Postanowienie NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. I OW 49/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski (sprawozdawca) sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska po rozpoznaniu w dniu 12 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wojewody Małopolskiego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Wojewodą Małopolskim a Starostą Oświęcimskim przez wskazanie organu właściwego do wydania decyzji w przedmiocie rozpoznania wniosku J.K. o ustalenie odszkodowania za nieruchomości: pgr [...] i pgr [...] przejęte na rzecz Skarbu Państwa postanawia wskazać Starostę Oświęcimskiego jako organ właściwy w sprawie
Uzasadnienie
Wojewoda Małopolski wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie negatywnego sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Starostą Oświęcimskim przez wskazanie organu właściwego do rozpoznania wniosku J.K. o ustalenie odszkodowania za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa w trybie ustawy z dnia 25 lutego 1958 r. o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym - Dz.U. nr 11 poz. 37 [, zm. z 1968 nr 3 poz. 6 - uw. NSA], tj. pgr [...] o pow. 0,1927 ha i pgr [...] o pow. 0,1238 ha położone w B. (k. 3-8 akt I OW 49/23).
W odpowiedzi na wniosek Starosta Oświęcimski wskazał, że właściwy w sprawie jest Wojewoda Małopolski (k. 20-21v akt I OW 49/23).
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Sądy administracyjne rozpoznają - na podstawie art. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, zm. 1705, dalej ppsa), z zastrzeżeniem art. 22 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775, zm. 803, dalej kpa) - spory o właściwość powstałe pomiędzy organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej. Przez spór kompetencyjny, o którym stanowi art. 4 ppsa, należy rozumieć sytuację, w której przynajmniej dwa organy administracji publicznej uważają się za właściwe w sprawie (spór pozytywny) lub też każdy z organów uważa się za niewłaściwy (spór negatywny).