Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.183.2024.2.DJD

Możliwość opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenie stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa w interesach - PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia stawki ryczałtu ewidencjonowanego. Uzupełnił go Pan 16 kwietnia 2024 r. (data wpływu 16 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym, podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej jako: „ustawa o PIT”). Obecnie zatrudniony jest Pan na podstawie umowy o pracę, zawartej w 2016 r. Pracodawcą Pana jest Firma Handlowa X...

W ramach umowy o pracę wykonuje Pan obowiązki koordynatora ds. technicznych. Zamierza Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą, dla której jako formę opodatkowania wybierze ryczałt ewidencjonowany, na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychód osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) zwaną dalej „ustawą”.

Zamierza Pan w ramach prowadzonej przez siebie w przyszłości działalności gospodarczej zawrzeć umowę cywilnoprawną pomiędzy dwoma przedsiębiorcami (potocznie zwaną jako umowa B2B). Jedynym Pana kontrahentem będzie Firma Handlowa X. W ramach przyszłej umowy B2B będzie Pan świadczył usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, polegające na świadczeniu usług takich jak:

·pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małychi średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami,

·pośrednictwo w zakupie lub sprzedaży patentów,

·działalność związaną z wyceną, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (antyki, biżuteria itp.),

·kontrola dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

·działalność związaną z prognozowaniem pogody,

·doradztwo w zakresie bezpieczeństwa,

·działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

·doradztwo w sprawach środowiska naturalnego,

·pozostałe doradztwo techniczne,

·doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

·działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów,

·działalność agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów, itp.

Nie korzysta Pan na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Nie jest, ani nie będzie Pan podatnikiem podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiemn a działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków lub samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka. W przypadku chęci rozliczania się w ramach ryczałtu wybierze Pan tę formę opodatkowania zgodnie z przepisami oraz w terminie wyznaczonym w przepisach ustawy o ryczałcie.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w 2024 r., względnie w 2025 r., a planowanym przedmiotem działalności będą usługi pośrednictwa w interesach, zatem pełen zakres tej działalności będzie obejmował:

·pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami,

·pośrednictwo w zakupie lub sprzedaży patentów,

·działalność związaną z wyceną, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (antyki, biżuteria, itp.),

·kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

·działalność związaną z prognozowaniem pogody,

·doradztwo w zakresie bezpieczeństwa,

·działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

·doradztwo w sprawach środowiska naturalnego,

·pozostałe doradztwo techniczne,

·doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

·działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów,

·działalność agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów, itp.

Nie wyklucza Pan jednak ewentualnych modyfikacji przedmiotu działalności, przy czym może to nastąpić z przyczyn biznesowych, które obecnie nie są Panu znane, wobec czego aktualnie ww. zakres usług można uznać za kompletny. Prowadzona przez Pana działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stosownie do art.6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rejestrze CEiDG jako przeważającą działalność gospodarczą przypisze Pan kod PKD 74.90.Z, którego podklasa obejmuje: pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami.

W art.4 ust. 1 pkt 1 ustawy została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że prowadzona w przyszłości przez Pana działalność będzie pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody będą mogły zostać objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ spełniają kryteria działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. te dotyczące limitu przychodów.

Usługi, które będą stanowiły przedmiot planowanej działalności objęte wnioskiem mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

W tym miejscu przywołuje Pan przykładowo interpretację indywidualną prawa podatkowego z 15 grudnia 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, gdzie Organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu (polegające m.in. na: kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, weryfikacji ofert na rynku usług danej branży) mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0.

Powyższe potwierdza także interpretacja indywidualna z 25 stycznia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.IS.

Przywołuje Pan stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w sprawie o sygn. akt I FSK 848/19, w wyroku z 8 grudnia 2020 r. NSA stwierdził, że wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i z tego tytułu podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez organ interpretacyjny w kontekście stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji.

Na takie rozumienie problemu wskazuje bogate orzecznictwo NSA, jak choćby to wynikające z wyroków:

·z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16,

·z 27 lutego 2019 r. sygn. akt I GSK 10/17, oraz

·z 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20.

Ciekawym potwierdzeniem Pana stanowiska jest orzeczenie NSA z 7 lipca 2011 r. sygn. akt I FSK 1114/10, którego fragment warto przytoczyć wprost:

W związku z powyższym należy podkreślić, że w przedmiotowym wniosku podatnik wystąpił o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie stawki opodatkowania świadczonej przez siebie usługi. Jednocześnie strona szczegółowo opisała jaką usługę świadczy. [...]

