Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.95.2024.1.DW
Czy przychody uzyskane z usług udostępniania oprzyrządowania/wyposażenia, można zaliczyć do przychodów zwolnionych na podstawie zezwolenia, a w konsekwencji, czy osiągnięty wynik (dochód lub strata), także należy uznać za zwolnionego z opodatkowania?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 16 lutego 2024 r., uzupełniony 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę, osiągnięte z tytułu świadczenia usług udostępniania oprzyrządowania/wyposażenia na rzecz Klienta, należy zaliczyć do przychodów zwolnionych z opodatkowania CIT, a w konsekwencji - czy wynik osiągnięty w związku z realizacją Zamówienia (tj. dochód lub strata) również należy uznać za zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT z tytułu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie SSE, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcą jest (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w (…).
Spółka jest producentem (…) produkowanych w dwóch zakładach produkcyjnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie:
(i) zezwolenia z dnia (…) zmienionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia (…),
(ii) zezwolenia z dnia (…) zmienionego decyzją Ministra Gospodarki z (…),
(iii) zezwolenia z dnia (…) oraz,
(iv) zezwolenia z dnia (…),
- dalej łącznie: „Zezwolenia”.
Zezwolenie o numerze (…) zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników (34.30 według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego z 1997 r.) oraz w zakresie odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem tej działalności.
Zezwolenie o numerze (…) zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli (29.32 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego z 2008 r.) oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem tej działalności.
Zezwolenie o numerze (…) zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli (29.32 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego z 2015 r.), usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19), usług w zakresie badań i analiz technicznych (71.20) oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomu produkcyjnego związanego z prowadzoną działalnością sklasyfikowaną w pozycjach wymienionych w zezwoleniu.
Zezwolenie o numerze (…) zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli (29.32 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego z 2015 r.), usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19), usług w zakresie badań i analiz technicznych (71.20) oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomu produkcyjnego związanego z prowadzoną działalnością sklasyfikowaną w pozycjach wymienionych w zezwoleniu.
W ramach działalności realizowanej na obszarze SSE, Wnioskodawca dokonuje zakupu od zewnętrznych dostawców oraz/lub wytwarza we własnym zakresie oraz instaluje na liniach produkcyjnych wyspecjalizowane oprzyrządowanie/wyposażenie (np. w postaci matryc czy wykrojników), niezbędne do realizacji procesów produkcyjnych na rzecz klientów. Wynika to z tego, że branża motoryzacyjna, w której działa Wnioskodawca jako dostawca, narzuca konieczność nabywania dedykowanego oprzyrządowania/wyposażenia, zazwyczaj przeznaczonego wyłącznie do produkcji konkretnego typu produktów na rzecz danego klienta, a nawet - do produkcji danego modelu pojazdu klienta. Bez zindywidualizowanego oprzyrządowania/wyposażenia, Wnioskodawca byłby pozbawiony możliwości kontynuowania działalności związanej z wytwarzaniem określonych produktów na rzecz klientów. Omawiane oprzyrządowanie/wyposażenie jest zatem niezbędne do prowadzenia działalności produkcyjnej Wnioskodawcy (w tym w zakresie wskazanym w Zezwoleniach), a ponadto - jest ono dostosowane do warunków technicznych konkretnej konstrukcji i nie może być wykorzystane w innych działaniach, ponieważ jest specyficzne i dostosowane do określonego zamówienia klienta Spółki.
Dnia 3 listopada 2011 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na rzecz Wnioskodawcy interpretację indywidualną (sygn. IBPBI/2/423- 981/11/AK), w której stwierdził, że koszty nabycia oprzyrządowania stanowią koszty uzyskania przychodów działalności strefowej oraz że wynik z tytułu zbycia oprzyrządowania, tj. odpowiednio dochód albo strata, powinien zostać alokowany do działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
Wnioskodawca zawarł z jednym z klientów (dalej: „Klient”) kontrakt na produkcję i dostarczanie przez Spółkę wyrobów gotowych w postaci komponentów samochodowych. W związku z tym kontraktem, Spółka oraz Klient zawarli dodatkowe zamówienie (dalej: „Zamówienie”) dotyczące zasad współpracy i rozliczeń w związku z oprzyrządowaniem/ wyposażeniem, które Wnioskodawca jest zobowiązany nabyć/wytworzyć we własnym zakresie celem realizacji procesu produkcyjnego na rzecz Klienta. Produkcja wyrobów gotowych na rzecz Klienta będzie realizowana przez Spółkę na terenie SSE oraz w ramach Zezwoleń.
