Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 marca 2024 r., sygn. II SA/Kr 102/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara – Dubiel Sędziowie: WSA Piotr Fronc (spr.) ASR WSA Anna Kopeć Protokolant: sekretarz sądowy Anna Frasik-Mazurek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 marca 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Zakopanem na uchwałę Nr XLIX/407/2022 Rady Gminy Bukowina Tatrzańska z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bukowina Tatrzańska I. stwierdza nieważność: § 4 ust. 1 pkt 9-11 oraz pkt 13, § 6, § 7 pkt 1-4 i pkt 6-18, § 8 ust. 1, ust. 5 i ust. 6, § 10 ust. 6-9, § 11 ust. 6, § 17 ust. 1-3, ust. 6 pkt 2 i 3, § 18 zaskarżonej uchwały; II. oddala skargę w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 19 grudnia 2023 r. Prokurator Prokuratury Rejonowej w Zakopanem, na podstawie art. 8 § 1, 50 § 1, art. 53 § 3 oraz art. 3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej: p.p.s.a.), zaskarżył uchwałę Rady Gminy Bukowina Tatrzańska z dnia 23 listopada 2022 r. nr XLIX/407/2022 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowina Tatrzańska (dalej: uchwała) w części, tj. w zakresie § 4, 6, 7, 8 ust. 1, 5-6, § 10 ust. 6-9, § 11 ust. 6, § 17 ust. 1-3, ust. 6 pkt 2-3, § 18 załącznika do uchwały.

Zaskarżonej uchwale zarzucił istotne naruszenie przepisów prawa, tj.:

1. w zakresie § 4 zał. do uchwały - art. 7 i 94 Konstytucji RP, art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 40) oraz art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469), polegające na częściowym powtórzeniu oraz modyfikacji zapisów zawartych w art. 5 ust. 1 tej ustawy poprzez wyznaczenie właścicielom nieruchomości obowiązków polegających w szczególności na zbieraniu powstających na nieruchomości odpadów komunalnych w sposób selektywny, uprzątania błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, gromadzenia nieczystości ciekłych, nałożenia obowiązku zgłoszenia do urzędu posiadania zbiornika bezodpływowego, czy też kwestii związanych z wypalaniem roślinności, podczas gdy obowiązki właścicieli w tym zakresie określa wprost i w pełnym zakresie przepis art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości, a nadto na przekroczeniu upoważnienia ustawowego:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00