Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. II SA/Rz 1662/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski /spr./ Sędziowie WSA Karina Gniewek - Berezowska AWSA Jolanta Kłoda-Szeliga Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2024 r. sprawy ze skargi B. K. i T. K. na decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie z dnia 8 sierpnia 2023 r. nr OA.7721.20.5.2023 w przedmiocie nakazu rozbiórki rozbudowanej części budynku mieszkalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie na rzecz skarżących B. K. i T. K. solidarnie kwotę 500 zł /słownie: pięćset złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Nadzoru (dalej: "PWINB",/"organ odwoławczy") decyzją z 8 sierpnia 2023 r. nr OA.7721.20.5.2023, na podstawie art.138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm., dalej: "K.p.a."), po rozpatrzeniu odwołania B.K. i T.K. (dalej: "Inwestorzy"/"Skarżący") od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: "PINB"/"organ I instancji") z 3 marca 2023 r. znak PINB.5160.2.14.2019 nakazującej Skarżącym rozbiórkę rozbudowanej części budynku mieszkalnego, usytuowanego na działkach nr [...] i [...] w miejscowości [...], składającej się z dwóch pomieszczeń (ganek i kotłownia) o wymiarach 8,40x2,60 m i tarasu o wymiarach 4,66x2,86 m, przykrytych wspólnym dachem, wybudowanej bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, PINB nakazał Skarżącym rozbiórkę rozbudowanej części ww. budynku mieszkalnego. Najpierw, postanowieniem z 25 stycznia 2022 r., zmienionym postanowieniem z dnia 12 lipca 2022 r., na podstawie art. 48 pkt 3 P.b., wstrzymał roboty budowlane prowadzone bez wymaganego pozwolenia na budowę przy rozbudowie ww. budynku mieszkalnego oraz nałożył na Skarżących, jako inwestorów, obowiązek przedłożenia do dnia 30 grudnia 2022 r. dokumentów dotyczących prowadzonych robót budowlanych, tj. zaświadczenia Wójta Gminy [...] o zgodności przedmiotowego obiektu z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, czterech egzemplarzy projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem o wpisie projektanta na listę właściwej izby samorządu zawodowego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Ponieważ Skarżący nie wywiązali się z nałożonego obowiązku, w związku z tym PINB wydał nakaz rozbiórki rozbudowanej części budynku mieszkalnego. W odwołaniu Skarżący zarzucili, że w decyzji o rozbiórce nie przeanalizowano jej wykonalności z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa i trwałości pozostałej części budynku, która zostanie do pozostawienia w stanie istniejącym. Część budynku, która pozostałaby po rozbiórce nie może stanowić samodzielnego obiektu z uwagi na funkcję rozbieranych pomieszczeń oraz, że oprócz spadkobierców wymienionych w trakcie postępowania administracyjnego przed organem I instancji są jeszcze osoby dziedziczące, które powinny zostać powiadomione o toczącym się postępowaniu w sprawie rozbiórki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00