Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.87.2024.1.MC

Prawo do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie współczynnik struktury sprzedaży z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie współczynnik struktury sprzedaży z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(...) S.A. jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (jest polskim rezydentem podatkowym).

Wnioskodawca prowadzi działalność bankową w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Prawo bankowe.

Bank jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarówno na gruncie regulacji krajowych w Polsce, jak również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z faktem, iż przeważająca część usług świadczonych przez Bank to usługi zwolnione z podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41, nabywając towary i usługi od podmiotów trzecich Wnioskodawca stosuje odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży (dalej: WSS), tj. na zasadach przewidzianych w art. 90-91 ustawy o VAT.

Współczynnik struktury sprzedaży Wnioskodawcy wynosi w 2024 roku wynosi 9%.

Takie odliczenie proporcją z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (WSS) jest najczęściej stosowane, ponieważ zakupy towarów i usług służą zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z podatku VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (dalej: sprzedaż mieszana).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywa do używania na podstawie umów leasingu operacyjnego pojazdy samochodowe (samochody osobowe) dla swoich pracowników.

Z tytułu leasingu samochodów osobowych Wnioskodawca ponosi wydatki w postaci opłat/rat leasingowych (dalej: raty leasingowe).

Raty leasingowe zawierają podatek naliczony VAT według stawki podstawowej 23%. Pracownicy Wnioskodawcy używają leasingowanych samochodów zarówno dla celów służbowych (związanych z działalnością gospodarczą Banku - sprzedażą mieszaną), jak również prywatnych - innymi słowy, art. 86a ust. 3 i 4 ustawy o VAT (przewidujący przesłanki wykorzystywania pojazdów samochodowych wyłącznie do działalności gospodarczej) nie znajduje zastosowania.

W związku z powyższym Bank odlicza VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zgodnie z art. 90 ust. 2, w związku z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, tj. odliczając WSS (aktualnie 9%) od 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury.

W przypadku pojazdów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) uruchomił program „Mój Elektryk” wspierający zakup i leasing pojazdów zeroemisyjnych polegający na udzielaniu dopłat (dotacji) do leasingu samochodów zeroemisyjnych, w tym pojazdów elektrycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: samochody elektryczne - samochody elektryczne spełniać będą jednocześnie definicję „pojazdów samochodowych” z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT).

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych w ramach ww. programu.

W ramach programu Mój Elektryk B. Spółka Akcyjna udziela dotacji (dopłat) do leasingu ww. samochodów ze środków powierzonych przez NFOŚiGW, zgodnie z umową zawartą przez ten bank z tym NFOŚiGW. Leasingu z ww. dopłatą z programu Mój Elektryk udzielają leasingobiorcom firmy leasingowe, które nawiążą współpracę z tym bankiem. Szczegółowe informacje na temat ww. programu dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/o-programie.

W procesie o udzielenie dotacji istotne jest ustalenie kosztu kwalifikowanego. Koszt kwalifikowany jest równy cenie nabycia pojazdu w leasingu z uwzględnieniem podatku VAT w zależności od prawnej możliwości odliczenia podatku przez wnioskodawcę. Dla wnioskodawcy, który nie ma możliwości odliczenia podatku VAT będzie to cena brutto pojazdu samochodowego. Dla wnioskodawcy, który ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku VAT będzie to cena netto pojazdu samochodowego. Podatek VAT jest więc dla potencjalnego beneficjenta programu kosztem kwalifikowanym, tj. wydatkiem możliwym do pokrycia z otrzymanej dotacji, w części w której ten beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, należy ustalić precyzyjnie wysokość podatku VAT naliczonego, która podlega odliczeniu i tej jego części, która nie podlega odliczeniu, tj. Bank nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z wątpliwościami, które pojawią się w trakcie procesu rozpatrywania wniosków o udzielenie datacji w ramach programu Mój Elektryk, które dotyczą podmiotów stosujących WSS (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r. 0114-KDIP4-2.4012.251.2022.1.WH), Wnioskodawca występuje z przedmiotowym wnioskiem w celu potwierdzenia zasad odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z leasingiem operacyjnym pojazdów samochodowych.

Pytanie

Czy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, Wnioskodawca - zgodnie z art. 86a ust. 1 i w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie WSS z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie 9% WSS z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych, tj. zgodnie z art. 86a ust. 1 i w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ustawy o VAT podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie i podczas eksploatacji samochodu elektrycznego. W przypadku samochodów osobowych, zgodnie z art. 86a tej ustawy, podatnik może odliczyć tylko 50% VAT naliczonego. Odliczenie 100% VAT jest dopuszczalne, gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej i gdy podatnik spełni dodatkowe warunki formalne przewidziane w art. 86a ustawy o VAT.

