnienie z VAT z tytułu importu. Spółka nie dysponowała na moment importu (przywozu) towarów wypełnionym formularzem 302.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że A. sp. z o.o. z siedzibą na terytorium Polski jest podwykonawcą względem generalnego wykonawcy - wykonawcy kontraktowego (o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej (Spółki posiadającej status przedstawiciela sił zbrojnych USA), działającą na rzecz i w imieniu tychże sił zbrojnych USA stacjonujących na terenie UE (Polska, Niemcy, Rumunia, Grecja, Belgia, Łotwa). Spółka w latach 2021-2023 sprowadziła na terytorium UE towary, w celu realizacji zleconych Spółce prac i będą [one] pozostawały do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA w ramach Kontraktów na terenie UE.
Importowane towary służyły do wyłącznego użytku służbowego przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Dokumentem potwierdzającym ten fakt jest oświadczenie otrzymane od przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, które zawiera listę przesyłek wraz zawartością, nr MRN oraz datami ich przyjęcia za lata 2021-2023. Spółka posiada również świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych, potwierdzające fakt, że towary nabywane były na rzecz armii amerykańskiej.
Spółka posiada świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, potwierdzające fakt, iż towary i/lub usługi są nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz na cele zdefiniowane w umowie między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium RP, a także oświadczenie podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, potwierdzające, iż towary importowane w latach 2021-2023, w ramach przesyłek (lista przesyłek z nr MRN) zostały nabyte i wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej przez A. Sp. z o.o. na rzecz sił zbrojnych USA, na potrzeby wykonania prac, o których mowa w zawartych Kontraktach.
Spółka A. podpisała umowę z firmą B. INC., który jest generalnym wykonawcą względem sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Firma A. Sp. z o.o. świadczy usługi jako podwykonawca względem generalnego wykonawcy (wykonawcy kontraktowego), firmy B. INC. Choć Spółka, nie posiada bezpośrednio zawartej umowy z siłami zbrojnymi USA, a z generalnym wykonawcą (wykonawcą kontraktowym) jako podwykonawca względem generalnego wykonawcy, import towarów był dokonany „na rzecz” tychże sił zbrojnych USA w celu realizacji zleconych Spółce prac w ramach Kontraktów i importowane towary będą pozostawały do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA w ramach Kontraktów.
Jednocześnie, użyte w definicji (art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej) sformułowanie „lub na ich rzecz” użyte in fine tego przepisu, powoduje, iż rzeczonym wykonawcą kontraktowym będzie w istocie każdy podmiot, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, których odbiorcą pozostają siły zbrojne USA, które będą przeznaczone na wyłączny użytek tychże sił zbrojnych. W świetle powyższego, w Państwa ocenie, bez wpływu pozostaje kwestia bezpośredniego zawarcia umowy z siłami zbrojnymi USA przez Spółkę, na rzecz którego to Spółka wykonywać będzie zlecone zadania w ramach Kontraktów i w świetle których nabyła towary - kluczowe bowiem w tym wypadku pozostaje finalne przeznaczenie nabywanych towarów.
Importowane towary po zakończeniu umowy najmu trafią na magazyn spółki A. gdzie pozostają do dnia zakończenia dozoru celnego wynikającego z Rozporządzenia Rady (WE) nr 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r.
Import towarów nie był udokumentowany przy użyciu formularza 302. Importu dokonywała firma A. we własnym imieniu, na rzecz realizacji kontraktów zawartych z przedstawicielem kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Spółka prowadzi aktualnie procedurę dołączenia do zgłoszeń celnych Certyfikatów, stanowiących Załącznik III do Rozporządzenia Rady (WE) NR 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. zawieszającego należności celne przywozowe na niektóre rodzaje broni i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 1), która jest konieczna do retrospektywnego odzyskania należności celnych za przesyłki na potrzeby Kontraktów, w ramach prac na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terenie UE. Spółka wnioskowała o korektę zgłoszeń celnych z lat 2021 -2023 w zakresie zawieszenia należności celnych poprzez retrospektywne objęcie towaru procedurą końcowego przeznaczenia oraz o przeksięgowanie zapłaconego cła na konto depozytów do dnia zakończenia dozoru celnego wynikającego z Rozporządzenia Rady (WE) nr 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. tj. po upływie trzech lat od dnia dopuszczenia towaru do swobodnego obrotu.
