Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. II SA/Po 598/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie: Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Asesor WSA Paweł Daniel (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 lutego 2024 r. w sprawie ze skargi J. C. na decyzję Wojewody z dnia 24 lipca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji oddala skargę

Uzasadnienie

Wojewoda decyzją z dnia 24 lipca 2023 r., nr [...], utrzymał w mocy decyzję Prezydenta Miasta P. z 11 kwietnia 2023 r. (znak: [...]) odmawiającą uchylenia ostatecznej decyzji nr [...] z dnia 11 kwietnia 2022 r. wydanej na rzecz inwestora M. K., dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej (segment prawy) przy ul. [...] w P. (dz. nr [...], ark. [...], obręb P.) i stwierdzającą, iż powyższa decyzja została wydana z naruszeniem prawa, polegającym na błędnym i nie zamierzonym nadaniu zawiadomienia z 4 kwietnia 2022 r. oraz decyzji nr [...] z 12 kwietnia 2022 r., skutkującym brakiem czynnego udziału strony na każdym etapie postępowania.

Uzasadniając powyższe stanowisko Wojewoda wskazał, że w dniu 15 listopada 2022 r. do Urzędu Miasta P. wpłynął wniosek J. C. o wznowienie na podstawie art. 145 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 775, dalej jako: "K.p.a.") postępowania zakończonego ostateczną decyzją Prezydenta Miasta P. nr [...] z 12 kwietnia 2022 r. oraz o wstrzymanie robót budowlanych do czasu uzyskania waloru decyzji ostatecznej.

Prezydent Miasta P. postanowieniem z 11 stycznia 2023 r. wznowił administracyjne w sprawie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej (segment prawy) przy ul. [...] w P. (dz. nr [...], ark. [...], obręb P.), a następnie decyzją z dnia 11 kwietnia 2022 r. odmówił uchylenia decyzji ostatecznej nr [...] z 12 kwietnia 2022 r. i stwierdził, iż powyższa decyzja została wydana z naruszeniem prawa, polegającym na błędnym i nie zamierzonym nadaniu zawiadomienia z 4 kwietnia 2022 r. oraz decyzji nr [...] z 12 kwietnia 2022 r. skutkującego brakiem czynnego udziału strony na każdym etapie postępowania. Organ I instancji wskazał, iż wydanie decyzji zatwierdzającej projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielającej pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...] w P. zostało poprzedzone analizą treści pisma strony z 22 marca 2022 r. Tym samym znane było organowi stanowisko właściciela działki sąsiedniej. Zdaniem organu skarżący mylnie ocenia § 12 ust. 3 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225, dalej również jako: "rozporządzenie" albo "warunki techniczne"). Jak wskazał organ, strona co prawda nie brała czynnego udziału w końcowym etapie postępowania zakończonego wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, jednakże ocenie dowodowej poddano argumentację strony wnoszącej o wznowienie postępowania, które wskazały na brak możliwości uchylenia decyzji dotychczasowej w wyniku wznowienia postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00