Uwzględniając powyższe uwagi należy zgodzić się ze stanowiskiem Sądu I instancji, że wskazanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla danej usługi nie jest elementem stanu faktycznego, wymaganym we wniosku o udzielenie interpretacji [...].

Podatnik bowiem szczegółowo i wyczerpująco opisał jaką usługę świadczy, na czym ona polega i czym się ona charakteryzuje. Wyraził również swoją ocenę prawną, [...] w sposób pośredni podatnik wskazał symbol PKWiU, który w jego ocenie jest przypisany tej usłudze. W konsekwencji obowiązkiem organu podatkowego było wydanie interpretacji podatkowej, zawierającej ocenę prawną tego stanowiska.

Wreszcie należy podkreślić, że domaganie się [...] uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie symbolu klasyfikacji statystycznej jest sprzeczne z funkcją gwarancyjną instytucji interpretacji podatkowej. W istocie bowiem w sytuacji, gdyby podatnik we wniosku o udzielenie interpretacji miał obowiązek wskazania symbolu PKWiU danej usługi, rolą organu udzielającego interpretację byłoby jedynie odczytanie treści [...]. Nie chroniłoby to wystarczająco interesów podatnika, albowiem organ podatkowy w późniejszym okresie, na przykład w toku wszczętego po pewnym czasie postępowania podatkowego, mógłby zarzucić podatnikowi błędne zaklasyfikowanie tej usługi. [...]

Tytułem podsumowania w zakresie tej części wezwania należy przypomnieć, że organ interpretacyjny ma obowiązek stosować w wykładni prawa m.in. orzecznictwo sądów (art. 14a, 14da, 14e Ordynacji podatkowej).

W ramach działalności gospodarczej będzie Pan wykonywał niżej wskazane czynności:

·pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami,

·pośrednictwo w zakupie lub sprzedaży patentów,

·działalność związaną z wyceną, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (antyki, biżuteria, itp.),

·kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

·działalność związaną z prognozowaniem pogody,

·doradztwo w zakresie bezpieczeństwa,

·działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

·doradztwo w sprawach środowiska naturalnego,

·pozostałe doradztwo techniczne,

·doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

·działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów,

·działalność agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów, itp.

Wyżej wskazane czynności polegają na świadczeniu usług zgodnie z umową oraz dotyczą operacyjnej działalności kontrahenta, a ich efektem jest umożliwienie kontrahentowi zorganizowania obszaru operacyjnego prowadzonej działalności w prawidłowy sposób. W Pana ocenie, wszystkie opisane powyżej czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W ramach umowy o pracę na stanowisku koordynatora ds. technicznych wykonuje Pan czynności takie jak:

·nadzór nad pracą podległego personelu w zakresie spraw technicznych oraz nad służbami utrzymania ruchu,

·opracowywanie planów rozwoju technicznego firmy,

·koordynacja działań poszczególnych komórek organizacyjnych firmy,

·prowadzenie zestawień usterek i awarii oraz koordynacja ich usuwania,

·weryfikacja zleceń naprawczych i podobnych oraz nadzór nad ich realizacją,

·przegotowanie i nadzór nad planami przeglądów urządzeń,

·archiwizacja dokumentacji powykonawczej i przeglądowej,

·koordynacja realizacji umów z firmami serwisowymi,

·opracowywanie i okresowy przegląd norm i procedur dotyczących urządzeń technicznych.

Wyżej wskazane czynności polegają zatem na szeroko pojętej koordynacji prac technicznych i dotyczą technicznego obszaru działalności pracodawcy. Ich efektem jest zapewnienie pracodawcy prawidłowej realizacji działań o charakterze technicznym.

Usługi, które będzie Pan świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz podmiotu, z którym ma zamiar współpracować nie będą odpowiadały czynnościom, które wykonuje Pan dla tego podmiotu na podstawie umowy o pracę na stanowisku koordynatora ds. technicznych, przy czym kompletny opis zakresu usług wykonywanych na podstawie planowanego stosunku w ramach działalności gospodarczej oraz stosunku pracy zawarto w wyjaśnieniach powyżej.

Usługi, które będzie Pan świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych oraz nie będą usługami związanymi z zarządzaniem. Nie będzie Pan uczestniczył w określaniu strategii i polityki działania klienta, jak również jego struktury organizacyjnej, nie będzie także doradzał w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, ani nie będzie uczestniczył w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. Nie będzie Pan także zarządzał projektami w imieniu klienta, w tym poprzez ich koordynowanie, przygotowywanie, uruchamianie, czy zakończenie.

Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy oraz będzie na jej postawie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (o ile takie różne stawki wystąpią).

Pana pytania

1.Czy działalność gospodarcza, którą zamierza Pan rozpocząć może być opodatkowana w formie uproszczonej - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy dla usług, które zamierza Pan świadczyć w ramach planowanej działalności gospodarczej właściwą stawką opodatkowania będzie stawka 8,5% od uzyskanych przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Działalność, którą zamierza Pan wykonywać w przyszłości może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a usługi, które będzie Pan w przyszłości świadczył znajdują się w katalogu wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy i będą mogły zostać opodatkowane stawką ryczałtu wynoszącą 8,5% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:

a)reprodukcji komputerowych nośnikówreprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),

b)pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),

c)pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

d)magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich iprzybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),

e)licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f)związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),

g)(uchylona),

h)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

i)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych wzakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

j)finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone wramach wolnych zawodów,

k)związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

l)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

m)firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

n)(uchylona)

o)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

p)(uchylona)

q)fotograficznych (PKWiU 74.2),

r)tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone wramach wolnych zawodów,

s)związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

t)przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),

u)detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych iprzeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v)obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych zorganizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

w)(uchylona)

x)w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone wramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19),

y)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

z)związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług:

a)w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86), 

b)architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

c)w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), wzakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych zzarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:

a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym,

c)świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),

d)świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),

e)wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),

f)wynajmu i dzierżawy: samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0), pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1), środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0), środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0), pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0), kontenerów (PKWiU 77.39.12.0), motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0), własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),

g)świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów izapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),

d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),

e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%:

a)przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

b)prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

c)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów:

a)z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

b)z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

c)ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

d)z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,

e)o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym,

f)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych wpozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany zdziałalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

  • środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,
  • składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

g)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 2% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 10 oraz 10a ustawy, stawka ryczałtu wynosi 10% w przypadku zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

2)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,

3)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

4)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Przy czym, pod pewnymi warunkami możliwe jest zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla przedmiotowej sprawy zasadnicze znaczenie ma sposób ustalenia stawki ryczałtu w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, zgodnie z którym ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak zostało przytoczone powyżej, punkty 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy, w sposób zamknięty ustalają opodatkowanie poszczególnymi stawkami ryczałtu, natomiast jeżeli podatnik prowadzi działalność usługową nieobjętą żadnym z punktów 1-4 oraz 6-8, zastosowanie znajdzie stawka 8,5%.

Stosownie do art.6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 w związku z art.10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2022 poz. 2647 ze zm. - dalej jako: „ustawa o PIT”).

W rejestrze CEiDG jako przeważającą działalność gospodarczą przypisze Pan kod PKD 74.90.Z, którego podklasa obejmuje: pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami.

Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisane zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że prowadzona w przyszłości przez Pana działalność będzie pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody będą mogły zostać objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ spełniają kryteria działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wobec faktu, że zamierza Pan zakończyć stosunek pracy, wykonywany na podstawie obecnie zawartej umowy o pracę oraz świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy podkreślić należy, że Pana zdaniem, zakres czynności wykonywanych w ramach obecnego stosunku pracy będzie znacząco różnił się od zakresu czynności świadczonych w ramach planowanej działalności gospodarczej. W ramach obecnego stosunku służbowego jest Pan koordynatorem ds. technicznych, a Pana zadania polegają przede wszystkim na wsparciu pracodawcy w opracowywaniu planów rozwoju technicznego firmy oraz instalacji, obsługi i konserwacji sprzętu technicznego. W przyszłości jedynym Pana kontrahentem będzie obecny pracodawca, jednakże zakres usług świadczonych w ramach relacji B2B będzie różnił się od obecnego stosunku pracy. Zakres obowiązków w ramach umowy B2B będzie polegał przede wszystkim na stałym pośredniczeniu w stworzeniu sposobności do zawierania umów sprzedaży z Klientami, w szczególności poprzez wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów oraz uczestniczenie w negocjacji warunków umowy sprzedaży pomiędzy kontrahentem (Firmą ....) a Klientami.

