Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.176.2024.1.AW
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: (...). Pismem z 7 maja 2024 r. (data wpływu 7 maja 2024 r.) wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie pytania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 7 maja 2024 r.)
Powiat (...) zakończył realizację projektu pn.: (...) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt polegał na wyposażeniu szkół powiatu (...) prowadzących kształcenie zawodowe w pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć z zakresu informatyki, leśnictwa, gastronomi, mechanizacji i agrotroniki.
W ramach projektu zakupiono:
1.WYPOSAŻENIE PRACOWNI INFORMATYCZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z BIBLIOTEKĄ PEDAGOGICZNĄ W (...):
-(...).
2.WYPOSAŻENIE PRACOWNI DIAGNOSTYKI, NAPRAWY I MODERNIZACJI KOMPUTERÓW ORAZ SIECI KOMPUTEROWYCH:
- (...).
3.WYPOSAŻENIE PRACOWNI ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH OBRÓBKI DREWNA:
- (...).
4.WYPOSAŻENIE PRACOWNI INFORMATYKI LEŚNEJ:
- (...).
5.WYPOSAŻENIE PRACOWNI ŻYWIENIA I GASTRONOMII:
- (...).
6.WYPOSAŻENIE PRACOWNI MECHANIZACJI ROLNICTWA I AGROTRONIKI:
- (...).
Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (wśród których jest (…) – Realizator projektu oraz szkoły objęte projektem), podlegającymi centralizacji rozliczeń podatku VAT.
W zrealizowanym projekcie faktury wystawiane były w następujący sposób:
Nabywca: Powiat (...);
Odbiorca: (...) (Realizator Projektu).
Na fakturze nie występowały szkoły objęte projektem, do których zakupiony sprzęt został przekazany na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Szkoły te stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zakupione w ramach projektu pomoce i sprzęt wykorzystywane są do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wyłącznie do celów edukacyjnych, tj. nie będą wykorzystywane do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (VAT), Powiat zastosował 0% stawkę VAT na zakup sprzętu komputerowego: Zestaw komputerowy (monitor i jednostka centralna), Switch, Router bezprzewodowy, Drukarka 3D, Skaner 3D (Indywidualna interpretacja KIS nr (...)), pozostały sprzęt został objęty 23% stawką VAT.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 maja 2024 r.)
Czy w odniesieniu do zakupionego w ramach projektu pn.: (...) sprzętu Powiat ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie zakupionego sprzętu poza sprzętem komputerowym, tj. Zestaw komputerowy (monitor i jednostka centralna), Switch, Router bezprzewodowy, Drukarka 3D, Skaner 3D?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 7 maja 2024 r.)
W Państwa ocenie, Powiatowi nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku projektu pn.: (...) w zakresie zakupionego sprzętu, poza sprzętem komputerowym: Zestaw komputerowy (monitor i jednostka centralna), Switch, Router bezprzewodowy, Drukarka 3D, Skaner 3D. Powiat nie może odzyskać podatku VAT w zrealizowanym projekcie.
Wynika to z faktu, że wydatki poniesione w ramach opisanego we wniosku zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu, jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.) wynika, że:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań własnych powiatu został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na sprzęt i pomoce dydaktyczne (z wyjątkiem: Zestawu komputerowego, Switch, Routera bezprzewodowego, Drukarki 3D, Skaner 3D, do którego przy sprzedaży zastosowano 0% stawkę podatku) w związku z realizacją projektu pn.: (...).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupione w ramach projektu pomoce i sprzęt wykorzystywane są do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wyłącznie do celów edukacyjnych, tj. nie będą wykorzystywane do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami wyszczególnionymi w przedstawionym przez Państwo opisie sprawy – z wyjątkiem sprzętu komputerowego, wskazanego we wniosku, tj.: Zestawu komputerowego, Switch, Routera bezprzewodowego, Drukarki 3D, Skanera 3D) – ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu.
W konsekwencji, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług objętych stawką 23% podatku VAT na potrzeby realizacji Projektu pn.: (...).
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. Dotyczy to w szczególności informacji zawartej w opisie sprawy, że: „zakupione w ramach projektu pomoce i sprzęt wykorzystywane są do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wyłącznie do celów edukacyjnych, tj. nie będą wykorzystywane do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zwracam uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right