Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II SAB/Ol 152/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 lutego 2024 r. sprawy ze skargi G. L. i J. G. na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w O. w udostępnieniu informacji publicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 6 października 2023 r. G.L. i J.G. (dalej jako: skarżący, strony), powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej i orzecznictwo, zwrócili się do Komendy Miejskiej Policji w O. o udzielenie informacji: czy w dniu [...] 2023 r. w miejscowości W. miała miejsce interwencja Policji wobec A.B. i jak się zakończyła ? Jakie decyzje i czynności zostały podjęte przez Policjantów ? Jakie dokumenty zostały sporządzone ? Wnosimy o ich kserokopie. Jaka była przyczyna interwencji ? jaka jest kwalifikacja prawna Policji ? Kto zgłosił ? Czego dotyczyła ? Nadto czy jeżeli takiej interwencji nie było to czy była podjęta wobec innych ? Czy była w ogóle interwencja w tym dniu w W. ? Jaka była jej przyczyna, kto zgłosił, czego dotyczyła i jak się zakończyła, jakie dokumenty Policja sporządziła i jakie działania i czynności podjęła. Wnieśli o kserokopie dokumentów sporządzonych przez Policjantów i podanie czy w ogóle była interwencja Policji w tym dniu i miejscu, jaka kwalifikacja prawna ? Nadto wnieśli o podanie nazwisk i stopni służbowych Policjantów i ich jednostek oraz o uwzględnienie wniosku w ustawowym czasie.

Odpowiadając na powyższy wniosek (pismo z 3 listopada 2023 r.) Zastępca Komendanta Komisariatu Policji w O. poinformował strony, że dane o które się zwrócili nie stanowią informacji publicznej zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wobec powyższego wniosek nie będzie realizowany.

W dniu 13 listopada 2023 r. G.L. i J.G. wywiedli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w O. (organ) w przedmiocie informacji publicznej, polegającej na nieudostępnieniu w terminie 14 dni i w ogóle informacji publicznej żądanej we wniosku złożonym w piśmie z 6 października 2023 r., jak też nie wydanie decyzji odmawiającej udostępnienia rzeczonej informacji. Zarzucili organowi naruszenie art. 10 ust. 1, art. 13 i art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 – u.d.i.p.) oraz art. 61 i 78 Konstytucji RP. Wskazując na powyższe wnieśli o stwierdzenie, że organ dopuścił się bezczynności z rażącym naruszeniem prawa i nakazanie Komendantowi Miejskiemu Policji w O. udzielenia żądanej informacji w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku oraz zasądzenie od organu połowy kwoty pięciokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o której mowa w art. 154 § 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 - p.p.s.a.). W uzasadnieniu skargi podnieśli, że organ pozostaje w bezczynności i jak wynika z faktów i dowodów z rozmysłem nie zamierza w ogóle udzielić żądanej informacji publicznej. Tym samym dopuszcza się bezczynności z rażącym naruszeniem prawa. Nawet gdyby przyjąć, że zlecił załatwienie sprawy swoim podwładnym z Komisariatu w O. to i tak nic to nie zmienia, bowiem wniosek nie był skierowany do Komisariatu w O., natomiast Komisariat ten w osobie Zastępcy Komendanta tego Komisariatu nie wiadomo do kogo faktycznie skierował swoje pismo, skoro adresował je do kogo innego niż wskazał w piśmie i do kogo innego kierował jego treść, a przede wszystkim błędnie i z naruszeniem ustawy o dostępie do informacji publicznej i art. 61 Konstytucji RP przyjął, że żądane informacje nie są informacją publiczną. Dodali, że nie może ulegać wątpliwości, że żądane informacje także w postaci żądanych dokumentów są informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p. Natomiast organ nie powiadomił ich żadnym pismem jakoby miał nie posiadać żądanych informacji, co każe wnioskować, że manipuluje aby przeciągnąć sprawę w maksymalnie długim czasie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00