Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.114.2024.1.AG

Ustalenie stawki ryczałtu (PKWiU: 70.22.20.0, 70.22.30.0, 74.90.20).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 10 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od dnia (…)2016 r. prowadzi jednoosobową samodzielną działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą (…) (dalej: JDG).

Przez pewien okres czasu Wnioskodawca miał zawieszoną działalność gospodarczą, a od (...)2021 r. wznowił ją ponownie.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlega w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce).

Wnioskodawca w roku podatkowym 2022 oraz 2023 w ramach swojego JDG rozliczał zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w oparciu o przepisy ustawy o ryczałcie. W 2024 roku Wnioskodawca też ma zamiar rozliczać podatek ryczałtowy.

Składany wniosek dotyczy okresu: od roku podatkowego 2022 do dnia dzisiejszego (tj. lata podatkowe 2022, 2023 oraz obecnie).

Wnioskodawca od (...)2021 r. współpracuje z firmami informatycznymi w oparciu o umowy o współpracy, pełniąc funkcję tzw. Project Managera w branży IT. W ramach działalności gospodarczej i współpracy z ww. firmami Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektami informatycznymi i developerskimi (programistycznymi) obejmujące m.in: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział zadań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, monitorowanie działań zespołu projektowego itd.

W okresie (…) na podstawie umowy zawartej ze spółką (…) Wnioskodawca świadczył usługi Project Managera w firmie IT, w ramach których wykonywał następujące czynności:

a)przygotowywanie zadań (backlog),

b)praca koncepcyjna – ustalanie priorytetów zadań, tworzenie planu projektu, karty projektu oraz harmonogramu,

c)planowanie zasobów potrzebnych do realizacji,

d)wyjaśnianie zakresu projektu oraz celu biznesowego,

e)monitorowanie kluczowych parametrów projektu, w tym budżetu,

f)kontrolowanie jakości,

g)zarządzanie ryzykiem projektu,

h)zarządzanie zmianami, analiza ich wpływu na projekt,

i)wdrażanie narzędzi, standardów oraz planów komunikacji,

j)utrzymywanie i analiza dokumentacji projektowej,

k)projektowanie i usprawnianie procesów,

l)współpraca i realizacja umów z podwykonawcami,

m)koordynacja działań (…),

n)czynny udział w spotkaniach i kierowanie komunikacją związaną z projektami.

Następnie od (…) do dnia dzisiejszego na podstawie umowy zawartej z (…) Sp. z o.o. Wykonawca wykonuje następujące czynności jako Project Manager:

a)estymacja projektów IT:

a.identyfikacja wymagań nowych funkcjonalności/projektów IT,

b.wycena wdrożenia funkcjonalności/projektów IT,

c.projektowanie procesów;

b)raportowanie czasu pracy dla realizowanych projektów IT;

c)kierowanie projektami IT:

a.analizy biznesowe dotyczące wdrożenia nowych lub rozwoju istniejących aplikacji,

b.prowadzenie komunikacji z klientami zleceniodawcy w celu zbierania wymagań, prezentacji etapów realizacji,

c.wybór metodologii prac oraz narzędzi odpowiedzialnych za zarządzanie procesem wytwarzania aplikacji,

d.kontrola budżetów oraz jakości realizowanych projektów,

e.wytworzenie, utrzymanie oraz aktualizacja dokumentacji realizowanych funkcjonalności/projektów IT,

f.zarządzanie podwykonawcami bieżących projektów IT,

g.koordynowanie zadań developerów/UX designerów/testerów,

h.planowanie zasobów koniecznych do realizacji funkcjonalności/projektów IT,

i.zarządzanie ryzykiem projektów IT;

d)reprezentowanie zleceniodawcy w relacjach z jego klientami:

a.negocjowanie warunków współpracy w imieniu zleceniodawcy,

b.obsługa bieżących umów klientów zleceniodawcy,

c.zapewnienie w relacji z klientem zleceniodawcy najwyższych standardów obsługi.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu:

·„Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU),

·„Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” (grupowanie 70.22.3, klasa 70.22.30.0 PKWiU) oraz

·„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (grupowanie 74.90.2, klasa 74.90.20).

Wnioskodawca nie świadczy usług firm centralnych (head-office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektami informatycznymi i deweloperskimi wyłącznie w branży IT (z wyłączeniem projektów budowlanych).

Dodatkowo należy wskazać, że od 2022 r. zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca w związku z wykonywanymi usługami ponosi ryzyko gospodarcze, tj. odpowiedzialność za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań podjętych na podstawie powyższych umów na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca jest niezależnym wykonawcą, nie podlegał i nie podlega pod bezpośredni nadzór ze strony zleceniodawców usług. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za wykonywane przez niego prace.

Pytanie

Czy osiągane przez Wnioskodawcę przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej pod symbolami PKWiU 70.22.20.0, 70.22.30.0, 74.90.20 podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy osiągane przez Wnioskodawcę przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej pod symbolami PKWiU 70.22.20.0, 70.22.30.0, 74.90.20 podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w zakresie zarządzania projektami w branży IT jest prawidłowe, ponieważ Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług zastosowanie miałaby inna stawka ryczałtu.

W celu poprawnego wyboru stawki ryczałtu należy zakwalifikować czynności/usługi świadczone przez podatnika zgodnie z nomenklaturą PKWiU 2015.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane według następujących symboli PKWiU:

·70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączenie projektów budowlanych;

·70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

·74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W szczególności należy wskazać, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie ma zastosowanie stawka ryczałtu 15%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie opodatkowaniu stawką 15% podlegają usługi firm centralnych (head office), usługi doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W odniesieniu do usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie w zakresie doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazać należy, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi doradztwa opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe bowiem usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami firm centralnych (head office), a także usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, tj.:

·70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączenie projektów budowlanych;

·70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

·74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. zarządzanie projektami informatycznymi i developerskimi (programistycznymi) w branży IT jak tzw. Project Manager, obejmujące m.in: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział zadań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, monitorowanie działań zespołu projektowego itd., mieszczą się w powyższych grupowaniach.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskiwane przez niego przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej pod symbolami PKWiU 70.22.20.0, 70.22.30.0, 74.90.20 podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

1)interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS, w której organ wskazał, że:

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.: – klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, – kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.: – klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, – kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, – kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (…).

Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Pana w latach 2022-2023 w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2)interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.467.2023.2.MZ, w której organ wskazał, że:

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU). Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu (…).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem że spełnia Pan warunki dotyczące możliwości opodatkowania w tej formie.

3)Interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.1148.2022.4.MR, w której organ wskazał, że:

Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku i uzupełnieniu sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20 oraz 82.11.1 mogą być w 2022 r. i latach kolejnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu i dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

74.90.20 –Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wskazał Pan, że nie świadczy usług doradztwa związanych z zarzadzaniem (PKWiU ex dział 70).

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami:

70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

74.90.20 –Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Podsumowanie:osiągane przez Pana przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej pod symbolami PKWiU:

70.22.20.0,

70.22.30.0,

74.90.20

podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00