Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 marca 2024 r., sygn. I SA/Łd 72/24

Dnia 21 marca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wiktor Jarzębowski, Sędziowie Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.), Asesor WSA Grzegorz Potiopa, Protokolant st. asystent sędziego Maciej Dębski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2024 roku sprawy ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2023 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.706.2023.3.SJ w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy G. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z 19 grudnia 2023 r. Gmina G. ( Wnioskodawca, Urząd) wniosła skargę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 listopada 2023 r., w której organ uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy w zakresie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca opisał następujące zdarzenie przyszłe. Urząd Miejski w G. jest jednostką budżetową Miasta G. i pracodawcą w rozumieniu przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Urząd nie posiada samochodów służbowych. Pracownicy urzędu, w ramach wykonywanych zadań, przemieszczają się pomiędzy różnymi siedzibami, w których zlokalizowany jest Urząd (ul. [...], ul. [...], ul. [...] w G.) oraz pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Miasta (szkoły, przedszkola, instytucje kultury, żłobek, zakład komunalny, jednostki pomocy społecznej). Ponadto dokonują m.in. bieżącego przeglądu stanu dróg i czystości Miasta, odbioru zadań inwestycyjnych. W tych celach wykorzystują samochody prywatne. Z pracownikami Urzędu zostały zawarte umowy o używanie samochodu prywatnego do celów służbowych, w których zobowiązują się oni do używania własnego samochodu do jazd lokalnych (z podaniem marki i pojemności skokowej). W umowie tej pracodawca ustala indywidualnie miesięczny limit przebiegu kilometrów na jazdy lokalne nie wyższy niż wynikający z rozporządzeń wydawanych przez Ministra właściwego do spraw transportu na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm.). Ryczałt wyliczany jest jako iloczyn limitu kilometrów i stawki za kilometr wskazanej w wymienionym wcześniej rozporządzeniu. Kwota ustalonego ryczałtu ulega zmniejszeniu proporcjonalnie za każdy dzień nieobecności w miejscu pracy. Zwrot kosztów następuje po złożeniu pisemnego oświadczenia o używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych w danym miesiącu. Ponadto wszystkich pracowników, z którymi zawarto umowy skierowano na dodatkowe badania profilaktyczne dotyczące prac wymagających pełnej sprawności psychoruchowej (a więc m.in. dla osób kierujących pojazdami). Dotychczas traktowano zwrot kosztów jako przychód pracownika i pobierano od niego zaliczkę na podatek dochodowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00