Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.140.2024.1.MR1
Ustalenie zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu przeznaczonego na pokrycie straty na działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- dochód z lat ubiegłych, uwolniony w latach ubiegłych od podatku, a przeznaczony na pokrycie straty na działalności gospodarczej za 2023 r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe;
- dochód ten podlega opodatkowaniu do 20 dnia miesiąca po miesiącu podjęcia uchwały o pokryciu straty na działalności gospodarczej, to jest do 20 dnia miesiąca po podjęciu uchwały przez Radę Fundacji A. o przeznaczeniu tego dochodu na pokrycie straty na działalności gospodarczej – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia zwolnienia przedmiotowego.
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej A. lub Fundacja A.) prowadzi działalność na podstawie:
1) ustawy (…)
2) ustawy (…)
3) ZARZĄDZENIA Nr (…).
Zgodnie z art. 4 ustawy o (…) , celem A. jest (…) w szczególności są:
1)(…),
2)(…),
3)(…),
4)(…),
5)(…)
Zgodnie z art. 11 ustawy o (…), A. może prowadzić i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zadań określonych w art. 4 ustawy o (…) oraz zgodnie z § 21 statutu A. może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
(...)
Zgodnie ze statutem działalność gospodarcza A. powinna zapewnić pełny zwrot poniesionych nakładów, a dochód z niej przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej.
A. wypracowane dochody (w tym z działalności gospodarczej) przeznacza na działalność statutową A. zgodną z działalnością określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, który stanowi że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c (A. nie jest jednostką wymienioną w art. 17 ust. 1c), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Cele te są zbieżne z celami statutowymi A..
Zasadą statutową w A., jest, że dochód podatkowy jest wykorzystywany (wydatkowany) na cele statutowe, preferowane przez ustawodawcę w wyżej wymienionych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W myśl postanowień art. 17, ust. 1b ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone art. 17 ust. 1 ustawy, ma zastosowanie, jeżeli dochód ten jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Zgodnie z postanowieniami art. 25, ust. 4 ustawy o pdop, jeżeli A. uprzednio deklaruje, że przeznaczy dochód na cele określone w wyżej wymienionych przepisach i dochód ten wydatkowuje na inne cele to podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokona takiego wydatku.
Zgodnie z art. 25, ust. 4 ustawy, przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy.
Dotychczas działalność gospodarcza przynosiła zyski, które uchwałą Rady Fundacji A. przeznaczano na zwiększanie funduszu statutowego lub/i pokrywanie strat powstałych na działalności statutowej. W roku 2023 Fundacja osiągnie na działalności gospodarczej stratę. A. planuje pokryć stratę z wcześniej tworzonego funduszu statutowego. Fundusz statutowy był tworzony na podstawie uchwał Rady Fundacji A. podejmowanych w dniu zatwierdzania i rozliczania wyniku finansowego. Fundusz statutowy A. był w latach ubiegłych tworzony z zysków zawierających dochody wolne od podatku w związku z tym, że był deklarowany na cele statutowe uprawniające do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. W związku z poniesieniem straty na działalności gospodarczej oraz brakiem innych źródeł do jej pokrycia, A. planuje pokrycie straty na działalności gospodarczej z dochodów wcześniej uwolnionych od podatku.
W związku z powyższym w momencie zmiany przeznaczenia dochodu wyrażonego w uchwale Rady Fundacji A. powstanie dochód do opodatkowania w równowartości straty na działalności gospodarczej pokrywanej z dochodów wcześniej uwolnionych od podatku.
Pytania
1)Czy dochód z lat ubiegłych, uwolniony w latach ubiegłych od podatku, a przeznaczony na pokrycie straty na działalności gospodarczej za 2023 r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ?
2)Jeśli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca to czy dochód ten podlega opodatkowaniu do 20 dnia miesiąca po miesiącu podjęcia uchwały o pokryciu straty na działalności gospodarczej, to jest do 20 dnia miesiąca po podjęciu uchwały przez Radę Fundacji A. o przeznaczeniu tego dochodu na pokrycie straty na działalności gospodarczej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem A. w opisanej sytuacji znajduje zastosowanie art. 25 ust. 4 ustawy w brzmieniu: Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.