W przyszłości firma będzie posiadała wypełniony formularz 302 lub Certyfikaty, stanowiące Załącznik III do Rozporządzenia Rady (WE) NR 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. zawieszającego należności celne przywozowe na niektóre rodzaje broni i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 1). Dokumenty te będą potwierdzeniem, że towary są przeznaczone do użytku przez siły zbrojne i są przywożone do Polski w celu realizacji zleconych spółce prac i będą pozostawały do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA w ramach Kontraktów na terenie UE.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym importowane przez Wnioskodawcę do Polski towary, które zostaną następnie wynajęte na podstawie umowy najmu przez wykonawcę kontraktowego świadczącego usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT od importu zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanych we wniosku okolicznościach, Spółce będzie przysługiwać zwolnienie z VAT z tytułu importu zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, ponieważ importowane towary będą przeznaczone (przez cały okres wynajmu) do wyłącznego użytku na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Dla zastosowania zwolnienia z VAT z tytułu importu w opisanej sytuacji, nie jest wymagane by formularz celny 302 w chwili przywozu był przedłożony przez importera (Wnioskodawcę), w sytuacji gdy jest on dokonywany w celu wykonania umowy i towary te finalnie będą wykorzystywane wyłącznie przez z siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Uzasadnienie
Na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, dalej: ustawa o VAT), stosownie do jej art. 5 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi import towarów. Od tej zasady zostały wprowadzone wyjątki w postaci zwolnienia.
Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - dalej r.z.p.t.u. - zwalnia się od podatku, import towarów przez siły zbrojne USA, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową EDCA” (Enhanced Defence Cooperation Agreement) , lub na ich rzecz przeznaczonych do ich wyłącznego użytku służbowego lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, zgłaszanych w zaświadczeniu określonym w art. XI ust. 4 Umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302), jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Uznając stosowanie Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 oraz z 2008 r. poz. 1052) zwanej dalej „umową NATO SOFA” i dążąc do uzupełnienia jej postanowień dnia 15 sierpnia 2020 r. w Warszawie została podpisana Umowa EDCA. Umowa ta uzupełnia umowę NATO SOFA i bardziej szczegółowo określa status i warunki regulujące pobyt sił zbrojnych USA, w tym członków sił zbrojnych i personelu cywilnego oraz członków rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl postanowień art. 19 ust. 1 Umowy EDCA zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu.
Jak wynika z wyżej przytoczonych postanowień umowy EDCA, m.in. zwolnienie z podatku VAT ma zastosowanie do wwożonych materiałów, zaopatrzenia, sprzętu i innego mienia wwożonego przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz przeznaczone do ich wyłącznego użytku lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.
Tym samym przepisy Umowy EDCA dla skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie towarów realizowanym na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przewidują:
1.warunek o charakterze materialnym - wykorzystanie importowanych towarów dla celów oficjalnych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 19 ust. 1 Umowy EDCA;
2.warunek o charakterze formalnym - udokumentowanie importu towarów prawidłowo wypełnionym formularzem 302.
Z definicji „wykonawcy kontraktowego”, którą wprowadza art. 2 lit. e umowy EDCA, wynika, iż przez taką osobę należy rozumieć „(...) osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.” Można zatem wskazać, iż w celu zastosowania przez podmiot inny niż siły zbrojne USA ww. zwolnienia z należności celnych, spełnione powinny zostać następujące warunki:
1.Podmiot dokonujący wwozu wymienionych wyżej towarów jest osobą prawną albo innym podmiotem posiadającym zdolność prawną;
2.Na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA, podmiot ten dostarcza towary, których dostawa ma miejsce na terytorium Rzeczpospolitej, a ich beneficjentem pozostają siły zbrojne USA, lub też;
3.Powyższe towary wwożone (importowane) są na rzecz sił zbrojnych USA do ich wyłącznego użytku.