Z ostrożności procesowej wskazuje Pan, że przedstawione powyżej uzasadnienie znajduje pełną aprobatę w ukształtowanej linii interpretacyjnej, gdzie wskazać można przykładowo na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.312.2023.2.KS, w której organ wskazał, że niżej wymienione czynności:

·organizowanie sprzedaży poprzez kontakt z klientami zleceniodawcy aktywnymi oraz nieaktywnymi), przesyłanie oferty;

·negocjowanie warunków współpracy z nowymi i dotychczasowymi klientami;

·przygotowywanie zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych zleceniodawcy;

·odpowiadanie na pytania klientów zleceniodawcy (telefonicznie lub mailowo);

·weryfikacja dokumentów niezbędnych do realizacji sprzedaży;

·generowanie listów przewozowych do wysyłek zamówień;

·weryfikacja dokumentacji przetargowych i przygotowywanie kosztorysów ofertowych wg wytycznych zleceniodawcy (oferta następnie akceptowana, podpisywana i wysyłana przez zleceniodawcę),

mogą zostać zakwalifikowane jako kompleksowa usługa pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami) i PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego – usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową) oraz zostać opodatkowane stawką 8,5%.

Kolejną interpretacją potwierdzającą Pana stanowisko jest interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w której Organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

·kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

·wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

·utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

·weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny. W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Takie stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

Reasumując przychody z przyszłej działalności prowadzonej przez Pana powinny być objęte 8,5% stawką ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) uchylona,

e) uchylona,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednegolub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. 

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że od 2016 r. jest zatrudniony jest Pan na podstawie umowy o pracę, w ramach której wykonuje Pan obowiązki koordynatora ds. technicznych. Ponadto, zamierza Pan zakończyć stosunek pracy, wykonywany na podstawie obecnie zawartej umowy o pracę oraz świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy, w tym celu planuje Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem będą usługi pośrednictwa w interesach objęte kodem PKD 74.90.Z. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pan zawrzeć umowę cywilnoprawną z kontrahentem - obecnym pracodawcą - dla którego będzie Pan świadczył usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm. Wykonywane w przyszłości czynności dotyczyć będą operacyjnej działalności kontrahenta, a ich efektem będzie umożliwienie kontrahentowi zorganizowania obszaru operacyjnego prowadzonej działalności w prawidłowy sposób. Czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej będą mieściły się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wskazał Pan, że zakres czynności wykonywanych w ramach obecnego stosunku pracy będzie znacząco różnił się od zakresu czynności świadczonych w ramach planowanej działalności gospodarczej. W ramach obecnego stosunku służbowego jest Pan koordynatorem ds. technicznych, a Pana zadania polegają przede wszystkim na wsparciu pracodawcy w opracowywaniu planów rozwoju technicznego firmy oraz instalacji, obsługi i konserwacji sprzętu technicznego. Natomiast zakres obowiązków w ramach działalności gospodarczej (umowy B2B) będzie polegał przede wszystkim na stałym pośredniczeniu w stworzeniu sposobności do zawierania umów sprzedaży z klientami, w szczególności poprzez wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów oraz uczestniczenie w negocjacji warunków umowy sprzedaży pomiędzy kontrahentem a klientami. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.Nie korzysta Pan na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie jest, ani nie będzie Pan podatnikiem podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem a działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków lub samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka. W przypadku chęci rozliczania się w ramach ryczałtu wybierze Pan tę formę opodatkowania zgodnie z przepisami oraz w terminie wyznaczonym w przepisach ustawy o ryczałcie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro wykonywane w przyszłości przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej czynności opisane we wniosku nie będą tożsame z czynnościami, które wykonuje Pan obecnie na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę, to nie będą zachodziły okoliczności określone w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ograniczające prawo do opodatkowania przez Pana przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym po spełnieniu pozostałych warunków opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkować w formie uproszczonej - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile okoliczności opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Odnosząc się do kwestii określenia właściwej stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług, wskazuję że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak Pan wskazał usługi, które będą stanowiły przedmiot planowanej przez Pana działalności gospodarczej, objęte wnioskiem, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Usługi te nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych oraz nie będą usługami związanymi z zarządzaniem. Nie będzie Pan uczestniczył w określaniu strategii i polityki działania klienta, jak również jego struktury organizacyjnej, nie będzie także doradzał w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, ani nie będzie uczestniczył w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. Nie będzie Pan także zarządzał projektami w imieniu klienta, w tym poprzez ich koordynowanie, przygotowywanie, uruchamianie, czy zakończenie.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana w przyszłości przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym wskazać należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów z działalności gospodarczej ze świadczonych w przyszłości przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Pana orzeczeń sądowych zaznaczam, że nie mają one zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku, gdyż dotyczą indywidualnych spraw innych podmiotów.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00