Ad pyt. 1
Zdaniem A., w związku z przeznaczeniem części dochodu z lat ubiegłych na prowadzenie (wsparcie) działalności gospodarczej (pokrycie straty w działalności gospodarczej) powstaje, w stosunku do tej części, obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ uprzednio zadeklarowano ów dochód jako wolny od podatku z przeznaczeniem na działalność statutową a planowana jest zmiana przeznaczenia tego dochodu na pokrycie strat w działalności gospodarczej.
Ad pyt. 2
W związku z tym, że decyzja i faktyczne przeznaczenie części dochodu na rzecz działalności gospodarczej będą miały miejsce w dniu podjęcia uchwały przez Radę Fundacji A. o zmianie przeznaczenia dochodu wolnego od podatku na pokrycie strat w działalności gospodarczej a zatem nie na cele statutowe to A. powinien bez wezwania wpłacić podatek do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie podjęta uchwała Rady Fundacji o zmianie przeznaczenia tego dochodu. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Zarząd Fundacji A. uprzejmie prosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego powyżej stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Działalność fundacji można podzielić na:
- działalność statutową (niegospodarczą) oraz
- działalność gospodarczą.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:
- działalność pomocowa,
- działalność naukowa,
- działalność szkoleniowa, wydawnicza,
- organizowanie i finansowanie,
- realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
- majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.
Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.
Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że :
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji podlegają Państwo ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1.Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2.Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Z treści art. 17 ust. 1a ww. ustawy wynika, że:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a -17k;
2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei art. 17 ust. 1b tej ustawy stanowi, że:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
1.celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
2.uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
3.podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.
Podkreślenia wymaga, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a) ważny jest bowiem cel, na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie i wydatkowanie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.
Ponadto, użycie przez ustawodawcę sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z art. 4 ustawy o (…) , celem A. jest (…) w szczególności są:
1)(…),
2)(…),
3)(…),
4)(…),
5)(…).
Zgodnie z art. 11 ustawy o (…), A. może prowadzić i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zadań określonych w art. 4 ustawy o (…) oraz zgodnie z § 21 statutu A. może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1)działalności wydawniczej i poligraficznej,
2)świadczenia usług informatycznych,
3)obrotu prawami autorskimi i wydawniczymi,
4)handlu własnymi produktami.
A. wypracowane dochody (w tym z działalności gospodarczej) przeznacza na działalność statutową A. zgodną z działalnością określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Cele te są zbieżne z celami statutowymi A.
Dotychczas działalność gospodarcza przynosiła zyski, które uchwałą Rady Fundacji A. przeznaczano na zwiększanie funduszu statutowego lub/i pokrywanie strat powstałych na działalności statutowej. W roku 2023 Fundacja osiągnie na działalności gospodarczej stratę. A. planuje pokryć stratę z wcześniej tworzonego funduszu statutowego. Fundusz statutowy był tworzony na podstawie uchwał Rady Fundacji A. podejmowanych w dniu zatwierdzania i rozliczania wyniku finansowego. Fundusz statutowy A. był w latach ubiegłych tworzony z zysków zawierających dochody wolne od podatku w związku z tym, że był deklarowany na cele statutowe uprawniające do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z poniesieniem straty na działalności gospodarczej oraz brakiem innych źródeł do jej pokrycia, A. planuje pokrycie straty na działalności gospodarczej z dochodów wcześniej uwolnionych od podatku.