W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie powyższe przesłanki pozostają spełnione w odniesieniu do transakcji opisanej szczegółowo w opisie stanu faktycznego.
Spółka spełnia niewątpliwie pierwszy z warunków, gdyż jest podmiotem prowadzącym działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, posiadając siedzibę na terytorium Polski - tj. Spółka pozostaje osobą prawną posiadając w związku z tym zarazem zdolność prawną.
Równolegle, spełniony jest drugi z warunków ww. przepisów. Spółka, jak wynika z opisu stanu faktycznego, posiada zawartą umowę najmu z wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA. Rozpatrując konstrukcję tak definicji „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy EDCA, jak również treść zwolnienia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 umowy EDCA, należy przyjąć, iż celem stron umowy EDCA było wprowadzenie możliwie szerokiego katalogu podmiotów, które wykonywać mogą zlecone prace czy dostawy towarów na rzecz sił zbrojnych USA. Warto zauważyć, iż ww. definicja wyraźnie wskazuje na wykonawców i podwykonawców („dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA”).
Jednocześnie, użyte w ww. definicji sformułowanie „lub na ich rzecz” użyte in fine tego przepisu, powoduje, iż rzeczonym wykonawcą kontraktowym będzie w istocie każdy podmiot, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, których odbiorcą pozostają siły zbrojne USA, które będą przeznaczone na wyłączny użytek tychże sił zbrojnych. W świetle powyższego, bez wpływu pozostaje kwestia braku bezpośredniego zawarcia umowy z siłami zbrojnymi USA przez Spółkę, z uwagi na wykonywanie usługi wynajmu towarów na rzecz wykonawcy kontraktowego. Kluczowe w tym wypadku pozostaje finalne przeznaczenie wynajmowanych towarów, tj. namioty będą przeznaczone wyłącznie na potrzeby wojsk USA stacjonujących w Polsce.
Spółka co prawda w momencie przywozu towarów na terytorium Polski nie złożyła formularza 302, gdyż towary te nie są importowane bezpośrednio przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Importu dokonuje Wnioskodawca ale w celu wykonania umowy zawartej z wykonawcą kontraktowym udostępnienia ich (w drodze wynajmu) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Za powyższymi wnioskami przemawiają również korespondujące z powyższymi określenia użyte w art. 21 ust. 1 umowy EDCA. Jak wynika z treści tego przepisu, celem zwolnienia jest objęcie wszelkich towarów, które w istocie mogą być zarówno:
- przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz,
- wykorzystane w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub też
- które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA.
W opisanym stanie faktycznym dochodzi do importu towarów, które będą wykorzystane w celu wykonania umowy zawartej z „wykonawcą kontraktowym”, który działa w imieniu sił zbrojnych.
W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji w której towary przez niego importowane zostaną następnie wykorzystane przez wykonawcę kontraktowego na potrzeby realizacji umowy najmu tych towarów (namiotów wojskowych) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, to importowane towary zostaną wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych opisanych w art. 19 ust. 1 Umowy EDCA jako towary „przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych”.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, towary które zostaną przez niego importowane do Polski i zostaną następnie wykorzystane przez wykonawcę kontraktowego na potrzeby realizacji umowy najmu towarów dla potrzeb sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy ich imporcie (przywozie) zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy EDCA, w związku z § 5 ust. 1 pkt 7 r.z.p.t.u.