Zgodnie z Zamówieniem, Klient otrzymał wyłączne prawo do korzystania ze wspomnianego powyżej wyposażenia/oprzyrządowania, bez przenoszenia jego własności przez Spółkę na Klienta. Wzajemne ustalenia wskazują zatem, że Wnioskodawca świadczy usługę udostępniania oprzyrządowania/wyposażenia na okres produkcji części seryjnych oraz produkcji części zamiennych na rzecz Klienta. W konsekwencji, należy stwierdzić, że skoro nie dochodzi do fizycznego dostarczenia towaru, Wnioskodawca świadczy usługi podobne do usługi dzierżawy lub najmu.
Z tytułu udzielenia przez Wnioskodawcę wyłącznego prawa do korzystania z wyposażenia/ oprzyrządowania na rzecz Klienta, Spółka otrzymała od Klienta wynagrodzenie w formie pieniężnej na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury.
Pytanie
W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, czy prawidłowe jest jego stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę, osiągnięte z tytułu świadczenia usług udostępniania oprzyrządowania/ wyposażenia na rzecz Klienta, należy zaliczyć do przychodów zwolnionych z opodatkowania CIT, a w konsekwencji - czy wynik osiągnięty w związku z realizacją Zamówienia (tj. dochód lub strata) również należy uznać za zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT z tytułu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie SSE, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę, osiągnięte z tytułu świadczenia usług udostępniania oprzyrządowania/ wyposażenia na rzecz Klienta, należy zaliczyć do przychodów zwolnionych z opodatkowania CIT, a w konsekwencji - wynik osiągnięty w związku z realizacją Zamówienia (tj. dochód lub strata) również należy uznać za zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT z tytułu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie SSE, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie przedstawionego powyżej stanowiska.
Ramy prawne
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o SSE.
Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
2) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 tego przepisu, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21 ustawy o CIT, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d tego przepisu, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT stanowi, że zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a tego artykułu, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Stanowisko Wnioskodawcy
Specjalne strefy ekonomiczne to specjalnie wyznaczone administracyjne obszary na terytorium kraju, gdzie prowadzenie działalności gospodarczej odbywa się na preferencyjnych zasadach. Przedsiębiorstwa działające w SSE mogą korzystać z ulg podatkowych, takich jak zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o SSE.
Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawą do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku CIT w związku z prowadzeniem działalności na terenie SSE jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy.
Zezwolenie precyzuje zindywidualizowane warunki skorzystania przez danego przedsiębiorcę z pomocy publicznej. Dokument ten szczegółowo określa zakres działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze strefy przez daną jednostkę, a także warunki związane z realizacją inwestycji. Warunki obejmują zobowiązanie przedsiębiorcy do dokonania określonych nakładów inwestycyjnych w ustalonym terminie, osiągnięcia określonego poziomu zatrudniania oraz utrzymania inwestycji przez określony czas.
Do powyższych regulacji odwołuje się art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze SSE, na podstawie udzielonego zezwolenia, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, są zwolnione od opodatkowania.
Przepis ten podlega jednak ograniczeniom, w tym zapisom art. 17 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze określonym w udzielonym zezwoleniu.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy stwierdzić, że aby móc skorzystać ze zwolnienia z CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, niezbędne jest:
1) dysponowanie zezwoleniem na prowadzenie określonego rodzaju działalności gospodarczej na terenie SSE,
2) uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej objętej zakresem zezwolenia i prowadzonej na terenie SSE.
W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, że - co do zasady - jest on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, ponieważ Spółka posiada Zezwolenia, na podstawie których prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE.