W związku z powyższym w momencie zmiany przeznaczenia dochodu wyrażonego w uchwale Rady Fundacji A. powstanie dochód do opodatkowania w równowartości straty na działalności gospodarczej pokrywanej z dochodów wcześniej uwolnionych od podatku.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia czy dochód z lat ubiegłych, uwolniony w latach ubiegłych od podatku, a przeznaczony na pokrycie straty na działalności gospodarczej za 2023 r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, raz jeszcze należy podkreślić, że ustawodawca w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwalnia z opodatkowania wszelkie dochody podatników realizujących określone w przepisie cele statutowe. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodu przeznaczonego na realizację wymienionych w ustawie celów. W przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na realizację innych celów niż cele statutowe zgodne z ww. przepisem, czy na działalność gospodarczą podatnika, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Zatem, dochód, który nie został wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do prowadzonej działalności statutowej, w ramach której może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane będą na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych podatnika, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, niestanowiących jednakże działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.
Jak wskazano w opisie sprawy A. planuje przeznaczyć części dochodu z lat ubiegłych na prowadzenie (wsparcie) działalności gospodarczej (pokrycie straty w działalności gospodarczej) tj. planuje zmienić przeznaczenie uprzednio zadeklarowanego dochodu jako wolnego od podatku z przeznaczeniem na działalność statutową, na pokrycie strat w działalności gospodarczej.
Wobec powyższego Państwa stanowisko zgodnie, z którym w związku z przeznaczeniem części dochodu z lat ubiegłych na prowadzenie (wsparcie) działalności gospodarczej (pokrycie straty w działalności gospodarczej) powstaje, w stosunku do tej części, obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ uprzednio zadeklarowano ów dochód jako wolny od podatku z przeznaczeniem na działalność statutową a planowana jest zmiana przeznaczenia tego dochodu na pokrycie strat w działalności gospodarczej, jest prawidłowe.
Przechodząc do kwestii dotyczącej ustalenia czy dochód ten podlega opodatkowaniu do 20 dnia miesiąca po miesiącu podjęcia uchwały o pokryciu straty na działalności gospodarczej, to jest do 20 dnia miesiąca po podjęciu uchwały przez Radę Fundacji A. o przeznaczeniu tego dochodu na pokrycie straty na działalności gospodarczej, należy mieć na względzie treść przepisu art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Stosownie do cytowanego wyżej art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania (z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h – w brzmieniu przepisu obowiązującym do 31 grudnia 2022r.), stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu enumeratywnie wymienionych w nim wartości. Opodatkowaniu nie podlega zatem dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W przypadku natomiast wydatkowania tego dochodu na inne cele niż określone w tym przepisie, będzie on opodatkowany podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Jednocześnie, zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o CIT:
Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.
Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT:
Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Zauważyć należy, że przywołany przepis art. 25 ust. 4 ustawy o CIT nakazuje zapłacić podatek (nie zaliczkę na podatek) i obowiązuje w trakcie trwania roku podatkowego.
Wątpliwości Państwa w zakresie pytania nr 2 budzi kwestia ustalenia czy dochód, będący przedmiotem pytania nr 1, podlega opodatkowaniu do 20 dnia miesiąca po miesiącu podjęcia uchwały o pokryciu straty na działalności gospodarczej, to jest do 20 dnia miesiąca po podjęciu uchwały przez Radę Fundacji A. o przeznaczeniu tego dochodu na pokrycie straty na działalności gospodarczej.
Zatem dochód, który nie został wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu. W sytuacji wydatkowania (przeznaczonego na cele statutowe zgodne z dyspozycją przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) dochodu na cele inne niż przewidziane w statucie lub inne niż przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, obowiązek podatkowy powstanie w momencie podjęcia uchwały o zmianie przeznaczenia dochodu lub wydatkowania go niezgodnie z przeznaczeniem, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi lub które wystąpi jako pierwsze.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym w związku z tym, że decyzja i faktyczne przeznaczenie części dochodu na rzecz działalności gospodarczej będą miały miejsce w dniu podjęcia uchwały przez Radę Fundacji A. o zmianie przeznaczenia dochodu wolnego od podatku na pokrycie strat w działalności gospodarczej a zatem nie na cele statutowe to A. powinien bez wezwania wpłacić podatek do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie podjęta uchwała Rady Fundacji o zmianie przeznaczenia tego dochodu, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right