W ocenie Wnioskodawcy, dla skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy EDCA bez znaczenia pozostaje fakt kto dokonuje zgłoszenia do importu towarów, które mają zostać wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. W konsekwencji importowane towary mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku VAT należnego przy imporcie zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy EDCA nawet jeżeli na fakturze dokumentującej nabycie towarów od podmiotu z kraju trzeciego czy dokumentach transportowych jako odbiorca/nabywca/importer będzie widniał podmiot inny, niż konkretna jednostka sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych czy wykonawca kontraktowy, tj. Wnioskodawca. Nie jest zatem istotne kto na fakturze dokumentującej nabycie towarów od podmiotu z kraju trzeciego czy dokumentach transportowych występuje jako ich odbiorca/nabywca/importer.
Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, co prawda jedynym warunkiem formalnym, od którego uzależnione jest zastosowanie zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie na podstawie art. 19 ust. 1 art. Umowy EDCA dla importowanych towarów jest przedstawienie na potrzeby importu prawidłowo wypełnionego formularza 302. Jednak dla zastosowania tego zwolnienia nie jest istotne czy Wnioskodawca jako bezpośredni importer towarów mających być wykorzystanych finalnie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych dla zastosowania zwolnienia z VAT dysponował wypełnionym formularzem 302. Jest on wystawiany wyłącznie przez urzędników Stanów Zjednoczonych wyznaczonych do odpraw celnych i dysponuje nim wykonawca kontraktowy. Formularz ten zawiera informację o numerze umowy najmu.
W ocenie Wnioskodawcy, dla zastosowania zwolnienia z VAT z tytułu importu towarów na terytorium Polski, wystarczającym jest by formularz celny 302 został przedłożony przez wykonawcę kontraktowego posiadającego umowę z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Przepisy nie wskazują wprost, że to podmiot dokonujący bezpośrednio importu winien posiadać i przedłożyć wypełniony formularz 302.
Jak wynika z treści art. 19 ust. Umowy EDCA zwolnienie z VAT przysługuje „pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów”. Brzmienie przepisu nie wyklucza, w ocenie Wnioskodawcy, przyjęcia, że zwolnienie przysługuje wyłącznie w sytuacji, gdy to importer dokonujący przywozu posiada wypełniony formularz 302. W ocenie Wnioskodawcy wystarczającym jest, by wykonawca kontraktowy przedłożył takie zgłoszenie wypełnione przez odpowiednich urzędników Stanów Zjednoczonych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast stosowanie do art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są:
Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Przy tym w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
W myśl art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”:
siły zbrojne USA – oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA w tym informacje oficjalne znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zaś stosownie do art. 2 lit. e i f Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej:
e.„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
f.„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Na podstawie art. 19 ust. 1 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej:
Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z art. 21 ust. 1 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej wynika, że:
Zgodnie z Artykułem XI umowy NATO SOFA, materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie (a) wwożone przez siły zbrojne USA, (b) przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz, w tym dla zaopatrzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, (c) do wykorzystania w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub (d) które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA, otrzymują zezwolenie na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przywóz takich towarów zwolniony jest z należności celnych, opłat wwozowych lub innych opłat. Strony podejmują współpracę, jeśli okaże się to konieczne, w celu zapewnienia, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne wwożone mienie będzie przywożone w uzasadnionych ilościach. Siły zbrojne USA przedstawią Rzeczypospolitej Polskiej stosowne zaświadczenie stwierdzające, że takie materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone przez siły zbrojne USA lub, w przypadku gdy wwożone towary przeznaczone są do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA lub w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA, oraz że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone w imieniu sił zbrojnych USA.
Natomiast na podstawie art. 2 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące procedur celnych z dnia 23 października 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1833) zwanego dalej „Porozumieniem” wynika, że:
Przywóz, wywóz i powrotny wywóz dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który jest wolny od wszelkich opłat, jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 – przywozowo-wywozowej deklaracji celnej zgodnie z wzorem określonym w załączniku A do niniejszego Porozumienia). Przywóz i wywóz poczty sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem wojskowych urzędów pocztowych Stanów Zjednoczonych jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 albo formularza AV-7 zgodnie z wzorem określonym w załączniku B do niniejszego Porozumienia). Informacje dotyczące wyznaczenia urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego do podpisywania formularza 302 są przekazywane punktom kontaktowym Stron, właściwym w zakresie procedur celnych, w ramach niniejszego Porozumienia.
