Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.86.2024.1.PK
Skuteczność złożenia zawiadomienia ZAW-RD oraz konieczność złożenia zeznania CIT-8.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skuteczności złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. 18 lipca 2023 r. (dalej Spółka, Wnioskodawca) złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) za okres od 1 lipca 2023 r. do 31 grudnia 2026 r.
Spółka na dzień 30 czerwca 2023 r. nie sporządziła sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości. W związku z tym nie spełniła warunku wynikającego z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p., zgodnie z którym podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Zgodnie z dyspozycją przywołanego przepisu w przypadku wyboru ryczałtu od dochodów spółek przez podatnika w czasie trwającego roku podatkowego, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio. Spółka uważa, że w związku z niespełnieniem warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. nie wybrała skutecznie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2023 r. i w związku z tym dokona samoobliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych i złoży roczne zeznanie podatkowe CIT-8 za rok 2023 r.
W dniu 31 stycznia 2024 r. Spółka złożyła ponownie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
Pytania
1.Czy, w związku z niesporządzeniem sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości na dzień 30 czerwca 2023 r., Spółka nie dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem od dnia 1 lipca 2023 r. i w terminie do 31 marca 2024 r. powinna złożyć zeznanie CIT-8 za 2023 r.?
2.Czy w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie dochodu ryczałtem od dnia 1 stycznia 2024 r?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Fakt niesporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości na dzień 30 czerwca 2023 r. oznacza, że Spółka, pomimo złożenia zawiadomienia ZAW-RD nie dokonała skutecznie wyboru opodatkowania ryczałtem od dnia 1 lipca 2023 r. i w terminie do 31 marca 2024 r. i powinna złożyć zeznanie CIT-8 za 2023 r.
Ad 2
W okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie dochodu ryczałtem od dnia 1 stycznia 2024 r.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zgodnie z brzmieniem art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (..) 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
W ślad za art. art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 28e ust. 2 u.p.d.o.p., jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.d.o.p., rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 2a u.p.d.o.p., w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Stosownie do art. 8 ust. 6 u.p.d.o.p., jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a u.p.d.o.p., jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 u.p.d.o.p., rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym – rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 10 uor, ilekroć w ustawie jest mowa o dniu bilansowym – rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 uor, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień kończący rok obrotowy, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W myśl art. 45 ust. 1 uor, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
W konsekwencji, warunkiem wejścia w trakcie roku, przez uprawnioną do tego spółkę w reżim opodatkowania CIT estońskim jest zarówno złożenie zawiadomienia ZAW-RD oraz sporządzenie śródrocznego sprawozdania finansowego.
Powyższe potwierdzają również objaśnienia podatkowe z 23 grudnia 2021 r. pn. Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek (s. 18), gdzie Minister Finansów wskazuje, że aby móc wybrać alternatywną formę opodatkowania, podatnik jest zobowiązany przede wszystkim do poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w formie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem – według ustalonego wzoru ZAW-RD. Zawiadomienie składa się:
- do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem (art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p.), lub
- przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem (art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p.).
Ponadto, podatnik zobowiązany jest łącznie spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2-6 u.p.d.o.p. Dodatkowo, jak uzasadnia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.30.2023.1.ASK): „jak wynika z wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego, jeżeli zaplanowali Państwo od 1 lipca 2022 r. zastosowanie opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, to mają Państwo obowiązek zamknąć księgi rachunkowe na 30 czerwca 2022 r. oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.
W świetle powyższego, aby zmienić formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od 1 lipca 2022 r., powinni Państwo najpierw zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe, a następnie złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem (ZAW-RD).
Zatem, zawiadomienie o przejściu na estoński CIT w trakcie przyjętego roku podatkowego nie może zostać złożone przed datą sporządzenia śródrocznego sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p”.
Wnioskodawcy znane jest przy tym stanowisko organu interpretacyjnego, zgodnie z którym nie jest istotne, czy sprawozdanie finansowe o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. zostanie sporządzone przed czy po terminie na złożenie zawiadomienia ZAW-RD. Jak potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 listopada 2023 r. (0111-KDIB1-2.4010.561.2023.1.MK) treść art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. nakłada na podatnika obowiązek zamknięcia ksiąg oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, lecz nie precyzuje w jakim terminie sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone, w tym m.in. czy powinno być ono sporządzone przed czy po upływie terminu na złożenie zawiadomienia ZAW-RD. W zakresie zasad, w tym terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego, art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. wprost odwołuje się do ustawy o rachunkowości. Terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego w żaden sposób nie modyfikuje natomiast termin na złożenie zawiadomienia ZAW-RD.
