Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 6 marca 2024 r., sygn. I SA/Łd 859/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk - Drozda, Asesor WSA Tomasz Furmanek, Protokolant Starszy specjalista Małgorzata Kowalczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 marca 2024 r. sprawy ze skargi L. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 19 września 2023 r. nr 1001-IEW-1.4264.15.2023.6.U18.MN w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowych w podatku od spadków i darowizn 1. oddala skargę; 2. przyznaje i nakazuje wypłacić z funduszu Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi adwokatowi K. S. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych zawierającą należny podatek od towarów i usług tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącej z urzędu.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 19 września 2023 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia 13 czerwca 2023 r. odmawiającą L. K. umorzenia w całości zaległości podatkowej w wysokości 432.594,00 zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 1.564,00 zł, wynikającej z decyzji tego organu z dnia 24 marca 2023 r. nr 1018-SPO.4104.197.2021.

W uzasadnieniu tej decyzji Dyrektor – po przytoczeniu art. 67a § 1pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz. U. z 2022r., poz. 2651 z póź. zm.), zwanej dalej o.p., oraz zinterpretowaniu przesłanek umorzenia zobowiązania podatkowego - stwierdził, że umorzenie zaległości może być wynikiem jedynie zaistnienia uzasadnionych okoliczności o charakterze obiektywnym i wyjątkowym, a umorzenie to pozostawione oparte jest na tzw. uznaniu administracyjnym. Podniósł nadto, że organ samorządu terytorialnego ma, w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2267), kompetencję wierzycielską w zakresie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, której realizacja następuje w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie (art. 18 ust. 3 tej ustawy). Naczelnik urzędu skarbowego może udzielać ulg w podatkach i opłatach stanowiących w całości dochod jednostek samorządu terytorialnego, jedynie po zapoznaniu się ze stanowiskiem przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego i nie może postąpić niezgodnie z nim, jeśli jest ono negatywne. Takie stanowisko organu wykonawczego (np. prezydenta miasta) jest bowiem wiążące dla naczelnika urzędu skarbowego. Nie jest możliwe zatem udzielenie ulgi w zakresie większym niż zgoda organu opiniującego. Jednocześnie Dyrektor wskazał, że wyrażenie stanowiska przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie rozstrzyga o uprawnieniach podatnika, do tych uprawnień odnosi się bowiem jedynie decyzja naczelnika urzędu skarbowego, któremu powierzono ostateczne załatwienie sprawy. Do udzielania ulg podatkowych, umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności należności z tytułu podatków i opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, a także zwalniania z obowiązku pobrania bądź ograniczania poboru tych należności mają wszak – stosownie do ust. 1 tegoż przepisu - zastosowanie przepisy o.p., a więc w szczególności przepisy rozdziału 7a normującego przesłanki i zasady przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00