Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 marca 2024 r., sygn. II SA/Wr 616/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Halina Filipowicz Kremis (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M. K., M. K.1 na postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 04 września 2023 r. nr 810/2023 w przedmiocie wstrzymania prowadzenia robót budowlanych związanych z nielegalną rozbudową istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

U Z A S A D N I N I E

Postanowieniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Złotoryi z dnia 22 czerwca 2023 roku o znaku: PINB.5160.1.2023.JZ.17, wstrzymano prowadzenie robót budowlanych związanych z nielegalną budową polegającą na rozbudowie istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, zlokalizowanego w miejscowości J. nr [...] na terenie działki nr [...]. j.e.[...], gmina Z.

Postanowieniem nr 810/2023 z dnia 4 września 2023 r. (WOA.7722.123.2023.MR), wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity; Dz.U. 2023 poz. 775), po rozpatrzeniu zażalenia M. K., reprezentowanego przez pełnomocnika Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał zaskarżone postanowienie w mocy. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że w dniu 10 listopada 2022 roku, w ramach posiadanych kompetencji. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Złotoryi (dalej: PINB) przeprowadził kontrolę w przedmiocie przestrzegania przepisów ustawy Prawo budowlane w związku z realizacją robót budowlanych, związanych ze zmianą konstrukcji dachu garażowego oraz dobudowanej części obiektu, zlokalizowanego w miejscowości J. nr [...]. Podczas kontroli stwierdzono, że posesje [...] i [...] są zabudowane budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej. W ramach wydzielonej własności każdego budynku mieszkalnego istnieje budynek mieszkalny oraz dobudowany garaż. Garaże stykają się ze ścianą nośną boczną każdego kolejnego budynku. Ściany garażów są powiązane konstrukcyjnie ze ścianami sąsiednich posesji, dach dwuspadowy również połączony jest poprzez osadzenie murłat i kalenicy na ścianach sąsiedniej posesji. Posesja nr [...] nie została poddana kontroli z uwagi na to, że właściciele tej posesji - M. K. i M. K.(1) – byli w dniu kontroli nieobecni oraz nie odebrali w ustawowym terminie korespondencji. W związku z powyższym w dniu 15 listopada 2022 roku wystosowano do stron postępowania zawiadomienie o przeprowadzeniu kontroli w dniu 10 stycznia 2023 roku. W dniu 19 grudnia 2022r. do PINB w Złotoryi wpłynął wniosek o natychmiastowe wstrzymanie robót budowlanych do chwili zakończenia toczącego się postępowania w sprawie nieprawidłowości budowlanych na terenie posesji nr [...]. Postanowieniem z dnia 19 grudnia 2022 roku o sygn. PINB.0141.280.2022 Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Złotoryi wstrzymał prowadzenie wszelkich robót budowlanych na terenie posesji, zlokalizowanej w J. [...] - do czasu kolejnej, zaplanowanej na dzień 10 stycznia 2023 roku kontroli. Postanowienie zostało oprotestowane, w ustawowo przewidzianym terminie, zażaleniem M. K. (reprezentowanego przez pełnomocnika: J. S.). Postanowieniem nr 106/2023 z dnia 2 lutego 2023 roku Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił zaskarżone postanowienie w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Organ odwoławczy wskazał m.in. na konieczność ustalenie stanu faktycznego sprawy i dokonanie na tej podstawie oceny, jakie przepisy należy zastosować (przepisy art. 50-51 p.b. czy przepisy art. 48 p.b.). Zwrócono także uwagę, że o wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie. Jak wynika z akt sprawy - w dniu 10 stycznia 2023 roku PINB ponownie przeprowadził kontrolę w przedmiocie przestrzegania przepisów ustawy Prawo budowlane w związku z realizacją robót budowlanych, związanych ze zmianą konstrukcji dachu garażowego oraz dobudowanej części obiektu, zlokalizowanego w miejscowości J. nr [...]. Podczas kontroli obecni byli B. i P. P. oraz M. K. i J. S. Z kontroli sporządzono protokół, dołączono dokumentację zdjęciową. Zawiadomieniem z dnia 16 stycznia 2023 roku organ I instancji poinformował strony o wszczęciu, z urzędu, postępowania administracyjnego w sprawie legalności budowy, polegającej na rozbudowie istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, zlokalizowanego w miejscowości J. nr [...] na terenie działki nr [...]. j.e. - [...], gmina Z., poprzez: - rozbudowę od strony frontowej budynku dotyczącą powiększenia powierzchni garażu w wyniku rozbiórki i przesunięcia frontowej ściany wraz z montażem bramy garażowej, - rozbudowę od strony elewacji ogrodowej dotyczącą powiększenia części gospodarczej, tj. wykonanie nowych ścian wraz z dachem w istniejącej części niezabudowanej, ograniczonej zadaszeniem i murem oporowym tarasu - wykonanie nowej konstrukcji dachu wraz z pokryciem w zmienionym układzie gabarytowym i kącie nachylenia połaci dachowych oraz wysokości dachu. Pismem z dnia 14 lutego 2023 roku PINB poinformował strony o przeprowadzeniu oględzin w sprawie - wyznaczając termin na dzień 28 marca 2023 roku. Jednocześnie, odrębnym pismem, zawiadomiono strony o przesunięciu terminu zakończenia postępowania administracyjnego do dnia 14 marca 2023 roku. Postanowieniem z dnia 15 lutego 2023 roku znak: PINB.5160.1.2023.JZ.6 Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Złotoryi nałożył na M. K. (współwłaściciela nieruchomości, zlokalizowanej w miejscowości J. [...] na terenie działki nr [...] j.e. - [...], gmina Z., inwestora samowolnej rozbudowy budynku mieszkalnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, zlokalizowanej w miejscowości J. [...] na terenie działki nr [...] j.e. - [...], gmina Z.) obowiązek wykonania następujących czynności: 1. Wstrzymać prowadzenie robót budowlanych, związanych z nielegalną budową, polegającą na rozbudowie istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, zlokalizowanego w miejscowości J. nr [...] na terenie działki nr [...]. j.e. - [...], gmina Z., poprzez: -rozbudowę od strony frontowej budynku dotyczącą powiększenia powierzchni garażu w wyniku rozbiórki i przesunięcia frontowej ściany wraz z montażem bramy garażowej, - rozbudowę od strony elewacji ogrodowej dotyczącą powiększenia części gospodarczej, tj. wykonanie nowych ścian wraz z dachem w istniejącej części niezabudowanej, ograniczonej zadaszeniem i murem oporowym tarasu -wykonanie nowej konstrukcji dachu wraz z pokryciem w zmienionym układzie gabarytowym i kącie nachylenia połaci dachowych oraz wysokości dachu - w trybie natychmiastowym. Jednocześnie poinformowano o możliwości złożenia wniosku o legalizację obiektu budowlanego w tej części oraz o konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej w celu uzyskania decyzji o legalizacji obiektu budowlanego oraz o zasadach obliczania tej opłaty. Postanowienie zostało oprotestowane, w ustawowo przewidzianym terminie, zażaleniem M. K. (reprezentowanego przez pełnomocnika).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00