Podsumowując, treść art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. nie modyfikuje terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego, ani nie wymaga, aby było ono sporządzone przed złożeniem zawiadomienia ZAW-RD.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że, nawet przyjmując bardziej liberalne stanowisko organu wyrażone w interpretacji z 28 listopada 2023 r., to w przedstawionych okolicznościach, termin na sporządzenie sprawozdania przez Wnioskodawcę już upłynął. Przesądza o tym bowiem przepis art. 12 ust. 2 pkt 1 uor w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 9 uor w kontekście art. art. 8 ust. 6a u.p.d.o.p. (wszystkie przepisy przywołano powyżej). Oznacza to, że Wnioskodawca nie sporządził w terminie sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p., co jest działaniem koniecznym do skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Oznacza to, że Wnioskodawca nie wybrał skutecznie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2023 r. W konsekwencji, dokonując samoobliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych i składając roczne zeznanie podatkowe CIT-8 za rok 2023 r., Wnioskodawca postąpi prawidłowo.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
W ślad za art. 28l ust. 1 u.p.d.o.p.: „1. Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony);
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3; 4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem”.
Zgodnie z art. 28l ust. 2 u.p.d.o.p. w przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
W okolicznościach sprawy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie utracił on prawa do opodatkowania ryczałtem. odniesieniu do Wnioskodawcy nie doszło bowiem do spełnienia żadnej z przesłanek, o których mowa w art. 28l ust. 1 u.p.d.o.p. Ponadto Wnioskodawca uważa, że nigdy nie wybrał on skutecznie ryczałtu od dochodów spółek z uwagi na fakt niesporządzenia sprawozdania finansowego.
W związku z tym, miał prawo wybrać opodatkowanie swojego dochodu ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać tę formę opodatkowania, jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT, stosuje się w okresie:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy CIT:
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.
W myśl art. 28e ust. 2 ustawy CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym – rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 10 uor:
Ilekroć w ustawie jest mowa o dniu bilansowym – rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.
W myśl art. 45 ust. 1 uor:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Z opisu sprawy wynika, że 18 lipca 2023 r. złożyli Państwo zawiadomienie ZAW-RD, ponieważ planowali Państwo wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek od 1 lipca 2023 r. Nie sporządzili Państwo sprawozdania finansowego na dzień 30 czerwca 2023 r. Uznali więc Państwo, że zawiadomienie złożone zostało nieskutecznie. W związku z tym zamierzają Państwo złożyć zeznanie CIT-8 za rok 2023.
31 stycznia 2024 r. złożyli Państwo zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia, czy prawidłowo uznali Państwo zawiadomienie z 18 lipca 2023 r. za nieskuteczne i powinni Państwo złożyć zeznanie CIT-8.
Należy mieć na uwadze, że termin na sporządzenie sprawozdania finansowego określa ustawa o rachunkowości, natomiast termin złożenia zawiadomienia ZAW-RD został określony w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Są to dwa, niezależne od siebie terminy.
Treść art. 28j ust. 5 ustawy o CIT nakłada na podatnika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, lecz nie precyzuje w jakim terminie sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone.
W myśl art. 12 ust. 2 pkt 7 uor:
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
Z kolei zgodnie z art. 52 ust. 1 w zw. z ust. 3 pkt 1 uor:
Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
Zgodnie więc z przepisami o rachunkowości, zarówno zamknięcie ksiąg rachunkowych, jak i sporządzenie sprawozdania finansowego powinno nastąpić w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Z kolei, co do zasad składania zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, w tym terminu na jego złożenie, art. 28j ust. 5 ustawy o CIT nakazuje stosować odpowiednio art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
Podsumowując, zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego – zgodnie z przepisami o rachunkowości – powinno nastąpić najpóźniej w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. W przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez nich roku podatkowego, dzień bilansowy przypada na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem. W związku z powyższym termin na zamknięcie ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (tj. na dzień bilansowy, określony odrębnymi przepisami) upływa z końcem trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Treść art. 28j ust. 5 ustawy o CIT nie modyfikuje terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego, ani nie wymaga, aby było ono sporządzone przed złożeniem zawiadomienia ZAW-RD.
Norma prawna zawarta w treści art. 28j ust. 5 ustawy CIT dopuszcza sytuację, w której podatnik najpierw złoży powyższe zawiadomienie, a dopiero później zamknie księgi rachunkowe na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzi sprawozdanie finansowe za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem.
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że nie dokonali Państwo wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2023 r. Wynika to z faktu, że nie sporządzili Państwo sprawozdania finansowego na dzień 30 czerwca 2023 r. Złożone przez Państwa 18 lipca 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD, należało uznać za złożone nieskutecznie. W związku z powyższym byli Państwo zobowiązani do złożenia deklaracji CIT-8 za 2023 r. w terminie do 31 marca 2024 r.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r.
Złożone 18 lipca 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD było nieskuteczne, oznacza to tym samym, że nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2023 r. Byli więc Państwo uprawnieni do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r. na podstawie złożonego 31 stycznia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD, o ile spełniają Państwo pozostałe warunki określone w art. 28j oraz art. 28k ustawy CIT.
W odniesieniu do powołanego przez Państwa art. 28l ustawy CIT wskazać należy, że nie ma on zastosowania w analizowanej sprawie – Spółka nie była uprawniona do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od 1 lipca 2023 r. Tym samym nie mogła utracić prawa do tej formy opodatkowania.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. Zatem, inne kwestie, w tym pozostałe warunki dotyczące opodatkowania ryczałtem, wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right