Przepisem szczególnym do ww. przepisów jest art. 90 ust. 1-2 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle literalnego brzmienia art. 90 ust. 1-2 ustawy o VAT, Bank powinien zatem zastosować w przedmiotowym przypadku właśnie odliczenie WSS od kwoty 50% kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze, ponieważ:

a)nabyta usługa leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych służyć będzie sprzedaży mieszanej, czyli czynnościom w związku z którymi przysługuje i nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT) i nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1;

b)samochody elektryczne nie będą spełniać przesłanki wykorzystania ich wyłącznie do działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, bowiem pracownicy Banku będą je użytkować także dla celów prywatnych i nie będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.

Tym samym, de facto Wnioskodawca będzie mógł odliczyć w roku 2024 4,5% (9% * 50%) kwoty VAT naliczonego z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych.

Jednocześnie, w roku 2024 95,5% kwoty VAT naliczonego z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych nie będzie podlegało odliczeniu od podatku należnego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy:

przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Stosownie do art. 86a ust. 5 ustawy:

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

 b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zatem podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem oraz eksploatacją samochodu osobowego w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Ponadto w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Analiza powołanych wyżej regulacji prowadzi do wniosku, iż podatnik w pierwszej kolejności winien ustalić, jaka część ponoszonych wydatków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonać w całości odliczenia podatku naliczonego, a jaka część jest związana z czynnościami zwolnionymi i w tej części w ogóle nie dokonywać odliczenia podatku naliczonego.

Dopiero w przypadku, gdy w odniesieniu do poniesionych wydatków nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik winien zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność bankową oraz są zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. W związku z faktem, iż przeważająca część usług świadczonych przez Państwa to usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy, nabywając towary i usługi od podmiotów trzecich stosują Państwo odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży (WSS), tj. na zasadach przewidzianych w art. 90-91 ustawy. Państwa współczynnik struktury sprzedaży wynosi w 2024 roku wynosi 9%. Takie odliczenie proporcją z art. 90 ust. 2 ustawy (WSS) jest najczęściej stosowane, ponieważ zakupy towarów i usług służą zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności zwolnionych z podatku VAT, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (sprzedaż mieszana).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywają Państwo do używania na podstawie umów leasingu operacyjnego pojazdy samochodowe (samochody osobowe) dla swoich pracowników. Z tytułu leasingu samochodów osobowych ponoszą Państwo wydatki w postaci opłat/rat leasingowych (raty leasingowe). Raty leasingowe zawierają podatek naliczony VAT według stawki podstawowej 23%. Państwa Pracownicy używają leasingowanych samochodów zarówno dla celów służbowych (związanych z Państwa działalnością gospodarczą - sprzedażą mieszaną), jak również prywatnych. Art. 86a ust. 3 i 4 ustawy (przewidujący przesłanki wykorzystywania pojazdów samochodowych wyłącznie do działalności gospodarczej) nie znajduje zastosowania.

W związku z powyższym odliczają Państwo VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zgodnie z art. 90 ust. 2, w związku z art. 86a ust. 1 ustawy, tj. odliczając WSS (aktualnie 9%) od 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury.

Zamierzają Państwo złożyć wniosek o dofinansowanie leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych w ramach programu „Mój Elektryk”. Samochody elektryczne spełniać będą definicję pojazdów samochodowych z art. 2 pkt 34 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zgodnie z art. 86a ust. 1 i w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy mają Państwo prawo do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie WSS z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że będą mieli Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych. Jak wynika z okoliczności sprawy, z tytułu leasingu samochodów osobowych ponoszą Państwo wydatki w postaci rat leasingowych. Przy czym, Państwa Pracownicy używają leasingowanych samochodów zarówno dla celów służbowych (związanych z Państwa działalnością gospodarczą), jak również prywatnych. Art. 86a ust. 3 i 4 ustawy (przewidujący przesłanki wykorzystywania pojazdów samochodowych wyłącznie do działalności gospodarczej) nie znajduje zastosowania.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w związku z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, będą mieli Państwo prawo do odliczenia 50% kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych.

Przy czym, przypadku gdy wydatki dotyczące pojazdów samochodowych służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest zobowiązany do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że dokonywane przez Państwa zakupy towarów i usług służą zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności zwolnionych z podatku VAT, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (sprzedaż mieszana). Nabywając towary i usługi od podmiotów trzecich stosują Państwo odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży (WSS), tj. na zasadach przewidzianych w art. 90-91 ustawy. Państwa współczynnik struktury sprzedaży wynosi w 2024 roku wynosi 9%.

Zatem należy stwierdzić, że analizowanym przypadku celu obliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu będą Państwo zobowiązani w pierwszej kolejności zastosować uregulowania wynikające z art. 86a ust. 1 ustawy (tj. pomniejszyć kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących raty leasingowe o 50%), a w następnej kolejności zastosować proporcjonalne odliczenie podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że będą Państwo uprawnieni do odliczenia 50% kwoty VAT naliczonego w oparciu o mający zastosowanie 9% WSS z tytułu faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodów elektrycznych, tj. zgodnie z art. 86a ust. 1 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższych nie zajęto stanowiska w tym zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00