Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. IV SA/Wr 522/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Gawlak - Nowakowska (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Anetta Makowska - Hrycyk Sędzia WSA Marta Pająkiewicz - Kremis po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 27 lutego 2024 r. sprawy ze skargi N. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 14 czerwca 2023 r., nr SKO/RŚ-423/221/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy na rzecz N. R. kwotę 480,00 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Legnicy (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy, SKO) zaskarżoną decyzją z dnia 14 czerwca 2023 r., nr SKO/RŚ-423/221/2023 działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: k.p.a.), po rozpoznaniu odwołania N. R. (dalej: Strona, Skarżący, Wnioskodawca), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Przemkowa (dalej: organ I instancji) z dnia 2 marca 2023 r., nr OPS/ŚR/433/05/2023 odmawiającej przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na matkę.

W dniu 2 lutego 2023 r. do organu wpłynął wniosek Strony o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką B. R., ur. [...] r.

Wskazaną decyzją z dnia 2 marca 2023 r. organ I instancji odmówił Stronie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad matką.

W uzasadnieniu powyższej decyzji organ I instancji przywołał przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 615, dalej: u.ś.r.) oraz przedstawił stan faktyczny sprawy. Organ I instancji stwierdził, że nie została spełniona przesłanka do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego (art. 17 ust. 1b u.ś.r.), gdyż niepełnosprawność matki Strony powstała po ukończeniu 18 roku życia. Organ I instancji podkreślił, że nie kwestionuje faktu opieki Strony nad matką, ani tego, że matka nie jest w stanie wykonywać czynności samoobsługowych i prowadzić samodzielnie gospodarstwa domowego, jednak dotychczasowa aktywność zawodowa Strony (brak aktywności - korzysta z zasiłku pomocy społecznej), uwzględniając brak historii zawodowej legalnej, nie daje podstaw do stwierdzenia, że niepodejmowanie przez Stronę zatrudnienia ma bezpośredni związek z czynnościami opiekuńczymi, jakie wykonuje przy matce. Organ wskazał, że nie kwestionuje stanu zdrowia i niepełnosprawności matki, ale nie może pominąć braku aktywności zawodowej Strony. Ponadto podkreślił, że moralnym obowiązkiem dzieci (obecnie troje dzieci to osoby bezrobotne) jest opieka nad zaawansowanym wiekiem i schorowanym rodzicem. Opiekę tę mogą wypełniać poprzez osobiste starania, którzy są zobowiązani do świadczeń alimentacyjnych wobec matki. Reasumując organ I instancji odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.ś.r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00