Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.187.2024.2.KKA

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 26 kwietnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest rezydentem Polski z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce w podatku dochodowym od osób fizycznych. 15 marca 2022 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Organizacją Narodów Zjednoczonych (dalej jako: ONZ). Umowa została zawarta na okres do wykonania zadania, ale nie później niż do 15 maja 2022. Przedmiotem umowy są usługi doradcze w zakresie … w krajach …. Przelewy wynagrodzenia Wnioskodawca otrzymywał bezpośrednio z ONZ, które również występuje jako strona podpisanej przez Wnioskodawcę umowy.

ONZ dla wykonania kontraktu występuje poprzez (...). (...) jest agendą wykonawczą ONZ działająca formalnie jako agencja (...). Jej zadaniem jest (...).

Działania Wnioskodawcy zawsze były częścią większego programu, który uzyskał finansowanie z ONZ. W przypadku Wnioskodawcy program nazywał się „X” i dotyczył krajów (...).

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy okresu rozliczanego w zeznaniu PIT za rok 2022. Wnioskodawca otrzymał zapłatę w kwietniu i maju 2022 r.

Umowa podpisana z ONZ nosi znamiona umowy zlecenie, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, natomiast uzyskane przychody nie są związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, a umowa zawarta z ONZ nie została zawarta w ramach tej działalności.

Tak jak było określone we wniosku, wynagrodzenie Wnioskodawcy zostało wypłacone bezpośrednio przez ONZ, tj. nadawca płatności określony jest jako „U”.

Wnioskodawca dysponuje jedynie podpisaną umową bezpośrednio z ONZ oraz potwierdzeniami przelewów. W umowie ma określony fundusz (Fund) jako .. oraz centrum (Fund Centre) jako… . Na podstawie tych danych Wnioskodawca może przypuszczać, że wynagrodzenie wypłacone jest bezpośrednio przez ONZ, ale z budżetu (księgowego) (...).

Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca przeprowadzał szkolenie w ramach „X”. Opis programu można znaleźć pod adresem https… (...). Szkolenie Wnioskodawcy, jak i pozyskane kontakty wpłynęły bezpośrednio na eksport produktów ... z krajów takich jak …, gdzie Wnioskodawca został zaproszony. Oczywiście cały program X to szereg wielu operacji, spotkań, a wykład Wnioskodawcy był jednym z wielu. Z pewnością, Wnioskodawca nie może powiedzieć, że osobiście zrealizował cały program ONZ. Innymi słowy, ONZ/(...) zleciło Wnioskodawcy realizację określonych czynności w ramach programu X.

Realizowany był program poprawy dostępu do rynku ... „X” (opisany wyżej).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z ONZ dotyczące realizacji szkolenia w ramach większego programu X dla części krajów …. w ramach funduszu (…) korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

-dochody pochodzą od organizacji międzynarodowych ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji (program uchwalony przez ONZ);

-nie występują pośredniczące w przekazaniu wynagrodzeń podmioty;

-Wnioskodawca bezpośrednio realizuję cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;

-Wnioskodawca nie jest zleceniobiorcą innego podatnika osiągającego z tego tytułu dochody, które mogłyby podlegać opodatkowaniu lub zwolnieniu, a Jego dochody bezpośrednio pochodzą z ONZ.

Nie można zgodzić się z tezą, iż uzyskane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie stanowi odrębny etap od przyznania środków na realizację programu. Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy PIT w ogóle nie pozwala na takie rozróżnienie dochodów, a wyłącznie precyzuje podmiotowość płatników wynagrodzeń oraz wyłączenie ze zwolnienia z opodatkowania. Dopiero jeśli Wnioskodawca - jako bezpośrednio realizujący program „podatnik” (tak też Wnioskodawca rozumie zawarcie słowa „podatnik” w lit. b powyższego przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych) zawarłby umowę z kolejną osobą fizyczną, to ona z powyższego zwolnienia nie mogłaby skorzystać. Trudno bowiem uznać odmienną sytuację, w której np. ONZ tworzy agencje operacyjne (jak I…) będące same w sobie osobami fizycznymi lub podejmuje decyzje na najwyższym szczeblu o powierzeniu osobie fizycznej realizacji uchwalonego przez siebie celu.

Co więcej, warto podkreślić, iż to Wnioskodawca jest tzw. bezpośrednim beneficjentem przekazanych środków, bowiem otrzymuje przelewy, gdzie podmiotem wpłacającym jest ONZ będący stroną podpisanej umowy.

W przekonaniu Wnioskodawcy, „jednostronna deklaracja”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy PIT stanowi element podpisanej umowy. ONZ deklaruje wypłacenie środków pod warunkiem wykonania wprost określonych świadczeń.

Wnioskodawca zna treść wspomnianego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest świadomy konieczności zaistnienia łącznie obu przesłanek. Wnioskodawca stwierdził jednak, iż w Jego ocenie spełniony jest zarówno warunek określony w pkt. 46 lit. a jak i w pkt 46 lit. b, gdyż:

-środki pochodzą z organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie umowy,

-Wnioskodawca jako podatnik bezpośrednio realizował cel programu X rozwijający eksport z tych krajów.

Wnioskodawca wskazał też, że w Jego przekonaniu traktowanie (...) jako bezpośredniego wykonawcę, a Wnioskodawcę jako „osobę fizyczną, której podatnik zleca wykonanie określonych czynności” nie ma sensu, gdyż, ani (...), ani żadna agencja nigdy nie będzie „podatnikiem” w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca rozumie ten przepis, a w zasadzie wyłączenie ze zwolnienia w taki sposób, że nie jest objęte zwolnieniem wynagrodzenie osoby, której Wnioskodawca zleciłby jakieś czynności, np. technik podłączający projektor, osobisty tłumacz, taksówkarz i tragarz etc.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem, dochody podatnika korzystają z ww. zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

-dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

-podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego w lit. a przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z opisu sprawy wynika, że przelewy wynagrodzenia otrzymywał Pan bezpośrednio z ONZ, które również występuje jako strona podpisanej przez Pana umowy. Wynagrodzenie wypłacone jest bezpośrednio przez ONZ, ale z budżetu (księgowego) (...). Wynagrodzenie pochodzić będzie tym samym ze środków przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji organizacji międzynarodowej.

Stąd stwierdzam, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym zwracam uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu, decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie podpisanej umowy przeprowadzał Pan szkolenie w ramach „X”. ONZ/… zleciło Panu realizację określonych czynności w ramach tego programu.

Zatem, w Pana sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – w przypadku zawarcia przez Pana umowy na świadczenie usług w powyższym zakresie i otrzymaniu wynagrodzenia zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym dochód otrzymany w ramach powyższej umowy będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.

W konsekwencji, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00