Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. I OZ 590/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Z. S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 2 października 2023 r., sygn. akt II SPP/Sz 122/23 o odmowie przyznania prawa pomocy w sprawie ze skargi Z. S. na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie w przedmiocie informacji o właściwości organów postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie postanowieniem z 2 października 2023 r., sygn. akt II SPP/Sz 122/23 odmówił skarżącej przyznania prawa pomocy w sprawie ze skargi na opisane w sentencji pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Z. L. złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z 12 czerwca 2023 r. informujące ją, że ww. organ nie jest organem nadzoru i nie może władczo ingerować w działalność organów jednostek samorządu terytorialnego, zaś ewentualną skargę na działanie Rady Powiatu S. należy złożyć, zgodnie z art. 229 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775; dalej "k.p.a."), do Wojewody Zachodniopomorskiego. Ponadto, skarżąca wniosła o przyznanie jej prawa pomocy w postaci zwolnienia od kosztów sądowych i ustanowienia pełnomocnika z urzędu. Sąd I instancji stwierdził, że w niniejszej sprawie zachodzi przesłanka oczywistej bezzasadności skargi z uwagi na jej niedopuszczalność, skutkująca jej odrzuceniem, bowiem określony w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634; dalej: "P.p.s.a."), katalog aktów lub czynności organów administracji, które można zaskarżyć do sądu administracyjnego, wyklucza możliwość dokonywania kontroli przez ten sąd tzw. skarg powszechnych, składanych w trybie art. 227 k.p.a., albowiem postępowanie to nie jest zakończone jednym z aktów, o którym mowa w powołanym przepisie. Dotyczy to również pism skierowanych do wnoszących takie skargi informujących o właściwości organów upoważnionych do ich rozpatrzenia, tak jak to miało miejsce w rozpatrywanej sprawie. W konsekwencji, ze względu na stwierdzoną oczywistą bezzasadność skargi Sąd I instancji odmówił przyznania prawa pomocy na podstawie art. 247 P.p.s.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00