Zgodnie zaś z art. 2 ust. 2 Porozumienia:
Przywóz towarów wykonawców kontraktowych dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych podlega takim samym procedurom jak określone w ustępie 1. Dokumenty celne i przewozowe stwierdzają, że towary są przywożone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych; powinny one odnosić się do numeru umowy, w ramach której towary są przywożone, i być wysłane do oficera zamawiającego Stanów Zjednoczonych lub jego przedstawiciela.
Na mocy art. 2 ust. 3 Porozumienia:
Towary wraz z towarzyszącym wypełnionym formularzem 302 i wszelkimi dodatkowymi dokumentami celnymi wzajemnie uzgodnionymi są niezwłocznie zwalniane przez funkcjonariusza Służby Celnej Rzeczypospolitej Polskiej w lokalnym urzędzie celnym. W przypadku, gdy uzgodnione dokumenty nie zostały przedstawione, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przekazują te dokumenty, o ile jest to możliwe, w terminie jednego dnia roboczego od otrzymania wniosku o ich przedstawienie. Zatrzymane towary zostają zwolnione w ciągu jednego dnia roboczego od przedstawienia uzgodnionych dokumentów. Na żądanie wniesione przez lub na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wyznaczony urzędnik we właściwej Izbie Celnej wspomaga siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przy zwalnianiu towarów. Wykaz wyznaczonych urzędników powinien być dostarczony poprzez odpowiedni podkomitet Wspólnej Komisji.
Natomiast artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 817) stanowi, że:
Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług (…).
Jednocześnie stosownie do § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U z 2020 r. poz. 1983 ), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień:
Zwalnia się od podatku import towarów przez siły zbrojne USA, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej "Umową o wzmocnionej współpracy obronnej", lub na ich rzecz przeznaczonych do ich wyłącznego użytku służbowego lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, zgłaszanych w zaświadczeniu określonym w art. XI ust. 4 Umowy NATO SOFA, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;
W myśl § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień:
Warunkiem zastosowania zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5d i 7-9, jest przedłożenie organowi celnemu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, zaświadczenia określonego w art. XI ust. 4 Umowy NATO SOFA, potwierdzającego, że siły zbrojne USA w rozumieniu Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej będą odbiorcą importowanych towarów.
Art. XI ust. 4 umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 i 258 oraz z 2008 r. poz. 1052) wskazuje, że:
Siły Zbrojne mogą wwozić, bez cła wyposażenie na użytek sił zbrojnych oraz uzasadnione ilości żywności zaopatrzenia i innych towarów do wyłącznego użytku sił zbrojnych i, w przypadku gdy jest to dozwolone przez Państwo przyjmujące, również ich personelowi cywilnemu i członków rodzin. Wwóz na zasadach bezcłowych będzie wymagał przedłożenia organom celnym w odpowiednim przejściu granicznym, obok uzgodnionych dokumentów celnych, zaświadczenia w formie uzgodnionej między Państwem Przyjmującym a państwem wysyłającym, podpisanego przez osobę do tego upoważnioną przez Państwo wysyłające. Pełnomocnictwo osoby upoważnionej do wydawania wyżej wymienionego zaświadczenia oraz wzory podpisów i pieczęci, które będą używane w tym celu, zostaną przesłane organom celnym Państwa Przyjmującego.
