Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I SA/Op 147/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Judecki Asesor sądowy WSA Remigiusz Mazur (spr.) Protokolant St. inspektor sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lutego 2024 r. sprawy ze skargi T. Sp. z o.o. w G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 13 listopada 2023 r., nr 1601-IOA.4823.26.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu [dalej: Dyrektor, organ odwoławczy] z 13 listopada 2023 r., nr 1601-IOA.4823.26.2023, wydana po rozpatrzeniu odwołania T. sp. z o.o. w G. [Spółka, strona, skarżąca], uchylająca w całości decyzję Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego [dalej: Naczelnik, organ I instancji] w Opolu z 7 lipca 2023 r. nr 388000-CKK.4823.22.2023.21 o nałożeniu kary pieniężnej w kwocie 23.172,00 zł, i odstępująca od nałożenia kary pieniężnej ze względu na interes publiczny.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Z akt sprawy wynika, że 28 października 2022 r., na drodze wojewódzkiej [...] w okolicy G., funkcjonariusze Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu zatrzymali do kontroli przewozu towarów samochód ciężarowy (cysternę). Na podstawie okazanych przez kierującego dokumentów, tj. "Wypisu nr [...] z zaświadczenia nr [...] na przewozy drogowe na potrzeby własne", "Dokumentu przewozowego" z 28 października 2022 r., a także złożonych w trakcie kontroli przez kierującego pisemnych wyjaśnień, ustalono, że przewożonym towarem w chwili kontroli było 3.500 l. oleju napędowego opisanego w "Dokumencie przewozowym" jako "UN 1202 paliwo do silników diesla, 3, III ,,Przepis szczególny 640L" [co zostało odkodowane przez organy jako: UN 1202 – pozycja materiałów lub przedmiotów niebezpiecznych dotycząca (między innymi) oleju napędowego wg załącznika A do umowy ADR (Dz. U. z 2023 r. poz. 891), 3 – klasa towarów niebezpiecznych: "materiały zapalne ciekłe", III – grupa pakowania, 640L – oznaczenie przepisów szczególnych tu różnych kodów cystern], przy czym w dniu kontroli dokonano załadunku 6.600 l. oleju napędowego oraz rozładunku w łącznej ilości 3.100 l. przez zatankowanie maszyn rolniczych i ciągników znajdujących się w różnych lokalizacjach (na polach i w ich pobliżu). Nadawcą, odbiorcą i przewoźnikiem towaru była T. sp. z o.o. w G. Kontrolowany przewóz był krajowym niezarobkowym przewozem drogowym rzeczy na potrzeby własne Spółki (art. 4 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm.) [dalej: utd]. Z dostępnego organowi rejestru służącego monitorowaniu przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, który prowadzony jest w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wynikało, że przed rozpoczęciem kontrolowanego przewozu strona nie przesłała stosownego zgłoszenia i nie uzyskała numeru referencyjnego dla zgłoszenia przewozu. W związku z tymi ustaleniami, kontrolujący stwierdzili naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104) [dalej: ustawa SENT]. Przeprowadzona kontrola udokumentowana została w protokole z 28 października 2022 r., nr [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00