Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 12 września 2023 r., sygn. II GW 53/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty Powiatu Wrocławskiego z dnia 2 marca 2023 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Powiatu Wrocławskiego a Starostą Poznańskim w przedmiocie zawiadomienia o nabyciu pojazdu postanawia: wskazać Starostę Poznańskiego jako organ właściwy do załatwienia sprawy

Uzasadnienie

Wnioskiem z 2 marca 2023 r. Starosta Powiatu Wrocławskiego zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość między nim a Starostą Poznańskim i wskazanie Starosty Poznańskiego jako organu właściwego do przyjęcia zawiadomienia spółki A. sp. z o.o. z siedzibą w D., o nabyciu pojazdu marki BMW [...].

Starosta Powiatu Wrocławskiego w uzasadnieniu wskazał, że pismem z [...] listopada 2022 r. Starosta Poznański przekazał według właściwości do Starosty Powiatu Wrocławskiego zawiadomienie A. sp. z o.o. z siedzibą w D. o nabyciu pojazdu marki BMW [...] na podstawie art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym (tekst. jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 988; zwana dalej: p.r.d.). Zdaniem Starosty Wrocławskiego o właściwości miejscowej organu nie decyduje art. 21 k.p.a., wyznaczający jako kryterium dla ustalenia właściwości miejsce zamieszkania/siedziby strony dokonującej zawiadomienia o nabyciu pojazdu, gdyż czynność zawiadomienia o nabyciu pojazdu nie jest sprawą administracyjną w rozumieniu art. 1 k.p.a., ale stanowi inną czynność z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Przepis art. 21 k.p.a. nie jest zatem wyznacznikiem dla ustalenia właściwości organu w sprawach tej materii i przekazanie wniosku na podstawie art. 65 k.p.a. jest błędne. Wnioskodawca powołał orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z dnia 28 września 2021 r., sygn. akt II GW 67/21), w którym wyrażono pogląd, że obowiązek właściciela zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu dotyczy pojazdów zarejestrowanych, co z kolei uzasadnia przyjęcie, że kwestie o charakterze "rejestrowym" leżą w gestii organu rejestracji. Względy ekonomiki postępowania przemawiają za takim określeniem właściwości miejscowej albowiem dokumenty przedstawione do rejestracji lub wyrejestrowania, których nie zwraca się właścicielowi pojazdu oraz odpowiednio kserokopie dokumentów, organ rejestrujący zatrzymuje i tworzy indywidualne teczki zwane "aktami pojazdu", które przechowuje według numerów rejestracyjnych pojazdów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00