Zezwolenia te precyzyjnie określają zakres działalności, obejmujący m.in. produkcję, handel i usługi związane z częściami i akcesoriami do pojazdów samochodowych i ich silników/ pozostałymi częściami i akcesoriami do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE oraz w zakresie zgodnym z zakresami określonymi w Zezwoleniach, tj. wyroby gotowe wytwarzane przez Spółkę mieszczą się w grupowaniach statystycznych określonych w Zezwoleniach.
Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że wspomniane powyżej warunki dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE oraz w ramach Zezwoleń są również spełnione w odniesieniu do wyrobów gotowych produkowanych przez Spółkę na rzecz Klienta, w tym w szczególności - w oparciu o narzędzia/oprzyrządowanie, dla których Klient otrzymał od Wnioskodawcy za wynagrodzeniem wyłączne prawo do korzystania.
W konsekwencji, w ocenie Spółki przychody uzyskane przez nią od Klienta na podstawie Zamówienia - w związku z przyznaniem prawa do korzystania z narzędzi/oprzyrządowania - pozostają w ścisłym i bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością na terenie SSE w ramach Zezwoleń polegającą na produkcji wyrobów gotowych, dla których przychody z ich sprzedaży korzystają ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Powyższe wynika z tego, że:
- Zamówienie jest elementem ustaleń dotyczących produkcji i dostawy wyrobów gotowych, która to działalność może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, gdyż jest prowadzona na terenie SSE i w ramach Zezwoleń,
- z technicznego punktu widzenia korzystanie z narzędzi/oprzyrządowania jest niezbędnym elementem procesu produkcyjnego realizowanego przez Spółkę na rzecz Klienta w związku z zamówieniem na wyroby gotowe, z tytułu sprzedaży których przychody korzystają ze wspomnianego powyżej zwolnienia; innymi słowy, możliwość korzystania z narzędzi/oprzyrządowania warunkuje uzyskiwanie przychodów z tytułu produkcji i sprzedaży wyrobów gotowych objętych omawianym zwolnieniem z opodatkowania CIT,
- co więcej, w praktyce omawiane narzędzia/oprzyrządowanie mogą być wykorzystywane przez Spółkę jedynie na rzecz Klienta i w związku z określonym asortymentem wyrobów gotowych,
- ustalenia dotyczące wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu udostępniania narzędzi/oprzyrządowania zostały dokonane pomiędzy niepowiązanymi podmiotami i są powszechnie stosowaną praktyką w branży motoryzacyjnej, w ramach której podmiot zlecający produkcję danych wyrobów gotowych ponosi koszty związane ze zindywidualizowanym wyposażeniem linii produkcyjnych w celu zabezpieczenia swoich interesów np. w formie dostępnych mocy produkcyjnych czy ochrony własności intelektualnej.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych w zbliżonych sprawach - przykładowo:
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 stycznia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.701.2023.1.ZK), w której organ stwierdził, iż: „stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 tj. ustalenia, czy przychód: (1) ze sprzedaży oprzyrządowania na rzecz odbiorcy wyrobu strefowego, stanowi przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie uzyskanego Zezwolenia/Decyzji, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT, jest prawidłowe; (2) ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie odbiorcy wyrobu strefowego, stanowi przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie uzyskanego Zezwolenia/Decyzji, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT, jest prawidłowe”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.365.2023.1.PC), w której organ wskazał, iż: „przychody i koszty powstałe w związku z transakcją sprzedaży maszyn/narzędzi (toolingu), zlokalizowanych na terenie SSE, pozostają w związku z działalnością objęta Zezwoleniami i prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE, gdyż wykorzystywane są do wytworzenia produktów objętych Zezwoleniami na terenie SSE, a w konsekwencji mogą być przypisane do działalności zwolnionej z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółka dla celów podatku CIT może przyporządkować przychody i koszty rozpoznane w związku z transakcją sprzedaży Kontrahentowi maszyn/narzędzi (toolingów), znajdujących się na terenie SSE, do dochodu osiągniętego w związku z prowadzeniem działalności w SSE i w konsekwencji podlegającego zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, jest prawidłowe”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lipca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.297.2023.1.PC), w której organ stwierdził, że: „dochody ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów strefowych, w sytuacji gdy w trakcie produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem, Narzędzia nie opuszczają terenu SSE, podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, na podstawie uzyskanych Zezwoleń, jest prawidłowe”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.94.2022.1.BM), w której organ uznał, że: „Mimo, iż prawo własności Formy zostaje przeniesione na kontrahenta Spółki, to Tooling pozostaje na terenie SSE w zakładzie Spółki i nadal służy wyłącznie do produkcji na terenie SSE wyrobów objętych Zezwoleniami. Bez Form produkcja Elementów nie byłaby możliwa. Formy są przeznaczone do produkcji określonych Elementów dla określonego odbiorcy. Tooling może być wykorzystywany wyłącznie do produkcji określonego Elementu wskazanego przez podmiot będący właścicielem Formy. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, a także opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zwrócić uwagę na specyfikę branży, w której działa Wnioskodawca oraz fakt, że prowadzenie działalności polegającej na produkcji wyrobów charakteryzujących się konkretnymi cechami i właściwościami wymusza nabycie specjalistycznego oprzyrządowania, („Formy”, „Tooling") które, co do zasady, jest dostosowane i przeznaczone wyłącznie do celów produkcji danego typu produktu (wyrobów objętych Zezwoleniem), a zatem nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym. Tym samym, należy przyjąć, że przychody ze sprzedaży Form wykorzystywanych wyłącznie do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji gdy pozostają one na terenie SSE, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop”.
Z przytoczonych interpretacji indywidualnych wynika, że przychody i koszty związane z transakcjami sprzedaży toolingu na terenie SSE mogą być przypisane do działalności zwolnionej z podatku CIT. A zatem, przywołane interpretacje wprawdzie dotyczą głównie dostawy towaru (toolingu), nie zaś usług - jednak zdaniem Wnioskodawcy poprzez analogię argumenty organu mogą mieć zastosowanie również w niniejszej sprawie. Istotna jest bowiem okoliczność, że Zezwolenia posiadane przez Wnioskodawcę wyraźnie obejmują również działalność usługową.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, przepisy prawa oraz argumentację, należy uznać, że przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży na rzecz Klienta usług polegających na przyznaniu wyłącznego prawa do korzystania z omawianego wyposażenia/oprzyrządowania powinny zostać zaliczone przez Spółkę do przychodów osiąganych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE w ramach Zezwoleń, tj. korzystających ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
W konsekwencji - wynik osiągnięty w związku ze świadczeniem wspomnianych powyżej usług/realizacją Zamówienia (tj. dochód lub strata) również należy uznać za zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT z tytułu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ramach Zezwoleń na terenie SSE, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,
przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład;
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT,
dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Z kolei, stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 dalej: „ustawa o SSE”),
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:
- prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
- uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.
Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również dochody z takiej działalności nie będą podlegały zwolnieniu.
Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu. Zwolnieniem nie będą natomiast objęte dochody związane z działalnością gospodarczą na terenie strefy.
Fakt, iż podmiot prowadzący działalność strefową otrzymuje z tytułu swojej działalności dodatkowe wynagrodzenie inne niż cena za wykonane usługi/sprzedawane towary nie oznacza, iż takie wynagrodzenie nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.
Dochód zwolniony (strefowy) to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w strefie, albo też stanowi nieodłączne (nie dające się uniknąć ze względu na naturę stosunku prawnego) następstwo działalności gospodarczej. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem zezwolenia/decyzji o wsparciu.
Zwolnienie przewidziane treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT nie ma wprawdzie charakteru podmiotowego, jednak przesłanka zezwolenia winna odnosić się do prowadzonej działalności, nie zaś do rodzajów przychodów osiąganych z działalności gospodarczej. Tym bardziej, że zwolnienie odnosi się wprost do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, a nie do produktów wskazanych w posiadanym przez podatnika zezwoleniu.
Tym samym, należy przyjąć, że przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług udostępnienia oprzyrządowania/wyposażenia na rzecz Klienta, należy zaliczyć do przychodów zwolnionych z opodatkowania CIT. W konsekwencji, wynik osiągnięty w związku z realizacją Zamówienia (tj. dochód lub strata) również należy uznać za zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE.
Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).