Na podstawie zaś § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych z 8 września 2016 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1841):
1. Wyposażenie oraz uzasadnione ilości żywności, zaopatrzenia i innych towarów wprowadzane na obszar celny Unii lub wyprowadzane poza ten obszar na wyłączny użytek:
1) obcych sił zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego i innych państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju,
2) sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- w związku z działaniami podejmowanymi w ramach Traktatu Północnoatlantyckiego lub Partnerstwa dla Pokoju, można zgłosić na formularzu 302, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. W przypadku wprowadzania na obszar celny Unii towarów:
1) o których mowa w ust. 1 albo
2) które mają być przemieszczane lub wykorzystywane w kontekście działań wojskowych z zastosowaniem formularza UE 302, o którym mowa w art. 1 pkt 51 rozporządzenia delegowanego
- odpowiednio do formularza 302 i formularza UE 302 dołącza się zgodę właściwego organu na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaną na podstawie art. 3 albo art. 3a ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz.U. z 2018 r. poz. 2110).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i świadczą m.in. usługi wynajmu hal namiotowych oraz zaplecza socjalno-bytowego. W latach 2021-2023 sprowadziliście Państwo na terytorium UE towary, w celu realizacji zleconych Państwu prac, które służyły do wyłącznego użytku służbowego przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w ramach Kontraktów na terenie UE.
Zawarli Państwo umowę z podmiotem B. INC., w ramach której m.in. wynajmujecie duże hale namiotowe, które są finalnie wykorzystywane przez wojska USA stacjonujące w Polsce i poza terenem Polski. Podmiot (B. INC.) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, tj. podmiotu świadczącego usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Nie posiadacie Państwo zatem bezpośrednio zawartej umowy z Siłami Zbrojnymi USA. Jesteście Państwo podwykonawcą względem generalnego wykonawcy - wykonawcy kontraktowego (B. INC.), działającego na rzecz i w imieniu sił zbrojnych USA stacjonujących na terenie UE (Polska, Niemcy, Rumunia, Grecja, Belgia, Łotwa).
W celu realizacji zawartej umowy dokonujecie Państwo importu do Polski z USA dużych hal namiotowych, których częścią składową są konstrukcje stalowo-aluminiowe. Przez okres najmu będą one wykorzystywane wyłącznie przez siły zbrojne USA. Nie dochodzi tutaj do czynności sprzedaży towarów (namiotów) na rzecz armii USA. Importowane towary po zakończeniu umowy najmu trafią na magazyn Państwa spółki, gdzie pozostają do dnia zakończenia dozoru celnego wynikającego z Rozporządzenia Rady (WE) nr 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r.
Z tytułu importu towarów (namiotów) uiszczaliście Państwo dotychczas należności celno-podatkowe, tj. cło oraz VAT z tytułu importu. Import towarów nie był udokumentowany przy użyciu formularza 302. Importu dokonywaliście Państwo we własnym imieniu, na rzecz realizacji kontraktów zawartych z przedstawicielem kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Na moment importu (przywozu) towarów nie dysponowaliście Państwo wypełnionym formularzem 302.
Posiadacie Państwo świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, potwierdzające fakt, iż towary i/lub usługi są nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz na cele zdefiniowane w umowie między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium RP, a także oświadczenie podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, potwierdzające, iż towary importowane w latach 2021-2023, w ramach przesyłek (lista przesyłek z nr MRN) zostały nabyte i wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej przez Państwa na rzecz sił zbrojnych USA, na potrzeby wykonania prac, o których mowa w zawartych Kontraktach.
Prowadzicie Państwo aktualnie procedurę dołączenia do zgłoszeń celnych Certyfikatów, stanowiących Załącznik III do Rozporządzenia Rady (WE) NR 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. zawieszającego należności celne przywozowe na niektóre rodzaje broni i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 1), która jest konieczna do retrospektywnego odzyskania należności celnych za przesyłki na potrzeby Kontraktów, w ramach prac na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terenie UE. Wnioskowaliście Państwo o korektę zgłoszeń celnych z lat 2021 -2023 w zakresie zawieszenia należności celnych poprzez retrospektywne objęcie towaru procedurą końcowego przeznaczenia oraz o przeksięgowanie zapłaconego cła na konto depozytów do dnia zakończenia dozoru celnego wynikającego z Rozporządzenia Rady (WE) nr 150/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. tj. po upływie trzech lat od dnia dopuszczenia towaru do swobodnego obrotu.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w opisanym stanie faktycznym importowane przez Państwa towary, które zostaną wynajęte na podstawie umowy najmu przez wykonawcę kontraktowego, świadczącego usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT od importu zgodnie z art. 19 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.
