Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 marca 2024 r., sygn. III SA/Wr 99/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Asesor WSA Kamila Paszowska-Wojnar, Aneta Brzezińska (sprawozdawca), Protokolant Starszy specjalista Katarzyna Dziok, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 7 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. O.; T. O. na akt Prezydenta Wrocławia z dnia 30 listopada 2022 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu technicznego organizacji ruchu docelowego - korekta organizacji ruchu na ulicy K. progi zwalniające I. stwierdza, że zaskarżony akt jest niezgodny z prawem; II. zasądza od Prezydenta Wrocławia na rzecz strony skarżącej kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 30 listopada 2022 r. Dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej z up. Prezydenta Wrocławia zatwierdził projekt techniczny organizacji ruchu docelowego - korekta organizacji ruchu na ul. [...], progi zwalniające. Z opisu projektu wynika, że ulica [...] jest dwukierunkową publiczną, kategorii gminnej. Na odcinku na którym obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego ul. [...] opisana jest jako droga klasy dojazdowej. Ulica ta objęta jest strefą ruchu uspokojonego z ograniczeniem prędkości do 30 km., o parametrach: jezdnia o szerokości 5,5 m bez krawężników, bez chodników, pobocze ziemne po obu stronach. Po obu stronach ulicy znajduje się zabudowa jednorodzinna. Stan nawierzchni jest średni lub zły. Ulica [...] w systemie dróg stanowi dojazd do posesji, ale również rozprowadza ruch na pozostałe drogi osiedlowe. Na ulicy znajdują się dwa przystanki komunikacji miejskiej – odbywa się ruch autobusowy. Środowisko drogi (ulica [...] na długim odcinku jest prosta) pozwala kierowcom na rozwiniecie większych niż obowiązujące prędkości. Zdaniem mieszkańców i Rady Osiedle [...] dotychczasowe oznakowanie jest niewystarczające, co potwierdziły wizje w terenie. Rada osiedla [...] pismem z 7 marca 2014 r. zawnioskowała do Wydziału inżynierii Miejskiej o wprowadzenie progów zwalniających na ulicy. Dodatkowo rada osiedla przesłała schemat rozmieszczania progów zwalniających na całym osiedlu. Projekt drogowy przewiduje budowę jezdni o szerokości 5,5 m oraz chodnika po południowej stronie. Projekt organizacji ruchu ma na celu uspokojenie ruchu na ul. [...]. Rozważono wszystkie dotychczas stosowane metody uspokojenia ruchu we Wrocławiu. Pod uwagę wzięto szerokość jezdni, dużą ilość zjazdów na posesje oraz długość samej ulicy (ul. [...] ma ok. 1,7 km długości). Korzystając ze zdobytej wiedzy, doświadczenia oraz rozwiązań mających na celu uspokojenie ruchu na wybranych ulicach we Wrocławiu wprowadzenie esowania toru jazdy na ulicy o podanych parametrach byłoby nieskuteczne. Przy ruchu obserwowanym na ul. [...] esowanie toru jazdy mogłoby wpłynąć na pojawienie się zatorów na jezdni lub paradoksalnie zwiększanie prędkości. Dodatkowo samochody przy hamowaniu i ruszaniu (podczas manewru przepuszczaniach się przy azylach) powodują hałas, który może być uciążliwy dla mieszkańców. Dlatego też została podjęta decyzja o wprowadzeniu progów zwalniających na ul. [...]. Ze względu na kursowanie komunikacji zbiorowej autobusowej zastosowanie będą progi zwalniające bitumiczne z ograniczoną prędkością przejazdu 25-30Km/h.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00