Odnosząc się do wątpliwości Państwa Spółki należy zauważyć w pierwszej kolejności, że – jak Państwo wskazujecie – jesteście podwykonawcą względem generalnego wykonawcy B. INC., który jest wykonawcą kontraktowym, tj. podmiotem o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. Nie macie Państwo bezpośrednio zawartej umowy z siłami zbrojnymi USA, ale z ich generalnym wykonawcą. Import z kraju trzeciego (USA) przez Państwa Spółkę hal namiotowych był dokonany „na rzecz” sił zbrojnych USA w celu realizacji zleconych Państwu – przez wykonawcę kontraktowego – prac i przez okres najmu importowane towary będą wykorzystywane wyłącznie przez siły zbrojne USA. Wskazaliście Państwo że po zakończeniu umowy najmu towary trafią na Państwa magazyn do dnia zakończenia dozoru celnego. Nie można zatem stwierdzić, że importowane towary, które po zakończeniu umowy najmu trafią na Państwa magazyn do dnia zakończenia dozoru celnego, będą przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Niezależnie od powyższego, w opisanym stanie faktycznym istotne jest to, że dostawa hal namiotowych nie odbywała się z zastosowaniem zgłoszenia poprzez formularz 302. W tym miejscu należy zauważyć, że formularz 302 jest deklaracją celną eksportowo-importową, dla towarów które są własnością wojsk, stanowiącą załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych z dnia 8 września 2016 r. (t. j. Dz. U z 2021 r. poz. 1841). Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, formularz ten dotyczy m.in. zgłoszeń wyposażenia oraz uzasadnionych ilości żywności, zaopatrzenia i innych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii na wyłączny użytek obcych sił zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego i innych państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, w związku z działaniami podejmowanymi w ramach Traktatu Północnoatlantyckiego lub Partnerstwa dla Pokoju. Natomiast, jak wynika z § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia,w przypadku wprowadzania na obszar celny Unii towarów, o których mowa w ust. 1 albo które mają być przemieszczane lub wykorzystywane w kontekście działań wojskowych z zastosowaniem formularza UE 302, o którym mowa w art. 1 pkt 51 rozporządzenia delegowanego odpowiednio do formularza 302 i formularza UE 302 dołącza się zgodę właściwego organu na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaną na podstawie art. 3 albo art. 3a ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz.U. z 2018 r. poz. 2110).
Jak z powyższego rozporządzenia wynika, formularz 302 jest zgłoszeniem celnym, którego prawidłowość wypełnienia podlega kontroli organów celno-skarbowych. Tylko prawidłowe złożenie deklaracji 302 oraz ewentualne dołączenie innych niezbędnych a wymaganych w tej procedurze dokumentów może skutkować zwolnieniem z podatku VAT z tytułu importu towarów. Ponadto, formularz 302, został literalnie wymieniony w art. 19 ust. 1 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, jako dokument warunkujący zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, co dodatkowo zostało także potwierdzone w Porozumieniu Wykonawczym do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącym procedur celnych.
Posiadane przez Państwa oświadczenie, podpisane przez przedstawiciela sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, potwierdzające, iż towary importowane w latach 2021-2023, w ramach przesyłek (lista przesyłek z nr MRN) zostały nabyte i wprowadzone przez Państwa na obszar celny Unii Europejskiej na rzecz sił zbrojnych USA, nie może w tym przypadku zastąpić formularza 302, o którym mowa w ww. aktach prawnych. Posiadane oświadczenie nie jest zgłoszeniem celnym, dzięki któremu Spółka mogłaby zastosować zwolnienie z podatku VAT z tytułu importu towarów.
Zatem, w sytuacji gdy nie będą Państwo w posiadaniu wypełnionego odpowiednio formularza 302, należy uznać, że opisana w stanie faktycznym transakcja importu hal namiotowych nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT z tytułu importu.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right